• یکشنبه / ۲۲ خرداد ۱۳۹۰ / ۱۳:۱۷
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 9003-12800
  • خبرنگار : 71368

واكاوي حادثه «باغ وحشت» يك آسيب‌شناس مسائل‌اجتماعي: مجازات زندان براي اراذل و اوباش سابقه‌دار كافي نيست

واكاوي حادثه «باغ وحشت»
يك آسيب‌شناس مسائل‌اجتماعي:
مجازات زندان براي اراذل و اوباش سابقه‌دار كافي نيست

يك آسيب‌شناس مسائل اجتماعي با اشاره به حادثه باغ وحشت در خميني شهر گفت: شناسنامه‌داركردن صرف اراذل و اوباش چاره‌ساز نيست.

مجيد ابهري در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بررسي آسيب‌شناسي حادثه باغ‌وحشت در محله اصغرآباد خميني‌شهر اصفهان با بيان اينكه بسياري از جرايم بزه‌كارانه داراي مجازات‌هاي مشخصي همچون زندان، شلاق يا جريمه هستند، گفت: تجربه نشان داده است مجازات زندان براي برخي اراذل و اوباش كه همچنان بر رفتارهاي ناهنجار و جامعه‌ستيز تاكيد مي‌كنند، كافي نيست.

اين آسيب‌شناس مسائل اجتماعي با بيان اينكه برخي از بزه‌كاران سابقه‌دار به دليل تعدد جرايم انجام شده به محيط زندان خو گرفته‌اند و هيچ‌گونه ترس و واهمه‌اي از مجازات ندارند، گفت: تعيين مجازات‌هاي جايگزين و محروم كردن اراذل و اوباش از حضور در جامعه براي مدت طولاني، بازپروري رواني و هويتي آنان مي‌تواند از وقوع حوادثي همانند حادثه باغ‌وحشت خميني‌شهر جلوگيري كند.

وي افزود: متاسفانه اين حادثه كه توسط چندتن از اوباش‌گران شناسنامه‌دار انجام شده است، از منظرآسيب‌شناسي رفتاري، جاي تامل و بررسي دارد چرا كه پافشاري اوباش‌گران به تكرار جرم در حالي بوده است كه آنان اطلاع كافي از سوابق و عواقب كار خود داشته‌اند.

اين آسيب‌شناس مسائل اجتماعي با اشاره به برخي تحقيقات صورت گرفته در اين خصوص عنوان كرد: بر اساس يكي از اين پژوهش‌ها، 65 درصد از جرايم در جامعه توسط افرادي اتفاق مي‌افتد كه بيش از يك‌بار سابقه كيفري داشته‌اند كه اصرار اين افراد براي انجام رفتارهاي غيرقانوني نشان دهنده اين واقعيت است كه نه تنها زندان موجب اصلاح و پيشگيري نيست بلكه جرايم ديگري نيز به بزه‌كاران آموخته و تجربيات مجرمانه آنان را افزايش مي‌دهد.

وي با بيان اينكه معتقدم اين‌گونه افراد با دشمنان نظام هم‌كاسه هستند گفت: چرا كه انعكاس اين حوادث در رسانه‌هاي بيگانه و ناامن جلوه‌دادن جامعه ايران يكي از اهداف اصلي اين‌گونه حركت‌ها است.

به گفته وي تسريع در مجازات اين‌گونه افراد و برگزاري دادگاه‌هاي علني براي آنان عامل مهمي در پيشگيري از تكرار اينگونه حوادث مي‌تواند باشد.

ابهري با بيان اينكه همياري و كمك در شناسايي اين‌گونه عوامل و رعايت موازين اخلاقي در جامعه مي‌تواند بهانه ارتكاب را از مجرمان بگيرد به ايسناگفت: شناسنامه‌دار كردن صرف اراذل و اوباش چاره‌ساز نبوده است.

ابهري پيشنهاد كرد: مراجع انتظامي و قضايي ضمن شناسنامه‌دار كردن اراذل و اوباش اين افراد را به مدت طولاني و به صورت محسوس و نامحسوس تحت كنترل و نظارت قرار داده و آنان را ملزم به شركت در كلاس‌هاي بازپروري روحي و رواني كنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha