• سه‌شنبه / ۳ آبان ۱۳۹۰ / ۱۴:۴۳
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9008-02323
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

*ايسنا؛ اخلاق، اميد، آگاهي* كاظم معتمدنژاد در گفت‌وگو با ايسنا: رعايت اخلاق لازمه‌ي فعاليت رسانه‌يي است

*ايسنا؛ اخلاق، اميد، آگاهي* 
كاظم معتمدنژاد در گفت‌وگو با ايسنا: 
رعايت اخلاق لازمه‌ي فعاليت رسانه‌يي است

معتمدنژاد دادن اميد، گسترش آگاهي و رعايت اخلاق را لازمه فعاليت رسانه‌يي عنوان كرد.

پروفسور كاظم معتمدنژاد - پير علم ارتباطات - در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در حاشيه نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها با اشاره به اين‌كه شعار نمايشگاه امسال توسعه كيفي است، اظهار كرد: بايد شرايط را به گونه‌اي پيش ببريم كه تيراژ روزانه مطبوعات افزايش يافته و با توجه به شرايط فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي كشور مخاطبان بيش‌تري را جذب كنند.

وي با بيان اين‌كه سازمان ملل در سال 1961 ميلادي عنوان كرده است كه به ازاي هر 10 نفر بايد يك نسخه نشريه بايد چاپ شود گفت: هم‌اكنون كشور ما 74 ميليون نفر جمعيت دارد و براساس نظر سازمان ملل بايد تيراژ مطبوعات ايران 7.4 ميليون نسخه در روز باشد، در حالي كه اين عدد در ايران اكنون 1.5 ميليون است.

معتمدنژاد مهيا شدن شرايط براي گسترش تيراژ مطبوعات را به رعايت چهار شرط اساسي منوط دانست و گفت:‌ بهبود فضاي عمومي و آزاد مطبوعات و نيز توسعه حمايتي قانون دو شرط اول اين كار هستند.

پير علم ارتباطات افزود: بهبود آموزش روزنامه‌نگاري يك شرط اساسي ديگر است. اين رشته مانند حرفه‌هاي حقوق و پزشكي يك كار تخصصي است و كساني كه در اين حوزه فعاليت مي‌كنند بايد متخصص باشند.

وي شرط چهارم را تامين استقلال حرفه‌يي و اقتصادي روزنامه‌نگاران دانست و گفت: همان گونه كه در حرفه پزشكي، پزشكان داراي كد نظام پزشكي هستند، روزنامه‌نگاران نيز بايد از طريق سنديكاها طبقه‌بندي شده و شغل آن‌ها به عنوان يك حرفه تمام وقت معرفي شود نه يك كار روزمزد و يا سرگرم‌كننده.

معتمدنژاد مساله ديگر را تامين استقلال اقتصادي مطبوعات دانست و گفت: مطبوعات بايد بتوانند با كمك آگهي‌هاي بازرگاني و نيز كمك‌هاي قانوني و دولتي علاوه بر افزايش تيراژ، استقلال خود را نيز حفظ كنند.

وي تاكيد كرد:‌ اگر اين چهار شرط در فضاي رسانهيي كشور محقق شوند، مي‌توان به توسعه كيفي مطبوعات كه شعار اين روزهاي كشور است، دست يافت.

او هم‌چنين با اشاره به شعار انتخاب شده از سوي ايسنا با عنوان اخلاق، اميد و آگاهي در هجدهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها گفت: كساني كه اين گونه شعار مي‌دهند آگاهي‌دهي و آگاهي‌بخشي برايشان مهم است و رسانه‌ها نيز بايد تلاش كنند اميد را در كشور گسترش دهند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha