• سه‌شنبه / ۳۰ فروردین ۱۳۹۰ / ۱۱:۳۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 9001-13212
  • خبرنگار : 71021

عضو هيأت علمي دانشگاه علامه طباطبايي: حتا اگر آمار سفرهاي نوروزي درست نباشد اثر مثبتي در تحريك منابع دارد

عضو هيأت علمي دانشگاه علامه طباطبايي:
حتا اگر آمار سفرهاي نوروزي درست نباشد اثر مثبتي در تحريك منابع دارد
عضو هيأت علمي دانشگاه علامه طباطبايي گفت: آمار سفرهاي نوروزي حتا اگر درست نباشند، در تحريك بسياري از منابع فعال‌نشده‌ي گردشگري اثر مثبتي دارد. حميد ضرغام در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: من نمي‌توانم درباره‌ي درستي يا نادرستي آمار سفرهاي نوروزي قضاوت كنم، چون اطلاعات دقيقي ندارم كه درباره‌ي آن قضاوت كنم؛ ولي نگاهم اين است كه وظيفه‌ي عمده‌ي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، توسعه‌ي گردشگري داخلي است و تصور مي‌كنم با توسعه‌ي گردشگري داخلي بسياري از ظرفيت‌هاي نهفته، فعال و تنگناهاي زيرساختي آشكار مي‌شود. سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز به خوبي متوجه‌ي دستاوردهاي توسعه ي گردشگري داخلي است،‌ چون اين توسعه امكان ارتقاي سطح وفاق ملي را فراهم مي‌كند. وي ادامه داد: آمارها ارزان‌ترين و راحت‌ترين راه براي تحريك دست‌اندركاران داخلي با هدف توسعه‌ي گردشگري داخلي هستند كه اگرچه دقيق نيستند، اما انگيزه‌ي ورود سرمايه‌گذاران و بسياري از مشتاقان اين فعاليت‌ها به گردشگري است، بنابراين حتا اگر درست هم نباشند، ولي اثر مثبت دارند. به اعتقاد او، صحبت‌هايي كه درباره‌ي سفر به نقاط مختلف كشور و ديدن آثار فرهنگي، تاريخي و طبيعي در تعطيلات مطرح مي‌شود، يكي از بازتاب‌هاي مثبت اين آمارهاست كه به نوعي اشتياق سفر را نشان مي‌دهد. اين مدرس دانشگاه درباره‌ي گردش مالي اين سفرها و تأثير آن بر اقتصاد كشور نيز اظهار كرد: گردشگري مانند مسكن‌سازي و توليد اتومبيل نيست كه چارچوب حركتي داشته باشد و با رنگ و لعاب دادن به آن، فروشش بيشتر شود، بلكه بخشي است كه در آن، اثرات خلاق مي‌تواند نقش داشته باشد، يعني هرچه خلاقانه طراحي شود، امكان دارد درآمد بيشتري هم از آن حاصل شود. وي ادامه داد: اين كه انتظار داشته باشيم متناسب با 53ميليون نفرشب، درآمد داشته باشيم و جريان مالي آن هم شفاف باشد، صحيح نيست، چون اين قضاوت‌ها به اطلاعاتي مشخص نياز دارد؛ ولي چون ما از گردش مالي 162ميليون نفرسفر اطلاعي نداريم، ضرورتي هم ندارد به موضوع اثرگذاري اين سفرها بر اقتصاد كشور وارد شويم. او تأكيد كرد: مهم اين است كه به‌عنوان محرك گردشگري داخلي به اين آمارها نگاه كنيم و ابتكارهايي داشته باشيم كه اين تمايل‌ها را براي كسب منفعت ملي و سرمايه‌گذاري گردشگري جهت دهيم. ضرغام بيان كرد: گردشگري در دوران ما حتا از مفهوم گردشگري فرهنگي فراتر رفته و اكنون گردشگري خلاقانه مطرح است. ما نخست گردشگري انبوه و سپس گردشگري فرهنگي را براي كشورهايي مشابه وضع ايران كه براي پذيرش گردشگر انبوه محدوديت دارند، داشتيم؛ ولي اكنون دوران گردشگري خلاقانه است. به گفته‌ي او، مردم ديگر به قصد تعامل فرهنگي يا تفريح صرف، سفر نمي‌كنند، بلكه در اين سفرها، طالب لذت‌جويي و برخورد درون فرهنگي هستند كه با اين شكل جديد و به كمك توسعه‌ي گردشگري داخلي مي‌توان زيرساخت‌ها را بهبود بخشيد و توسعه داد. اين عضو هيأت علمي دانشگاه علامه طباطبايي در ادامه درباره‌ي تطابق آمارها با شاخص‌ها و استانداردهاي جهاني و تعريف سازمان جهاني جهانگردي، اظهار كرد: شايد نتوان گفت که اين آمارها چقدر با تعاريف بين‌المللي مطابقت دارد، ولي نه‌تنها در ايران،‌ بلكه در جهان جابه‌جايي گردشگران را از طريق جابه‌جايي سفرها اندازه مي‌گيرند؛ ولي تعيين مي‌كنند که چه بخشي از اين سفرها، جهانگردي است و سهمي را از اين آمارها براساس تعاريف اقامت يك شب در نقطه‌اي ديگر، طبق تعريف سازمان جهاني جهانگردي تعيين مي‌كنند. ضرغام افزود: من درباره‌ي اين موضوع كه اين نكات و تعاريف دقيقا در آمار سفرهاي داخلي ما رعايت مي‌شوند، ترديد دارم؛ ولي حتا اگر بزرگ‌نمايي هم شده باشد، بسيار اثرات مثبتي دارد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha