• دوشنبه / ۱۷ مرداد ۱۳۹۰ / ۰۹:۱۹
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9005-10268

به بهانه‌ي روز خبرنگار؛ اينك صداي قلم طنين روح و جان مي‌شود...

به بهانه‌ي روز خبرنگار؛
اينك صداي قلم طنين روح و جان مي‌شود...

امروز فضاي شهر رسانه‌يي‌مان پر شده از عطر دل‌انگيز مولود 17 مردادماه، مولودي كه در سخت كوشي بي‌نظير است و در صادقانه سخن گفتن و عشق‌پراكني بلاتشبيه...

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، طبق سنوات گذشته هفدهمين روز از دهه دوم مرداد يادآور خاطراتي خوب و گاها تاسف‌بار براي جامعه رسانه‌يي كشور مخصوصا خبرنگاران بوده و امسال نيز مصادف شدن آن با ماه مبارك رمضان بر وجه معنويت آن افزوده است.

شهادت محمود صارمي، خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران در 13 سال گذشته به دست نيروهاي طالبان ندايي سوزناك در فضاي كشور بود تا عليرغم تاسف و تاثر بسيار بتواند بيرقي بر دست خبرنگاران باشد تا اين قشر با بلند كردن اين بيرق بتوانند دم از حق و حقوق و هويت پنهان اما هميشه در صحنه خود بزنند.

خبرنگاري كه با عشق به هم نوع و وطن خويش عصاي دست محرومان، بينوايان، سختي ديدگان و بازدارنده عصيان و طغيان‌هاي زورگويان در طول تاريخ بوده، هيچ گاه دم از حق و حقوق خود نزد چراكه بعد اجتماعي كارش به قدري در ديدگانش مهم جلوه كرده كه وضعيت اقتصادي و معيشتي خود را ناچيز انگاشته و به دور از هرگونه چشم داشتي به دفاع از آن پرداخته است و با اشراف كامل به تمامي مشقات اين حرفه، با خداي خود معامله كرد و متعهد شد كه جهت قلم خود را به جز به سوي صداقت نشانه نرود و با ايمان خود زبانه آن را چنان صيقل دهد تا احدي از ترس تيزي آن اجازه دستيازي و سوء‌ استفاده از جايگاه خبرنگاري را به خود ندهد و در وجهي ديگر چنان روشن و براق تا پشتوانه‌اي براي هموطنان و هم‌نوعان باشد و آيينه‌اي تمام نما از وقايع جاري و موضوعات روز.

فراموش كردن اين‌كه نبود خاستگاهي ويژه براي درك شرايط خبرنگاران و نبود مكاني براي شنيدن نياز آن‌ها و حداقل درد دلي ساده با زبان‌هاي گوياي جامعه، سختي‌هاي اين حرفه را چندين برابر كرده، دور از انصاف است؛ هرچند كه اين فشارها پاي عده‌اي را از اين حرفه گريزان كرد اما عده‌اي هم ماندند و نگذاشتند كمرشان خم شود و با اين كار عشق زلالشان را به مردم ابراز كردند.

بماند كه در اين ميان فرصت‌طلباني كه هميشه در پي آرزوهاي بلند خود به دنبال هرگونه سوء‌ استفاده‌اي هستند، بعضا با ضعيف ديدن قدرت اصحاب قلمي كه زير بار تمامي فشارها ايستاده بودند، پايشان را برروي كمر آن‌ها گذاشتند و از جايگاه رسانه در جهت منافع اقتصادي خود بهره بردند.

اين دلالان اقتصادي كه عنوان خبرنگاري را به دنبال مي‌كشيدند، خود را ابزار دست هر آدمي براي رسيدن به سود بيش‌تر مي‌ديدند و قلم خود را با ميل به كسب سود، در هر صفحه و با هر جهتي به نگارش درآوردند؛ هر چند كه اين عده قليل به زودي در راستاي شعار مقام معظم رهبري مبني بر اين‌كه خبررساني و گزارشگري، حرفه مهم و با ارزشي است و هنگامي كه با انگيزه‌هاي شرافتمندانه و صداقت و امانت همراه مي‌شود، ارزشي مضاعفي مي‌يابد، چهره‌شان در انزار جامعه رسوا شد اما هنوز هم دو قشر در اين حرفه پاي مي‌گذارند كه يكي با تاكيد بر اخلاق حرفه‌يي خبرنگاري و آماده شدن براي قرار‌گيري در حوادث و صحنه‌هاي بحران به دنبال حقوق اجتماعي است و ديگري با ساده انگاشتن جوانب كار و نداشتن عرق به هم نوع خود، به دنبال حقوق و منافع شخصي است.

رويارويي با شدائد و سختي‌هاي اين حرفه به قدري زياد است كه در مدت زمان كوتاهي قادر است افرادي را كه با نگاه درآمدزايي و شغل به اين حرفه مي‌نگرند، از صحنه به در كند و البته قدم دليران و ثابت قدمان در جهت منافع و حقوق اجتماعي را ثابت‌تر گرداند.

ثابت قلماني كه در پي حوادث و تنش‌هاي روزگار، سرشار از اضطراب و جوشش هستند، تنظيم و نگارش اخبار و وقايع با لحاظ كردن تمام محدوديت‌ها و در نظر گرفتن اصل صداقت و امانت جوش و خروش و اضطراب آن‌ها را سرريز مي‌كند تا جايي كه درگيري‌هاي عصبي و ذهني پيش از تنظيم خبر از يك طرف و بازخورد آن از طرف ديگر زندگي عادي را بر آن‌ها حرام مي‌كند و بعضا شاهديم كه انتقادها برايشان دردسرهايي به وجود مي‌آورد.

نقدي كه با حرفه خبرنگاري آميخته است و جدايي هر كدام از يكديگر، بي‌اعتباري ديگري را به همراه دارد، در جامعه ما جايگاه خودش را نيافته و اين بستر مساعد در جهت ارتقاي جايگاه كشور در حوزه‌هاي اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و سياسي در حال هرز رفتن است و فرهنگ‌سازي اين موضوع نيز باز بر دوش خود فعالان حرفه خبرنگاري قرار گرفته تا با رعايت بسياري از ملاحظات دست به نقد بزنند و در موارد متعددي با ارائه راهكارهاي پيشنهادي درصدد رفع چالش‌ها برآيند.

و در پايان روي سخنم با توي خبرنگار است؛ قلمي را به دست گرفته‌اي كه خدا به آن قسم ياد كرده و اين وظيفه تو است كه امانت‌دار خداوند باشي و جز به راست قلم نزني؛ چرا كه ابزاري در دست توست كه علاوه بر دفاع از حق، خصلتي برنده‌تر از شمشير و لطيف‌تر از پنبه دارد و اين صداقت توست كه مي‌تواند پيام‌آور پاداشي عظيم در نزد خداوند و محبوبيتي دلپذير در نزد مردم باشد، پس بپرهيز از ساده‌انگاري و رقص قلم در هر جهت؛ روزت مبارك.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha