• جمعه / ۱۸ شهریور ۱۳۹۰ / ۱۵:۱۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 9006-11160
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

حيدري‌پورعنوان كرد: ارزيابي يونسکو براي ثبت مسجد جامع درخواست دراختيارگيري 48 ساعته‌ي تونل مترو براي مرمت گنبد مسجد امام عجولانه اقدام نمي‌کنم

مدير اداره ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان گفت: هفته آينده اصفهان ميزبان گروه ارزياب يونسکو براي بررسي پرونده ثبت جهاني مسجد جامع در فهرست آثار جهاني خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه اصفهان، اسفنديار حيدري‌پور در جمع خبرنگاران با بيان اين که هفته آينده گروه ارزياب يونسکو براي بررسي پرونده ثبت جهاني مسجد جامع به اصفهان سفر خواهد کرد، افزود: حدود 2 ماه است که 150 نفر از پرسنل سازمان در دو شيفت کاري در مسجد مشغول به کار هستند تا مقدمات ثبت مسجد جامع را به عنوان چهارمين اثر تاريخي استان اصفهان پس از ميدان نقش جهان، باغ هاي چهلستون و فين کاشان فراهم آورند.

وي با بيان اين که آذر ماه سال 89 از سوي يونسکو پيشنهاد شد تا پرونده مسجد جامع براي ثبت جهاني ارايه شود، گفت: با توجه به مشکلات موجود در جمع آوري داده‌ها پرونده پس از دو ماه آماده و ارسال شد.

مدير اداره ميراث فرهنگي استان اصفهان ادامه داد: در حال حاضر با تشکيل جلسات متعدد با شهرداري و کسبه اطراف مسجد در تلاش هستيم تا موارد اصلاحي مد نظر يونسکو را بررسي و اعلام كنيم.

حيدري‌پور افزود: در حال حاضر طبق صورت جلسه‌اي که با کسبه بازار امضا شده از هفته‌ي آينده براي نصب سايبان‌هاي متحد الشکل اقدام خواهد شد.

وي با بيان اينکه در دو هفته آينده اتاق معرفي مسجد جامع ،کارگاه مرمت اشياء تاريخي و دفتر پايگاه مسجد فعاليت خود را به صورت رسمي آغاز خواهند کرد، گفت: يک مشاور به منظور ساماندهي تاسيسات الکتريکي و مکانيکي موجود در مسجد در حال فعاليت است .

وي با اشاره به وجود نم و رطوبت در ديواره ضلع شمالي مسجد جامع گفت: اصلاح ناکش، پايين بردن سطح معابر و کنترل تمام تاسيسات آب و فاضلاب مسجد بايد بررسي شود تا گزينه مناسب براي حل اين مشکل از سوي کارشناسان انتخاب شود.

حيدري‌پور همچنين با اشاره به خروج کامل سرويس هاي بهداشتي مسجد طي يک سال آينده عنوان کرد: در ضلع شمالي مسجد يک قطعه زمين وفقي قرار دارد که با ساخت سرويس بهداشتي در اين زمين مشکل عبور و مرور کسبه و عموم مردم براي استفاده از سرويس بهداشتي مسجد به طور کامل برطرف خواهد شد.

مدير اداره ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان اظهار کرد: ايجاد موزه سفال در مسجد جامع از جمله برنامه هاي سازمان است که هم اکنون گروه ايتاليايي مشغول طراحي آن است و در آينده با نمايش سفال هاي کشف شده در محوطه مسجد جامع براي بازديد علاقه مندان افتتاح خواهد شد .

حيدري‌پور با بيان اينکه ثبت جهاني مسجدجامع سبب خواهد شد تا فراهم کردن مقدمات براي ارسال ثبت محور تاريخي فرهنگي اصفهان آسانتر شود، گفت: حدود يک سال است که سه گروه مشاور با اعتباري حدود يک ميليارد تومان در حال بررسي و آماده کردن پرونده محور تاريخي فرهنگي اصفهان هستند تا بتوان اواخر بهمن ماه سال جاري اين پرونده را براي ثبت جهاني به يونسکو ارسال کرد .

وي با اشاره به اينکه يونسکو نيز براي ثبت محور تاريخي فرهنگي اصفهان ابراز علاقه کرده است،گفت: بزرگترين مشکل محور فرهنگي تاريخي بحث مديريت آن است .

***

وضعيت گنبد مسجد امام خوب نيست

مدير اداره ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان با بيان اينکه گنبد مسجد امام در وضعيت مناسبي قرار ندارد، گفت: چند ماه پيش سازمان خود اعلام کرد که 3 ترک از گنبد مسجد دچار مشکل شده و نياز به مرمت دارد.

حيدري‌پور با اشاره به حاشيه هايي که پس از اين اطلاع رساني در مطبوعات و رسانه ها ايجاد شد، افزود: همه از لزوم مرمت گنبد مسجد آگاه هستيم اما آيا اين انتظار که به سرعت و در کمتر از چند ماه اين مشکل برطرف شود سبب نخواهد شد تا با گذشت چند سال دوباره به دليل تعجيل و عدم بررسي تمام گزينه هاي پيشنهادي مرتکب اشتباه شويم؟!

وي با بيان اينکه اولين و اساسي ترين مشکل در کند شدن روند مرمت گنبد اين است که نمي توان داربستي ايمن براي آن ايجاد کرد، افزود: براي اينکه اطراف گنبد به طور کامل داربست بسته شود بايد حدود 200 تا 300 تن فولاد بر گنبد سوار شود که در عمل افزودن اين حجم غير ممکن است .

مدير اداره ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان ادامه داد: در آخرين جلسه با گروه مشاور و اجرا کننده به اين نتيجه رسيديم که براي ايجاد داربست از سازه هاي فضايي با جنس آلومينيوم استفاده شود که وزن آن يک پنجم وزن داربست فولادي است .

حيدري پور گفت: پس از نصب يک داربست سبک، ايمن در دور تا دور گنبد و بررسي هر ترک به صورت جداگانه و جمع بندي نظر تمام کارشناسان کار مرمت گنبد آغاز خواهد شد.

وي افزود : اگر اين توقع وجود دارد که با يک اقدام عجولانه مرمت آغاز شود، خيال همه را راحت کنم که تا قبل از بررسي تمام نظرات ارايه شده و بررسي تک تک ترک ها و ارايه راهکار براي بر طرف کردن مشکل هر ترک به صورت جداگانه کاري عجولانه اي انجام نخواهد شد .

حيدري‌پور با بيان اينکه در حال حاضر 5 گروه مرمتي براي مرمت گنبد مسجد امام انتخاب شده اند،گفت: به ليل وجود اختلاف نظر بين کارشناسان براي انتخاب روش مرمتي جلسه شوراي فني گنبد مسجد را با حضور اصحاب رسانه برگزار خواهم کرد تا همه از کم و کيف نظرات ارايه شده مطلع باشند .

***

بايد 48 ساعت تونل مترو در اختيار دانشگاه علم وصنعت قرار گيرد

مدير اداره ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان در خصوص بحث مترو و تاثير آن بر ابينه تاريخي گفت: طي مذارکرات انجام شده سازمان با دانشگاه علم و صنعت قرار بود تا اين دانشگاه تاثيرات عبور مترو بر روي مدرسه چهارباغ و سي و سه پل را بررسي کند که به دلايلي اين امر محقق نشد .

حيدري پور ادامه داد: حدود 4 ماه قبل با عقد قرارداي بين دانشگاه علم و صنعت و اداره ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان قرار شد اين دانشگاه با ايجاد شرايط مشابه به حرکت قطار در تونل مترو ميزان تاثير ارتعاشات بر مدرسه چهارباغ و سي و سه پل را بررسي و گزار ش دهد .

وي افزود: انجام اين مهم نيازمند اين است که به مدت 48 ساعت تونل مترو به طور کامل در اختيار دانشگاه قرار بگيرد تا با ريل گذاري و حرکت قطار ميزان ارتعاشات به وجود آمده بررسي شود هماهنگي لازم با سازمان قطار شهري انجام شده و حداکثر تا 2 ما ه آينده تمام اطلاعات به دست آمده به صورت رسانه اي منتشر خواهدشد.

حيدري پور با اشاره به عبور جاده اتوبان به سمت خميني شهر از داخل حريم درجه يک آتشگاه 45 با عرض گفت: سال 82-83 يک قطعه زمين با کاربري ساخت هتل در اين منطقه به فروش مي رسد.

وي عنوان کرد: آن زمان موضوع در کميسيون ماده 5 مطرح و تا ارتفاع 26 متر براي ساخت هتل مجوز صادر مي شود که به دلايلي آن زمان سرمايه گذار اقدام به ساخت نمي کند .

حيدري پور افزود: پس از تصميم سرمايه گذار براي شروع فعاليت سازمان ميراث فرهنگي به سرمايه گذار اعلام کرد که در صورت ساخت، پروانه بهره برداري براي هتل صادر نخواهد کرد، اما طبق مصوبه کميسيون ماده 5 مجددا همان کاربري قبلي براي زمين لحاظ مي شود .

با توجه به اين که از لحاظ قانوني ديگر سازمان ميراث فرهنگي نمي توانست مانع فعاليت سرمايه گذار در منطقه شود در کميسيون ماده 5 مقررشد تا نقشه هتل توسط سازمان تاييد شود به همين منظور تاکنون 30 جلسه با سرمايه گذار تشکيل شده و 15 طرح براي تاييد ارايه شد در نهايت مقرر شد تا هتل به شکل کارونسرا طراحي شود در اين صورت ارتفاع، حداکثر 12 متر خواهد بود .

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha