• دوشنبه / ۹ آبان ۱۳۹۰ / ۱۱:۳۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 9008-04899
  • خبرنگار : 71021

ايران مقصدي گران براي ژاپني‌هاي صرفه‌جو

ايران مقصدي گران براي ژاپني‌هاي صرفه‌جو

ژاپن، بازار گردشگري قديمي ايران است؛ اما اين روزها ديگر ژاپني‌ها خيلي سخت به ايران مي‌انديشند، چون ايران براي گردشگران صرفه‌جوي ژاپني به بازاري گران تبديل شده است.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بازار گردشگري ژاپن در سال‌هاي اخير به‌خاطر بحران اقتصادي و پس از آن سونامي ملتهب شده، به‌طوري كه در آخرين گزارش سازمان گردشگري اين كشور، ورود گردشگران خارجي به ژاپن 25 درصد افت داشته است. با اين حال، ژاپني‌ها دست به كارهايي زده‌اند تا از اين وضعيت خارج شوند، برپايي تورهاي رايگان براي هزار نفر از گردشگران خارجي كه به‌شكل آن‌لاين به انتخاب اين مقصد اقدام مي‌كنند، در سال 2012 ميلادي از جمله‌ي اين كارهاست.

ژاپني‌ها حتا تلاش كردند، چهره‌ي بحران‌زده‌ي خود را در نمايشگاه گردشگري جاتا به كشورهاي شركت‌كننده نشان ندهند تا شايد بتوانند با اين كار، افت ورود گردشگران خارجي به كشورشان را جبران كنند.

نمايشگاه گردشگري جاتا از معتبرترين نمايشگاه‌هاي مرتبط با صنعت گردشگري در آسيا به‌شمار مي‌آيد كه از سال 1959 ميلادي توسط وزارت حمل و نقل ژاپن در شهر توكيو در حال برپايي است و همواره محفلي براي مذاكره و رايزني ميان شركت‌هاي گردشگري بوده است. سال پيش يك‌ميليون و 111هزار و 232 نفر از اين نمايشگاه ديدن كردند.

حضور در جاتا از زمان تشكيل شركت نمايشگاه‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و حتا قبل از آن، جزو برنامه‌هاي ايران بوده، هرچند گاهي در دقيقه‌ي 90 براي شركت در اين نمايشگاه تصميم گرفته شده است.

امسال ايران در فضايي به وسعت 96 مترمربع در بخش خاورميانه‌ي نمايشگاه جاتا و در همسايگي مالديو، گوام، جزيره‌ي مارشال و گينه‌ي جديد حضور داشت و معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز آژانس‌هاي شركت‌كننده در جاتا را همراهي كرد.

افشين عزيزي ـ عضو جامعه‌ي تورگردانان ايران و يكي از شركت‌كنندگان در اين نمايشگاه ـ با بيان اين‌كه جاتا امسال با وجود بحران در اين كشور با استقبال خوبي همراه بود، به خبرنگار ايسنا گفت:‌ شركت‌كنندگان خارجي حضور خوبي در نمايشگاه امسال داشتند و حتا كشورهاي كوچكي مانند «بوتان» حضور چشمگيري را به‌نمايش گذاشتند.

او به غرفه‌ي ايران در نمايشگاه جاتاي ژاپن اشاره و بيان كرد: غرفه‌ي ايران در نمايشگاه امسال زيبا ولي كوچك بود؛‌ اما به‌نظر مي‌رسد، مسؤولان گردشگري و نمايشگاهي كشور قرار است، زمين بزرگتري را براي سال آينده اجاره كنند.

اين تورگردان به توضيح شرايط تعاملات گردشگري ايران با ژاپن پرداخت و اظهار كرد:‌ ژاپن براي ايران بازاري سنتي به‌شمار مي‌آيد كه ما در آن يكسري مشتري قديمي داريم و با وجود آن‌كه نگاه سفير ايران در ژاپن به گردشگري مثبت است؛ اما هنوز نتوانسته‌ايم اقدامات مؤثر و قابل توجهي را در اين بازار انجام دهيم و به فكر جذب مشتري جديد از اين كشور نبوده‌ايم.

عزيزي گفت:‌ روند توجه به بازار گردشگري ژاپن تا كنون مثبت نبوده است و پرواز مستقيم ايران و توكيو نيز مدام لغو يا به هر دليلي كلا قطع مي‌شود. بنابراين در اين بازار با چنين شرايطي نمي‌توان كار كرد و آن را توسعه داد.

او ادامه داد: وقتي پرواز مستقيم نداريم، يعني 40 درصد افزايش قيمت در سفر اتفاق مي‌افتد كه اين مسأله، ايران را به مقصدي گران‌تر براي ژاپني‌هايي كه صرفه‌جو هستند، تبديل مي‌كند. به‌تازگي با رخ دادن سونامي در اين كشور، مردم ژاپن صرفه‌جوتر هم شده‌اند، براي همين اين روزها كمتر سفر مي‌كنند.

اين فعال گردشگري در ادامه با اظهار اميدواري براي بهتر شدن اوضاع در اين بازار، گفت:‌ شركت نمايشگاه‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري حرفه‌يي عمل مي‌كند؛‌ ولي به‌خاطر شرايط بودجه‌يي كه دارد، خيلي با محدوديت مواجه است. به‌نظر مي‌رسد، بودجه‌ي نمايشگاهي ما حتا از كشور كوچكي مانند بوتان هم كمتر باشد. با اين وضعيت نمي‌توانيم خود را آن‌طور كه بايد به كشورهاي ديگر معرفي كنيم.

اما محمود بنكدارنيا ـ راهنماي تورهاي ژاپني‌زبان ـ كه يكي از آگاهان بازار گردشگري ژاپن است و به‌عنوان بازديدكننده در نمايشگاه جاتا حضور داشت، در اين‌باره به خبرنگار ايسنا گفت:‌ اين نمايشگاه مثل هر سال بود؛‌ ولي به دلايل مختلف از جمله سونامي و مسائل اقتصادي، مقداري افت داشت. اين مسائل سفر را در ژاپن محدود كرده است، براي همين شركت‌هاي گردشگري زيادي در اين نمايشگاه شركت نكردند.

او با بيان اين‌كه تركيه و مصر مانند هر سال حضور پررنگي در جاتا داشتند‌، اظهار كرد:‌ براساس اطلاعاتي كه دارم، دست‌اندركاران نمايشگاه جاتا به اين نتيجه رسيده‌اند كه اين نمايشگاه را به دو بخش تقسيم كنند، يك بخش آن به شركت‌هاي فعال در خروج تورها و بخش ديگر به واردكنندگان گردشگر اختصاص يابد كه اين نمايشگاه‌ها در دو زمان متفاوت برگزار مي‌شوند. شايد اين دست‌اندركاران از نتيجه‌ي جاتا تا كنون صد درصد رضايت نداشتند كه مي‌خواهند دست به اين كار بزنند.

بنكدارنيا در ادامه‌ درباره‌ي وضعيت غرفه‌ي ايران‌، گفت:‌ به‌نظر مي‌رسيد، غرفه‌ي ايران را در دقيقه‌ي 90 آماده كرده بودند كه در نقطه‌ي مناسبي هم قرار نداشت و در شأن ايران نبود. البته گفته شده است، مسؤولان گردشگري كشور براي زميني بزرگتر در جاتاي 2012 قرارداد بسته‌اند كه اين حركت قابل توجه است.

او نيز به قطع پرواز مستقيم شركت هواپيمايي ايران‌اير به توكيو‌ اشاره كرد و افزود: شايد اين تصميم به‌خاطر شرايط آن پرواز گرفته شده است. واقعا پروازي كه همواره تأخير داشته يا مدام لغو مي‌شده است، به درد گردشگري نمي‌خورد، بويژه آن‌كه ژاپني‌ها به اين موضوع بسيار اهميت مي‌دهند.

به گزارش ايسنا، براساس تحقيقات صورت‌گرفته، براي گردشگران ژاپني، امنيت مقصد، بهداشت و نظافت، آسايش مقصد، تأسيسات گردشگري مناسب، پرواز مستقيم به مقصد، وسايل حمل و نقل منظم (ژاپني‌ها به علت منظم بودن خطوط حمل و نقل كشورشان كم‌حوصله‌اند) و داشتن راهنماي ژاپني‌زبان، بسيار اهميت دارد. اين در حالي است كه تعداد ژاپني‌هايي كه به ايران سفر مي‌كردند، در سال‌هاي اخير به‌خاطر نبود اين امكانات و خدمات، از 10هزار نفر به سه‌هزار نفر كاهش يافته است.

به گفته‌ي برخي آژانس‌هاي فعال در اين بازار، خط مستقيم هوايي ايران ـ توكيو بسيار نامنظم است، امنيت ايران نيز تا كنون به‌درستي در ژاپن به تصوير كشيده نشده، تعداد راهنمايان ژاپني‌زبان در ايران به تعداد انگشتان دست هم نمي‌رسد و وضعيت خدماتي كه در اين سال‌ها به برخي گردشگران ژاپني در ايران داده شده، آن‌ها را كمي نسبت به سطح كيفي خدمات ايران و انتخاب اين مقصد بي‌اعتماد كرده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha