• چهارشنبه / ۲۶ مرداد ۱۳۹۰ / ۰۹:۱۱
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 9005-17144
  • خبرنگار : 99999

خاطرات قادر آشنا از دوران اسارت «عراقي‌ها اسير دست بچه‌هاي ما بودند» *26 مرداد ماه؛ گرامي‌داشت ورود آزادگان به وطن*

خاطرات قادر آشنا از دوران اسارت 
«عراقي‌ها اسير دست بچه‌هاي ما بودند» 
*26 مرداد ماه؛ گرامي‌داشت ورود آزادگان به وطن*

قادر آشنا همزمان با 26 مرداد ماه، سالروز بازگشت آزادگان به ميهن اسلامي، از روزهاي اسارت با خبرنگارايسنا سخن گفت.

قادر آشنا از جهادگران جهاد دانشگاهي كه سال‌ها در اسارات رژيم بعثي بود، اين روزها در سمت مديرکلي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان البرز مشغول خدمت است.

او 18 بهمن ماه سال 61 اسير شد و پس از هفت سال استقامت، 26 مرداد ماه 69 به وطن بازگشت.

آشنا در گفت‌وگويي با خبرنگار بخش فرهنگ حماسه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به حفظ شادابي و سرحالي اسرا در زمان جنگ تحميلي اشاره كرد و به ذکر خاطره‌اي پرداخت: يکبار به خدمت «حاج آقا ابوترابي» رسيده بودم که صليب سرخ هم رسيد. عضو صليب سرخ به حاج آقا ابوترابي گفت که در دنياي اسيران حدود 28 کشور را ديده است که آمار مشکلات و خودکشي‌هايشان روز به روز بيشتر مي‌شود، اما اسيران ايراني هر روز سر حال‌تر و با نشاط‌تر هستند، «حاج آقا ابوترابي» در پاسخ اين فرد گفت که رزمنده‌هاي ايراني به خاطر خدا و براي رضاي خدا و اهدافشان اينجا هستند.

قادر آشنا با اعتقاد به اين كه «در بحث اسارت بايد مفهوم اسارت و اين‌که رزمنده‌ها و آزادگان چه کردند، از يکدديگر تفکيک شود.» گفت: واقعيت آن چه بچه‌هاي ايران در زمان اسارت انجام دادند، کاملاً با مفهوم اسارت به معناي واقعي آن متفاوت است؛ مي‌توانيم به جرات بگويم نيروهاي عراقي اسير دست بچه‌هاي ما بودند چون نگاه بچه‌هاي آزاده، نگاهي ايدئولوژيک و تكليف‌گرا بود و هيچ اجباري به همراه نداشت.

وي ادامه داد: در اين حالت حس مي‌شد به تکليف عمل مي‌شود و سختي‌ها در راه نظام، دين و انقلاب اسلامي است که اين اسارت را خيلي شيرين و آسان مي‌کرد و نتايج خوبي چون آزادي، عزت و سربلندي در پي داشت.

اين آزاده جنگ تحميلي در ادامه گفت: آن چه اسارت را در کنار همه سختي‌ها زيبا کرده بود، صميميت، همدلي و عشق تکرار نشدني بچه‌ها بود.

قادر آشنا باز هم با بيان خاطره‌اي، صحبت‌هايش را چنين ادامه داد: خاطره‌اي که در ذهن من ماندگارتر و پررنگ‌تر باقي مانده است، ‌زماني بود که براي دهه‌ي مبارک فجر برنامه‌ريزي شده بود، تئاتري در آسايشگاه اجرا کنيم که توسط جاسوس‌ها لو رفت و عراقي‌ها تمام ابزار و امکانات را جمع آوري کردند و گفتند افراد اجرا کننده بايد معرفي شوند كه با فداكاري تمام، چند نفر از بچه‌هاي آزاده به صورت داوطلبانه خود را معرفي کردند. در آن وقت يک افسر عراقي که از نيروهاي امنيتي بعثي بود، به آسايشگاه آمد و دستش را به ستون بزرگي زد و گفت که اگر در اين شش سال روي اين ديوار نقاشي مي‌کشيدم تا به حال زيباترين نقش‌ها را خلق مي‌کردم که دنيا به تماشا بيايند، اما نمي‌دانم امام خميني (ره) با شما چه کرده که نمي‌توانم ذره‌اي بر مغز شما تاثير بگذارم!

اين زيباترين خاطره است که يک نيروي بعثي مطلق و از طرفداران صدام، دست‌هايش را بالا برد و تسليم شد.

قادر آشنا در ادامه با تاكيد بر فضاي انسانيت و خلوص بين اسراي ايراني گفت: اگر مسؤولان درصدي از فضاي اسارت همدلي آن زمان را بياموزند، پيشرفت زيادي خواهيم کرد؛ چون هيچ دنيايي سخت‌تر از دنياي اسارت نيست. اما زيباترين دنيا در فضاي اسارت بود که وحدت، همدلي و دوست داشتن وجود داشت.

او هم‌چنين در مقام مدير کلي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان البرز، وضعيت فرهنگي و تبليغي جنگ تحميلي را نامناسب دانست و بيان کرد: در فرهنگ و هنر و در رسانه‌هاي جمعي کارهايي انجام شده که البته در خور شأن بچه‌هاي آزاده نيست، در هيچ کجا، آن تعاون، همدلي و همکاري، دعاهاي شبانه، عزم راسخ رزمنده ها و ناتواني عراقي‌ها، کامل نشان داده نشده است که البته هر کسي بايد در شرايط قرار بگيرد تا معلوم شود من چه مي‌گويم؛ شايد خيلي‌ها در شرايط شکنجه قرار نگرفته باشند.

عضو هيات امناي جهاد دانشگاهي هم‌چنين با اين اعتقاد كه در حال حاضر نظام سياسي بيش از هر زمان ديگر به‌ ترويج فرهنگ ايثار و شهادت نياز دارد گفت: يکي از زيباترين جلوه‌هاي فرهنگي در فرهنگ اسارت است، بنابراين به جرات مي‌توان گفت تنها دو درصد به آن فرهنگ غني پرداخته شده است.

او افزود: حتي در حال حاضر که در آستانه سالگرد ورود آزادگان به کشور هستيم رسانه‌هاي جمعي و محافل بسيار اندک به اين موضوع مي‌پردازند.

قادر آشنا خاطر نشان کرد: رفع تکليف بدترين نوع نگاه به دفاع مقدس است در حالي كه اين نگاه بايد بنيادين باشد. در حال حاضر نيازمند‌ ترويج فرهنگ ايراني- اسلامي، فرهنگ بردباري، صبر و شجاعت هستيم که بسيار جاي کار دارد.

اين آزاده جنگ تحميلي، در ادامه با توجه به اهميت انتشار فرهنگ جنگ تحميلي کشور در عرصه بين‌المللي، پيشنهاد مکتوب کردن ابعاد آن را داد و خاطرنشان کرد: مکتوب کردن آثار و خاطرات دفاع مقدس در عالم هنر و کتاب بسيار موثر است. چرا که جامعه جهاني هم‌اکنون نيازمند فرهنگ دوران مقدس است.

آشنا در پايان خواستار توجه و تکريم بيشتر از آزاده‌ها، جانبازان و خانواده‌هاي آنان شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha