• چهارشنبه / ۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ / ۱۰:۰۷
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9002-11294.179401

/اولويتي به نام سريال‌ طنز/ خشايارالوند ـ نويسنده «قهوه تلخ»: به رقابت با سريال‌هاي طنز تلويزيون فكر نكرده‌ام استقبال از قهوه تلخ مميزي‌ها را حساس‌تر مي‌كند

/اولويتي به نام سريال‌ طنز/
خشايارالوند ـ نويسنده «قهوه تلخ»:
به رقابت با سريال‌هاي طنز تلويزيون فكر نكرده‌ام
استقبال از قهوه تلخ مميزي‌ها را حساس‌تر مي‌كند

خشايار الوند كه همراه با امير مهدي ژوله يكي از نويسندگان «قهوه تلخ» است، درباره‌ي اصلاحيه‌هاي احتمالي سريال «قهوه‌ي تلخ»، اظهار كرد: اين سريال هم دچار اصلاحيه مي‌شود؛ گه‌گاهي مطالبي نوشته‌ايم كه درباره‌ي آن به ما گوشزد شده است.

خشايار الوند در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي لزوم تدوين شدن مميزي‌ها، خاطرنشان كرد: در هيچ كجا مميزي قوانين و ضوابط خاصي ندارد اما نه به اين معني كه سليقه‌يي باشد. اگر اين قوانين موجود باشد و ما آنها را بخوانيم، طبعا چيزي نمي‌نويسيم كه برايمان اصلاحيه بيايد.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: همزمان با استقبال مخاطب مميزي‌ها هم حساس‌تر مي‌شود؛ هر چه استقبال بيشتر مي‌شود يعني بيننده بيشتر است و ما بايد بيشتر رعايت كنيم.

الوند از مهران مديري به عنوان فردي حرفه‌يي و يك ناظر كيفي ياد و عنوان كرد: قبل از اينكه كار براي مميزي برود، آقاي مديري هر آنچه را كه فكر مي‌كند ممكن است مشكل‌ساز باشد، پيدا مي‌كند.

او سپس به بيان اين مطلب پرداخت كه «قهوه تلخ» از نظر پرداخت شاخص‌ترين كار مهران مديري است و در واقع كاري است كه در پس آن فكر، حوصله و هزينه قرار دارد.

الوند با اشاره به اينكه عده‌اي «قهوه‌ي تلخ» را شبيه «شب‌هاي برره» مي‌دانند، عنوان كرد: «قهوه‌ي تلخ» از نظر لحن با ساير كارهاي آقاي مديري تفاوت دارد و اگر به طور ناخودآگاه شباهتي وجود داشته باشد، مهم نيست چون آن‌ها هم كارهاي خودمان هستند.

وي افزود: «قهوه‌ي تلخ» از نظر اجرا پخته‌ترين كار مهران مديري است؛ اما ممكن است از نظر مضمون و محتوا به كارهاي قبلي‌مان شباهت داشته باشد.

خشايار الوند با بيان اينكه اگر از ابتدا هم مي‌دانستند كه «قهوه‌ي تلخ» براي شبكه نمايش خانگي توليد مي‌شود نه تلويزيون، فيلمنامه را به همان شكل مي‌نوشتند و با اكنون تفاوتي نمي‌كرد، گفت: ما يك داستان داشتيم كه مي‌خواستيم آن را تعريف كنيم؛ همه‌ي عوامل نيز حرفه‌يي و كاربلد بودند؛ شايد تفاوتش در اين بود كه اگر «قهوه تلخ» به روي آنتن تلويزيون مي‌رفت، مجبور مي‌شديم سرعت كار را بالا ببريم.

وي افزود: اگر «قهوه تلخ» از تلويزيون پخش مي‌شد، شايد تغييراتي مي‌داديم؛ براي مثال بعضي از صحنه‌ها را خلوت‌تر مي‌نوشتيم و سكانس‌هاي پرجمعيت و پر سياهي‌ لشكر را نمي‌نوشتيم.

الوند ادامه داد: شيوه‌ي نگارش و مضمون براي ما زياد تفاوتي نمي‌كرد چون تصميم بر اين نبود كه از خط قرمزها عبور كنيم و يا براي اينكه كنايه‌اي بزنيم تامل كنيم؛ شايد در تلويزيون نوع گريم‌ و پوشش در مميزي قرار مي‌گرفت ولي از لحاظ محتوايي و مضموني تفاوتي در مميزي ارشاد و صدا و سيما ديده نمي‌شود.

نويسنده‌ي «قهوه‌ي تلخ» در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا مبني بر اينكه آيا قوت اين كار به اندازه‌ي كارهاي قبلي مهران مديري هست يا نه؟ اظهار كرد: آنچه كه برايمان مسلم است اين است كه آقاي مديري در اين كار بيشتر از همه‌ي كارهايش تلاش مي‌كند، وقت و حوصله مي‌گذارد و دقت مي‌كند تا كار به بهترين نحوه وارد بازار شود.

وي ادامه داد: حال براي بيان اينكه ببينيم كار ضعيف يا قوي است بايد يك عده‌ كارشناس كارهاي قبلي مهران مديري را دوباره ببينند و بعد قياس كنند، اما آنچه كه من در اطراف مي‌بينم يا فيدبك‌هايي كه از مردم مي‌گيرم، نشان مي‌دهد كه اين كار بهترين كار آقاي مديري است و اگر از مخاطبان اعلام رضايت بگيرند 90 درصدشان راضي‌ هستند.

خشايار الوند در مورد آينده‌ي شبكه نمايش خانگي نيز عنوان كرد: توقع ما از يك رسانه بايد در حد مقدورات آن رسانه باشد؛ قبل از اينكه «قهوه تلخ» و «قلب يخي» از طريق شبكه نمايش خانگي عرضه شوند، كارهايي كه در ساير رسانه‌ها ديده شده بودند، به صورت لوح فشرده در اختيار افراد قرار مي‌گرفت و در واقع كارهايي بودند كه براي شبكه نمايش خانگي ساخته نمي‌شد.

وي در ادامه گفت: با استقبال از «قهوه تلخ» خيلي‌ها به اين فكر افتادند كه بر روي اين شبكه كار كنند؛ اما به نظر من اول بايد شبكه را بشناسند.

وي در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا مبني بر اينكه آيا به رقابت با سريال‌هاي طنز تلويزيون انديشيده است، ‌اظهار كرد: ما در يك عرصه نيستيم كه بخواهيم رقابت كنيم؛ آنها پخش تلويزيوني هر شبي و ما هر هفته روي سي‌دي داريم. مخاطب اگر هر دو را دوست داشته باشد مي‌تواند هر دو را ببيند و رقابت آنچناني هم وجود ندارد؛ همچنين من اصلا به رقابت فكر نكرده‌ام.

الوند معتقد است: برخي فروش كم فيلم‌هاي روي پرده را به قهوه‌ي تلخ ربط داده و مي‌گويند كه «قهوه‌ي تلخ» فروش سينما را پايين آورده است كه اگر اين اتفاق افتاده باشد من خوشحال نيستم؛ به نظر من اگر فيلم خوب باشد مخاطب خودش را پيدا مي‌كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha