• دوشنبه / ۲۳ خرداد ۱۳۹۰ / ۱۶:۰۵
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 9003-14568

واكاوي حادثه «باغ وحشت» يك جامعه‌شناس: بايد از ورود اراذل واوباش شناسنامه‌دار به جامعه جلوگيري شود

يك جامعه‌شناس گفت: يكي از دلايل بروز حوادثي همچون حادثه خميني‌شهر عدم شناسايي دقيق معضلاتي است كه زمينه‌هاي اين رفتار را ايجاد كرده‌اند.

دكتر مصطفي اكبريان، در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به حادثه خميني‌ شهر، اظهار كرد: مساله‌اي مانند تجاوز به عنف به عنوان يك بزهكاري معلول علت‌هايي است و بايد بررسي شود كه چه انگيزه‌ها و عواملي سبب ورود اراذل و اوباش سابقه‌دار به حريم خصوصي افراد تعرض به آنان شده است.

وي درادامه با طرح اين سوال كه چرا بايد يك مجرم شناسنامه‌دار به راحتي در جامعه حضور داشته باشد، تصريح كرد: بايد راهكارهايي اتخاذ شود تا از ورود مجرمان شناسنامه‌دار و پرخطر در جامعه جلوگيري شود چرا كه اينگونه افراد با يك مجرم عادي تفاوت فراواني دارند.

اكبريان با بيان اينكه احساس حاشيه‌ امن براي مجرمان سابقه‌دار سبب گرايش مجدد آنها به رفتارهاي انحراف‌آميز مي‌شود، خاطرنشان كرد: نيروي انتظامي و قوه قضاييه بايد محروميت رفتاري براي اين افراد ايجاد كند تا ديگر دست از پا خطا نكنند.

اين كارشناس علوم اجتماعي در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه اراذل و اوباش حمله كننده را متهم اصلي حادثه مي‌داند به ايسنا گفت: پوشش نامناسب دليل قانع‌كننده‌اي براي ورود به حريم خصوصي افراد و انجام چنين اقدامات ناشايست نيست، چرا كه اگر با اين موضوع اينگونه برخود كنيم اصطلاحا سنگ روي سنگ بند نمي‌شود و هر مجرمي مي‌تواند به بهانه‌ نداشتن حجاب وارد حريم خصوصي افراد شود.

اين جامعه‌شناس ادامه داد: البته اينكه چندنفر در محفلي شرب خمر كرده و پوشش نامناسبي داشته‌اند به عنوان يك رفتار مجرمانه شناخته مي‌شود و بايد در جاي خودش مورد بررسي قرار گيرد اما قضيه‌ پيش آمده بسيار حادتر و مهم‌تر است.

اكبريان در بخش ديگري از سخنانش بي‌توجهي به مسائل فرهنگي و اخلاقي را از عوامل بروز و رواج چنين اقداماتي در جامعه دانست و بر ضرورت پيشگيري و رفع اين اقدامات از طريق كار كارشناسانه و مدبرانه تاكيد كرد.

وي همچنين درباره وظيفه مسوولان مرتبط به ايسنا گفت: در درجه اول مسوولان فرهنگي و در كليت، تمام مسوولاني كه در اينگونه مسائل قدرت اجرا و تاثيرگذاري دارند، به طور جد وظيفه خود را انجام دهند و پاسخگو باشند.

اين جامعه‌شناس در پايان خاطرنشان كرد: اگر در جامعه، بيكاري، فقر، اعتياد و غيره به حداقل برسد قطعا شاهد بروز چنين رفتارهاي نابسامان و نگران‌كننده‌اي نخواهيم بود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha