• یکشنبه / ۲۵ مهر ۱۳۸۹ / ۱۳:۵۸
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8907-16662
  • خبرنگار : 71089

/دومين همايش بين‌المللي فلسطين/‌ يك كارشناس مسائل خاورميانه: اسراييلي‌ها به دنبال صلح با فلسطيني‌ها نيستند

اسداللهي با اشاره به نزديك بودن انتخابات ميان‌دوره‌يي كنگره‌ي آمريكا، اظهار كرد: اوباما به دنبال اين است كه در مذاكرات سازش ميان اعراب و رژيم صهيونيستي پيروز شود زيرا در ديگر صحنه‌هاي خاورميانه شكست خورده است.

به گزارش خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر اسداللهي ـ كارشناس مسائل خاورميانه ـ در "دومين همايش بين‌المللي فلسطين، چشم‌انداز تحولات فلسطين و رژيم صهيونيستي، فرصت‌ها و چالش‌ها" افزود: اسراييلي‌ها به دنبال صلح با فلسطيني‌ها نيستند.

او درباره‌ي بن‌بست در فرآيند صلح، زمينه‌ها و دلايل، با اشاره به طرح‌هاي ارايه شده براي ايجاد صلح ميان رژيم صهيونيستي و فلسطين گفت: مذاكرات و طرح‌هاي صلح همگي از نظر عمر زماني با دوران ايجاد رژيم صهيونيستي تا كنون برابر است. يعني از زمان پيدايش اين رژيم گفت‌وگوها و طرح‌هاي متفاوتي براي ارايه‌ي صلح مطرح شده است كه همگي تا كنون بي‌نتيجه بوده‌اند.

اسداللهي در ادامه به سخني از كسينجر اشاره كرد كه گفته بود "آمريكا درباره‌ي اسراييل سياست خارجي ندارد. در واقع سياست اسراييل، سياست داخلي آمريكا محسوب مي‌شود. مساله‌ي فلسطين بسيار پيچيده است و نياز به پي‌گيري‌هاي مستمر دارد."

هم‌چنين در ادامه‌ي اين همايش، حميد احمدي درباره‌ي بن‌بست در فرآيند صلح، زمينه‌ها و دلايل آن، اظهار كرد: تاكنون طرح‌هاي ارايه شده از سوي سازمان‌هاي بين‌المللي براي ايجاد صلح ميان اسراييل و فلسطين مورد قبول اين رژيم واقع نشده است و حتي در برخي از اين طرح‌ها شركت نكرده و اگر هم حضور يافته باشد آن‌قدر كارشكني كرده تا بتواند به اهداف خود دست يابد.

وي گفت: هم‌چنين طرح‌هاي ارايه شده از سوي آمريكا مانند طرح راجر، طرح ريگان و طرح بوش نيز مورد موافقت اين رژيم قرار نگرفته است. دولت اسراييل روي حداقل طرح‌ها كه ناچيزترين امتيازها را به فلسطيني‌ها داده‌اند تاكيد كرده و با انجام كارشكني‌ها توانسته اهداف خود را پيش برد.

اين استاد دانشگاه با بيان اين‌كه رژيم صهيونيستي بر طرح‌هاي خودمختاري تاكيد مي‌كند، افزود: طرح كمپ ديويد و طرح اسلو را مي‌توان نام برد كه تنها در طرح كمپ‌ديويد رژيم صهيونيستي به يكي از قول‌هاي خود عمل كرد و صحراي سينا را با دريافت امتيازاتي تحويل داد. در واقع طرح‌هاي اسراييلي بيش‌تر آرمان‌هاي اين رژيم را مدنظر داشته است.

احمدي با اشاره به نتايج طرح‌هاي ارايه شده اضافه كرد: هدف از ارايه‌ي اين طرح‌ها خسته كردن طرف فلسطيني است تا فلسطيني‌ها بتوانند به خواسته‌هاي آن‌ها تن دهند. همان‌گونه كه در يكي از طرح‌هاي ارايه شده از سوي رژيم صهيونيستي اعلام شده است كه آن‌هايي كه خواستار ماندگاري در فلسطين اشغالي هستند بايد شهروند ثابت اسراييل باشند.

در ادامه، علي بدوان ـ پژوهشگر فلسطيني ـ با تشكر از ايران به دليل حمايت از انقلاب فلسطين درباره‌ي گفت‌وگوهاي فلسطيني ـ فلسطيني، واقعيت‌ها و پيامدها گفت: انقلاب اسلامي ايران تحول بسيار بزرگي در منطقه بود و تاثير مثبتي بر انقلاب فلسطين داشته است.

او در ادامه‌ي اظهاراتش با اشاره به مشكلات موجود در فلسطين اضافه كرد: نگراني‌هايي درباره‌ي وضعيت معيشتي در فلسطين به‌خصوص در غزه وجود دارد؛ زيرا به دليل محاصره‌ي چندساله، اين سرزمين در شرايط بدي قرار داشته و بيش از 40 درصد از مردم زير خط فقر هستند كه بايد درباره‌ي اين چالش‌ها چاره‌انديشي شود. اما با وجود اين مشكلات آن‌ها مقاومت و ايستادگي خود را ادامه مي‌دهند.

اين پژوهشگر فلسطيني اضافه كرد: آخرين نگراني فلسطين، مقابله با مساله‌ي شهرك‌سازي است. رژيم صهيونيستي با شهرك‌سازي همه چيز را از بين برده است اما تا كنون ديدگاه‌هاي واقعي از سوي اعراب درباره‌ي اين مساله ارايه نشده و هيچ‌كس از كشورهاي عربي در كنار فلسطيني‌ها قرار نگرفته است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha