• یکشنبه / ۲۲ اسفند ۱۳۸۹ / ۱۰:۱۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8912-13676
  • خبرنگار : 71021

يك کارشناس برنامه‌ريزي فرهنگي و گردشگري: مديريت سفرهاي داخلي اهميت ويژه‌اي دارد

يك کارشناس برنامه‌ريزي فرهنگي و گردشگري:
مديريت سفرهاي داخلي اهميت ويژه‌اي دارد
يك کارشناس برنامه‌ريزي فرهنگي و گردشگري گفت: صحيح نيست در طول سال براي تشويق به گردشگري ساکت باشيم، ولي مردم را در يک‌ماه ايام نوروز به گردشگري تشويق کنيم. اردشير اروجي ـ کارشناس برنامه‌ريزي فرهنگي و گردشگري ـ در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ادامه داد: مردم در اين ايام (نوروز) به اندازه‌ي کافي انگيزه‌ي سفر دارند. بنابراين صحيح نيست انبوهي از مردم را با مشکلات عديده و امکانات محدود درگير کنيم و سبب نارضايتي آن‌ها شويم، بلکه ضروري است با مديريت صحيح سفر، از درجه‌ي فصلي بودن گردشگري بكاهيم و نقاط اوج گردشگري را در طول سال توزيع كنيم تا گردشگران را متناسب با امکانات و خدمات صنعت گردشگري در سطح کشور و در طول سال به سفر تشويق كنيم تا هم با دسترسي گردشگران به امکانات و خدمات رفاهي مطلوب، سفر آن‌ها مفرح باشد و هم ارائه‌دهندگان خدمات گردشگري در طول سال از مشتريان کافي برخوردار و فعاليت در صنعت گردشگري به‌صرفه باشد، چون افزايش امکانات و خدمات تا سطح نقطه‌ي اوج مقطعي و کاذب گردشگري نيز ممکن است براي يک‌ماه پاسخگو باشد؛ ولي براي طول سال کاملا بدون مشتري و غيراقتصادي خواهد بود. او با تأكيد بر ضرورت مديريت سفرهاي داخلي، اظهار كرد: از آنجايي که تأمين رضايت گردشگران و رونق‌بخشي به صنعت گردشگري، همچنين رعايت تعادل بين تعداد گردشگران و ظرفيت‌هاي گردشگري کشور براي جلوگيري از تخريب محيط زيست و خسارت به اماکن تاريخي و فرهنگي کشور از وظايف سازمان متولي گردشگري است، بنابراين مديريت سفرهاي داخلي اهميت ويژه‌اي دارد، موضوعي که تا کنون مغفول مانده است. وي گفت: مديريت سفرهاي داخلي، يعني سياست‌گذاري و برنامه‌ريزي براي توزيع مناسب گردشگران داخلي در سطح کشور و در فصول مختلف سال، متعادل با ظرفيت‌هاي گردشگري کشور به نحوي که گردشگران با کمبود امکانات و خدمات مواجه نشوند و صنعت گردشگري نيز در مقاطع طولاني از سال با کمبود مشتري روبه‌رو نشود و به محيط زيست و اماکن تاريخي ـ فرهنگي نيز آسيبي وارد نيايد. اروجي ادامه داد: لازم است با مديريت صحيح سفرها ضمن افزايش و بهبود ارائه‌ي خدمات، با برنامه‌ريزي مناسب، تبليغات و تخفيف‌ها را براي زمان‌هايي که گردشگران تمايل کمتري به سفر دارند، تشديد کنيم و برعکس، زماني که مي‌دانيم انگيزه‌ي کافي براي سفر وجود دارد، به اين موضوع دامن نزنيم و گردشگران و مسؤولان خدمات شهري را با مشکلات متعدد مواجه نسازيم تا تصوير خوشايند سفرهاي داخلي را براي آن‌ها تلخ نکنيم، چون شيوه‌ي تبليغات نامناسب موجود سبب مي‌شود منحني اوج سفرها در يک مدت کوتاه شدت بيشتري پيدا کند و با توجه به کمبود امکانات و خدمات، بعضا دست‌اندرکاران صنعت گردشگري از افزايش تقاضاي بي‌رويه‌ي به‌وجود آمده بهره‌برداري نامطلوب كنند و خداي ناکرده کالاي نامرغوب را به قيمت بالا به مشتريان عرضه کنند يا در ارائه‌ي خدمات استاندارد، گردشگران را ناخرسند كنند. او اضافه كرد: اگر با مديريت صحيح سفر، برنامه‌ريزي مناسبي براي انجام تبليغات در طول سال انجام شود، عرضه‌کنندگان خدمات گردشگري مي‌آموزند که هميشه خدمات با کيفيت بالاتر را به قيمت مناسب‌تر به مشتريان عرضه کنند تا رضايت آن‌ها را بهتر جلب كنند كه هم سبب بهبود کيفيت ارائه‌ي خدمات گردشگري شوند و هم صنعت گردشگري کشور را به‌صورت رقابتي پيش ببرند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha