وزيرارشاد دربارهي شوراي عالي سينما: سينماگراني كه انتخاب كرديم، كارهاي خوبي انجام دادند هنرمندان ميتوانند پيشنهاداتشان را بر روي مباحث مطرح شده ارسال كنند
سيد محمد حسيني با بيان اينكه در جلسهي اول شوراي عالي سينما هم بحثهاي سختافزاري و كمبودها و هم بحثهاي نرمافزاري و محتوايي مطرح شد گفت: از دوستان سينمايي تقاضا داريم، از اين فرصت براي طرح مسائل و ارائهي راهكار استفاده كنند.
به گزارش خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در برنامهي شب گذشتهي «هفت» دربارهي شوراي عالي سينما اظهار كرد: رويكرد دولت دهم فرهنگي است و از آغاز اين دولت هم بحث تشكيل شوراي عالي سينما مطرح شد كه از همان ابتدا نگاه دولت به اين مقوله مثبت بود. اين اولينبار است كه يك مقام بالاي كشوري با سينماگران مينشينند و تصميمگيري ميكنند، البته جلساتي بوده است، اما مصوبات اين شورا به نحوي است كه ديگر نيازي به طرح مباحث در هيات دولت نيست. اعضاي اين شورا هم از رييسجمهور به عنوان رياست شورا، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان نائب رييس و معاونت سينمايي هم به عنوان دبير شوراي عالي سينما تعيين شدهاند.
حسيني ادامه داد: هم چنين دراين شورا رياست سازمان صداوسيما، رياست سازمان تبليغات اسلامي و رئيس كميسيون فرهنگي دولت هم حضور دارند، ضمن آنكه مصوب است كه «پنج نفر از سينماگران معتبر به انتخاب وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي انتخاب شوند و ما سعي كرديم اين پنج نفر افرادي باشند كه كارهاي خوبي انجام داده باشند و بتوانند مشكلات را مطرح و راهكار ارائه دهند كه در اين بخش شهريار بحراني، مسعود دهنمكي، داوود ميرباقري، احمد نجفي و محسن علياكبري انتخاب شدند. همچنين دراين شورا مسعود جعفريجوزاني به عنوان نمايندهي صنوف و جمال شورجه به عنوان نمايندهي تشكلهاي سينمايي شركت ميكنند. مجموعا شوراي عالي سينما از 13 نفر تشكيل شده است كه در جلسهي اول آقايان ضرغامي و جوزاني حاضر نبودند.
وي دربارهي تشكيل اولين جلسهي شوراي عالي سينما بيان كرد: ما براي جلسهي اول پيشنويسي را آماده كرده بوديم، اما آقاي احمدينژاد گفتند كه بگذاريد در جلسهي اول مشكلات، انتظارات و هرچه لازم است، مطرح شود. اغلب آقايان ميگفتند كه از اين دولت انتظار ميرود مانند بحث هدفمندي يارانهها، سياست خارجي و بحث مسكن كه كارهاي بزرگي را انجام داده است، درسينما هم چنين تحولاتي اتفاق بي افتد. در كل انتظارهاي بالايي با توجه به فعاليتهايي دولت داشتند كه با توجه به جديت آقاي رييسجمهور فرصت بسيار خوبي است.
حسيني يادآور شد:قطعا دسترسي به افراد اين شورا امكانپذير خواهد بود و اهالي سينما ميتوانند به اين دوستان دسترسي داشته باشند. مطالب مطرحشده به عنوان سرفصلهايي كه بعدا ميتوانند روي آن بحث شود، مطرح شد و انتظار داريم اهالي سينما روي مطالب بحث و تفكر كنند. دراين زمينه افراد و سينماگران ميتوانند پيشنهادات و سخنانشان را به معاونت سينمايي يا دفتر وزير ارشاد ارسال كنند.
به گزارش ايسنا، وزير ارشاد به عنوان نائب رييس شوراي عالي سينما دربارهي مباحث طرحشده در اولين جلسهي اين شورا عنوان كرد: علاوه بر طرح مشكلات سختافزاري، مشكلات محتوايي هم مطرح شد. خوشبختانه ما از قديم به فرهنگ و ادب شهره بوديم، لذا تاكيد شد بايد اين محتواي غني ارائه شود، چرا كه واقعا فرق ما با دنياي غرب دراين است كه ما يك فرهنگ انساني داريم و فرهنگ و دين ما اسلام، با فطرت انساني سروكار دارد، البته در جلسهي اول شورا مطرح گرديد كه با توجه به رقابتيبودن عرصهي سينما، علاوه بر كيفيت كار بايد به مضامين ظاهري هم توجه شود.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي لزوم نقد اجتماعي در فيلمها را از ديگر موضوعات مطرح شده در جلسهي شوراي عالي سينما دانست و گفت: يكي از مسائل مطرح در جلسه اين بود كه بايد نقد اجتماعي در فيلمها وجود داشته باشد. البته نبايد نقدها به سمت سياهنمايي برود. ممكن است نقد گزنده باشد، اما دولت اين نقد اجتماعي را ميپذيرد. خوشبختانه مردم ما هم به سطحي از آگاهي رسيدهاند كه اگر كسي بخواهد در يك اثر واقعيتهاي اجتماعي را غيرواقعي نمايي كند، مردم متوجه ميشوند.
همچنين حسيني بيمه و مسكن هنرمندان و همكاران بانكها با آنان را از ساير موضوعهاي مهم اين جلسه دانست و بيان كرد: يكي از مشكلات مطرح شده بيمهي هنرمندان بود، اما با اعتبار فعلي صندوق هنرمندان ما نميتوانيم پاسخگوي اين مقوله باشيم. به همين دليل رييسجمهور تاكيد كردند كه 20 ميليارد تومان براي بيمهي هنرمندان به اين صندوق اختصاص يابد كه اين بودجه شامل بيمهي بيكاري هم ميشود. البته ما نميخواهيم تنها با معلول مواجهه كنيم، بلكه قصد ما پيداكردن ريشههاست. به هرحال اين آمادگي وجود دارد كه اين كار به ويژه براي پيشكسوتاني كه ديگر در حال حاضر نميتوانند كار كنند، انجام شود. همچنين در گذشته قرار بود به هزارنفر از هنرمندان وام مسكن 50 ميليوني داده شود كه از سوي بانك و مجلس در مواردي از آن دچاراشكال شده بود كه در اين جلسه قرار شد موضوع پيگيري و حل شود. در مورد بانكها هم كه در مواردي براي وامهاي ساخت فيلمها و تاسيس موسسات هنري به دليل نگاه تجاري آنها همكاري سخت انجام ميشد نيز بحثهاي خوبي مطرح شده، چرا كه بايد در زمينهي فرهنگ و هنر نگاه ديگري جز نگاه تجاري حاكم باشد.
وي ادامه داد: از سوي احمد نجفي هم موضوع معافيتهاي مالياتي در جلسه طرح شد و ايشان كه خودشان درگير اين قضيه بودند و تمام زواياي آن را به خوبي ميشناسند موضوع را باز و تشريح كردند. در همان جلسه رييسجمهور گفتند كه شما با وزارت بازرگاني اين بحث را مطرح كنيد تا اهالي فرهنگ و هنر خيلي درگير كارهاي روزمره و بوروكراسي نشوند.
به گزارش ايسنا، سيد محمد حسيني دربارهي ساخت سالنهاي سينما و شهرك سينمايي نيز اظهار كرد: دوستان ميگفتند كه برخي از سينماها قابليت اكران بعضي فيلمها را ندارند و سالن كافي هم براي اكران نداريم و ما براي كشور به 400 سالن سينما نياز داريم. درست است كه اين زمينه در سفرهاي استاني ديده شده است، اما بحث ما اين بود كه اقدامات خاص و ويژهي ديگري هم انجام شود، و اعتبارات اختصاصي ديده شود. البته در اين زمينه اولويت با بخش خصوصي به همراه كمك ما است و اگر در جايي بخش خصوصي وارد نشود، اينگونه نيست كه ما خودمان وارد گود نشويم.
وي افزود: بحث ديگر ساخت شهرك سينمايي بود كه در سفر استاني هيات دولت به استان مركزي مورد توجه قرار گرفته شده بود. دراين سفر قرار شد در «زرنديه» ساوه شهركي به اين كار اختصاص يابد، چرا كه دوستان ميگفتند امثال دكور سريال «اصحاب كهف» به دليل آنكه به صورت پراكنده ساخته شده بود، از بين رفته است. به همين علت قرار بر آن شد رديف بودجهاي خاصي به اين مطلب اختصاص يابد و سينما و تلويزيون از آن استفاده كنند، حتي برخي از دوستان گفتند كه اين شهرك ميتواند به گونهاي باشد كه كشورهاي همسايه نيز بتواند از آن استفاده كنند.
نايب رييس شوراي عالي سينما ادامه داد: در كنار مباحثي كه عرض كردم، موضوع تجهيزات فيلمسازي به عنوان يك بحث جدي مطرح شد. مثلا دوستان معتقد بودند كه فيلم «ملكسليمان» اگر جاذبه اي دارد و از تراز بالايي برخوردار است از امكانات خارجي استفاده كرده، چرا كه امكانات داخلي كافي نيست. قرار شد اين مساله هم به عنوان يك محور جدي در جلسات آينده بحث شود. علاوه بر اين موضوع «زمين» مناسب براي فضاهاي آموزشي و هنري مطرح گرديد، چرا كه دوستان معتقد بودند زمينهاي كافي و مناسب براي اين فعاليتها در دسترس نيست. به همين علت قرار شد رييسجمهور به وزير مسكن تاكيد كنند كه زمينهاي خوبي در اختيار بخش هنر قرار گيرد، ضمن آنكه تاكيد شد اگر شهرداري مجوز ساخت سينما ميدهد، مجوزهاي تجاري هم در كنار آن داده شود.
سيد محمد حسيني دربارهي بودجهي سال آينده بخش هنر و تشكيل سازمان سينمايي نيز اظهار كرد: از رييسجمهور قول قطعي گرفتيم كه در سال آينده افزايش بودجه داشته باشيم و در چند مرحله كمكهاي اساسي به بخش هنر صورت گيرد. ما در وزارت علوم هم اين تجربه را داشتهايم كه اساتيد مشكلهايي داشتند و يك بار حقوق آنها تا 100 درصد افزايش يافت و مشكل تا حدي حل شد. هم چنين دربارهي ارتقاء معاونت سينمايي و تشكيل سازمان مستقل سينمايي زير نظر وزارت ارشاد صحبتهايي انجام شد تا اين سازمان مستقل قدرت پيگيري داشته باشد. موضوع «بن سينما» و افزايش تعداد دفتر انجمنهاي سينماي جوان تا 100 دفتر هم از ديگر موضوعات مطرح شده در جلسه بود.
به گزارش ايسنا؛ وزير فرهنگ و ارشاد در ادامهي سخنانش در برنامهي «هفت» شب گذشته دربارهي جشنوارهي فيلم فجر نيز گفت: در اين جشنواره ما از سه نسل استقبال خواهيم كرد. در همهي بخشها آثار خوبي رسيده است. به عنوان مثال در بخش فيلمهاي سينمايي بيش از 60 اثر و در آثار ويدئويي بيش از 80 اثر تاكنون ارسال شده است. امسال هم جشنواره با همكاري خوب شهرداري مثل سال گذشته در برج ميلاد برگزار ميشود.
حسيني ادامه داد: دوستان ما براي برگزاري اين جشنواره سخت در تلاش هستند و يك موسسه براي امورجشنواره تاسيس شده است. هياتهاي انتخاب و كميتههاي دوازدهگانه كارشان را آغاز كردهاند. امسال هم بزرگداشت پيشكسوتان و پيشفروش اينترنتي بليتهاي جشنواره را خواهيم داشت. ضمن آنكه تبليغات متفاوتي براي جشنواره انجام ميشود.
در پايان، حسيني دربارهي تاثير هدفمندي يارانهها بر بخش فرهنگ و هنر خاطر نشان كرد: ما در بخشهاي كتاب، مطبوعات و فعاليتهاي هنري با اقشار، صنوف و دوستان و همچنين در كل وزارتخانه مطرح كردهايم كه مدام گزارشها را به ما بدهند، البته هدفمندي يارانهها در اين بخشها از سالهاي قبل شروع شده و به عنوان مثال در بحث كاغذ در مطبوعات اين هدفمندي در سالهاي گذشته اتفاق افتاده است. عليرغم اين مسائل، ديروز در جلسهي شوراي عالي سينما هم عنوان شد كه اگر در جايي نيازي احساس شود، دولت ميتواند از محل صرفهجويي طرح هدفمندي يارانهها براي كمك اقدام كند. در هر صورت اگر مسالهي هدفمندي يارانهها بخواهد براي اهالي سينما مشكلي ايجاد كند ما براي كمك آماده هستيم تا لطمهاي به سينما نخورد.
در ادامهي برنامهي «هفت» شب گذشته _ جمعه 10 ديماه _ ابوالفضل پورعرب از بازيگران دههي 70 در محل استوديوي اين برنامه حضور يافت و به سوالات فريدون جيراني _ مجري _ پاسخ داد. پس از آن نيز در بخش «گزارش هفته» اين برنامه جواد طوسي _ منتقد _ و حسين معززي نيا _ منتقد و سردبير مجله 24 _ به موضوع قهرمان در سينماي پس از انقلاب اسلامي پرداختند.
طوسي دربارهي قهرمانسازي در سينماي ايران پس از انقلاب اسلامي گفت: ابتدا بايد يك آسيبشناسي دراين بخش انجام شود، چرا كه ما در بخش تاريخيمان اكثرا به وجه ظاهري و روياپردازي قهرمانها توجه كردهايم. در دههي 30 اين قهرمانها قرار بود مشكلات اقتصادي را مرتفع كنند كه از نمونههاي آن ميتوان به فيلم «قيصر» اشاره كرد، اما اشكال روبنايي كه به دههي 40 وارد است، در بعد از انقلاب هم جاي تعريف دارد. قهرمان بايد براي خودش يك تعهد داشته وعملگرا باشد. همچنين به عقيدهي من قهرمان بايد دو پوشش نمايشي خودش يك پوشش سمپانيكي را ايجاد كند كه بتواند روياهاي من را پوشش دهد.
معززينيا نيز دربارهي قهرمانسازي در سينما بيان كرد:قهرمان يك فيلم، قاعدتا كسي است كه ما به خاطر او فيلم را ميبينيم. به نظر من نكتهي مهم آنجاست كه قهرمان به نوعي ثمرهي فيلم است و تماشاگر براي ديدن او به سينما پا ميگذارد. به نظر ميرسد در دههي 60 كه شروع فيلمهاي بعد از انقلاب است، فيلمهاي جمشيد هاشمپور با همان جنس بازيهايش عامه مردم را جذب ميكرد و قهرمان عامهي مردم آن زمان بود.
معززينيا دربارهي آسيبشناسي اين مساله نيز عنوان كرد: واقعيت اين است كه با هر تعريفي، فيلم قهرمان ميخواهد و در واقع اين موضوع شرط جذابيت درام است. غيبت اين قهرمانها فيلمها را به نوعي دچار يك بيخاصيتي و بيهويتي كرده و بيش از دوسال است كه فيلمهاي ما اكثرا خالي از قهرمان است. به طور كلي قهرمانان ما مشكل دارند، چرا كه قصههاي خوبي نداريم، ضمن آنكه بازيگران ما كاريزماي درآوردن شخصيتها را ندارند.
طوسي نيز در پايان اين بخش اظهار كرد: در همه جاي دنيا علاوه بر اينكه يك قهرمان ارائه ميشود، قواعد پشت پرده هم بر روي اين شخصيت اعمال و به مخاطب منتقل ميشود. ما اين هوشمندي را نداشتهايم كه افكارمان را در قالب شخصيتها پياده كنيم. در طي طريق فيلمسازان ما چرا نبايد سهگانههايي مثل «راكي» داشته باشيم؟ آخرين قهرمان، در فيلم «كيفر » بود كه اين فيلم هم به دليل شرايط نامناسب اكرانش حرام شد.
در نظرسنجي اين برنامه نيز جمشيد هاشمپور با 49/1، ابوالفضل پورعرب 20/1، فريبرز عربنيا 18 و فرامرز قريبيان 12/8 درصد به عنوان به ياد مانديترين قهرمانان سالهاي اخير سينما انتخاب شدند.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات