• چهارشنبه / ۲۴ فروردین ۱۳۹۰ / ۱۰:۱۷
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 9001-09351
  • خبرنگار : 71408

گزارشي از نشست «اخراجي‌ها3» در انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان ده‌نمكي:«اخراجي‌ها» حرفي بالاتر از بحث‌هاي جناحي دارد

گزارشي از نشست «اخراجي‌ها3» در انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان
ده‌نمكي:«اخراجي‌ها» حرفي بالاتر از بحث‌هاي جناحي دارد

محمدرضا شريفي‌نيا معتقد است:يا مردم ماهواره نمي‌بينند و يا اگر مي‌بينند به حرف آنها مبني بر تحريم «اخراجي‌ها3» گوش نمي‌كنند و گرنه اين فيلم تاكنون چهار ميليارد فروش نمي‌كرد.

 به گزارش خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، جلسه نمايش و نقد و بررسي فيلم «اخراجي‌ها» 3 شامگاه گذشته ـ 23 فروردين ماه ـ توسط انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در مجتمع فرهنگي سيدالشهداء برگزار و حاضران سوالات خود را از مسعود ده‌نمكي و محمدرضا شريفي‌نيا پرسيدند.

 محمدرضا شريفي‌نيا در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا تحريم «اخراجي‌ها» به فروش بيشتر اين فيلم كمك كرد؟ گفت: به نظر من فروش «اخراجي‌ها» 3 غيرمترقبه بوده است، چرا كه چنين فروشي در طول 20 روز براي سينماي ما خيلي عجيب است. بايد بگويم تحريم اين فيلم براي ما فرقي نداشت. البته آنها اين فيلم را قبل از ساخته شدن آن تحريم كرده بودند و اين تحريم نوعي پيش‌داوري بود و در واقع اصالت نداشت.

 مسعود ده‌نمكي هم گفت:آمار استقبال از فيلم «اخراجي‌ها» بسيار خوب بوده و كساني كه فيلم را تحريم كرده‌اند نگران بودند كه اخراجي‌ها 3 روي طيف‌هاي مختلف تاثير بگذارد. به عنوان مثال مي‌گويم زمان پيغمبر نيز مي‌گفتند كه گوش‌هايتان را بگيريد تا آيات قرآن را نشنويد. بطور كل آنها از اين استقبال مي‌ترسند.

 در ادامه محمدتقي فهيم ـ منتقد و مجري برنامه ـ از كارگردان «اخراجي‌ها» 3 درباره عامل جذب مخاطبان زياد در اخراجي‌هاي 1، 2 و 3 پرسيد كه ده‌نمكي در پاسخ به او بيان كرد: به اعتقاد من هر فيلمي يك پكيج است. در مورد «اخراجي‌ها» حاشيه‌هاي آن نيز به پكيج فيلم اضافه شده بود و شايد باعث شد كه مخاطب وادار به ديدن فيلم و قضاوت در مورد آن شود. مخاطبي كه از طيف‌هاي مختلف به سينما مي‌روند و فيلم را مي‌بينند احساس مي‌كند كه «اخراجي‌ها» حرفي بالاتر از بحث‌هاي جناحي دارد.

وي ادامه داد: به نظرم اگر اخراجي‌هاي 1، 2 و 3 حرفي نو نداشت، نمي‌توانست چنين مخاطبي را جذب كند. شما ديديد كه سال گذشته فيلم ديگري از لوگوي ما تقليد كرد و تعدادي از بازيگران‌مان را نيز در اختيار گرفت تا شايد به فروش بسيار خوبي دست يابد. اما ديديد كه استقبال از اين فيلم خوب نبود.

 به گزارش ايسنا، مسعود ده‌نمكي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه چرا فيلم از نظر ژانر يك‌دست نيست، اظهار كرد: ما خوانده‌ايم كه عالم هنر مانند شيريني‌پزي نيست كه قالب مشخص داشته باشد. اين موضوع در سينما بسيار تشديد مي‌شود. اگر يك فيلمنامه را به چند كارگردان بدهيد مطمئنا نتايج متفاوتي استخراج خواهيد كرد. در كل در پاسخ به اين سوال بايد بگويم كه مهم اين است همه موارد بكار رفته در فيلم روند قصه را حفظ كرده و به فيلم كمك كند.

 كارگردان «اخراجي‌ها» 3، افزود: به نظرم كار كردن در چنين قالبي سخت‌تر از اين است كه بخواهيد بر اساس علوم آكادميك سينما در يك ژانر مشخص كار كنيد. به قول معروف اگر بخواهيد فضاي پارادوكسيكال ايجاد كنيد كار بسيار سختي‌تري پيش‌رو داريد و اگر نتوانيد منظورتان را در آن فضا بخوبي بيان كنيد دچار شكست مي‌شويد. در كنار اين موارد طنز براي من نمك كار است.

ده‌نمكي در بخش ديگري از اين برنامه در پاسخ به اين سوال كه چرا در فيلم از عوامل خارجي بوجود آمدن حوادث پس از انتخابات صحبتي به ميان نيامده است، بيان كرد: به نظر من ما در ايران (غنضفر) زياد داريم و يكسري مشكلات‌مان از غضنفرهاي داخلي است كه به انقلاب گُل مي‌زنند. اما بايد بگويم ما از انتخابات سال 88 و مباحث مطرح در آن به عنوان يك نماد استفاده كرده‌ايم. ممكن است اين دعواي قرمز و آبي در انتخابات ديگر اتفاقا بين اصولگراها ايجاد شود و همين بحث‌هاي گرم كردن تنور انتخابات و ارزش‌فروشي‌ها شكل گيرد. مي‌بينيد كه در رسانه‌هاي اصولگرا خيلي غيراخلاقي‌تر با هم بحث مي‌كنند.

 اين كارگردان درباره علت فروش بالاي فيلم نيز خاطر نشان كرد: قبل از «اخراجي‌ها» فيلم‌هاي ديگري نيز در همين موضوع ساخته شده است و اگر رانتي باشد آن فيلم‌ها استفاده كرده‌اند. دوستان من در انجمن روزنامه‌نگاران پيشينه مرا مي‌دانند و برخوردهايي كه با من در طول ساليان مختلف شده است را خبر دارند. به‌ هرحال اگر صورت‌مان را با سيلي سرخ كنيم،اين حرف‌ها بايد زده شود و من براي مطرح كردن آنها از كسي اجازه نمي‌گيرم.

كارگردان «اخراجي‌ها 3»، درباره احتمال ساخت اخراجي‌ها 4 نيز، عنوان كرد: هنوز تصميمي براي ساخت اخراجي‌ها 4 نگرفته‌ام، در كل اخراجي‌ها ما را رها نمي‌كند.

 وي در پاسخ به مباحث مطرح پيرامون سود مالي پروژه اخراجي‌ها براي شخص مسعود ده‌نمكي نيز، اظهار كرد: از ابتداي ساخت «اخراجي‌ها» 3 نيز گفته‌ام كه همه درآمدهاي احتمالي اين فيلم هزينه كار پژوهشي در حوزه دفاع مقدس خواهد شد. جالب است بدانيد كه امين حيايي وقتي اين تصميم مرا فهميد قراردادش را سفيد امضا و گفت كه مبلغ را هر چقدر كه دوست داري بنويس. شريفي‌نيا هم كه اصلا قرارداد نبست. براي من پول درآوردن در قسمت‌هاي ديگر بسيار ساده‌تر است.

 محمدرضا شريفي‌نيا نيز در ادامه توضيح داد: از فروش هر فيلمي در سينما 30 درصد آن تهيه‌كننده و 50 درصد به سينمادار مي‌رسد. براي «اخراجي‌ها 3» الان به مرحله‌اي رسيده‌ايم كه هزينه ساخت از فروش فيلم تامين شده است و اگر از اين به بعد «اخراجي‌ها 3 » فروش بيشتري داشته باشد سود خواهيم كرد. چرا كه اين فيلم بدليل بازيگران و هنروران بسياري كه دارد دو ـ سه برابر فيلم‌هاي عادي هزينه برداشته است.

مسعود ده‌نمكي در پايان سخنانش در پاسخ به اينكه در اين فيلم قصد داشته چه قشري را نمايش بدهد و اينكه آيا براي ساخت اخراجي‌ها 3 با توجه به موضوع آن به مشكلي برخورده است؟ گفت: در «اخراجي‌ها 1» گفته شد كه خيلي‌ها مي‌آيند جبهه و متحول مي‌شوند و خيلي‌هاي ديگر نيز نه تنها تحولي در آنها رخ نمي‌دهد بلكه از آرمان‌هاي خودشان نيز دست مي‌كشند. هدف ما در سه‌گانه «اخراجي‌ها» نشان دادن نسبي بودن تحولات در افراد است. يكي مثل شخصيت حسام نواب‌صفوي در فيلم از آن وضعيتي كه در بازداشتگاه داشت به رياست اداره منكرات مي‌رسد و يكي ديگر مانند شخصيت حاجي گرينوف است كه بعد از جنگ حتي به تحريف آن نيز مي‌پردازد.

 وي ادامه داد: من ترك هستم و در عين حال آرمانگرا نيز مي‌باشم. در بحث سينما و پرداختن به اين مضمون در حال حاضر كه از موانع عبور كرده‌ايم و فيلم ديده شده است مي‌بينم كه چه اتفاقي پشت سرمان افتاده است. مي‌دانستم چه دست‌هايي براي تخريب فعال خواهند شد و از همان ابتدا سعي كردم به "يدالله فوق ايديهم" اعتقاد پيدا كنم. در كل هدف ما در اين فيلم اين بود كه بگوييم ما قرار است شعار مردم‌سالاري ديني بدهيم و اين مسيري كه مي‌رويم اشتباه است.

به گزارش ايسنا، در ادامه محمدرضا شريفي‌نيا بازيگر اين سه‌گانه در پاسخ به سوال يكي از حاضران درباره اينكه آيا اخراجي‌ها بر شريفي‌نيا استوار است، بيان كرد: به اعتقاد من در سينما مجموعه افراد بر اساس فيلمنامه با يكديگر كار مي‌كنند. اگر فيلمنامه‌اي جذاب باشد مردم از آن استقبال مي‌كنند. البته در كنار فيلمنامه ساختار، بازيگران، عوامل و مسائل ديگر نيز تاثيرات مهمي بر جذب مخاطب مي‌گذارد. فكر مي‌كنم اساس كار ما بر فيلمنامه درستي است كه در اخراجي‌ها 1 نوشته شده بود و نوعي نوآوري در آن ديده مي‌شد. بطور كل همه دوستان در يك اندازه و همدل با يكديگر كار كرده‌اند.

 وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه آيا در اين فيلم از بداهه نيز استفاده كرده است؟ گفت: بچه‌هايي كه در اين فيلم كار كردند همه از عوامل حرفه‌اي سينما بودند و به نوعي انتخاب شدند كه در بازي‌ها به مشكلي برنخورند. البته شكل گرفتن شخصيت‌ها در اخراجي‌هاي 1 و 2 به بازي دوستان در اخراجي‌ها 3 كمك بسياري كرد. به لحاظ متن همه بخصوص در اخراجي‌ها 3 بسيار وفادار بوده و كمتر از بداهه استفاده مي‌كردند، چرا كه جملات فيلم بسيار حساس بود.

اين بازيگر اخراجي‌ها 3، در پاسخ به اين سوال كه آيا براي درآوردن شخصيت«حاجي گرينوف» به مصداق‌هاي خارجي آن نيز فكر كرده است؟ اظهار كرد: شخصيت حاجي گرينوف در اخراجي‌ها 3 مجموع شخصيت افراد مختلف است. البته در درآوردن اين شخصيت نگاهي به جامعه و رفتار بعضي از افراد نيز وجود داشت.

 وي در پاسخ به اين سوال كه تركيب شريفي‌نيا ـ ده‌نمكي با توجه به تمام تفاوت‌هاي آنها چگونه شكل گرفت؟ گفت: من كارهاي كوتاه آقاي ده‌نمكي را ديده بودم و وقتي در دفتر ما با يكديگر مذاكره كرديم قرار گذاشتيم كه من به ايشان كمك كنم. از همان ابتدا اين بحث وجود داشت كه مطمئنا بسياري در آينده خواهند گفت كه چرا اين دو با يكديگر كار كرده‌اند. اما علي‌رغم اظهارنظر دوستان و دشمنان اين همكاري شروع شد و ادامه پيدا كرد. بايد بگويم من پروژه اخراجي‌ها را مانند كارهاي خودم مي‌دانم و غير از بخش اول كه با ايشان قرارداد بستم در ادامه تا الان هيچ قرارداد ديگري با ايشان ندارم. در هر صورت ما تا جايي كه خدا بخواهد هستيم.

 محمدرضا شريفي‌نيا در پايان اين نشست درباره جايگاه اخراجي‌ها در سينماي ايران نيز، بيان كرد: به نظرم اخراجي‌ها يك موقعيت ويژه‌اي در سينما بوجود آورده است و چه موافق و چه مخالف آن باشيم بايد بگوييم كه سينماي ايران يكطرف است و اخراجي‌ها در طرف ديگر قرار دارد. چرا كه به لحاظ موقعيت اجتماعي، طنز و موقعيت سياسي اخراجي‌ها باب جديدي را در سينما باز كرده و نمي‌توان آن را با فيلم‌هاي ديگر مقايسه كرد. از طرف ديگر هيچ فيلمي در سينما نتوانسته است تا اين حد مخاطب جذب كند. بنابراين در باب «اخراجي‌ها» بايد يك پژوهش مستقل انجام شود.

 انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha