• یکشنبه / ۱۲ دی ۱۳۸۹ / ۰۹:۱۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8910-01426
  • خبرنگار : 71021

پنج‌ماه از وعده‌ي نمايندگان مجلس گذشت زمان بررسي شرايط كارمندان منتقل‌شده‌ي معاونت صنايع دستي كي مي‌رسد؟

پنج‌ماه از وعده‌ي نمايندگان مجلس گذشت
زمان بررسي شرايط كارمندان منتقل‌شده‌ي معاونت صنايع دستي كي مي‌رسد؟

مردادماه امسال درحالي‌كه جمعي از كارمندان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به اصفهان منتقل شدند، برخي نمايندگان مجلس به‌دنبال طرح اعتراض از سوي آن‌ها، وعده‌هايي براي بررسي شرايط كارمندان منتقل‌شده دادند، ولي تا كنون گزارش شفافي از بررسي اين شرايط ارائه نشده است.

به گزارش خبرنگار بخش صنايع دستي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حدود پنج‌ماه از وقتي نخستين گروه از كارمندان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، يعني معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي از تهران خارج شد، مي‌گذرد. خروجي كه كم مخالف و موافق نداشت. در همان روزها كه اين كارمندان براي رييس‌جمهور، وزير، وكيل و نماينده‌هاي‌شان در مجلس نامه مي‌نوشتند و از همه كمك مي‌طلبيدند، نمايندگان مجلس اعلام كردند كه گروهي را براي بررسي وضعيت انتقال كاركنان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به اصفهان و شيراز مي‌فرستند.

كميسيون فرهنگي مجلس مقرر كرد با اعزام اين گروه، وضعيت انتقالي‌ها به اصفهان و شيراز و ماندگاري‌ها در تهران بررسي و پس از ارائه‌ي نتيجه به كميسيون، در اين زمينه تصميم‌گيري شود. اين كميسيون در همان روزها نشستي هم با حضور رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري داشت تا حميد بقايي درباره‌ي انتقال بخش‌هاي صنايع دستي و ميراث فرهنگي به خارج از پايتخت و نگراني كاركنان اين سازمان كه در نامه‌هايي آن را منعكس كرده بودند، توضيح‌هايي بدهد.

با وجود اين‌كه بقايي اين انتقال و عوارض ناشي از اين جابه‌جايي‌ها را امري بديهي و طبيعي دانست و هنوز هم مي‌داند، اما نمايندگان مجلس، توضيح‌هاي اين مقام مسؤول را در آن نشست قانع‌كننده ندانستند و بدون جمع‌بندي، نشست را به پايان رساندند.

حجت‌الاسلام سيدرضا اكرمي ـ‌ عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي ـ با وجود آن‌كه گفته است، كميسيون فرهنگي با اين‌گونه قطعه‌قطعه كردن سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مخالف است و اين كار را به نفع كشور و سازمان ميراث فرهنگي نمي‌داند؛ ولي اين را هم گفته است كه آن‌ها منتظرند زمان بگذرد و بازتاب اين تغيير و جابه‌جايي و ماندگاري برخي را در تهران ببينند.

حالا پنج‌ماه از آن روزها مي‌گذرد و معلوم نيست كارمندان صنايع دستي تا كي بايد منتظر آمدن گروهي از نمايندگان‌شان در خانه‌ي ملت باشند تا مشكلات آن‌ها و فضايي را كه در ساختمان اداري حاكم است، بررسي كنند و زماني كه قرار است نمايندگان مجلس بازتاب جابه‌جايي‌ها و ماندگاري‌ها را ببينند، كي مي‌رسد؟!

البته نمايندگان مجلس در اين مدت كه طرح خروج كارمندان دولت از پايتخت با انتقال كارمندان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به‌عنوان نخستين سازمان دولتي اجرا شد، بررسي‌هايي را در كميسيون فرهنگي داشتند و در نهايت، آبان‌ماه امسال در مصوبه‌اي تصريح كردند كه هرگونه انتقال كاركنان به كلان‌شهرها به‌جز درباره‌ي مقامات و در موارد خاص، ممنوع است.

تعدادي از كارمندان صنايع دستي مي‌گويند كه اوضاع آن‌ها پس از انتقال، نسبت به وضعيت‌شان در تهران تغيير زيادي نكرده و شرايط خانواده‌هاي‌شان كه جدا از يكديگر زندگي مي‌كنند، تحمل اين شرايط را سخت‌تر هم كرده است. با اين حال، اين حرف‌ها را رييس سازمان و معاونان او قبول ندارند، به‌طوري كه مشاور معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي كه با تأييد تهمينه دانيالي ـ معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي ـ در اين‌باره با خبرنگاران گفت‌وگو كرد، اظهار كرد: همه‌ي وعده‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري عملي شده و رييس سازمان از هيچ تلاشي براي انتقال خانواده‌ها به اصفهان دريغ نكرده است.

او هم‌چنين تأكيد كرد كه وضعيت كاركنان انتقال‌يافته‌ي صنايع دستي به اصفهان تغيير محسوسي نسبت به تهران دارد.

البته برخي كارمندان صنايع دستي تلاش‌هاي مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را كتمان نمي‌كنند و به خبرنگار ايسنا گفتند: افزايش حقوق و وام‌هايي كه وعده داده بودند، اتفاق افتاده است؛ اما نه به آن اندازه‌اي كه قول داده بودند. بازپرداخت وام هشت‌ميليون توماني به بانك در كنار پرداخت اجاره‌ي خانه، آن‌قدر سنگين است كه ديگر اجازه نمي‌دهد، از وام دوم (وام هفت‌ميليون تومان) استفاده كنيم.

براي همين، رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درست مي‌گفت كه «وام 15ميليون توماني وعده داده‌شده به تمام كاركنان داده شده و اگر كسي آن را نگرفته براي اين بوده كه خودش اقدام نكرده است». بر اين اساس، شايد از وام دوم به‌دليل بالا بودن ميزان قسط‌ها و هزينه‌ها استقبال نشده است؛ اما حالا كارمندان صنايع دستي مي‌گويند كه مجبورند بيش‌تر حقوق خود را براي اجاره‌ي مسكن در اصفهان و همين‌طور اجاره‌ي مسكن در تهران كه مورد استفاده‌ي خانواده‌هاست، بدهند و بخشي از آن را صرف اقساط وام با 14 درصد سود كنند.

سيديعقوب حسيني ـ مشاور و مسؤول حراست معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي ـ كه همراه خانواده‌اش به اصفهان منتقل شده است، با اعتقاد به اين‌كه هيچ‌يك از مشكلاتي كه ديگر همكارانش مي‌گويند، مطرح نيست، در اين‌باره توضيح‌هاي ديگري داد.

او درباره‌ي چگونگي انتقال اين معاونت به اصفهان، اظهار كرد: در راستاي سياست دولت مبني بر تمركز‌زدايي، اين معاونت، نخستين معاونتي بود كه از پايتخت خارج شد. بر اين اساس، كميته‌ي انتقال معاونت از تهران به اصفهان را تشكيل داديم. اين كميته شامل مديران كل معاونت و كميته‌ي حراست بود تا انتقال به‌نحوه مطلوب و با كم‌ترين آسيب انجام شود و اين عمليات از 15 تيرماه آغاز شد.

به گفته‌ي حسيني، در مرحله‌ي نخست، هماهنگي‌هايي با استانداري و مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان انجام شد تا مشكلي درباره‌ي محيط اداري، اسكان كارمندان و تحقق وعده‌هاي داده‌شده پيش نيايد.

او ادامه داد: در روزهاي نخست، ترتيبي اتخاذ شد تا كاركنان صنايع دستي در هتل استقرار يابند و وعده‌هاي سازمان در اين‌باره محقق شود. حتا به موضوع اسكان خانواده‌هاي آن‌ها نيز پرداخته شد.

حسيني گفت: سيستم دبيرخانه‌يي و اتوماسيون اداري اين معاونت در مدت دو روز مستقر شد و كل معاونت نيز در كم‌تر از دو هفته به اصفهان منتقل شد. هم‌چنين با حضور رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ بقايي ـ جشني به اين مناسبت در چهل‌ستون اصفهان برگزار شد.

وي يادآوري كرد كه پيش از انتقال، به كاركنان اين معاونت اعلام شده بود، در صورت علاقه‌مندي براي انتقال، اعلام آمادگي كنند تا ما براساس آن، انتقال را انجام دهيم. بنابراين با خرد جمعي در شوراي مديران كل اين معاونت تلاش كرديم، اين انتقال بدون آسيب پرسنلي و تجهيزات اداري انجام شود. خوشبختانه اين كار بدون كوچك‌ترين خطا انجام شد و به جرأت مي‌توان گفت كه انتقال معاونت صنايع دستي با كم‌ترين خطا صورت گرفت.

او در تشريح منظور خود از كم‌ترين آسيب و خطر در اين انتقال، اظهار كرد: برخي كاركنان اين معاونت اعلام كرده بودند كه وعده‌ها درباره‌ي اسكان در هتل، اياب و ذهاب و تحقق وعده‌هاي سازمان، سكونت، ثبت نام فرزندان‌شان در مدارس و رفت‌وآمد رايگان به تهران محقق نشده است. درحالي‌كه ما در كميته‌اي كه تشكيل داديم، تمام اين موارد را پيش‌بيني كرديم.

مشاور معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي تأكيد كرد: هيچ‌يك از اين مشكلات مطرح نبود، چون كميته در نخستين مرحله با استاندار اصفهان جلسه‌اي داشت و موضوع ثبت نام فرزندان كاركنان در نزديك محل سكونت آن‌ها و در بهترين مدارس اصفهان را مطرح و به آن رسيدگي كرد.

وي اضافه كرد: در اين جابه‌جايي، هيچ پرونده‌اي ناپديد نشد، چون جانمايي پيش از انتقال انجام شده بود.

او درباره‌ي پرداخت وام‌هاي وعده داده‌شده به كاركنان انتقال‌يافته‌ي معاونت صنايع دستي و هم‌چنين سود اين وام‌ها كه قرار بود 12 درصد باشد، اما اكنون 14 درصد سود گرفته مي‌شود، اظهار كرد: در كم‌تر از سه هفته، وام هشت‌ميليون توماني شامل سه‌ميليون تومان وام خريد كالا و پنج‌ميليون تومان وام جعاله با 12 درصد سود به كاركنان رسمي، قرار‌دادي، شركتي و خدماتي پرداخت شد. اين اتفاق در كم‌ترين زمان و بدون سپرده‌گذاري اتفاق افتاد و سود آن هم 14 درصد نيست، چون خود من هم آن را پرداخت مي‌كنم.

حسيني درباره‌ي مشكلات بانك عامل براي پرداخت دومين وامي كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به كاركنان منتقل‌شده وعده داده بود، يعني وام هفت‌ميليون توماني خريد خودرو، توضيح داد: بانك حسن نيتي در پرداخت وام قبلي نشان داد؛ ولي برخي همكاران در ارائه‌ي مدارك كوتاهي‌هايي كردند و با چند هفته تأخير، وام هشت‌ميليون تومان را گرفتند؛ اما درباره‌ي وام خودرو، برخي ثبت نام كردند و برخي هم به‌خاطر حجم اقساط اقدام نكردند. به علاوه، بانك اعلام كرد به افرادي كه قبلا وام خودرو گرفته‌اند، نمي‌تواند اين وام را بدهد.

وي در ادامه درباره‌ي مسكن مهر كاركنان صنايع دستي گفت: در نشستي كه با رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري برگزار شد، موضوع مسكن كاركنان صنايع دستي و پژوهشكده‌ي هنرهاي سنتي مطرح شد و در تعاملي با بانك مسكن و وزارت مسكن و شهرسازي اعلام شد كه به‌محض اعلام آمادگي، كاركنان اين معاونت به سازمان مسكن و شهرسازي استان اصفهان معرفي مي‌شوند و در دو روز و خارج از نوبت وام 20ميليون توماني براي محدوده‌ي اصفهان با 7 درصد سود و وام 25ميليون تومان براي خارج از شهر اصفهان با 4 درصد سود پرداخت مي‌شود. هماهنگي‌ها انجام و ثبت نام شده است؛ اما توان انبوه‌ساز‌ي‌هاي مورد نظر همكاران پايين بود، بنابراين انبوه‌سازاني را معرفي كرديم كه كاركنان صنايع دستي از طريق آن‌ها مي‌توانند گروهي يا انفرادي براي اين مسكن اقدام كنند.

مشاور معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي درباره‌ي وام 15ميليون توماني كه سازمان گفته بود، بيان كرد: اين همان وام‌هاي هفت و هشت‌ميليون تومان است كه در كنار آن، وام مسكن 20 و 25ميليون توماني هم درنظر گرفته شده است.

او درباره‌ي كاركنان دوركار اين معاونت نيز اعلام كرد: حدود 24 نفر از كاركنان اين معاونت دوركاري گرفته‌اند كه حدود هفت نفر در حوزه‌هاي تخصصي و بقيه در بخش‌هاي عمومي و خدماتي بودند. از پژوهشكده‌ي هنرهاي سنتي و صنايع دستي نيز حدود 52 نفر به اصفهان آمدند.

وي با تأكيد بر اين‌كه افزايش حقوق اتفاق افتاده است، گفت: حدود 30 تا 40 درصد افزايش حقوق و اضافه‌كارها محقق شده، يعني حدود 200 تا 250هزار تومان اين افزايش حقوق اتفاق افتاده و هزينه‌ي حمل‌ونقل و رفت‌وآمد پرداخت شده است. بدون استثنا، همه‌ي كاركنان اين تسهيلات را گرفته‌اند، البته امكان دارد يكي دو نفر در معاونت اين مزايا را به‌دليل شرايط حكم اداري‌شان به‌شكل كامل دريافت نكرده باشند.

اما حسيني درباره‌ي تناقض اين اظهارات در مقايسه با مشكلاتي كه تعدادي از كاركنان معاونت صنايع دستي پس از انتقال به اصفهان و تغيير ‌نكردن وضعيت‌شان در مقايسه با تهران مطرح كرده‌اند، اظهار كرد: اين مسائل حساب دودوتا چهارتاست، آن‌ها مي‌توانند قرار‌داد‌هاي تهران خود را با قراردادشان پس از انتقال به اصفهان مقايسه كنند. فكر نمي‌كنم براساس اين مدارك و اسناد، تناقضي مطرح باشد، چون ما نمي‌خواهيم تناقض‌گويي را در پيش بگيريم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha