• دوشنبه / ۱۷ مرداد ۱۳۹۰ / ۰۹:۱۷
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9005-10961

/خبرنگار؛ پاسدار حريم حق‌گويي/ بيژن نفيسي: آنچه خبرنگار را با همه سختي‌ كار نگه داشته، معنويت است

آنچه كه خبرنگار را با تمام سختي‌هاي كار نگه مي‌دارد، عشق به اين كار است چراكه خبرنگار تمام توانش را براي اين كار مي‌گذارد.

بيژن نفيسي - مدرس روزنامه‌نگاري - در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، همزمان با روز خبرنگار با بيان اين مطلب درباره حقوق خبرنگاران اظهار كرد: بحثي كه هميشه براي روزنامه‌نگاران مطرح است، در بسياري از موارد به مسائل مالي آن‌ها مربوط مي‌شود اما نگاه به مسائل معنوي در اين حرفه نسبت به مسائل مادي از اهميت بيش‌تري برخوردار است.

وي ادامه داد: گاهي خبرنگاران به خودشان مي‌آيند و فكر مي‌كنند كه اگر در حرفه‌ي ديگري مشغول بودند، از نظر مادي بيش‌تر تامين مي‌شدند اما‌ آن چه كه يك روزنامه‌نگار را با همه سختي‌هاي كارش نگه مي‌دارد، معنويت كار است.

او با اشاره به اتفاقاتي كه امروزه در جهان رخ مي‌دهد، بيان كرد: اين نشان‌دهنده‌ي ظرافت كار خبر است و در اين راستا اگر به معنويت كار حرفه‌يي خبرنگاران بيشتر توجه شود، اطلاع‌رساني‌ها نيز شفاف‌تر صورت مي‌گيرد.

اين استاد ارتباطات تصريح كرد: بناي كار اطلاع‌رساني نگاه دقيق‌تر به معنوي‌تر شدن و تعريف جايگاه و اعتماد بيش‌تر به خبرنگار است؛ مي‌توانيم در مراسم و جشنواره‌ها به جايگاه معنوي و خاص اين حرفه بپردازيم واز اين ميان، رسانه‌ها و دست‌اندركاران با معرفي معيارها، از سوي مسوولان مورد حمايت و تشويق قرار بگيرند.

نفيسي در ادامه با بيان اين‌ كه برخي خبرنگاران از اين حوزه كناره‌گيري مي‌كنند گفت: ‌در شرايطي كه روزنامه‌نگاران ما فعاليت مي‌كنند، عشق، علاقه و معنويت كار است كه آن‌ها را به اين سمت مي‌كشد و اگر اين عشق نباشد، او قادر به فعاليت نيست.

او با تاكيد بر اينكه در دنياي امروز نيازهاي روزمره زندگي، احتياجاتي را مي‌طلبد كه خبرنگاران نيز از آن‌ها مستثني نيستند، درباره ضوابط و شرايط كاري آن‌ها گفت: بايد قوانين معلوم و يكدستي تدوين شود كه حتي ميان خبرنگاران از نظر مالي تفاوت چنداني نداشته باشيم و حقوق اهالي رسانه مشخص و معين باشد.

اين مدرس ارتباطات در ادامه اظهار كرد: در بسياري از موارد شاهد خطاي يك روزنامه‌نگار بوديم، اما اين امر منجر به تعطيلي رسانه‌ يا نشريه شده است كه نبايد اين چنين باشد. در اين موقعيت روزنامه مقصر نيست و نبايد خطاي فرد را به كل تعميم دهيم و صورت مساله را پاك كنيم.

اين استاد ارتباطات درباره خطوط قرمزي كه خبرنگاران بايد رعايت كنند، گفت: در هر كشوري خطوط قرمز تعريف مشخصي دارند كه بايد رعايت شود ولي اين خطوط نبايد فراتر از سليقه‌هاي شخصي و چارچوب قانوني باشد واين موضوع مي‌تواند باعث خودسانسوري خبرنگار شود؛ اگر تعريف مشخصي در اين باره داشته باشيم، در تنظيم اخبار، دچار تناقض نمي‌شويم.

وي درباره آيين‌نامه كار حرفه‌يي خبرنگاران كه هنوز به صورت كامل تدوين و ابلاغ نشده است، تاكيد كرد: يكي از مشكلات اساسي در اين حوزه كامل نشدن اين آيين‌نامه است.

او تصريح كرد:‌ اگر آيين‌نامه هرچه زودتر پيش‌نويس و تدوين شود و مراكز علمي پژوهشي نقطه نظرات خود را ارائه كنند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز اين كار را به مرحله نهايي برساند، بسياري از مشكلات حل مي‌شود. بايد در اين باره بحث و گفت‌وگو شود و موضوعات به صورت جامع و كامل با اتفاق نظرها بيان شود تا اهالي رسانه بتوانند از آن بهره ببرند.

بيژن نفيسي در پايان درباره فعاليت برخي خبرنگاران در چند رسانه بيان كرد:‌ گاهي كار كردن در يك رسانه جوابگوي نيازهاي خبرنگاران نيست و اين هم طبيعي است كه رسانه‌اي نمي‌خواهد خبرنگارش به صورت پراكنده كار كند، اما مي‌شود براي تامين معيشت، اين حق به آن‌ها داده شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha