• دوشنبه / ۱۳ تیر ۱۳۹۰ / ۰۹:۵۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 9004-06408
  • خبرنگار : 71365

/«خرم»شهر يا خرمشهر؟/ عضو كميسيون اجتماعي مجلس درگفت‌وگوباايسنا: بازسازي مناطق جنگ‌زده شايد براي آقايان لوكس به نظر رسد

/«خرم»شهر يا خرمشهر؟/
عضو كميسيون اجتماعي مجلس درگفت‌وگوباايسنا:
بازسازي مناطق جنگ‌زده شايد براي آقايان لوكس به نظر رسد

داريوش قنبري گفت: عدم توجه به بازسازي شهرهاي جنگ‌زده در دوران دفاع مقدس، عدم پيگيري موضوع فروش سلاح‌هاي شيميايي از طرف دستگاه ديپلماسي و عدم حمايت كافي بنياد شهيد از مصدومان شيميايي موضوعاتي است كه مسوولان مختلف كشور بايد در قبال آن‌ها به مردم پاسخگو باشند.

داريوش قنبري، نماينده مردم ايلام در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در خصوص مشكلات مردم شهرهاي جنگ‌زده از جمله شهر مهران و خرمشهر گفت: بعد از جنگ يك عده تيولدار و فئودال‌هاي جديد در استان ايلام شكل گرفت كه در واقع از قدرت خاصي هم برخوردار هستند و با تهديد مديران اراضي مرغوب كشاورزي را به اسم خود ثبت كرده‌اند؛ به طوري كه الان افرادي در اين استان هستند كه حدود 200 هكتار زمين را به اسم خود ثبت كرده‌اند؛ در حالي كه ما مي‌توانيم با در اختيار قرار دادن 5 هكتار از اين زمين‌ها يك شغل آبرومندانه براي هر جوان ايلامي به وجود آوريم ولي متاسفانه در حال حاضر در مناطق جنگ زده مانند شهر مهران،‌ دهلران و خرمشهر با سيل جوانان بيكار و متقاضي كار مواجه هستيم.

وي افزود: بعد از جنگ در همين شهر مهران يك عده فئودال‌هاي جديد اراضي كشاورزي را به اسم خود ثبت كردند و از طرفي ديگر مردم اين شهر به علت مشكلات مختلف اقتصادي و اجتماعي با ياس و نااميدي به محيط زندگي خود نگاه مي‌كنند؛ چرا كه فرصت كشاورزي به آنها داده نمي‌شود.

قنبري ادامه داد: از طرف ديگر فرصت‌هاي صنعتي چنداني در اين شهرستان ايجاد نشده و بسياري از اراضي شهرستان مهران هم‌چنان زير كشت مين‌هاي به جا مانده از دوران جنگ است و كسي رغبت نمي‌كند در شهرستان سرمايه گذاري كند، حتي فرصتي هم كه از اين شهرستان براي تردد به عتبات عاليات ايجاد شده است در انحصار شركتي به نام «شمسا» است كه مردم بومي مهران را از اين فرصت شغلي هم محروم كرده است بطوري كه واقعا مردم اين شهر در حال حاضر در نااميدي زندگي مي‌كنند.

وي در خصوص بازسازي اين شهر پس از پايان جنگ نيز گفت:‌ بعد از پايان جنگ به تعدادي از مردم پولي دادند تا آلونك‌هايي بسازند و اسمش را بازسازي گذاشتند، ولي بازسازي به معناي واقعي كلمه به معني بازسازي فرصت‌هاي شغلي است؛ چرا كه زماني كه شهر مهران در اشغال بود و مردمش زير گلوله‌هاي موشك دشمن بودند شهرهاي ديگر كشور با دلار 7 توماني مشغول استفاده از فرصت‌ها بودند. الان هم كه چندين سال از جنگ مي‌گذرد متاسفانه توجه چنداني به اين شهر و ديگر شهرهاي جنگ زده نمي‌شود؛ به طوري كه حتي منابع خدادادي منطقه نيز در معرض يغماي كشور همسايه است.

وي با بيان اين‌كه طبق برآوردهاي كارشناسي كه در منطقه انجام شده فقط حدود 7 ميليون بشكه نفت ذخيره حوزه‌هاي نفت آذر و چنگوله است گفت: هم‌اكنون اين منابع در معرض چپاول كشور همسايه است و به سرعت بسيار زيادي كشور همسايه در حال شروع كار بهره‌برداري از اين حوزه‌هاي نفتي است و ما همچنان در اين زمينه هم در حال كم كاري مسوولان هستيم و همان بلايي كه در پارس جنوبي سر ما آمد و قطري‌ها در استخراج منابع نفت و گاز از ما جلو افتادند چند سال ديگر در مهران تكرار خواهد شد.

وي ادامه داد: متاسفانه به بازسازي مناطق جنگ زده پس از جنگ توجه چنداني نشده است؛ حتي ما در شهر ايلام هم همچنان در كوچه و خيابان‌هاي شهر جاي بمب‌ها و موشك‌هاي ارتش عراق را مي‌بينيم و هنوز خيابان‌هاي جنگ‌زده‌ ايلام هم مورد بازسازي آن چناني قرار نگرفته‌اند و متاسفانه بي‌توجهي به اين مناطق آنقدر زياد شده است كه مردم اين مناطق از ما تنها تقاضاي هوا براي زنده ماندن دارند؛ چرا كه گرد و غباري كه در اين شهرها وجود دارد تنفس را براي مردم اين شهرها سخت كرده است؛ به طوري كه مردم مقاوم استان ايلام كه در دوران دفاع مقدس هيچ گاه از شهر خود خارج نشدند و حتي مهاجر پذير هم بودند، امروز اين مردم كه در زير موشك و بمباران ارتش بعث مقاومت كردند به علت گرد و غبار در حال فرار كردن و كوچ كردن از اين شهرها هستند و اين مشكلات، واقعيت‌هاي تلخ مناطق جنگ زده هستند.

وي افزود:‌ الان خواسته مردم جنوبي و غربي كشور كه زماني محنت‌هاي جنگ را تحمل كرده‌اند تنها هواي سالم براي نفس كشيدن است، ولي متاسفانه به اين خواسته هم توجه نمي‌شود؛ چه برسد به بازسازي مناطق جنگ زده كه شايد براي آقايان لوكس به نظر برسد.

قنبري ادامه داد: شايد بتوان گفت متاسفانه در استراتژي‌هاي توسعه كشور جايگاه مناسبي براي اين مناطق جنگ‌زده در نظر گرفته نشده است.

وي در خصوص رسيدگي به مشكلات مردم شهرهاي جنگ‌زده از جمله شهرهاي خرمشهر و مهران ادامه داد: وقتي مشكل آب اين مناطق هنوز حل نشده مشخص است كه فرصت‌هاي ديگر مانند كشاورزي، صنعت و توسعه اين شهرها در چه حدي است.

وي دليل توجه نشدن به مشكلات مردم خرمشهر‌، مهران و مناطق جنگ زده و عدم بازسازي اين شهرها را توجه تصميم گيران به مناطق مركزي كشور دانست و ادامه داد: مسوولان كشور تنها به برخي از نقاط خاص كشور توجه داشته‌اند و ديگر شهرها را خيلي مهم تلقي نمي‌كنند، و در كل اگر به نسبت ديگر مناطق مقايسه‌اي كلي انجام شود خواهيم ديد كه خيلي از فرصت‌هاي ابتدايي زندگي در اين شهرها وجود ندارد.

وي گفت:‌ مشخص نيست چرا ستاد بازسازي مناطق جنگي را خيلي زود تعطيل و منحل كردند. هنوز كه كار بازسازي به اتمام نرسيده است. آيا صرف اين‌كه چند واحد مسكوني در شهرهاي جنگي ساخته شد بازسازي صورت گرفته است؟ قطعا اين كارهاي صورت گرفته به معناي بازسازي نيست و چيزي كه در بازسازي مهم است از دست رفتن فرصت‌ها براي مردم اين شهرها بوده است كه هيچ گاه صورت نگرفته است و همچنان فرصت‌هاي مردم اين شهرها در كشاورزي و صنعت فراموش شده‌اند.

نماينده مردم ايلام در مجلس شوراي اسلامي در خصوص مصوبه شناسايي مصدومان شيميايي نيز گفت:‌ در خصوص بحث سردشت يك سري از قدرت‌ها در دوران دفاع مقدس يك سري از تجهيزات شيميايي را در اختيار ارتش عراق قرار دادند كه مشخصا آلمان يكي از اين كشورهاست، ولي ما در تحركات ديپلماسي در اين زمينه نتوانسته‌ايم از حقوق مردم به خوبي دفاع كنيم.

وي هم‌چنين در خصوص پيگيري قانون شناسايي مصدومان شيميايي نيز اظهار كرد:‌ متاسفانه بنياد شهيد توجه چنداني به شناسايي جانبازان شيميايي ندارد و ظاهرا براي بنياد شهيد فقط جانبازان قطع عضو و جانبازاني كه جانبازي آن محسوس باشد پذيرفتني است در صورتي كه جانبازان شيميايي شايد به لحاظ ظاهري مشكل نداشته باشند ولي اين افراد از درون از بين رفته‌اند.

وي گفت:‌ بسياري از اين جانبازان در طول سال‌هاي گذشته از دنيا رفته‌اند و آن‌ها را جزو شهدا هم حساب نكرده‌اند؛ به نظر من بايد در مورد اين افرادي هم كه در طول اين سال‌ها شهيد شده‌اند و تا به حال جزو آمار بنياد شهيد نيامده‌اند بنياد شهيد پاسخگو باشد و هم‌چنين از اين سازمان تقاضا داريم افرادي را كه در مناطقي از سردشت و هم‌چنين در استان كرمانشاه و كرند غرب شيميايي شده‌اند را تحت پوشش حمايت قرار دهد؛ چرا كه در حال حاضر حمايت‌هاي درماني لازم نيز از جانبازان شيميايي صورت نمي گيرد و اين افراد از جيب خود براي درمان هزينه مي‌كنند و در اين زمينه بنياد شهيد رسما و علنا در حال كوتاهي كردن است كه به هيچ وجه قابل قبول نيست.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha