• یکشنبه / ۳ مهر ۱۳۹۰ / ۰۸:۵۶
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9007-18925.185097

*هنر در رسانه‌هاي جهان* كارشناس روزنامه‌نگاري: ديد رسانه‌ها به هنر حرفه‌يي نيست

*هنر در رسانه‌هاي جهان*
كارشناس روزنامه‌نگاري:
ديد رسانه‌ها به هنر حرفه‌يي نيست

ديد رسانه‌هاي كشور در سرمايه‌گذاري و بها ‌دادن به مقوله‌ي هنر امري جدي نيست.

مهدي رجبي - كارشناس روزنامه‌نگاري - در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي جايگاه و اثر هنر در رسانه‌ها اظهار كرد: در جامعه‌ي امروز مردم به دليل درگيري‌هاي ذهني و زندگي كه دارند، ممكن است فرصن نداشته باشند گزارشي را به صورت كامل بخوانند، اما در اين ميان هنر از قبيل عكس مي‌تواند به كمك رسانه‌ها بيايد تا با بهره‌گيري از عنصر بصري جذب مخاطب را به دنبال داشته باشد.

وي يادآور شد: گاهي مي‌توان كل پيام يك صفحه يا مقاله را به وسيله‌ي هنري كه شامل عكس يا كاريكاتور است، بيان كرد تا به واسطه‌ي آن حتي مخاطب نيز مجاب به مطالعه مطلب يا گزارش شود.

او تصريح كرد: در نگاه رسانه‌هاي ما اين موضوع چندان با جديت مطرح نمي‌شود و به همين دليل شاهديم از عكس يا كاريكاتور در صفحه‌هاي پاياني و يا مياني استفاده مي‌شود.

اين كارشناس روزنامه‌نگاري گفت: دليل اين موضوع هم فقدان ديد حرفه‌يي رسانه‌ها و مطبوعات نوشتاري ما به هنر است، چراكه براي انتخاب عكس براي مطلبي خاص نيز شاهديم جست‌وجوي ساده صورت مي‌گيرد و نخستين عكس‌ها انتخاب مي‌شود، در حالي‌كه اكثريت حاضر نيستند كمي خرج كنند و يك طراح يا كاريكاتوريست را به كار دعوت كنند.

وي هنرمندان را در كشور سطح‌بندي شده عنوان و تصريح كرد: متاسفانه در اين شرايط است كه با اعلام يك فراخوان شاهد خواهيم بود كه آثاري ارسال و به نمايش درمي‌آيند، در حالي‌كه به دليل همين سطح‌بندي، برخي آثار بدون اسم است و افراد حاضرند اثر خود را رايگان در اختيار نمايشگاه قرار دهند، چراكه شناخته‌شده نيستند؛ ولي در كل ظرفيت هنرمندان در كشور بالاست اما حاضر به هزينه‌كرد براي استفاده از آن‌ها نيستيم.

رجبي درباره‌ي نقش رسانه‌ها به عنوان واسطه بين هنر و مخاطب نيز خاطر نشان كرد: رسانه‌ها مي‌توانند خط بدهند، ولي لزوما همه پيام‌ را نمي‌رسانند، چرا كه دو نفر در مواجهه با يك اثر، دو برداشت متفاوت از آن خواهند داشت و به همين منظور برداشت از اثر هنري بستگي به شرايط محيطي دارد.

مدير صفحه‌آرايي روزنامه سياست روز درباره‌ي نقش هنر در بيان ضعف‌ها و چالش‌هاي جامعه خاطر نشان كرد: قطعا تاثير‌گذاري هنر در بيان ضعف‌ها بيش از متن و گزارش است، چراكه به راحتي مي‌توان حرف‌هاي جدي را به دليل جذابيت به وسيله‌ي شوخي بيان كرد.

او درباره‌ي نقش نخستين جشنواره بين‌المللي هنر در رسانه در ارتقاي جايگاه هنر گفت: اميدوارم بين‌المللي بودنمان بين‌المللي باشد، چراكه اگر با عنوان بين‌المللي آثاري در حد متوسط داشته باشيم، قطعا بين‌المللي نخواهيم بود.

رجبي در پايان درباره‌ي اهميت رسانه‌ها به سواد رسانه‌يي مخاطبان اظهار كرد: اهميت دادن به اين موضوع خيلي كم و معدود بوده است و به بحث سليقه‌ي بصري توجهي نشده است، چراكه بايد كاري كرد تا نوع ديد مخاطب عوض شود.

به گزارش ايسنا، نخستين جشنواره هنر در رسانه‌هاي جهان از سوي معاونت امور مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار مي‌شود.

مهلت دريافت اصل آثار30 مهرماه 1390 اعلام شده و آدرس دبيرخانه جشنواره بين‌المللي هنر در رسانه هم ‌تهران، تقاطع خيابان شهيد بهشتي و ولي عصر (عج)، خيابان شهيد اكبري (مستوفي)، نبش كوچه 21/1 پلاك 24، موسسه مطبوعات نشر آوران، طبقه سوم‌ است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha