علي معلم معتقد است:حب و بغضهاي صنفي نبايد جاي كار كارشناسي را درباره فيلمها براي معرفي به اسكار بگيرد.
اين تهيهكننده سينما كه تجربه سه دوره حضور در هيات انتخاب فيلمهاي ايراني به اسكار را دارد در گفتوگويي با خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره معيارهاي انتخاب نماينده سينماي ايران براي اسكار گفت:در كل چند محور در كارشناسي فيلمها براي معرفي به «اسكار» مهم است. از جمله اينكه فيلم معرفي شده بايد نماينده واقعي و اصيل سينماي كشور باشد، همچنين هيات انتخاب بايد ميزان بازخوردها و نقدهاي مطبوعاتي و رسانهاي فيلم را در اكرانهاي عمومي و فستيوالهاي بينالمللي مد نظر قرار دهد و در كنار اين مطالب هم، پخش كننده آن بايد بتواند فيلم را براي اعضاي آكادمي اسكار نمايش دهد.
وي رقابت را در بخش فيلمهاي خارجي «اسكار» بسيار سخت دانست و خاطرنشان كرد:در كنار عواملي كه نام برده شد، حتما نماينده معرفي شده بايد از حمايتهاي تبليغاتي كمپاني پخش كننده و كشور مبدا برخوردار باشد تا بتواند هر چه بهتر ديده شود.
علي معلم در ادامه به مهمترين عاملي كه بايد نمايندهي سينماي ايران براي معرفي به آكادمي اسكار داشته باشد،اشاره كرد و افزود:كيفيت فيلم در بخشهاي مختلف بايد مورد توجه قرار بگيرد چرا كه رقابت در بخش فيلمهاي خارجي «اسكار» بسيار سخت است و حدود 140 كشور بهترين فيلمهاي خود را به اين رقابت ميفرستند.
اين تهيهكننده در ادامه با انتقاد از كساني كه بدون اطلاع از شرايط آكادمي اسكار، درباره نماينده مناسب سينماي ايران در اسكار اظهار نظر ميكنند، گفت: هر سال در آستانه اعلام نماينده به «اسكار» بحثهاي جالبي به راه ميافتد و اظهار نظرهاي عجيبي ميشنويم. حتي جالب است كه برخي، فيلمهايي كه هنوز اكران عمومي نشدهاند را به عنوان نامزد ايران در مراسم اسكار معرفي ميكنند!
وي تشكيل جلسات كارشناسي براي معرفي نماينده ايران به مراسم اسكار را بسيار مهم دانست و بيان كرد: طبيعي است كميتهاي كه براي اين منظور تشكيل ميشود بايد چند فيلمي كه شاخصههاي موردنظر را دارند بررسي كرده و با ديدگاهي علمي نماينده ايران را انتخاب كنند. نه اينكه مانند سال قبل، برخي خودشان بدون مشورت فيلمي را معرفي كنند كه نه شانسي براي موفقيت دارد و نه حتي اكراني براي آن در نظر گرفته شده باشد.
معلم خاطرنشان كرد:به نظرم كارشناسي فيلمها براي انتخاب به عنوان نماينده ايران در اسكار، اهميت زيادي دارد و بايد همه فيلمهاي خوبي كه در سال گذشته نمايش داده شده است در اين جهت بررسي شوند.
اين تهيه كننده سينما در پاسخ به اينكه «كداميك از فيلمهاي ايراني شانس بيشتري براي حضور و موفقيت در مراسم اسكار را دارند؟» اظهار كرد: به نظر ميرسد «جدايي نادر از سيمين» در صورت معرفي، شانس خوبي براي موفقيت در بخش رقابت فيلمهاي خارجي اسكار دارد چرا كه اين فيلم در مجامع بين المللي ديده و شناخته شده است و اگر پخش كننده آن هم آمادگي تبليغاتي داشته باشد و بتواند فيلم را براي اعضاي آكادمي نمايش دهد، ميتواند نماينده خوبي براي كشورمان باشد.
وي در عين حال گفت: البته «جدايي نادر از سيمين» يك نمونه است كه به نظر من همه ويژگيهاي لازم براي انتخاب را دارد اما در هر صورت يك تيم سينمايي بايد تمام گزينهها را با دقت بررسي كند.
علي معلم با بيان اينكه، كسي نبايد بر اساس علايق شخصي درباره نماينده سينماي ايران در مراسم اسكار نظر دهد، يادآور شد: من در حدود سه دوره در هيات انتخاب نماينده سينماي ايران در اسكار حضور داشتم. در همه دورهها، فيلمهاي مختلفي بررسي شد كه صورت جلسههاي آن در ارشاد موجود است. اما متاسفانه ميبينيم كه امروز گاهي برخي از مسئولين يا سينماگران بدون كار كارشناسي درباره نماينده ايران نظر ميدهند كه اصلا درست نيست. بايد اين را درك كنيم كه انتخاب نماينده يك كار كارشناسي و علمي است.
معلم در پايان اين گفتوگو خاطر نشان كرد: به هر حال، با اينكه سينما در شرايط فعلي تضعيف شده باز هم موقعيت نامناسبي ندارد و ميتواند در مجامع و فستيوالهاي بينالمللي مطرح شود. در كل به نظرم نبايد حب و بغضهاي شخصي و صنفي بر كار كارشناسي سايه بياندازد تا بتوانيم فيلم شايستهاي را با پشتيباني مناسب به مراسم «اسكار» ارسال كنيم.
انتهاي پيام
نظرات