• سه‌شنبه / ۵ مهر ۱۳۹۰ / ۱۰:۴۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 9007-01896
  • منبع : نمایندگی خوزستان

يك راهنماي گردشگري: بايد آداب سفر را ياد گرفت

يك راهنماي گردشگري معتقد است: اغلب گردشگران ايراني در سفرهاي خود به جاي اين كه به عمق گردشگري بپردازند، به مقوله‌هاي رفاهي سفر مي‌پردازند. آن‌ها بايد آداب سفر را ياد بگيرند. آرش نورآقايي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان، با اشاره به نامگذاري امسال تحت عنوان «سال پيوند دهنده‌ي فرهنگ‌ها» اظهار كرد: اگر به شعارهايي كه سازمان جهاني گردشگري در اين 32 سال براي خود انتخاب كرده دقت كنيم، مي‌بينيم كه اين پيوند دهنده‌گي يا ارتباط ميان فرهنگ‌ها براي نخستين بار نيست كه بيان شده است. وي با اشاره به نام‌گذاري روز جهاني گردشگري در چند سال گذشته تحت عنوان «گفت‌وگوي ميان تمدن‌ها» با ميزباني ايران ادامه داد: به نظر مي‌رسد ارتباط ميان فرهنگ‌ها يك مقوله‌ي بسيار جدي است كه سازمان جهاني گردشگري به آن مي‌پردازد. او تصريح كرد: با پيش آمدن اين اتفاق در دنيا مردم نيز با مقوله‌هاي فرهنگي كشورهاي متفاوت آشنا مي‌شوند. ذات گردشگري بر اساس رابطه‌ي ميان فرهنگ‌ها و پذيرش فرهنگ‌ها است. به طور مثال زماني‌كه يك فرد ايراني از فرهنگ چين يا برخي كشورهاي اروپايي و غربي چيزي نمي‌داند با سفر به آن كشورها با آن‌ها آشنا مي‌شود و حتي گاهي ممكن است شوك فرهنگي بر او وارد شود اما اين گردشگر در نهايت با آن‌ها آشنا مي‌شود. نورآقايي تاكيد كرد: بايد بررسي كنيم آيا واقعا ارتباط ميان فرهنگ‌ها از لحاظ عملياتي در تورهاي گردشگري و سفرهاي دسته جمعي ما اتفاق مي‌افتد يا خير؟ آيا مي‌توان راهكاري ارايه داد تا ميزان تاثيرپذيري و آشنايي گردشگران ايراني از فرهنگ كشورهاي خارجي پس از سفر آنها بررسي شود؟ اگر ما مقوله‌ي گردشگري را مقوله‌ي فرهنگي تلقي كنيم، آيا گردشگران ما با سفر به ديگر مناطق و كشورها به جاي ديدن مردم به ويترين مغازه‌ها نگاه مي‌كنند يا اگر بخواهند مردم را نگاه كنند فقط از پشت دوربين‌ عكاسي آن‌ها را نگاه مي‌كنند يا اين كه با مردم آن جا ارتباط برقرار مي‌كنند و با فرهنگ و سبك زندگي آن‌ها آشنا مي‌شوند؟ اين راهنماي گردشگري توضيح داد: من به عنوان يك راهنماي تور با رصد تورهايي كه با آن‌ها همراه مي‌شوم، متوجه مي‌شوم كه اين مقوله درصد ناچيزي را دربرمي‌گيرد. به عبارتي، غالب گردشگران ايراني به جاي اين كه به عمق گردشگري بپردازند، به مقوله‌هاي رفاهي سفر مي‌پردازند و از اين مساله كه رها شوند دنبال اين هستند كه كجا مي‌توانند خريد كنند و اگر خيلي عاشق فرهنگ و طبيعت باشند از پشت دوربين‌هاي خود آن مكان و مردم را برانداز مي‌كنند. وي ادامه داد: چرا مردم بيش‌تر تمايل دارند از پشت دوربين اين كار را انجام دهند؟ بايد توجه‌ها را نسبت به اين مقوله زياد كرد، تاكنون بسيار كم به آن پرداخته شده است. موضوع انتخابي كشورها براي روز جهاني گردشگري يك هدف است؛ هدفي كه قرار است توجه بدهد و منظر جديدي را ايجاد كند تا به گردشگر بگويد چنين موضوعي نيز وجود دارد. اين توجه دادن مهم است. او افزود: من به عنوان يك راهنما از درك فرهنگ‌ها براي گردشگران ايراني ناراضي هستم. اين مساله بايد نوشته شود، درباره‌ي آن صحبت و پژوهش شود و در نهايت يك نتيجه‌گيري و راهكار ارايه شود تا مردمي كه به سفر مي‌روند چه گونه مصداق اين ضرب‌المثل فارسي مي‌شوند كه «بسيار سفر بايد تا پخته شود خامي» آيا اين سفر بسيار، يعني كشورهاي زياد را ديده باشي و فقط خريد كرده باشي يا اين كه فرهنگ‌ها و روش‌هاي زندگي را هم ديده باشي؟ نورآقايي تاكيد كرد: سفر موضوعي است كه بايد درباره‌ي آن تعليم ديد. ولي هنوز اين موضوع مطرح نشده است. سفر مقوله‌اي است كه آداب دارد. ما بايد آداب سفر كردن را ياد بگيريم. اما شايد كسي اين دغدغه را نداشته باشد. يكي از آداب‌ سفر كردن چه گونه سفر كردن و چه گونه در سفر نگاه كردن است. در اين زمينه پژوهش‌هاي كمي انجام شده است. در گردشگري، مردم‌شناسي بايد مورد توجه قرارگيرد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha