• دوشنبه / ۱۰ آبان ۱۳۸۹ / ۱۰:۱۲
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 8908-06397
  • منبع : مطبوعات

حج در كلام امام خميني(ره)/‌2/ "حج، پيام‌آور ايجاد و بناى جامعه‏اى بدون رذائل مادى و معنوى است"

حج در كلام امام خميني(ره)/‌2/ 
"حج، پيام‌آور ايجاد و بناى جامعه‏اى بدون رذائل مادى و معنوى است"

"حج بي روح و بي تحرّك و قيام، حج بي برائت، حج بي وحدت و حجي كه از آن هدم كفر و شرك برنيايد حج نيست"(امام خميني ره)

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، به مناسبت سفر حجاج بيت‌الله الحرام به سرزمين وحي و لزوم توجه به سفارشات ديني، گلچيني از رهنمودهاي امام خميني‌(ره) درخصوص حج را تقديم مي‌کنيم.

* مهجورترين بعد حج‏

- از همه ابعاد آن مهجورتر و مورد غفلت‏تر، بعد سياسى اين مناسك عظيم است.

- دست جنايتكاران براى مهجوريت آن (بعد سياسى حج)، بيشتر در كار بوده و هست و خواهد بود.

* حركات بى‏روح‏

- حج، تنها حركات و اعمال و لفظها نيست … حج، پيام آور ايجاد و بناى جامعه‏اى بدون رذائل مادى و معنوى است، با كلام و لفظ و حركت خشك، انسان به خدا نمى‏رسد

* روح حج‏

- مسلماً روح و پيام حج، چيز ديگرى غير از اين نخواهد بود كه مسلمانان، هم دستورالعمل جهاد با نفس را بگيرند و هم برنامه مبارزه با كفر و شرك (را).

* بهترين ميعادگاه‏

- حج، بهترين ميعادگاه معارفه ملت‏هاى اسلامى است كه مسلمانان با برادران و خواهران دينى و اسلامى خود از سراسر جهان آشنا مى‏شوند.

- مسلمانان متعهد، ... در اين مجمع عمومى و سازمان الهى، با لغو امتيازات، متحدالشكل و بدون توجه به رنگ و زبان و كشور و منطقه، هر سال يك بار در مواقف شريفه مجتمع مى‏شوند.

* مسئوليت حاجيان

- حج براى اين است كه مشكلات يك سال مسلمين را بررسى كنند و در صدد رفع مشكلات برآيند، ... حج، كانون معارف الهى است، .. بايد بدانند مسؤوليت حجاج محترم ... در مقابل ملت شريف و مجاهد در راه اسلام و تعاليم انسانى آن، بسيار خطير و بزرگ است،.. اگر ما حج برويم و مصالح مسلمين را در نظر نگيريم، ... اين حج نيست، اين يك صورت بى‏معناست.

* حج خليل‏اللَّه‏

- ما بايد از آنها (ابراهيم- محمد- مهدى) تبعيت كنيم ... تا حج خليل اللَّه و حبيب اللَّه و ولى اللَّه مهدى عزيز را به جا آورده باشيم.

* حج بى‏ثمر

- بزرگترين درد جوامع اسلامى اين است كه ... حج با آن همه راز و عظمتى كه دارد هنوز به صورت يك عبادت خشك و يك حركت بى‏حاصل و بى‏ثمر باقى مانده است.

* غربت حج‏

- بايد بدانند كه حج ابراهيمى ... غريب و مهجور است؛ هم از جهات معنوى و عرفانى و هم از جهات سياسى و اجتماعى... حجاج عزيز تمام كشورهاى اسلامى، بايد بيت خدا را در همه ابعادش از اين غربت درآورند... ما مأمور به جبران (غربت حج ابراهيمى) هستيم.

* نداى توحيد

- ما بايد ... نداى توحيد كلمه و كلمه توحيد را از آن مكان مقدس سر دهيم.

- ما بايد ... با فريادها و دعوت‏ها و تظلم‏ها و افشاگرى‏ها و اجتماعات زنده و كوبنده در مجمع مسلمين در مكه‏ مكرمه، بت‏ها را بشكنيم.

منبع: مركز خبر حوزه

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha