• سه‌شنبه / ۱۱ آبان ۱۳۸۹ / ۰۹:۰۶
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8908-19414.168931

چرا نتايج نظرسنجي‌هاي مركز تحقيقات صداوسيما رسانه‌اي نمي‌شود؟ دكتر عليرضا پويا: از داده‌هاي ما استفاده‌ي گزينشي مي‌شود

چرا نتايج نظرسنجي‌هاي مركز تحقيقات صداوسيما رسانه‌اي نمي‌شود؟
دكتر عليرضا پويا: از داده‌هاي ما استفاده‌ي گزينشي مي‌شود
رييس مركز تحقيقات سازمان صدا و سيما با انتقاد از شيوه‌ي استفاده از آمارهاي اين مركز در رسانه‌ها، گفت: هر رسانه‌اي از اين داده‌ها به شيوه‌اي خاص استفاده مي‌كند كه موجب انحراف در داده‌ها مي‌شود. دكتر عليرضا پويا در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در پاسخ به اين پرسش ايسنا كه چرا نتايج نظرسنجي‌ مركز تحقيقات صدا و سيما همانند گذشته رسانه‌اي نمي‌شود؟ گفت: يك مركز علمي و پژوهشي نبايد درگير كارهاي حاشيه‌اي شود، چون اين امر مخل كار علمي است. وي ادامه داد: يك مركز علمي بايد فارغ از اين حاشيه‌ها كارش را به طور دقيق انجام دهد. به اين دليل ما مستقيما اطلاعات و آمار را در اختيار سازمان‌هاي ديگر قرار نمي‌دهيم، بلكه آن را به مديران سازمان ارائه مي‌دهيم، زيرا ما به رسانه‌ي ملي وابسته هستيم. عليرضا پويا افزود: در جامعه‌ي ما از داده‌ها استفاده‌ي گزينشي مي‌شود؛ برداشت‌هاي سليقه‌اي و گروهي يا حتي سياسي از اين داده‌ها انجام مي‌شود؛ به عنوان مثال اگر مركز تحقيقات صدا و سيما درباره‌ي يك موضوع كه در جامعه رصد كرده، اطلاعاتي را منتشر كند، شاهد اين خواهيم بود كه هر رسانه‌اي از اين اطلاعات استفاده‌اي خاصي مي‌كند. وي در اين زمينه به ذكر مثالي پرداخت و گفت: در معدود اطلاعاتي كه سازمان‌ ما منتشر كرده است، بارها اتفاق افتاده كه از ميان آمارهاي مختلف، فقط يكي از موارد منتقل شده كه باعث انحراف داده‌ها مي‌شود، چون اين داده‌ها با يكديگر معنا پيدا مي‌كنند. رييس مركز تحقيقات صدا وسيما تاكيد كرد: اگر يك مركز تحقيقاتي علمي خود را درگير اين مسائل كند از كار خودش باز مي‌ماند. وقتي ما از جامعه نظرسنجي مي‌كنيم اين امر به صورت يكپارچه قابل بررسي است، در غير اين صورت نتيجه‌ي اصلي را در برنخواهد داشت. عليرضا پويا با اشاره به افتتاح سامانه‌ي تلفني مركز نظرسنجي صدا و سيما و برنامه‌هاي جديد اين سازمان گفت: اين نظرسنجي سومين نوع نظرسنجي ما از نظر متد و روش است. در روش پيمايشي، پرسشگران ما به نمونه‌هاي معرف جامعه مراجعه مي‌كنند و در زمينه‌ي بازخوردهاي برنامه‌هاي مختلف و افكارسنجي با مردم گفت‌وگو مي‌كنند؛ اين روش معمول و سنتي است كه قبلا هم معمول بوده است. وي ادامه داد: در روش ديگر كه اينترنتي است، نظرسنجي به صورت اينترنتي انجام مي‌شود. روش جديد كه روش نظرسنجي تلفني است، طي روزهاي آغاز به كار كرد. گرچه اين روش در گذشته نيز وجود داشته اما نيازمند زيرساخت‌هايي بود كه هم اينك مهيا شده است؛ اين سامانه هم سرعت و هم دقت نظرسنجي را بالا مي‌برد چون همه‌ي كارها با يارانه انجام مي‌شود، در نتيجه خطاي انساني به صفر مي‌رسد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha