• دوشنبه / ۱۰ آبان ۱۳۸۹ / ۱۲:۰۰
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8908-06510

/نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها/ مدير مسوول اصفهان امروز: مطبوعات بايد با نيازسنجي مخاطب قالب‌هاي نويني پيش‌بيني كنند

مطبوعات اصفهان در سال‌هاي اخير با رشد و تنوع پاسخ‌گويي به نياز مخاطبان رو به رو بوده است، اما اين رشد با توجه به نيازهاي پايتخت فرهنگي كشور خيلي پايين است و مطبوعات بايد با نيازسنجي مخاطب قالب‌هاي نويني را در زمينه اطلاع رساني و چگونگي آن پيش‌بيني كند.

اكبري ـ‌ مدير مسوول نشريه اصفهان امروز ـ در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به بيان مشكلات مطبوعات به‌ويژه در سطح استاني پرداخت و گفت: مطبوعات مشكلاتي دارند كه در سراسر كشور مشابه است اما برخي از اين مشكلات شايد براي تعدادي جدي‌تر و يا كمرنگ‌تر باشد و در اين بين نشريات محلي بيش‌ترين مشكلات را دارند.

وي با بيان اينكه مشكلات نشريات محلي زيرساختي و مالي است گفت: در اكثر استان‌ها نشريات محلي نوپا هستند و تازه به فعاليت حرفه‌يي خود اقدام كردند و در بسياري از موارد ملزومات را خود تهيه مي‌كنند و خودشان به پي‌ريزي ساختارها اقدام مي‌كنند.

اكبري افزود: توزيع مطبوعات به عنوان شاهرگ حياتي مطبوعات و از اصلي‌ترين موضوعاتي است كه هزينه‌بر و مشكل آفرين است و كمبود دكه و شركت‌هاي توانمند توزيع كننده باعث افزايش اين مشكلات مي‌شوند.

او ادامه داد: نگاه نهادهاي دولتي و عمومي به مطبوعات در حمايت‌هاي مالي چه در بحث خريد و اشتراك نشريات و نيز در زمينه‌ي برخورد با انتقادات منتشر شده در نشريات از جمله مشكلاتي است كه نشريات محلي با آن دست به گريبان هستند.

وي همچنين اظهار كرد: فشارهاي مالي برروي نشريات اصفهان به‌دليل كاهش درآمدها از راه تك‌فروشي و نيز به اين دليل كه اصفهان تنها استان كشور است كه در سفرهاي استاني مصوبات حمايت از مطبوعات را نداشته است، تحت فشار قرار دارند و اين باعث شده است مشكلاتي كه در تمام كشور وجود دارد در اصفهان حادتر شود.

او با اشاره به اين كه ايجاد دكه‌هاي روزنامه فروشي در اصفهان بايد زير نظر شهرداري، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و نيروي انتظامي شكل بگيرد گفت: خود نشريات نيز در اين زمينه سهم دارند و چون منفعت خود آن‌ها از تك فروشي تامين مي‌شود، بايد به طور جدي به اين موضوع رسيدگي كنند و اگر اين نباشد نمي‌توانند به حيات خود ادامه دهند.

اين فعال عرصه مطبوعات خاطرنشان كرد: مطبوعات بايد شيوه‌هاي نوين توزيع و فروش به صورت خودپردازهاي حاضر در اماكن عمومي را تجربه كنند و از طريق تشكيل شركت‌هايي كه با سازمان‌هاي بزرگ ايجاد اشتراك مي‌كنند، تيراژ خود را افزايش داده و مخاطب را راضي نگه دارند.

وي يادآور شد: پايين بودن تيراژ در كل، مشكلي سراسري در كشور است اما اصفهان در چند سال گذشته با توجه به مشكلاتي كه گفته شد نتوانسته است در زمينه رشد تيراژ به نتيجه‌ي خاصي برسد.

اكبري با بيان اينكه اداره كل ارشاد استان اصفهان در زمينه آگهي‌هاي دولتي عادلانه برخورد مي‌كند ادامه داد: اما از آنجا كه دولت سازمان‌هاي زير نظر خود را موظف كرده است بخشي از بودجه خود را صرف امور فرهنگي كنند، اين سازمان‌ها مي‌توانند با گرفتن اشتراك براي كارمندان خود و نيز سفارش آگهي‌ها به نشريات محلي، وضعيت مالي آن‌ها را بهبود بخشند تا اين نشريات علي‌رغم نيروهاي توانمند روز به روز لاغرتر و محدودتر نشوند.

وي درباره تاثيرات نمايشگاه مطبوعات در بهبود وضعيت نشريات استاني و محلي گفت: اين دومين سال است كه اصفهان امروز در نمايشگاه مطبوعات شركت مي‌كند و مسوولان اصفهاني را براي ديدن غرفه اين روزنامه به نمايشگاه مي‌آورند و اين نشان‌دهنده اين است كه حضور نماينده از هر استان در نمايشگاه مي‌تواند به جذب مخاطب و نيز آشنايي آن‌ها با فعاليت مطبوعات ديگر استان‌ها كمك كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha