• دوشنبه / ۱۱ بهمن ۱۳۸۹ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8911-06524
  • خبرنگار : 71021

محمدحسين برزين: ما گروه «رستاك» را پرورش داديم گردشگري ايران بنز آخرين مدل بدون سوخت است بخش خصوصي براي تبليغ كم‌جان است دولت بايد وارد عمل شود

محمدحسين برزين:
ما گروه «رستاك» را پرورش داديم
گردشگري ايران بنز آخرين مدل بدون سوخت است
بخش خصوصي براي تبليغ كم‌جان است دولت بايد وارد عمل شود

محمدحسين برزين با تأكيد بر اين‌كه نگاه به گردشگري و تبليغات در دوره‌ي بقايي همان نگاه مشايي است و تغييري در اين سياست ايجاد نشده است، گفت: گردشگري اكنون شبيه ماشين بنز آخرين مدلي است كه فقط سوخت ندارد.

رييس هيأت مديره‌ي شركت نمايشگاه‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به فعاليت‌هاي اين شركت در پنج سال گذشته كه پيش‌تر با عنوان ستاد تبيلغات و نمايشگاه‌ها شناخته مي‌شد، بيان كرد: رويكردي كه در معرفي جاذبه‌هاي گردشگري پيش از دولت‌هاي نهم و دهم وجود داشت، براساس يك روند منسجم، هدفمند و برنامه‌مند نبود. اگرچه افرادي كه پيش از اين دوره‌ها مسؤوليت داشتند، در حد توان خود زحمت كشيده و آنچه صلاح مي‌دانستند و فكر مي‌كردند درست است، انجام داده‌اند.

امكانات تبليغات در گذشته در سفارتخانه‌ها نبود

او اظهار كرد: وقتي ما بخش نمايشگاه‌ها را در دوره‌ي رحيم‌مشايي تحويل گرفتيم و ستاد تبليغات و نمايشگاه‌هاي سازمان را راه‌اندازي كرديم، همه‌ي تلاش و كوشش خود را به‌كار برديم تا آنچه درباره‌ي نام، ظرفيت و جاذبه‌هاي ايران در جهان مغفول مانده است، جبران كنيم و خوشحاليم كه به فضل الهي و توجهات حضرت ولي عصر (عج) در طول پنج سال فعاليت اين ستاد، كارنامه‌ي درخشاني باقي مانده است.

برزين ادامه داد: در گذشته، امكانات اطلاع‌رساني و تبليغاتي براي معرفي ايران در دفاتر نمايندگي و سفارتخانه‌هاي كشور در خارج وجود نداشت تا اگر گردشگران يا طرفداران ايران‌ اين اطلاعات را بخواهند، نياز آن‌ها با اين اطلاعات برطرف شود. ما در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي كه براي معرفي ظرفيت‌هاي تاريخي ـ تمدني، طبيعي و فرهنگي كشورها برگزار مي‌شد، حضور منسجمي نداشتيم و بخش خصوصي نيز به‌شكل پراكنده و جزيره‌يي در اين نمايشگاه‌ها شركت مي‌كرد.

ايران به‌عنوان مقصد تمام‌عيار گردشگري در جهان شناخته شده است

او با اشاره به تغيير نگاه به گردشگري در دوره‌ي رياست اسفنديار رحيم‌مشايي در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، گفت: ما در طول اين پنج سال با كم‌ترين امكانات به معرفي ايران پرداختيم و در 70 نمايشگاه بين‌المللي گردشگري شركت كرديم و بارها از نظر معيارهاي ارزشيابي بين‌المللي مانند بهترين طراحي و بهترين شيوه‌ي تبليغات و بهترين نحوه‌ي حضور، مقام ممتاز اين نمايشگاه‌ها را به‌دست آورديم. در اين سال‌ها، بيش از چهارهزار ثانيه زيبايي‌هاي ايران را در قالب 22 تيزر گردشگري از شبكه‌هاي ماهواره‌يي مانند الجزيره، يورونيوز و mbc ،mbc1 ،mbc2 ،mbc4 و mbc action پخش و فيلم‌هاي مستند بسياري را از جاذبه‌هاي گردشگري ايران توليد و در جهان توزيع كرديم. همچنين آلبوم‌هاي موسيقي، نماهنگ‌ها به زبان‌هاي زنده‌ي دنيا، كتاب‌ها، پوسترها، بروشور‌ها، كارت پستال‌ها و مالتي‌مدياهاي فراوان به 17 زبان دنيا توليد و سايت حرفه‌يي Tourismiran.ir را براي در اختيار‌ گذاشتن حداقل نيازهاي بالقوه‌ي گردشگري خارجي راه‌اندازي كرديم.

برزين ادامه داد: اكنون به صراحت مي‌توان اعلام كرد كه ايران به‌عنوان مقصد تمام‌عيار گردشگري در جهان شناخته شده و به‌عنوان كانون توجهات جدي مخاطبان بين‌المللي و مگاتورهاي اصلي قرار گرفته است. ما در سال 1387 به‌لحاظ جذب تعداد بالاي گردشگران خارجي، به جايي رسيديم كه هتل‌هاي كشور ديگر ظرفيت‌ خالي نداشتند، اين موضوع مورد تأكيد بخش خصوصي است.

وي اظهار كرد: متأسفانه پس از جريانات انتخابات رياست جمهوري در سال 1388، آسيب ناجوانمردانه‌اي بر چهره‌ي مقدس جمهوري اسلامي ايران در جهان وارد شد كه نتايج ارزشمند زحمات را با چالش جدي مواجه و چهره‌ي ايران را مخدوش كرد كه البته با تلاش روزافزون و حضور پرنشاطي كه پس از آن فتنه صورت پذيرفت، ترميم قابل توجهي انجام شد.

برزين بيان كرد: ما در اين سال‌ها با وجود تبليغات مسموم، پيچيده، هدفمند و زهرآگين دشمن كه به‌طور مستمر در جريان است تا ايران را كشوري عقب‌مانده، ناامن و بي‌ثبات نشان دهد، با حضوري متراكم، متنوع و پيگير توانستيم تصوير واقعي ايران را در منظر نگاه جهانيان پديدار سازيم و كار را به جايي برسانيم تا ظرفيت محدود خدمات گردشگري را افزايش دهيم.

او در پاسخ به اين پرسش كه براي ترميم سريع اين آسيب چه برنامه‌اي داريد؟ گفت: ما از آن زمان تا كنون تلاش داريم حضور خود را در جهان پررنگ‌تر كنيم و اكنون در فضايي بسيار وسيع، در يك قصر در مونيخ آلمان نمايشگاه‌ بي‌نظيري را با ارائه‌ي انواع هنرهاي ايراني ـ اسلامي با عنوان «ايران سرزمين نيايش» در زمينه‌هاي نقاشي، نقاشي خط، خوشنويسي، كاليگرافي، تايپوگرافي، عكس، آيين‌هاي نمايشي سنتي (تعزيه، نقالي، پرده‌خواني)، نمايش سازهاي ايراني و برگزاري كنسرت پ‍وهشي، ايجاد ورك‌شاپ‌هايي در زمينه‌ي هنرهاي سنتي (سفال، مينا، منبت، معرق، خاتم)، برگزاري پنل‌هاي تخصصي فرهنگي و هنري در قالب گفت‌وگو، نقد و نظر و ... به‌مدت دوماه برپا كرده‌ايم.

وي ياد‌آوري كرد: البته 100 سال پيش نمايشگاهي با اين مضمون در آلمان برگزار شده است و امسال در يكصدمين سال آن، از تمام هنرمندان مسلمان دعوت كردند تا سير تطور اين هنرها را در طول 100 سال اخير، به نمايش بگذارند و تنها كشوري كه متحد و يكپارچه در اين نمايشگاه حضور دارد، ايران است.

حضور در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي هزينه‌ي زيادي مي‌خواهد

رييس هيأت مديره‌ي شركت نمايشگاه‌هاي‌ ميراث فرهنگي و گردشگري اظهار كرد: ما امروز از كوچك‌ترين تريبوني كه در دنيا به‌دست مي‌آوريم، براي معرفي و نشان دادن جايگاه واقعي و پرافتخار ايران استفاده مي‌كنيم تا بتوانيم گوشه‌اي از زيبايي‌هاي تاريخي ـ تمدني، فرهنگي، طبيعي و معنوي آن را در معرض ديد و قضاوت جهانيان قرار دهيم.

برزين در ادامه با اشاره به هفته‌هاي فرهنگي كه در كانادا، هند، لبنان، آمريكاي لاتين برگزار شده است، گفت: ايران وقتي در نمايشگاه هنرهاي مسيحي لبنان شركت كرد، مقام ممتاز را به‌دست آورد. آقاي سليمان فرنجيه كه مسؤول برگزاري اين نمايشگاه بود، زماني كه از غرفه‌ي ايران ديدن كرد و با گوشه‌اي از زيبايي‌هاي هنري و صنايع دستي هموطنان ارمني و آسوري ما مواجه شد و نتوانست از بروز احساس شگفتي از ديده‌هاي خود جلوگيري كند. اين موضوع براي ديگران هم سؤال ايجاد كرده بود كه ايران شيعه چگونه در نمايشگاهي مسيحي، چنان بدرخشد كه البته در همان شب،‌ او ـ فرنجيه ـ نتايج شگفت‌انگيز مشاهده‌هاي خود را در مصاحبه با شبكه‌ي پرمخاطب LBC به‌روشني بيان كرد. نتيجه اين‌كه ما حتا در موضوعي كه به اقليت ديني كشور مربوط مي‌شود، ظرفيت زيادي براي معرفي داريم.

وي با بيان اين‌كه حضور در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي هزينه‌هاي زيادي مي‌خواهد، ادامه داد: در تمام دنيا دولت‌ها به‌طور مستقيم، وظيفه‌ي معرفي كشورشان را برعهده دارند و بخش خصوصي در سايه‌ي اين فضاسازي، فعاليت مي‌كند. همان‌ كاري كه ما در اين پنج سال‌ انجام ‌داده‌ايم.

نگاه مشايي در گردشگري و تبليغ ايران هم‌چنان پابرجاست

برزين اظهار كرد: اگر امروز در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي حضور پررنگ‌تري نداريم و در دوره‌اي ديگر حضور درخشان‌تري داشتيم، الزاما به‌خاطر تغيير نگاه نيست و نمي‌توان گفت كه آقاي بقايي، نگاه مهندس مشايي را ندارد، بلكه اين اطمينان را مي‌دهم كه در اين دوره نيز سياست كلي و نگاه‌هاي مشايي در گردشگري و تبليغ ايران هم‌چنان پابرجاست، فقط ما با محدوديت‌هاي مالي مواجهيم.

او در ادامه بيان كرد: ما راهي را كه در دوره‌ي رحيم‌مشايي آغاز كرديم، در دوره‌ي بقايي نيز تغيير نداده‌ايم و آن را ادامه مي‌دهيم.

وي گفت: در اين سال‌ها با تمام فعاليت‌هاي تبليغاتي كه انجام داده‌ايم، فكر نمي‌كنم در مجموع بيش از 20ميليارد تومان هزينه كرده باشيم، در صورتي كه رقباي ايران، اين مقدار پول را فقط براي يك نمايشگاه هزينه مي‌كنند.

او ياد‌آوري كرد: سال پيش، تركيه اسپانسر ITB برلين بود و به اندازه‌ي كل بودجه‌ي ما را فقط در اين نمايشگاه هزينه كرد. امسال هم مصر اسپانسر اين نمايشگاه است، بررسي كنيد آن‌ها در نمايشگاه گردشگري آلمان چه كار مي‌كنند.

برزين در پاسخ به اين پرسش كه چرا با وجود اين‌كه رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري همواره تبليغات و تأمين اعتبار كافي براي تبليغات و نمايشگاه‌ها را موضوعي مهم مي‌داند، ولي اين بخش با كمبود اعتبار مواجه است؟ گفت: ما بايد بودجه‌ي نمايشگاه را نسبت به كل بودجه‌ي سازمان در نظر بگيريم كه در مقايسه با آن رقم خوبي است؛ اما همين بودجه در مقايسه با بودجه‌ي رقباي ايران، رقم ناچيزي است. البته هيچ سازمان و نهاد ديگري تا كنون براي تبليغات ايران سهميه‌اي درنظر نگرفته است.

ما گروه موسيقي «رستاك» را پرورش داده‌ايم

وي در ادامه با اشاره به گروه موسيقي كه در غرفه‌هاي ايران در نمايشگاه بين‌المللي به اجراي برنامه مي‌پرداخت، بيان كرد: ما گروه موسيقي «رستاك» را كه امروز به شهرت بالايي دست يافته است، از چند سال پيش پرورش داده‌ايم و حتا به آن‌ها حقوق ماهانه پرداخت مي‌كرديم. اين گروه در تمام اروپا و آسيا با اجراي زنده‌ي موسيقي اقوام ايراني نشان داد كه ايران چه سرزمين شگفتي است و چه تنوع و زيبايي در نغمه‌ها و ملودي‌هاي فولكلوريك دارد.

او ادامه داد: اين گروه از چند مرد و زن جوان كه همه از دانش‌آموختگان برجسته‌ي موسيقي كشور هستند، شكل گرفته است و وقتي برنامه‌ي آن‌ها اجرا مي‌شد، اروپايي‌ها تحت تأثير قرار مي‌گرفتند، چون شنيده بودند كه در ايران زن محبوس و مهجور است؛ ولي وقتي هنرنمايي زنان اين گروه را مي‌ديدند، تمام سم‌پاشي‌ها و سياه‌نمايي‌ها دشمن عليه ايران، ‌رنگ مي‌باخت، در صورتي كه ما با ميليارد‌ها دلار هم نمي‌توانستيم چنين اثرگذاري شگرفي در ميان خارجي‌ها ايجاد كنيم.

برزين در ادامه‌ي اين گفت‌وگو درباره‌ي اظهار نظرهايي مبني بر كم‌رنگ بودن حضور ايران در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي، اظهار كرد: ابتداي امسال، نشستي با رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، بخش خصوصي و صاحب‌نظران گردشگري برگزار كرديم و درباره‌ي تعداد نمايشگاه‌ها به جمع‌بندي رسيديم كه براساس آن امسال در تمام نمايشگاه‌هايي كه در اولويت نخست ما قرار داشتند، به‌جز انگليس شركت كنيم كه به اين وعده به بهترين شكل ممكن وفا كرديم و تا پايان سال نيز در دو نمايشگاه باقي‌مانده، يعني ايتاليا و آلمان حضوري پرحجم و پرنشاط خواهيم داشت. علاوه بر اين نمايشگاه‌ها، هفته‌هاي فرهنگي را نيز در كانادا، اكراين و آلمان برگزار كرديم و مجموعه‌اي از تابلوهاي عكس مربوط به جاذبه‌هاي ايران را به بسياري از كشورهاي جهان، براي نمايش فرستاديم.

وي با اشاره به صف‌هاي طولاني كه در غرفه‌هاي ايران در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي ايجاد مي‌شود، گفت: بازديدكنندگان اين نمايشگاه‌ها در صف مي‌ايستادند تا فقط پوستر ايران را بگيرند يا به چايخانه‌ي سنتي ما راه پيدا كنند. زمان‌هايي هم كه گروه موسيقي برنامه اجرا مي‌كرد، نمايشگاه تعطيل مي‌شد، چون تمام جمعيت به سمت غرفه‌ي ايران مي‌آمدند. در واقع، ما با اقبال بالقوه‌ي جهانيان مواجهيم كه بايد آن را با همكاري و همدلي همه‌ِ اركان نظام به وضعيت بالفعل تبديل كنيم.

برزين افزود: ما يك سينه‌ سخن داريم كه براي طرح آن‌ها فقط به تريبون نياز داريم. بايد خود را به اين تريبون‌ها برسانيم و آنچه درباره‌ي جاذبه‌هاي شگرف ايران و ايراني واقعيت دارد، به گوش مردم دنيا برسانيم.

او نمايشگاه را يك ابزار و فرصت مناسب و خوب براي معرفي ايران دانست و توضيح داد: ما امروز بايد از تمام شيوه‌ها براي تبليغات و معرفي ايران استفاده كنيم. ما چهارهزار ثانيه تيزر تبليغاتي توليد و پخش كرديم؛ ولي ديگر نمي‌توانستيم اين كار را ادامه دهيم، چون منابع مالي كافي در اختيار نداشتيم. وقتي اين تبليغات در كشور‌هاي عربي انجام شد، ورود گردشگران از اين كشور‌ها براي درمان و سلامت به‌طور فزاينده‌اي رشد كرد.

وي در ادامه گفت: ما در سند چشم‌انداز پيش‌بيني كرده‌ايم كه در سال 1404 شمسي، 20ميليون گردشگر به كشور وارد كنيم. بايد در نظر داشته باشيم كه اين اتفاق همين طوري رخ نمي‌دهد، بلكه به برنامه‌ريزي همه‌جانبه و بودجه‌اي متناسب با هزينه‌هاي انجام كار نياز دارد. اكنون نيز عزم دولت جزم شده است و رييس‌جمهور در اين سال‌ها از اين حركت شتابان حمايت‌هاي چشمگيري كرده و در اين راه، مهندس مشايي هم بسياري از بي‌مهري‌ها‌ را به جان خريده، ولي يك لحظه پا از راه درخشاني كه ترسيم شده، عقب نكشيده است.

برزين با بيان اين‌كه ما بايد ايران را به‌عنوان پرچم‌دار عدالت نشان دهيم، اظهار كرد: امروز نه‌تنها سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، بلكه دولت نيز به‌تنهايي نمي‌تواند كاري از پيش ببرد. بايد تمام اركان نظام از صدر تا ذيل، با همدلي تمام نهادهاي مربوط در اين آوردگاه حاضر شوند. يادمان باشد كه كشور تركيه، سالانه بيش‌تر از درآمدهاي نفتي ايران از گردشگري درآمد كسب مي‌كند.

او در ادامه‌ي اين گفت‌وگو درباره‌ي اين‌كه چرا از ظرفيت‌هايي كه در كشور ايجاد مي‌شود مانند «همايش بين‌المللي استادان زبان و ادبيات فارسي» و «اجلاس اتحاديه‌ي راديو و تلويزيون‌هاي آسيا و اقيانوسيه» كه ظرفيت‌هاي بالقوه‌اي براي تبليغ ايران مي‌توانند باشند و به هزينه‌ي زيادي هم نياز ندارند، استفاده نمي‌شود؟ گفت: بله، اين‌ها ظرفيت‌هايي هستند كه مي‌توان از آن‌ها استفاده كرد؛ ولي ما از آن‌ها اطلاعي نداشتيم و هماهنگي مؤثري انجام نشده بود.

برزين هم‌چنين درباره‌ي موانع ورود خبرنگاران خارجي كه بايد براي به تصوير ‌كشيدن ايران واقعي در كشور ما حضور داشته باشند و اقداماتي كه اين شركت براي حضور خبرنگاران مي‌تواند انجام دهد، بيان كرد: در دنيا براي اصحاب رسانه معمولا تورهاي آشناسازي برگزار مي‌شود كه پس از بازگشت، ديده‌هاي خود را منتشر مي‌كنند. ما هم در چند دوره‌ اين تورها را برگزار كرده‌ايم؛ اما موضوع ممانعت از ورود خبرنگاران خارجي كه گاهي مسأله‌ي آن سياسي است، در حوزه‌ي اختيار ما نيست؛ ولي ما از شگفتي‌هاي كشور خود مطمئن هستيم و مي‌دانيم گردشگر با ترديد وارد و با ناباوري خارج مي‌شود.

او درباره‌ي اين‌كه چرا با وجود تمام اين فعاليت‌ها، تبليغات و استقبال‌هاي پرشور از غرفه‌هاي ايران، درصد زيادي از گردشگران خارجي را نمي‌توان به كشور جذب كرد؟ گفت: ما در اين نمايشگاه‌ها حضوري پرنشاط و تأثير‌گذار داريم و بخش خصوصي هم بارها اعلام كرده كه در اين سال‌ها از كار شركت نمايشگاه‌ها رضايت داشته است. ما گردشگران را تا مرز مي‌آوريم؛ ولي از آن‌جا به بعد، وظيفه‌ي بخش‌هاي ديگر است كه گردشگران را نگه دارند يا هدايت كنند.

برزين ادامه داد: ما به‌عنوان پيشاني ايران و بخش نرم‌افزاري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كار خود را انجام مي‌دهيم؛ ولي آيا بخش سخت‌افزار و سرمايه‌گذار كشور به موازات ما، خود را ارتقا بخشيده است. در واقع، آن‌ها اين كار را نكرده‌اند.

او اظهار كرد: ما به تحقق 20ميليون گردشگر اميدواريم؛ ولي اين به همدلي تمام بخش‌ها و سازمان‌ها نياز دارد. ايران حتا پيش از ورود اسلام، كشور اديان توحيدي بوده است، به هر حال ما خط قرمز‌هايي داريم؛ ولي تا جايي كه مجاز هستيم، بايد ظرفيت‌ها و جاذبه‌هاي خود را به‌درستي نشان دهيم.

گردشگري ماشين بنز آخرين مدل بدون سوخت است

رييس هيأت مديره‌ي شركت نمايشگاه‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: گردشگري اكنون شبيه ماشين بنز آخرين مدلي است كه فقط سوخت ندارد. اگر مجلس و دولت رديف اعتباري را براي معرفي ايران تعيين كنند، سوخت اين ماشين هم تأمين مي‌شود. اگرچه مي‌دانيم مسؤولان به اين موضوع فكر مي‌كنند، ولي اين اعتبار نياز امروز ماست تا براساس آن برنامه‌ريزي كنيم.

بخش خصوصي گردشگري براي تبليغ ايران كم‌جان است

وي با بيان اين‌كه بخش خصوصي گردشگري كم‌جان است، آن‌ها حتا توان پرداخت 20 درصد هزينه‌ي نمايشگاه‌هاي خود را ندارند، در پاسخ به اين پرسش كه چرا با وجود اين وضع، غرفه‌هاي ايران در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي به بخش خصوصي واگذار شده است، اظهار كرد: ما به‌صورت آزمايشي برپايي نمايشگاه فيتور اسپانيا را به بخش خصوصي واگذار كرديم كه متأسفانه نتايج مورد انتظار به‌دست نيامد؛ به همين دليل، تصميم گرفتيم ادامه‌ي كار را خود برعهده بگيريم.

برزين افزود: ما حاضريم به بخش خصوصي كمك و تمام دانش و تجربه‌هاي خود را به آن‌ها منتقل كنيم؛ ولي اگر مي‌خواهيم ايران را تبليغ و معرفي كنيم، دولت بايد وارد عمل شود، چون بخش خصوصي انگيزه‌هاي كافي و منابع مالي مورد نياز را در اختيار ندارد. طبيعي است كه بخش خصوصي در مقابل هزينه‌هايي كه مي‌كند، به كسب سود بيش‌تر مي‌انديشد.

او در پاسخ به اين پرسش كه چرا نخستين واگذاري غرفه‌هاي ايران به شركتي بود كه چندان تجربه‌اي در امور نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري نداشت؟ گفت: در آن زمان، بخش خصوصي گردشگري داوطلب اين كار نبود، آن‌ها بعدها اعلام آمادگي كردند؛ ولي دوباره عقب كشيدند. ما هم ناگزير شديم مسؤوليت دو نمايشگاه پايان تقويم (آلمان و ايتاليا) را خود برعهده بگيريم. ما بايد همين سياست را درباره‌ي معرفي ايران تا زماني كه بخش خصوصي توانايي لازم را به‌دست ‌آورد، ادامه دهيم.

وي در ادامه بيان كرد: با توجه به شرايط ايران در دنيا بايد حضور در اين نمايشگاه‌ها گرم، هدفمند و گسترده باشد تا كشور را آنچنان كه شايسته است، به دنيا معرفي كنيم. ما اگر سه چهار ميليون گردشگر در سال جذب كنيم، موفق مي‌شويم. البته اگر كشور‌هايي مانند آمريكا اجازه دهند. آن‌ها نمي‌خواهند اين اتفاق رخ دهد، چون اگر روزي پنج‌ميليون گردشگر بدون هيچ خطري به ايران سفر كنند، آن‌وقت آمريكايي‌ها چگونه مي‌توانند تبليغ كنند كه ايران كشوري ناامن و بي‌ثبات است. براي همين آن‌ها ميلياردها دلار براي تبليغ عليه ايران هزينه مي‌كنند، ما نبايد اجازه دهيم اين اتفاق رخ دهد كه اين مهم به عزم ملي، همدلي و همكاري تمام سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و مجلس نياز دارد.

سفارتخانه‌اي نداريم كه گردشگري دغدغه‌اش باشد

رييس هيأت مديره‌ي شركت نمايشگاه‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري در ادامه درباره‌ي وضعيت همكاري سفارتخانه‌ها و رايزني‌هاي فرهنگي براي تبليغ ايران، گفت: معمولا پيش از حضور در هر نمايشگاهي، سفارتخانه‌ها در جريان كار قرار مي‌گيرند و حتا در اجاره‌ي زمين، حمايت و ترخيص بار كمك مي‌كنند؛ ولي سفارتخانه‌اي نداريم كه گردشگري دغدغه‌اش باشد، البته گاهي سفيرها‌يي هستند كه از شش‌ماه پيش با ما ارتباط برقرار مي‌كنند تا موضوع نمايشگاه گردشگري را پيگيري كنند.

او معتقد است: همه‌ي مسؤولان كشور به‌صورت جزيي به گردشگري علاقه دارند؛ اما در اين ميان نخ تسبيح وجود ندارد.

وي همچنين بيان كرد: وقتي پنج سال فعاليت گذشته را رصد مي‌كنيم، متوجه سير صعودي مي‌شويم؛ ولي نبايد انتظار داشته باشيم موفقيت‌ها يك‌شبه رخ دهد. حركت كمي كند است و اين موفقيت به‌تدريج و در رنج در حال رخ دادن است. بالاخره اين كار را بايد از 100 سال پيش آغاز مي‌كرديم. حالا اين بار سنگين شده و فرصت‌هاي زيادي از دست رفته و تعداد افرادي كه نگاه‌هايي روشن دارند نيز اندك است و ما در اين شرايط كار را پيش مي‌بريم.

برزين گفت: اكنون پي‌ريزي‌هاي خوبي از لحاظ نظري (نرم‌افزاري) و عملي (سخت‌افزاري) در تبليغات و معرفي ظرفيت‌هاي گردشگري ايران ايجاد شده است. بايد اين اتفاق‌هاي مثبت را ببينيم، درحالي‌كه برخي دوست دارند فقط به نداشته‌ها فكر كنند.

او معتقد است: ايران در موقعيت خيلي خوبي قرار دارد. البته ضعف‌هايي وجود دارد، ولي ما نيمه‌ي پر ليوان را مي‌بينيم. ما نسبت به پنج سال گذشته ارتقا يافته‌ايم. اكنون ايران در دنيا كشور شناخته‌شده‌اي است و مقصد تمام‌عيار گردشگري به‌شمار مي‌آيد و جاذبه‌هاي بي‌نظيري داريم كه فقط بايد به بهترين شكل ممكن تعريف شوند.

وي درباره‌ي اين‌كه چرا كمبود منابع مالي بخش تبليغات و نمايشگاه‌ها از طريق تبليغ امكانات و زيرساخت‌هايي مانند هتل و شركت‌هاي هواپيمايي جبران نمي‌شود، چون اكنون ما فقط زيبايي‌هاي ايران را در اين تبليغات نشان مي‌دهيم، بدون اين‌كه به مخاطب گفته شود چگونه مي‌تواند به ايران سفر و كجا مي‌تواند اقامت كند؟ اظهار كرد: اين‌طور نيست كه ما اين‌ كار را انجام نداده باشيم؛ ولي از نظر ما زيبايي نيز نوعي امكانات است. با اين حال در سايت Tourismiran.ir حداقل نيازهاي اطلاعاتي گردشگران تأمين شده است؛ ولي ما هم قبول داريم كه در دنيا يك كانون گردشگري منسجم يا مكاني كه اين اطلاعات را به سهولت در اختيار خارجي‌ها قرار دهد، نداريم. سفارتخانه‌هاي ايران هم اين كار را انجام نمي‌دهند، درحالي‌كه سفارتخانه‌هاي كشور‌هايي مانند تركيه در اين زمينه بسيار كار كرده‌اند و اگر گردشگر به سفارتخانه‌ي اين كشور مراجعه كند، پكيج كاملي از امكانات و تبليغات گردشگري تركيه را در اختيارش قرار مي‌دهند.

برزين در بخش پاياني سخنانش به جاذبه‌هاي گردشگري سلامت، مذهبي و اكوتوريسم ايران اشاره و بيان كرد: ما با كشور‌هاي همسايه و عربي مشتركات فرهنگي زيادي داريم. علاوه بر اين، فاصله‌ي آن‌ها به ايران بسيار نزديك است و مردم آن‌ها از رفاه خوبي برخوردارند. در اين راستا ما براي تمام اين‌ها اقلام تبليغاتي تهيه كرده‌ايم و متناسب با ظرفيت بازارهاي هدف، آن‌ها را توزيع مي‌كنيم، چون ما به سليقه‌ي بازار فكر مي‌كنيم.

او تأكيد كرد: مشكل ما اقلام تبليغاتي و شناسايي سليقه‌ي بازار هدف نيست، چون تمام اين كارها را انجام داده‌ايم؛ مشكل ما اتحاد و همدلي بين تمام بخش‌ها و سازمان‌هاي دولتي است كه بايد اتفاق افتد تا بخش خصوصي هم اين آمادگي و عزم را ببيند و وارد عمل شود.

گفت‌وگو از سميه حسنلو، خبرنگار ايسنا

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha