• شنبه / ۷ آبان ۱۳۹۰ / ۱۲:۴۹
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9008-04566
  • منبع : مطبوعات

متن بيانيه‌ي اتحاديه‌ي مطبوعات جهان اسلام

اجلاس تاسيسي اتحاديه مطبوعات جهان اسلام امروز با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و مهمانان خارجي برگزار و در پايان يک بيانيه صادر شد.

به گزارش ايسنا، متن اين بيانيه به شرح زير است:

بسم الله الرحمن الرحيم

واعتصموا بحبل الله جميعا ولاتفرقوا

امروز جهان اسلام شامل حدود يك ميليارد و نيم مسلمان در پنج قاره جهان است كه در 56 كشور اسلامي و در اكثر كشورهاي غيراسلامي زندگي مي‌كنند و اصول و مباني اعتقادي كاملا مشتركي دارند. اين اشتراك و يگانگي در اصول، بزرگترين نعمت براي مسلمانان دنياست كه مي‌تواند همه را بر حول يك محور واحد گرد آورد.

همچنين وحدت امت اسلامي،‌ از اصول و ارزش‌هاي مورد تاكيد پيامبر عظيم الشان اسلام (ص) بوده و از منظر آن حضرت، عزت و اقتدار همه جانبه‌ي مسلمانان، در پرتو وحدت و همبستگي، در برابر دشمنان مشترك است.

جهان اسلام در عصر حاضر، از نظر كثرت جمعيت، وسعت جغرافيايي، دارا بودن ذخاير بزرگ انرژي، موقعيت ژئوپلتيك، ژئواكونوميكو ژئواستراتژيك دسترسي و سيطره بر تنگه‌ها و آبراه‌هاي راهبردي جهان، بازار مصرف گسترده و پر جاذبه، ايدئولوژي برون گرا با قابليت طرح جهاني، مي‌تواند بر شرايط كنوني جهان بسيار تاثيرگذار باشد، با اين حال متاسفانه در حال حاضر، بيشتر اخباري كه از كشورهاي اسلامي انتشار مي‌يابد از منظر رسانه‌هاي نظام سلطه توليد و منتشر مي‌شود با اين اوصاف بديهي است كه زاويه ديد افكار عمومي جهان نيز بر اين اساس مهندسي و هدايت شود.

امروز در حالي كه جهان اسلام بيش از هر زمان ديگر به اتحاد و تفاهم نياز دارد، دستگاه‌هاي تبليغاتي نظام سلطه با سوء استفاده از فن‌آوري ارتباطات، عمليات رواني و تبليغي و جنگ رسانه‌اي، وحدت جهان اسلام را نشانه گرفته است و از طريق ايجاد اختلاف و ميان مذاهب اسلامي با بهره‌گيري از همه توان رسانه‌اي خود با اتحاد مسلمانان مقابله مي‌كند و مي‌توان در تمامي آثار ضد اسلامي مصاديق «تمسخر، تحقير، تحريف و تهديد» رادر مواجهه با مسلمانان مشاهده كرد.

دشمنان اسلام با بهره‌گيري از رسانه‌ها، همواره به تخريب چهره اسلام و مسلمانان مي‌پردازند و اين تبليغات تا بدان حد گسترده است كه در بسياري از كشورهاي اردوگاه نظام سرمايه داري، به مسلمانان با چشم حامي تروريسم و تهديدكنندگان صلح جهاني مي‌نگرند.

رسانه‌هاي غربي در همراهي با رسانه‌هاي رژيم صهيونيستي با تحريف اخبار سعي مي‌كنند ايجاد نفرت از اسلام و مسلمانان را در افكار مردم جهان نهادينه ساخته و زمينه تهاجم گسترده فرهنگي و يا نظامي به كشورهاي اسلامي را فراهم كنند لذا با توجه به اين مصاديق مي‌توان گفت كه فتنه رسانه‌هاي نظام سلطه بزرگترين فتنه عصر حاضر است.

براي تقابل با اين روند، ضروري است واقعيات جهان معاصر، به ويژه ادعاهاي فريبنده و جذاب غرب در زمينه دموكراسي، حقوق بشر، مبارزه با خشونت و ترور وبرخورد گزينشي و استانداردهاي دوگانه با اين گونه موضوعات از طريق رسانه‌هاي جهان اسلام به افكار عمومي جهان شناسانده شود.

در شرايط كنوني و با توجه به هجمه‌هاي رسانه‌هاي وابسته به نظام سلطه عليه اسلام و مسلمانان، هماهنگي رسانه‌اي جهان اسلام بر محور مشتركات هويتي و آموزه‌هاي قرآني و ديني ضروري‌تراز هر زمان ديگر به نظر مي‌رسد و حركت در اين مسير، نيازمند ايجاد ساختار تخصصي و ويژه‌اي است تا اطلاع رساني و تنوير افكار عمومي درباره جهان اسلام به بهترين شكل ممكن صورت گيرد.

هماهنگي ميان رسانه‌هاي جهان اسلام، در قالب تاسيس يك اتحاديه مطبوعاتي‌، مي تواند محور همگرايي مطبوعات جهان اسلام به ويژه با تمركز بر موضوع بيداري اسلامي و مظلوميت ملت‌هاي تحت ستم براي دستيابي به صلح و عدالت جهاني قرار گيرد.

ايجاد منابع مشترك خبري و تصويري با انگيزه هم افزايي و تبادل توليدات در اين رسانه‌ها مي‌تواند به مقابله با سياست اسلام هراسي رسانه‌هاي غرب و تقريب مذهبي مسلمانان كمك كند و زمينه پرورش روزنامه‌نگاراني را فراهم آورده كه در خارج از كشورهاي خود و حتي در آن سوي مرزهاي جهان اسلام، به خبرنگاراني شاخص و پر نفوذ بين‌المللي تبديل شوند، بر اين اساس تعدادي از مديران مسوول، سردبيران و خبرنگاران مسلمان از كشورهاي اسلامي و غيراسلامي در تاريخ 7 آبان 1390 هجري شمسي برابر با اول ماه ذي الحجه 1432 قمري و 29 اكتبر 2011 ميلادي در تهران پايتخت جمهوري اسلامي ايران گرد هم آمدند تا با اعلام تاسيس اتحاديه مطبوعات جهان اسلام بر محورهاي زير تاكيد نمايند:

1-اتحاديه مطبوعات جهان اسلام بر اساس آموزه‌هاي قرآني ديني، هويت مشترك و لزوم گسترش وحدت ميان جوامع مسلمان و اعتلاي اسلامي تاسيس مي‌گردد.

2- اين اتحاديه، در راستاي برقراري صلح و عدالت واقعي جهان كه موهبتي الهي و رسالت همه انبيا بوده، تلاش خواهد كرد.

3- اعضاي اتحاديه، تاكيد دارند كه با تلاش خود زمينه افزايش حضور ساير مطبوعات و خبرگزاري‌هاي جهان اسلام را در اين اتحاديه و براساس اهداف آن، فراهم آورند.

4- اتحاديه تلاش خواهد كرد ضمن ايجاد ارتباط مستمر و منظم بين اعضاي اتحاديه در كشورهاي مختلف،‌ به بهره‌گيري از تجارب رسانه‌اي اعضا كمك نمايد.

5- استفاده از فن‌آوري ارتباطات و اطلاعات، با هدف كاهش شكاف ميان مذاهب اسلامي از جمله اهداف اتحاديه خواهد بود.

6- با توجه به ميزباني اجلاس تاسيسي اين اتحاديه توسط جمهوري اسلامي ايران و اعلام آمادگي اين كشور، دبيرخانه دائمي اتحاديه، در تهران مستقر خواهد بود و نشست‌هاي ساليانه با هماهنگي دبيرخانه در اين شهر و يا كشورهاي ديگر برگزار مي‌شود.

7- با توجه به ضرورت استفاده از تمامي ظرفيت‌هاي رسانه‌يي جهان اسلام، جهت اعتلاي وحدت در بين جوامع مسلمان و مقابله با هجمه و تبليغات تخريبي رسانه‌هاي نظام سلطه، اين اتحاديه با تغيير سطح، به اتحاديه مطبوعات و خبرگزاري‌هاي جهان اسلام ارتقا خواهد يافت.

8- تحقق شعار «اتحاد اسلامي» در حوزه بهره‌گيري شايسته از عنصر رسانه، مستلزم تبيين سياست‌هاي راهبردي اتحاديه، شامل تدوين راهبردها (شناسايي فرصت‌ها و تهديدات در مسير اجراي وظايف) اجراي راهبردها و ارزيابي راهبردها (نظارت و ارزيابي دائمي و مستمر از مراحل اجرايي) است، لذا از شوراي عالي و دبير كل درخواست مي‌گردد، سياست‌هاي راهبردي اتحاديه را تهيه و براي برگزاري جلسه مجمع عمومي در اختيار اعضا قرار دهد.

9- با توجه به فاصله زماني تا برگزاري جلسه عمومي، شوراي عالي از طرف هيات موسس كه در اين نشست شركت كرده‌اند، اختيار دارد اقدامات لازم براي تعيين و اجراي برخي سياست‌هاي اتحاديه براساس مفاد اين بيانيه را انجام و اعضاي اتحاديه را از اقدامات و نتايج حاصله مطلع كنند.

10- دبير كل، در اسرع وقت اقدامات لازم را براي راه‌اندازي سايت ويژه اتحاديه مطبوعات جهان اسلام به زبان‌هاي فارسي، عربي وانگليسي انجام دهد.

والسلام عليكم و رحمه‌الله و بركاته

مجمع تاسيس اتحاديه مطبوعات جهان اسلام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha