• شنبه / ۲۲ مرداد ۱۳۹۰ / ۰۹:۳۷
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 9005-13899

/كلام روز/ رنگ خدا؛ و چه رنگي بهتر از رنگ (ايمان به) خدا "اي مردم همه‌ي رنگ‌هاى تفرقه‌انداز را از ميان برداريد و به رنگ الهى درآييد"

/كلام روز/
رنگ خدا؛ و چه رنگي بهتر از رنگ (ايمان به) خدا
"اي مردم همه‌ي رنگ‌هاى تفرقه‌انداز را از ميان برداريد و به رنگ الهى درآييد"

"صِبْغَةَ اللّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ صِبْغَةً وَ نَحْنُ لَهُ عَابِدونَ"

"رنگ خداست (که به ما رنگ ايمان و سيرت توحيد بخشيده) و چه رنگي بهتر از رنگ (ايمان به) خدا؟ و ما او را پرستش مي‌کنيم." (آيه 138سوره بقره)

به گزارش سرويس دين و معارف اسلامي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در اين دنياي فاني و وانفسا شايد هركسي به يك رنگ و يك نقش خاص است. يکي رنگ شهرشون، يکي رنگ قومشون، برخي رنگ محيط و بعضي‌ها هم به رنگ خدا هستند و نورشون نور خداست. جداى از رنگ‌هاى طبيعى و حسى، از رنگ ديگرى نيز در قرآن كريم سخن به ميان آمده و آن، رنگ الهى است. در سوره بقره در اين باره مى‌خوانيم: *صِبْغَةَ اللّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ صِبْغَةً وَ نَحْنُ لَهُ عَابِدونَ*

اين آيه در دنباله آياتى است كه خداوند تعالى از مردم خواسته به او و دستورات وحيانى او كه بر رسول خدا(ص) و ديگر پيامبران نازل كرده، ايمان بياورند و از تفرقه بپرهيزند.

در آيه 138 بقره از چنين ايمانى كه متجلى در اسلام است، به رنگ الهى تعبير شده است. در تفسير قمى ذيل اين آيه آمده است: از امام باقر يا امام صادق ـ عليهم السلام ـ نقل شده كه مقصود از ((صبغة الله)) اسلام است. علامه طباطبايى مى‌گويد: ظاهر سياق آيات مزبور، اين روايت را تأييد مى‌كند.

صبغه الهي يعني چه و چرا بايد تنها رنگ الهي را پذيرفت؟

كلمه (صبغه) از ماده (ص - ب - غ) است، و نوعيت را افاده مى‌كند، يعنى مى‌فهماند اين ايمان، يك نوع رنگ خدائى است كه ما به خود گرفته‌ايم، و اين بهترين رنگ است، نه رنگ يهوديت و نصرانيت.

جمله (و نحن له عابدون) كار حال را مى‌كند، در عين حال بمنزله بيانى است براى صبغة اللّه و من احسن، و معنايش اين است كه (در حالي‌كه ما تنها او را عبادت مى‌كنيم)، و چه رنگى بهتر از اينكه رنگش بهتر از رنگ ما باشد.

تفسير نمونه مي‌گويد:

قرآن فرمان مى‌دهد همه رنگ‌هاى نژادى و قبيلگى و ساير رنگ‌هاى تفرقه‌انداز را از ميان بردارند و همگى به رنگ الهى درآيند.

مفسران نوشته‌اند كه در ميان مسيحيان معمول بود كه فرزندان خود را غسل تعميد مى‌دادند، گاه ادويه مخصوص زرد رنگى به آب اضافه مى‌كردند و مى‌گفتند: اين غسل مخصوصا با اين رنگ خاص باعث تطهير نوزاد از گناه ذاتى كه از آدم به ارث برده است مى‌شود.

قرآن بر اين منطق بى‌اساس، خط بطلان مى‌كشد و مى‌گويد: بهتر اين است كه به جاى رنگ ظاهر و رنگ‌هاى خرافاتى و تفرقه‌انداز، رنگ حقيقت و خدائى را بپذيريد تا روح و جانتان از هر آلودگى پاك گردد.

راستى چه تعبير زيبا و لطيفى است؟ اگر مردم رنگ خدائى بپذيرند يعنى رنگ وحدت و عظمت و پاكى و پرهيزكارى. رنگ بى‌رنگى و عدالت و مساوات و برادرى و برابرى. و رنگ توحيد و اخلاص، مى‌توانند در پرتو آن به همه نزاع‌ها و كشمكش‌ها كه هرگاه بى‌رنگى اسير رنگ شود به وجود مى‌آيد، از ميان بردارند، و ريشه‌هاى شرك و نفاق و تفرقه را بر كنند. در حقيقت اين همان بى‌رنگى و حذف همه رنگ‌ها است.

در احاديث متعددى از امام صادق(عليه السلام) در تفسير اين آيه نقل شده است كه ((مقصود از: ((صبغة الله)) آئين پاك اسلام است.))

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha