• یکشنبه / ۶ شهریور ۱۳۹۰ / ۱۱:۲۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 9006-01686
  • خبرنگار : 71021

«رواديد فرودگاهي سرابي بيش نيست» گلايه‌ي برخي تورگردانان از وضعيت صدور رواديد فرودگاهي

«رواديد فرودگاهي سرابي بيش نيست»
گلايه‌ي برخي تورگردانان از وضعيت صدور رواديد فرودگاهي

«رواديد فرودگاهي، سرابي بيش نيست و مسؤولان وزارت امور خارجه زير بار مشكلات اين رواديد نمي‌روند.»

اين مطلب نظر جمعي از تورگردانان ايراني است كه برخي گردشگران و مشتري‌هاي آن‌ها هنوز پاي‌شان به ايران باز نشده، به‌خاطر برخي كم‌كاري‌ها، به كشورشان بازگردانده شدند.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، صدور رواديد فرودگاهي براي نخستين‌بار، سال 1384 در تعدادي از فرودگاه‌هاي بين‌المللي كشور راه‌اندازي شد كه يكي از اهداف آن، ايجاد امكانات لازم براي تسريع در ورود گردشگران به ايران بود؛ اما به اذعان تورگردانان، اين رواديد از همان ابتدا كُند صادر مي‌شد و معطلي‌هاي بسياري داشت؛ اما حالا به نظر مي‌رسد، مشكلات اين رواديد نه‌تنها كمتر نشده، بلكه فراتر هم رفته است، به‌طوري كه گاهي به ديپورت مسافران منجر مي‌شود.

حسين احمدي ـ عضو جامعه‌ي تورگردانان ايران ـ كه به‌دليل ناهماهنگي در صدور رواديد فرودگاهي، همكاري يك آژانس فرانسوي را از دست داده است، به خبرنگار ايسنا در اين‌باره توضيح داد: وقتي رفت‌وآمد گردشگران اروپايي به ايران محدود شد، تصميم گرفتيم با آژانس‌هاي اروپايي كه در كشورهاي اطراف فعال هستند، ارتباط برقرار كنيم تا ورود گردشگر به كشور محدود نشود. براي همين با يك آژانس‌دار فرانسوي كه در دبي فعاليت مي‌كند، مذاكره كرديم تا سفري به ايران داشته باشد. البته او قبلا هم به ايران سفر كرده بود و اعتقاد داشت مردم كشور ما متمدن و مهمان‌نواز هستند.

وي بيان كرد: اين آژانس‌دار قول داده بود براي شروع، 500 تا 600 گردشگر فرانسوي را به ايران بفرستد، براي همين سفري را به شيراز ترتيب داديم تا ارزيابي‌هاي لازم را انجام دهد. پيش از اين سفر نيز با وزارت امور خارجه هماهنگ كرديم و رفرنس رواديد را گرفتيم. در شيراز هم تمام امكانات را فراهم كرديم‌؛ ولي وقتي اين آژانس‌دار فرانسوي در ساعت 22 و 30 دقيقه به فرودگاه شيراز رسيد، نماينده‌ي وزارت خارجه كه در فرودگاه بايد رواديد صادر كند، حضور نداشت.

احمدي ادامه داد: وقتي با اين مقام مسؤول تماس گرفتيم، گفت نيروي انتظامي فرودگاه شيراز، مانع ورودش است. به خاطر همين آژانس‌دار فرانسوي مجبور شد، شب را در سالن ترانزيت بماند و صبح روز بعد هم بدون اين‌كه به شيراز قدم بگذارد، از همان‌جا به دبي بازگردانده شد!

او گفت: اين آژانس‌دار پس از بازگشت، نامه‌اي براي ما فرستاد با اين مضمون كه شما براي هيچ كسي احترام قائل نبوديد. او حتا مطلبي را در برخي روزنامه‌هاي خارجي منتشر كرد كه در آن از مردم خواسته بود به ايران سفر نكنند و اگر هم قصد دارند اين كار را انجام دهند، دست كم با رواديد فرودگاهي به اين سفر نروند، چون به گفته‌ي او، به فرودگاه‌هاي ايران نمي‌توان اطمينان كرد.

اين تورگردان در ادامه اظهار كرد: ما اين مسأله را از طريق وزارت امور خارجه و استانداري شيراز پيگير شديم؛ ولي اين موضوع اصلا براي آن‌ها مهم نبود. واقعا اگر قانوني براي صدور رواديد فرودگاهي وجود دارد، پس چرا اين برخوردها مي‌شود؟!

وي افزود: به‌خاطر بازگرداندن اين آژانس‌دار نه‌تنها متحمل خسارت مالي شديم، بلكه تعاملات ما هم تحت تأثير اين رفتار قرار گفت، به‌طوري كه ديگر به نامه‌هاي ما پاسخ نمي‌دهد.

احمدي همچنين با اشاره به معطلي‌هاي طولاني گردشگران و مسافران در فرودگاه‌هاي بين‌المللي براي گرفتن رواديد‌، گفت: اگر شب‌ها به فرودگاه امام (ره) برويد، مسافراني را مي‌بينيد كه چهار پنج ساعت براي گرفتن رواديد معطل شده‌اند، چون بايد استعلام بگيرند. گاهي هم از همان‌جا به كشورشان بازگردانده مي‌شوند.

وي بيان كرد: در حالي كه در كشورهاي ديگر اين‌قدر معطلي براي گرفتن رواديد فرودگاهي وجود ندارد، مثلا كشور ارمنستان كه كمربندهاي خود را براي جلو زدن از تركيه در گردشگري بسته است، بدون هيچ معطلي در مرزهاي زميني و هوايي رواديد صادر مي‌كند.

اين تورگردان اعتقاد دارد: رواديد فرودگاهي، سرابي بيش نيست و مسؤولان وزارت امور خارجه زير بار مشكلات آن نمي‌روند. گردشگري شبيه مريض سرطاني شده كه داروي آن هم تحت تحريم است و حالا روبه قبله شده است و ما فقط بايد دعا كنيم تا حال آن خوب شود.

محمدعلي واقفي ـ عضو هيأت مديره‌ي جامعه‌ي تورگردانان ايران ـ نيز كه با اين مشكل مواجه شده است، به خبرنگار ايسنا‌ گفت: چند وقت پيش دو گردشگر از اكوادر داشتم كه يكي از آن‌ها قاضي دادگستري و ديگري پروفسور دانشگاه بود. طبق برنامه، آن‌ها قرار بود پس از ورود به فرودگاه امام (ره) راوديد دريافت كنند. اين موضوع با وزارت امور خارجه هماهنگ و رفرنس رواديد آن‌ها گرفته شده بود؛ اما وقتي آن‌ها به فرودگاه وارد شدند،‌ نماينده‌ي وزارت امور خارجه رواديدي صادر نكرد و آن‌ها به اكوادر بازگردانده شدند.

وي اظهار كرد: آژانسي كه اين دو گردشگر را فرستاده بود، بعدها به ما اعلام كرد، آن‌ها مي‌خواهند شكايت كنند. هرچند ما براي آن‌ها هزينه كرده بوديم، ولي به آن افراد فرهنگي هم حق مي‌دهيم.

او ادامه داد:‌ ما به وزارت امور خارجه نامه فرستاديم و از آن‌ها خواستيم دليل اين كار را توضيح دهند تا اگر اشتباهي شده است، ما از اين گردشگران عذرخواهي كنيم، اگر هم اين گردشگران براي گرفتن رواديد مشكل داشتند، چرا وزارت امور خارجه رفرنس رواديد براي آن‌ها صادر كرد؟

اين تورگردان بيان كرد:‌ اين گردشگران توسط يك آژانس اسپانيايي عمده‌فروش كه سالانه حدود 200 نفر را از آمريكاي لاتين به ايران مي‌فرستاد، به كشور ما سفر كرده بودند؛ اما با اين اتفاق، ديگر اين كار را انجام نمي‌دهد.

وي تأكيد كرد:‌ البته تعامل تورگردانان با وزارت امور خارجه‌ خوب است و نمي‌توان همه‌ي زحمات آن‌ها را به‌خاطر سهل‌انگاري يك مأمور در فرودگاه ناديده گرفت؛ ولي ما بايد براي اين اتفاق جوابي داشته باشيم.

واقفي گفت: به نظر مي‌رسد، كسي دلش براي صنعت گردشگري نمي‌سوزد، چون اگر غير از اين بود، بايد تا كنون به منشور اقتصادي توجهي نشان مي‌دادند و بخش خصوصي فعال در گردشگري را جمع مي‌كردند تا به يك راه حل در گردشگري برسند.

او مدعي شد: از زمان آغاز كار معاون جديد گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري چند ماهي مي‌گذرد‌ و با وجود آن‌كه در اين مدت چند بار درخواست ملاقات كرديم، ولي تا كنون هيچ جوابي نداده‌اند. چند وقت پيش هم نامه‌اي را از دفترم با عنوان «سرپرست معاونت گردشگري» براي او فرستادم؛ ولي فردي از دفترشان تماس گرفتند و گفتند، اگر مي‌خواهيد نامه‌ي شما خوانده شود، عنوان نامه را درست بنويسيد، يعني مشاور عالي رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و سرپرست معاونت گردشگري اين سازمان.

وي معتقد است: اين شرايط مأيوس‌كننده است، چطور آقايان با اين وضع و برخوردهايي كه با گردشگران پيش از ورود به كشور مي‌شود، آمار رشد 300 درصدي را در ورود گردشگر مي‌دهند. اصلا استناد اين آمارها چيست؟

واقفي اضافه كرد: براساس ادعاي رشد 300 درصدي‌، اگر ما هفت سال پيش، دوميليون نفر گردشگر داشتيم، حالا با اين رشد بايد تعداد گردشگران ما به حدود هشت‌ميليون نفر رسيده باشد‌، آيا اين اتفاق افتاده و زيرساخت آن موجود است؟

سيدهادي شيرازي ـ دبير جامعه‌ي تورگردانان ايران ـ هم كه شاهد مشكلات رواديد فرودگاهي بوده است، به خبرنگار ايسنا گفت: وزارت امور خارجه همكاري خيلي خوبي با بخش گردشگري دارد؛ اما وضعيت صدور رواديد فرودگاهي براي ما معضل شده است.

او افزود: اين مشكلات به‌خاطر كمبود نيروي انساني رخ مي‌دهد، وقتي تعداد گردشگران و مسافران در فرودگاه زياد مي‌شود، آن‌ها نمي‌توانند به همه رسيدگي كنند و مدت زمان ايستايي زياد مي‌شود.

اما لادن جعفري تهراني ـ سرپرست دفتر توسعه‌ي گردشگري‌، بازاريابي و تبليغات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ درباره‌ي شرايط صدور رواديد و پيگيري‌هايي كه به‌عنوان متولي در اين‌باره انجام داده‌اند، به خبرنگار ايسنا گفت: ايجاد تسهيلات براي ورود گردشگران خارجي يكي از وظايف اين سازمان است. ما تا كنون تعامل خوبي با وزارت امور خارجه داشته‌ايم و اگر مشكلي پيش آيد، حتما از اين طريق پيگيري مي‌كنيم.

وي يادآوري كرد:‌ تا سال 1384 تمام مسافران بايد از طريق سفارتخانه‌ها رواديد مي‌گرفتند كه دشواري‌هاي خاص خود را داشت. بنابراين در تعامل با وزارت امور خارجه رواديد الكترونيكي راه‌اندازي شد كه ديگر به مراجعه‌ي حضوري در سفارتخانه‌ها نياز نبود، يعني درخواست‌ها از طريق سايت مطرح مي‌شود، وزارت امور خارجه رفرنس مي‌دهد و مسافران در فرودگاه رواديد مي‌گيرند كه اين، يك اتفاق تسهيل‌كننده در سفر است.

تهراني ادامه داد: ما راه‌اندازي رواديد الكترونيكي بين كشورهاي عضو كنفرانس اسلامي را به‌خاطر سهولت كار آن پيشنهاد داديم كه از آن استقبال شد و ايران به‌عنوان پايلوت طرح قرار گرفت.

به گفته‌ي او، رواديد فرودگاهي شامل تمام مليت‌ها به‌جز 10 كشور مي‌شود كه البته روند صدور آن كمي زمان مي‌برد، چون رواديد فرودگاهي فقط براي گروه‌هاي كمتر از 10 نفر صادر مي‌شود.

تهراني افزود: اين شرايط براي خبرنگاران خارجي متفاوت است، چون متولي آن‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است و اگر رواديد خبرنگاري بگيرند، ديگر مشكلي پيش نمي‌آيد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha