• دوشنبه / ۲۶ مهر ۱۳۸۹ / ۱۴:۱۹
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 8907-17316
  • منبع : مطبوعات

رييس جامعةالمصطفي العالميه: مقام‌ معظم‌ رهبري به مسايل كلان و بنيادي حوزه توجه ويژه‌ دارند

رييس جامعةالمصطفي العالميه:
مقام‌ معظم‌ رهبري به مسايل كلان و بنيادي حوزه توجه ويژه‌ دارند

رييس جامعةالمصطفي العالميه يادآور شد: در ديداري که چند ماه قبل با مقام معظم رهبري داشتم، حضور ذهن فوق‌العاده ايشان درباره مسائل کلان حوزه بسيار جالب بود، معظم‌له با شور و شوق به مسائل کلان و بنيادي حوزه توجه ويژه‌اي مي‌کنند و استقبال فراواني از ورود به اين مباحث دارند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) حجت‌الاسلام‌ والمسلمين عليرضا اعرافي با اشاره به سفر مقام معظم رهبري به قم اظهار داشت: در سفرهاي قبلي، ايشان رهنمودهاي جامعي داشتند و اين رهنمود‌ها مبداء يک حرکت جديد در مباحث مديريتي و محتوايي حوزه شده است.

وي افزود: انتظار مي‌رود در اين سفر که بعد از گذشت ده سال انجام خواهد شد، شاهد يک خيزش جديد و گام‌هاي جدي‌تري براي پيشرفت حوزه در ابعاد شکلي و محتوايي و ساختاري باشيم، همچنين همه نهادها از رهنمودهاي ايشان براي طراحي چشم‌اندازهاي جديد بهره خواهند برد، چون هر بار حضور آقا در قم چشم اندازهاي نو و آفاق جديدي را فراروي نهادها و مجموعه‌هاي حوزوي قرار داده است.

رييس جامعه المصطفي با اشاره به بيانات گذشته مقام‌ معظم‌ رهبري مبني بر تحول در حوزه ادامه داد: تحول در هر سيستمي يک ضرورت است و چه بخواهيم و چه نخواهيم شرايط اجتماعي، اوضاع و احوال داخلي و بين‌المللي در حال تغيير و تحول است، در همين دو سه دهه اخير شاخص‌هاي فراواني از جامعه ايراني دستخوش تحولاتي شده است، فراگيري سواد در جامعه و راه‌يابي ميليون‌ها نفر به دانشگاه‌ها، گسترش رشته‌هاي فني و تخصصي، گسترش ارتباطات و فناوري‌هاي مختلف، پيوستگي جوامع و فرهنگ‌ها و ... در مجموع اينها شاهد تغيير و تحول در ابعاد مختلف هستيم.

براي پاسخ به دنيا نيازمند بازسازي هستيم

وي تصريح کرد: حوزه علميه در برابر اين تحولات، نيازها، تقاضاها، پرسش‌ها و حجم بالاي واردات علمي در حوزه علوم انساني و معارف کلامي و واقعيت‌هايي قرار گرفته است که نمي‌تواند پاسخگوي اين نيازها نباشد، گرچه حوزه نهادي کهن، پرافتخار، اصيل و ريشه‌دار در منابع و متون ديني است، ولي در برابر اين پرسش‌ها همواره نيازمند يک بازسازي و نوسازي هستيم.

اعرافي ادامه داد: پاسخگويي به اين تحول و تطور گسترده جهاني و حتي کشوري، نيازمند تحول در حوزه است و آنچه مقام‌ معظم‌ رهبري تاکيد دارند، نياز شديد حوزه به اين تحولات و تطورات است.

وي تصريح کرد: رهبر فرزانه انقلاب تاکيد کردند اين تحول و تطور اگر سنجيده و آگاهانه و ريشه در اصالت حوزه نداشته باشد و توسط چهره‌هاي اصيل و متعمق حوزه انجام نشود، تبعاً در کجي‌ها و انحراف‌ها قرار خواهد گرفت؛ بنابراين تحول يک ضروت در حوزه است، ولي در کنار آن، مديريت تحول و ايجاد تحولي درون جوش و ذاتي در حوزه ضرورت ديگري است.

رييس جامعه المصطفي بيان داشت: مقام معظم رهبري از پيشگامان تحول و صيانت از اين‌که تحول دچار آسيب و انحراف نشود، بودند و به درستي به هر دو توجه داشتند؛ همچنين بسياري از مراجع و علماي حوزه نيز اين موارد کلي را قبول دارند و تاکنون نيز شاهد پاره‌اي از تحولات در زمينه‌هاي مختلف بود‌ه‌ايم.

وي تصريح کرد: در برابر حجم انبوه تقاضاها و پرسش‌ها، حوزه هنوز نيازمند تحول، بازسازي، تعالي و ارتقاي بيشتري است که انشاء‌الله در همين سفر شاهد رهنمودهاي جديدي از مقام‌ معظم‌ رهبري خواهيم بود و براي حوزه برکات فراواني را به همراه خواهد داشت.

رييس جامعه المصطفي گفت: اين مرکز از نهادهاي پيشگام در طراحي‌هاي نو و برنامه‌ريزي‌هاي جديد است و در حوزه‌هاي آموزش، پژوهش، فرهنگي و تربيتي نگاهي دارد که از يک سو بر اصالت‌ها و سنت‌هاي ديرين حوزه استوار است و از سوي ديگر با توجه به مخاطباني که در سراسر جهان با بيش از 100 کشور داريم، در برابر يک تنوع فوق‌العاده مليتي، قومي، فرهنگي و زباني هستيم که طيف وسيعي از تقاضاها و نيازها را از حوزه علميه به عنوان منبع اسلام ناب دارند.

50 رشته علوم اسلامي را پيش‌بيني كرده‌ايم

وي ادامه داد: اين نهاد سعي کرده حرکتي بر اساس چشم‌انداز و سند راهبردي کلان داشته باشد و همه حرکت‌ها مبتني بر چشم‌انداز، سندهاي راهبردي و آمار و ارقام و اطلاعات دقيق باشد و با اين نگاه کلان، در برنامه‌ريزي‌هاي اصولي به صورت بنيادي و اسناد بالادستي کار کرده است.

به گزارش ايسنا، اعرافي در گفت‌وگوي خود با مركز خبر حوزه تاکيد کرد: در زمينه آموزشي نيز نظام جامع آموزش با مباني و اصول دقيق و متنوع در جامعةالمصطفي طراحي گرديده است که بر علوم اسلامي و پايه‌هاي حوزوي تاکيد دارد؛ به طوري‌ که بيش از 50 رشته را شامل است، همچنين در عرصه پژوهش و فرهنگي و تربيتي نيز نظام نامه‌هاي جامع طراحي شده است.

وي درادامه در پاسخ به اين سوال که آيا خاطره‌اي هم از مقام‌ معظم‌ رهبري داريد، گفت: خاطره زياد دارم، ولي جديدترين خاطره من از سيد حسن نصرالله است که در ملاقات چند ساعته با ايشان به بيان شخصيت و عظمت روحي مقام معظم رهبري و جايگاه رفيع و بلند معظم‌له در مسائل مختلف داخلي و خارجي پرداخت، براي من بسيار جالب بود که چنين شخصيتي اين‌گونه شيفته و مجذوب عظمت روحي مقام معظم رهبري و توانايي‌هاي بالاي ايشان شده بود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha