• چهارشنبه / ۲۴ فروردین ۱۳۹۰ / ۱۲:۱۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 9001-09468
  • خبرنگار : 71408

گزارش ايسنا از حاشيه و متن نشست «اخراجي‌ها» 3 با اهالي رسانه ده‌نمكي:فيلم‌هاي پرمخاطب در همه‌ي دوره‌ها سالن‌هاي زيادي دارند

گزارش ايسنا از حاشيه و متن نشست «اخراجي‌ها» 3 با اهالي رسانه
ده‌نمكي:فيلم‌هاي پرمخاطب در همه‌ي دوره‌ها سالن‌هاي زيادي دارند

نشست مسعود ده‌نمكي و محمدرضا شريفي‌نيا كارگردان و بازيگر «اخراجي‌ها 3» با اهالي رسانه عصر روز گذشته ـ 23 فروردين ماه ـ در فرهنگسراي «رسانه» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مسعود ده‌نمكي در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه چرا سالن‌هاي اختصاص يافته به فيلم «جدايي نادر از سيمين» نصف «اخراجي‌ها»ست گفت: بارها گفته‌ام كه پاسخ به اين سوال در حوزه كار كارگردان و تهيه‌كننده نيست و پخش‌كننده فيلم مختار است كه با سينماهاي مختلف قرارداد ببندد. اما چون براي بعضي از دوستان زمين‌ كج است و و بايد براي آن دليل بتراشند، اين موضوعات را مطرح مي‌كنند.

وي با اشاره به سخنان اخير سخنگوي انجمن سينماداران ادامه داد: سخنان ايشان را دوباره بازگو مي‌كنم. در تمام دوره‌ها فيلم‌هاي پر مخاطب سينماهاي زيادي را به خودشان اختصاص دادند. غير از اين مطلب تعداد 30 سالن از سينماهاي ما سينماهاي تعطيلي بودند كه «اخراجي‌ها 3» آنها را در شهرستان‌هاي مختلف به خدمت گرفته است.

ده‌نمكي تصريح كرد: در بعضي از شهرها بدترين سينما‌ها در اختيار اخراجي‌ها 3 و بهترين سينما در اختيار بقيه فيلم‌ها بوده است. دو سال قبل هم يكي از كارگردانان سينما چنين حرف‌هايي را در مورد اخراجي‌ها 2 مي‌زد. همان زمان در پرديس‌هاي سينمايي، فروش فيلم آن كارگردان بالا بود چرا كه سرريز مخاطب اخراجي‌ها 2 براي ديدن آن فيلم مي‌رفت. اما در سينماهاي تك سالن فيلم آن كارگردان بسيار كم مي‌فروخت.

وي تاكيد كرد: فكر مي‌كنم براي اولين و آخرين بار بايد بگويم دو سال قبل هم «درباره الي» 30 سالن داشت و بيش از سه ماه روي پرده اكران بود، «پوپك و مش ماشاالله» نيز 30 سالن در اختيار داشت. در كل هر سال فيلم‌هاي پرفروشي اكران مي‌شوند كه سينماداران مي‌خواهند آنها را اكران كنند و اين به كارگردان و تهيه كننده ربطي ندارد. «اخراجي‌ها» هر بار كه آمد فروش بسيار خوبي داشت و سينماداران به تهيه‌كنندگان بدهي‌شان را پرداختند. گردش مالي سينما اندازه زير پله يك طلا فروشي در بازار تهران نيست و «اخراجي‌ها» به اين سينما رونق بخشيدند. چرا بايد با آن اينگونه رفتار شود؟!

 برخي نگاه‌ها و تحليل‌ها غيرمنصفانه است

مسعود ده‌نمكي با غير منصفانه خواندن برخي از نگاه‌ها و تحليل‌ها ادامه داد: از كارگرداناني كه بايد در هر شرايطي يك حرفي بزنند خواهش مي‌كنم كار ديگران را لوث نكنند. اين رفتارها، نگاه‌ها و تحليل‌ها منصفانه نيست. چرا كه بحث پيرامون تعداد سينماها در حوزه انجمن صنفي نمايش و سينماداران است و من نمي‌توانم پاسخگوي آن باشم. من فيلمم را در اختيار پخش كننده‌اي قرار دادم كه در بدنه سينماست و به او اعتماد نيز كردم. احساس مي‌كنم بعضي از دوستان نبايد فرافكني كنند. در كل به نظر من بايد براي اكران دو فيلم پر مخاطب به صورت همزمان كار كارشناسي صورت گيرد.

وي اظهار اميدواري كرد: كارگردانان ديگر در كارهاي ديگرشان فروش بسيار و سود سرشاري كنند.

 معتقد نيستم فيلم دچار پراكندگي است

كارگردان «اخراجي‌ها» 3 در پاسخ به سوال يكي از رسانه‌ها درباره پراكندگي موضوع فيلم اظهار كرد: فيلم‌ پكيجي از فيلم‌نامه تا بازيگري دارد. اگر برايند يك فيلم نمره قبولي بگيرد براي مخاطب بعضي ضعف‌ها ديده نمي‌شود و مي‌توان فيلمي را خوب توصيف كرد. مجموعه‌ي«اخراجي‌ها» به عنوان اولين كار يك كارگردان است كه مي‌تواند بررسي شود اما اين شلوغي و پراكندگي كه شما مي‌گوييد مربوط به نوع ساختار و مضمون است. در كل اين گونه نيست كه براي ساخت اين فيلم وقت كمي گذاشته باشم، چرا كه من سري‌دوزي بلد نيستم و توان من ساختن فيلم هر دو سال يك بار است.

وي ادامه داد: معتقد نيستم كه فيلم دچار يك پراكندگي موضوع است، چرا كه همه اتفاقات در آن به يكديگر مرتبط هستند.در كل به نظرم يك فيلم بايد پلان به پلان حرف براي گفتن داشته باشد. البته شايد اين احساس پراكندگي ناشي از وجود قصه‌هاي موازي در فيلم باشد كه آن هم عمدي است.

در ادامه برنامه يكي از حضار با اشاره به سخنان مسعود ده نمكي در سالهاي گذشته مبني بر اين كه «اگر من نبودم سينما به رستوران تبديل مي‌شد»، لحن سخنان او را تند توصيف و از او انتقاد كرد.

ده نمكي نيز در پاسخ به اين انتقاد گفت: در هر صورت سينما شامل بازيگر، فيلمنامه، كارگردان و تبليغات مي‌شود. همه اين عوامل براي ساخت يك فيلم مهم است. من درك مي‌كنم كه در يك محيط دست زدن براي يك حرف يعني چه. درك مي‌كنم وقتي عده‌اي مي‌گويند بايد افتخار پرفروش‌ترين فيلم سينماي ايران را از آن پاك كرد به چه معني است. در هر صورت ساخت چنين موضوعاتي جرات زيادي مي‌خواهد و بعضي‌ چنين جراتي ندارند. شايد لازم باشد در مورد عده‌اي كه پز روشنفكري مي‌دهند و در عين حال پول مي‌گيرند كه چنين فيلم‌هايي بسازند صحبت كنم.

كارگردان اخراجي‌ها 3 افزود: بله! مي‌گويم اگر اخراجي‌ها 2 هشت و نيم ميليارد تومان نمي‌فروخت، خيلي از سينما‌ها تعطيل مي‌شد. سينمايي تعطيل شده به چه چيزي تبديل مي‌شود. به هر صورت فضا اگر منطقي نباشد به سوي بحث‌هاي دو قطبي پيش مي‌رود و به آنچه مي‌بيند تبديل مي‌شود. مطمئنا در دعوا حلوا خيرات نمي‌كنند.

مسعود ده نمكي با انتقاد از رفتارهايي كه نسبت به سه گانه اخراجي‌ها در طول سالهاي گذشته شده است گفت: در 20 روز اول نمايش اخراجي‌ها 1 عده‌اي كپي قاچاق آن را در بازار فروختند. در اخراجي‌ها 2 نيز اين كار در چهل روز اول انجام شد، اما جالب است كه كپي قاچاق اخراجي‌ها 3 در همان هفته اول بيرون آمد. با كدام كارگردان‌ها چنين رفتاري شد؟! براي من قابل حدس است كه چه كسي اين كار را مي‌كند. البته كار من كار قضايي و امنيتي نيست اما در همين حد مي‌فهمم كه فيلمبرداري، بارگذاري و پخش اخراجي‌ها 3 آنهم در چند ساعت نمي‌تواند يك كار خانگي باشد. چرا كسي اعتراض نكرد؟ وقتي عده‌اي سكوت مي‌كنند با سكوتشان نشان مي‌دهند كه در مورد چنين رفتارهايي راضي هستند. اگر مي‌بينيد الان اخراجي‌ها فروش مي‌كند به دليل غيرتي شدن مردم است.

فيلم را هشدارآميز ساختم

وي در ادامه در پاسخ به سوالي درباره اين كه چرا تنها به رفتارهاي قبل از انتخابات سياستمداران پرداخته‌است و حرفي از حوادث پس از انتخابات در فيلم نيست گفت: به شخصه ريشه اتفاقات بعد از انتخابات را در رفتارهاي قبل از آن مي‌دانم. سال 82 كه مستند «كدام استقلال كدام پيروزي» را ساختم، گرم كردن تنور انتخابات كه يك آداب آمريكايي است را به هجو كشيدم. متاسفانه ما براي گرم كردن تنور انتخابات حاضريم براي جذب راي قشر خاكستري مردم همين كارهايي را كه در فيلم نشان داده‌ام انجام دهيم.

كارگردان «اخراجي‌ها 3» خاطر نشان كرد: بحث انتخابات سال 88 كه در فيلم اشاره شده است تنها براي نزديك كردن ذهن مخاطبان است. مي‌خواستيم بگوييم كه اگر اين وضعيت ادامه پيدا كند، شكل بدتري از رياكاري را در انتخابات‌هاي آينده خواهيم داشت. به همين دليل «اخراجي‌ها» 3 را نسبت به مخاطبان آن كه سياستمداران هستند، خيلي هشدارآميز ساختم.

قاچاق اخراجي‌ها آماتوري نيست

كارگردان سه گانه اخراجي‌ها در توضيح آماتور نبودن قاچاق اخراجي‌ها 3 بيان كرد: برخي مشكل صداي زمينه فيلم در نسخه قاچاق آن را بهانه مي‌كنند تا نشان دهند كه قاچاق اين فيلم خيلي مهم نيست. اگر دو كارشناس فني اين نسخه را بررسي كنند مي‌فهمند كه اين فيلم چگونه در عرض يك شب فيلمبرداري و بارگذاري شده است،اين اشكال صدا كه مطرح مي‌شود خيلي دم دستي است.

وي ادامه داد: بر اساس بررسي ما كه در اختيار دادگاه نيز قرار گرفته است، نسخه كپي اخراجي‌ها 3 با دوربين، فيلمبرداري شده است نه با گوشي موبايل. صداي نويزدار آن نيز به دليل آن است كه افرادي كه مبادرت به قاچاق فيلم كرده‌اند صداي فيلمبرداري شده را با يك برنامه تبديل كامپيوتري رجيستر نشده تبديل كرده‌اند.اين كار بعد از آن برنامه شبكه ماهواره‌اي كه مي‌گفت، چرا تحريم «اخراجي‌ها 3» جواب نداده است، انجام گرفته است و قصد داشتند كه فيلم را دچار نوعي مرگ تدريجي كنند.

 اخراجي‌ها در بعد صنعت،رسانه موفق بوده است

وي در بخش ديگري از سخنانش عنوان كرد: به نظر من سينما از سه ضلع صنعت، رسانه و هنر تشكيل شده است. آنهايي كه با زد و بند فيلم مي‌سازند صنعت را ناديده مي‌گيرند. آنهايي كه با ديد هنري فيلم مي‌سازند مخاطب را ناديده مي‌گيرند و آنهايي كه مخاطب ندارند بعد رسانه را ناديده گرفتند. «اخراجي‌ها» در بعد صنعت و رسانه موفق بوده است و در بعد هنري هم مشكلات به كارگرداني آن بر مي‌گردد كه در آينده رشد خواهد كرد.

آمار دقيق فروش جمعه اعلام مي‌شود

ده نمكي در پاسخ به سوال يكي از حاضران درباره علت فروش كمتر اخراجي‌ها 3 نسبت به اخراجي‌ها 1 و 2 بيان كرد: قرار است جمعه آمار دقيق فروش اخراجي‌ها 3 اعلام شود. هنگامي كه اين آمار اعلام شد مي‌بينيد كه اخراجي‌ها 2 نيز در اين زمان همين مقدار فروش كرده بود. در هر صورت بايد در نظر گرفته شود كه سينماي ما هر سال با ريزش مخاطب روبروست و اين مطلب واقعا دردآور است. به نظرم نسبت به اخراجي‌ها 2 سينماي ايران 30 درصد ريزش مخاطب داشته است. بايد از كارشناسان دعوت كنيم كه دو فيلم پرفروش امسال را ناديده بگيرند و بعد مخاطبان را بسنجند.

در سينما شريفي نيا را از خيلي‌هاي ديگر مسلمان‌تر مي‌دانم

به گزارش ايسنا،كارگردان سه‌گانه اخراجي‌ها با بيان نقد‌هايي كه در استفاده از بازيگران مختلف براي ساخت فيلم‌هايش شنيده است گفت: برخي از انتقاداتي كه مطرح مي‌شود ناشي از آن است كه ما تحمل يكديگر را نداريم. در اخراجي‌ها 1 به شريفي نيا گفتم كه مطمئن باشيد كه به شما و من ناسزا خواهند گفت. همان زمان اخراجي‌ها 1 فردي كه الان در زمره افراد رده بالاي ما است دعوتمان كرد و گفت كه چرا به عنوان يك بچه مسلمان در فيلمت از اين افراد استفاده مي‌كني. همان موقع من گفتم كه شريفي نيا را از امثال تو مسلمان‌تر مي‌دانم، چرا كه در اين دو سالي كه با او كار كردم خودم ديدم كه او در مورد تو هيچ حرفي نمي‌زند.

وي ادامه داد: نان يك سري از افراد در ايجاد مرز بين مردم است. در اخراجي‌ها 1 ديديد كه ستاره‌هاي سينما در كنار رزمنده‌ها بازي كردند و آن فضاي مرزبندي موجود را شكستند. جالب است كه ما هم از اين طرف و هم از آن طرف فحش مي‌خوريم.

×××

در ادامه اين مراسم ده نمكي با دفاع از موضوع فيلمش گفت: در اخراجي‌ها 2 واشنگتن پست تحليلي ارائه داده بود كه اخراجي‌ها محاسبات آمريكايي‌ها را در مورد جوانان ايراني تغيير داده است. دقت كنيد كه يك روزنامه آمريكايي به واسطه فيلمي كه بعضي آن را پوپوليستي مي‌خوانند تحليلي بلندبالا انجام مي‌دهد. شما بايد براي نوشتن چنين تحليل‌هايي در سينماي دفاع مقدس چند برابر خرج كنيد.

وي حرف اخراجي‌ها را بسيار فراتر از دعواهاي جناحي دانست و خاطر نشان كرد: كسي كه در هجو آقاي احمدي نژاد شعر سروده بود در اين فيلم نيز براي ما شعر سروده است يا كسي كه عكس‌هاي زيادي با آقاي خاتمي داشت در اخراجي‌ها نيز بازي كرده است. چرا كه همه ما با يكديگر مشتركاتي داشتيم كه اين مشتركات ما را كنار يكديگر قرار مي‌داد. كساني از اين فيلم انتقاد مي‌كنند كه نانشان در دعواي مردم است.

نمي‌توان گفت كه اين هفت هشت ميليوني كه براي ديدن فيلم به سينما مي‌روند آدم‌هاي سطح پايين هستند. آنها احساس مي‌كنند كه اخراجي‌ها مي‌خواهد حرف جديدي بزند.

كارگردان اخراجي‌ها با انتقاد از افرادي كه جنگ را تمام شده مي‌دانند و به فيلم‌هاي ضد جنگ روي مي‌آورند گفت: در اخراجي‌ها 2 سكانسي داشتيم كه ارژنگ امير فضلي در زمين مسابقه فوتبال با حالتي طنز توپ را به سوي عكس صدام حسين شوت مي‌كند و اين عكس پاره مي‌شود و مي‌بينيد كه همه از اين سكانس خوششان مي‌آيد. يا در مثال ديگري بايد بگويم چند سال قبل فيلمسازي آمريكايي بعد از جشنواره فجر به ايران آمده بود و گفت كه جنگ شما يك جنگ تجاوزكارانه نبوده است و من تعجب مي‌كنم كه چرا در سينماي شما فيلم ضد جنگ ديده مي‌شود. او مي‌گفت اين روشنفكري نيست و عين ارتجاع است.

به گزارش ايسنا، ده نمكي در پاسخ به سوال ديگري درباره اين كه اخراجي‌ها 3 از چه جايگاهي با مردم سخن مي‌گويد بيان كرد: اين همان فوت كوزه‌گري من در اخراجي‌ها 3 است، سعي كردم در فيلم‌هايم تريبون از سمت مردم به سمت ديگران باشد. در فيلم‌هاي ديگر ممكن است تريبون از سمت هنرمند يا سياستمدار به سمت مردم باشد، البته نمي‌گويم كه اين كار اشتباه است آن نيز در جايگاه خود لازم است.

وي همچنين درباره مباحث سياسي مطرح در فيلم گفت: در اين فيلم سعي كردم دموكراسي راي‌ها و دموكراسي راس‌هايي كه مرحوم شريعتي مطرح مي‌كرد را با زبان سينما به ميان بياورم. اگر مي‌خواهيد در مورد انتخابات فيلم بسازيد بايد همين‌ها را نشان بدهيد. در اين فيلم مضامين بسيار ملتهب سياسي، اجتماعي و اخلاقي طرح مي‌شود، مسائل مهمي مانند استفاده ابزاري از جوانان و چانه زني از پايين و فشار از بالا در اين فيلم مطرح مي‌شود.

پس از اين سخنان ده‌نمكي يكي از حاضران نسبت به استفاده او از كليپ‌هاي ماهواره‌اي انتقاد كرد كه او نيز در پاسخ گفت: به كار بردن ترانه‌اي در يك محيط نقيضه آن، يك تكنيك است كه در سينماي دنيا به كار مي‌رود. اين كار روي مردم تاثير زيادي مي‌گذارد و بر اساس سبك‌هاي سينمايي به كار گرفته شده است.

وي در پاسخ به انتقاد ديگري نسبت به تراكم بسيار زياد مباحث در فيلم گفت: زماني كه روزنامه‌نگار بودم به دوستانم مي‌گفتم كه هميشه فكر كنيد كه اين شماره آخرين شماره شماست. و سعي كنيد حرفتان را در آن بزنيد. در مورد فيلمنامه هم آقاي شريفي نيا از روز اول چنين انتقادي را وارد مي‌كرد و مي‌گفت كه نبايد اين همه ايده را در يك فيلمنامه گنجاند، اما من مي‌خواستم همه حرفهايم را بزنم.

 شريفي‌نيا:

از اول قرار گذاشتم به نوع نگاه ده‌نمكي كمك كنم

به گزارش ايسنا در ادامه جلسه نشست نقد و بررسي فيلم اخراجي‌ها 3 در فرهنگسراي رسانه، محمدرضا شريفي نيا بازيگر سه گانه اخراجي‌ها با بيان اين كه ناسزاهاي بسياري در اين همكاري شنيده‌است، گفت: از روز اول قرار گذاشتم كه به نوع نگاه ده نمكي كمك كنم و با تمام ناسزاهايي كه شنيدم تا آخر كار با او باشم. حتي اگر به تفكر او معتقد نباشم. در جامعه ما اتهامات زياد است و كسي هم فرصت پاسخگويي ندارد.

وي در پاسخ به انتقاد يكي از حاضران درباره اين كه چرا در هر فيلمي كه به شما پيشنهاد مي‌شود بازي مي‌كنيد خاطر نشان كرد: خيلي متواضعانه مي‌گويم كه اگر در سال 100 فيلم ساخته شود حدود 80 فيلم به من پيشنهاد مي‌شود كه تنها در دو سه عنوان آن بازي مي‌كنم. البته اين را خيلي متواضعانه مي‌گويم چرا كه اين تعداد گاها به 99 فيلم از 100 فيلم مي‌رسد. اين در حالي است كه من پس از اخراجي‌ها 2 تنها در اخراجي‌ها 3 و «سه درجه تب» بازي كردم. نمي‌دانم چه بگويم اما در هر صورت شغل بازيگري است. شما نمي‌توانيد به يك بقال بگوييد كه چرا صبح تا شب در مغازه‌ات فلان جنس را مي‌فروشيد.

وي با انتقاد از افرادي كه پشت يك كارگردان خاص پنهان مي‌شوند گفت: دعواي من به عنوان كسي كه در سينما كار مي‌كند با طيف روشنفكر اين است كه چرا پشت يك يا دو نفر پنهان مي‌شويد؟! چرا كارگردان‌هاي ديگر نبايد بتوانند مانند افرادي مانند فرهادي يا ده نمكي فيلمي بسازند كه در اين حد مخاطبان را درك كند.؟! آنها مي‌گويند كه سطح مخاطبان سينما پايين آمده است. اين انتقاد به آنها وارد است و مقصر آنها هستند كه فيلمي نساخته‌اند كه سطح مردم را بالا بياورد. قرار نيست «اخراجي‌ها» در مقابل «جدايي نادر از سيمين» قرار گيرد.

وي در ادامه با انتقاد از طيفي كه فيلم فرهادي را ضد ديني مي‌خوانند گفت: اين اشتباه است كه فيلم فرهادي را فيلمي ضد ديني تلقي كنيم. «جدايي نادر از سيمين» نيز در همين‌جا و در اين مملكت ساخته شده است. حرف فرهادي اين بود كه نبايد پول حرام خورد.

 بهترين فيلمنامه‌نويسان در اخراجي‌ها كار كردند و نخواستند نامشان بيايد

شريفي‌نيا در پاسخ به انتقادي درباره ضعف فيلم‌نامه اخراجي‌ها 3 بيان كرد: بهترين فيلمنامه نويسان اين كشور در اين فيلمنامه كار كردند اما نخواستند اسمشان در تيتراژ بيايد. مطمئنا اگر بعضي اسم‌ها در فيلمنامه نويسي اخراجي‌ها مطرح شود بسيار انتقاد‌ها حذف خواهد شد. بعضي در بيان دليل اين انتقاد‌ها مي‌گويند كه نمي‌خواهيم پول سينما به جيب ده نمكي برود. من اين حرف را نمي‌فهمم چرا كه از كنار «اخراجي‌ها» دو هزار نفر در حال سود بردن هستند.

اما جلسه نشست نقد و بررسي اخراجي‌ها 3 در فرهنگسراي رسانه مانند اكثر نشست‌هاي اين فيلم از حاشيه‌هاي بسياري برخوردار بود.

از حاشيه‌هاي اين نشست مي‌توان به صحبت‌هاي ده نمكي درباره فيلم «آدم برفي» كه تهيه‌كنندگي آن را محمدرضا شريفي نيا برعهده داشت اشاره كرد كه شريفي نيا در واكنش به آن گفت: تهيه كنندگي اين كار را من و آقاي زم بر عهده داشتيم و خيلي دوست دارم كه يك بار آقاي ده‌نمكي به سوالات مطرح در مورد اين فيلم پاسخ دهد.

ده نمكي نيز در پاسخ به شريفي‌نيا گفت: بعضي سخنان را فعلا نمي‌توان بيان كرد و بعدا درباره آن صحبت مي‌كنيم تنها مي‌گويم نام آقاي زم براي تهيه كنندگي «آدم برفي» الان آشكار شده است و اين موضوع را من آن زمان و دو نفر ديگر فقط مي‌دانستيم.

از ديگر حاشيه‌هاي اين نشست مي‌توان به حضور افرادي به غير از اصحاب رسانه‌ در نشست نقد و بررسي اين فيلم اشاره كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha