• یکشنبه / ۲۸ فروردین ۱۳۹۰ / ۱۳:۰۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 9001-12061
  • خبرنگار : 71021

وزير كشور: توزيع سفر در نقاط مختلف با نظم انجام شد حميد بقايي: سفر ايرانيان به كشورهاي همسايه تأثير مثبت خواهد داشت

وزير كشور: توزيع سفر در نقاط مختلف با نظم انجام شد
حميد بقايي: سفر ايرانيان به كشورهاي همسايه تأثير مثبت خواهد داشت

حميد بقايي در آخرين سخنراني‌ خود به‌عنوان رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به آمار سفرهاي نوروزي اشاره كرد و گفت: آمارهاي بالا، نمادهايي براي اثبات اين فرضيه هستند كه سفر در سبد خانوار قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سرپرست نهاد رياست جمهوري امروز (يكشنبه، 28 فروردين‌ماه) در مراسم تجليل از فعالان ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي كه با حضور جمعي از مقامات و مسؤولان كشور و اسفنديار رحيم‌مشايي ـ رييس دفتر رييس‌جمهور ـ برگزار شد، اظهار كرد: امروزه دنيا به سمت وحدت حركت مي‌كند و جهاني شدن به واقع اتفاق افتاده است. يكي از اركان اصلي جهاني شدن، ارتباط و پيوند ميان ملت‌هاست كه يكي از زمينه‌هاي ارتباط ميان ملت‌ها، گردشگري است.

بقايي يادآوري كرد: هر سال اعلام مي‌شود، حدود يك‌ميليارد نفر، يعني يك‌هفتم جمعيت كره‌ي زمين سفر مي‌كنند. اين اتفاق با وجود همه‌ي محدوديت‌هاي اقتصادي رخ مي‌دهد و سرعت آن هم در حال افزايش است.

وي گفت: هرچه گردشگري گسترده‌تر مي‌شود، ارتباط ميان ملت‌ها نيز توسعه مي‌يابد. بنابراين گردشگري در تمام ابعاد مختلف فرهنگي و اقتصادي و مهم‌تر از آن، حركت ميان انسان‌ها بروز مي‌كند.

معاون اجرايي رييس‌جمهور ادامه داد: خوشبختانه در دولت‌هاي نهم و دهم گردشگري نه‌تنها از درون دولت، بلكه از درون جامعه شدت گرفت و امروزه شاهد رشد آن در بعد داخلي و خارجي هستيم. اين‌كه مردم ايران به كشورهاي همسايه كه زماني دايره‌ي تمدني ما محسوب مي‌شدند، سفر مي‌كنند، تأثير مثبتي به دنبال خواهد داشت.

او با اشاره به برگزاري جشن نوروز و حضور نمايندگان 9 كشور در تعطيلات نوروز 90، بيان كرد: اين جشن بيانگر سرحدات فرهنگي ايران است كه از چين تا درياي عرب و مرز روسيه ادامه مي‌يابد.

بقايي در ادامه‌ي سخنانش به انتقادهايي كه به واحد «نفرسفر» وارد مي‌شود، اشاره و اظهار كرد: ما اصلا دعوا و توجيهي نداريم، چون ما از اين مسير عبور كرده‌ايم. ما شاهد اين هستيم كه سفر در سبد خانوار قرار گرفته و آمارهاي بالا، نمادهايي براي اثبات اين فرضيه و تبديل آن به تئوري پايدار است.

او ادامه داد: با وجود بسياري از موانع كه ممكن بود در سفرهاي نوروزي تأثيرگذار باشد و انتقادهايي كه به نظرم مبناي كارشناسي نداشتند، شاهد رشد مستقيم در گردشگري بوديم، چون كساني كه تا ديروز امكان مستقيم براي سفر نداشتند، با اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها اين تأثير مثبت را در زندگي خود شاهد بودند.

سرپرست نهاد رياست جمهوري با بيان اين‌كه در اين سخنراني، خوب است اشاره‌اي هم به ميراث فرهنگي داشته باشيم، چون در هر صورت، گردشگري ما با ميراث فرهنگي عجين شده است، افزود: پس از تأسيس سازمان ميراث فرهنگي، هفت اثر در سال‌هاي گذشته در فهرست ميراث جهاني ثبت شدند و در دولت‌هاي نهم و دهم اين عدد به 12 اثر ثبتي رسيد. جشن ثبت جهاني بازار تبريز و بقعه‌ي شيخ صفي‌الدين اردبيلي نيز در اردبيل برگزار مي‌شود.

به گزارش ايسنا، در ادامه اين مراسم، مصطفي نجار ـ وزير كشور ـ گفت: سال همت مضاعف در شاخص‌ها، خود را نشان داد كه شاخص عمده‌ي آن رضايت مقام معظم رهبري بود كه ايشان از قوه‌ي مجريه در سال «همت مضاعف و كار مضاعف» ابراز رضايت كردند. اميدواريم در سال «جهاد اقتصادي» نيز با رويكرد ارزشمندي كه دولت دارد، بتوانيم جهش اقتصادي را شاهد باشيم.

او با بيان اين‌كه امسال هماهنگي خوبي بين دستگاه‌ها براي نظم بخشيدن به سفرهاي نوروزي اتفاق افتاد، اظهار كرد: توزيع سفر در نقاط مختلف كشور با نظم انجام شد. سفر به فرهنگ تبديل شده و همراه با شادي و طراوت است.

نجار با اشاره به رشد بالاي سفرهاي نوروزي و اقامت، گفت: در مقابل اين رشد، تلفات جاده‌يي و تصادف‌ها نيز 4 / 13 درصد كاهش يافته است.

او تأكيد كرد: مهم اين است كه تجربه‌هاي خود را براي سال آينده مستندسازي كنيم و آسيب‌شناسي داشته باشيم تا شاهد رشد روزافزون سفرها و كاهش تلفات و شادابي هموطنان باشيم، چون دستور رييس‌جمهور هم اين است كه ملت شاد باشند.

وزير كشور يادآوري كرد: امسال با وجود اين‌كه فكر مي‌كرديم با اجراي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها، سوخت، هتل‌ها و مراكز خدماتي با مشكل مواجه شوند، ولي نه‌تنها مسأله‌اي نداشتيم، بلكه همه چيز روان بود كه اين، نشان‌دهنده‌ي هماهنگي دولت و ملت است.

در ادامه‌ي اين مراسم، شهباز يزداني ـ معاون گردشگري و رييس ستاد تسهيلات دائمي سفرهاي كشور ـ با اشاره به رشدي كه در بخش اسكان، سفر و خدمات رفاهي در تعطيلات نوروزي ايجاد شد، بيان كرد: در تعطيلات نوروز امسال، ظرفيت اسكان 45 درصد افزايش داشت و پايگاه‌هاي هلال احمر نيز 70 درصد رشد داشتند. همچنين امداد خودرو 36 درصد رشد نسبت به سال گذشته و حوزه‌ي اطلاع‌رساني نيز 100 درصد رشد يافت. به علاوه، تعداد سرويس‌هاي بهداشتي بين راهي 4 / 121 درصد رشد داشت.

او با اشاره به آمار سفرهاي ورودي، يادآوري كرد: در سال 1388، دوميليون و 272هزار نفر به كشور سفر كردند و امسال سه‌ميليون و 121هزار نفر به كشور وارد شدند و رشد 3 / 37 درصد ثبت شد.

يزداني در پايان سخنانش با اشاره به سال «جهاد اقتصادي» گفت: با روحيه‌ي جهادي تلاش مي‌كنيم تا گردشگري در اين سال با جهش همراه شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha