• سه‌شنبه / ۳۰ شهریور ۱۳۸۹ / ۱۲:۵۷
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8906-18381
  • خبرنگار : 71060

عسگرپور: اميدوارم كار جدي معاونت آغاز شود خوب است اهالي صنف به جاي رسانه‌هاي بيگانه در جمع صنفي سخن مي‌گويند

عسگرپور:
اميدوارم كار جدي معاونت آغاز شود
خوب است اهالي صنف به جاي رسانه‌هاي بيگانه در جمع صنفي سخن مي‌گويند

محمد مهدي‌عسگرپور برآيند جشن خانه سينما را بسيار مثبت ارزيابي كرد و نقطه‌نظراتش را پيرامون داوري‌ها و برخي مسايل مطرح‌شده عنوان كرد.

به گزارش خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مديرعامل خانه سينما پيرامون جشن خانه سينما گفت:طبق آنچه طي اين چند روزه شنيدم و خوانده‌ام برآيند جشن چهاردهم به غير از مطلب روزنامه‌اي خاص بسيار مثبت بوده است. مطالب آن روزنامه‌ي خاص هم در كل شيريني زندگي ما شده و گاه فكر مي‌كنم اگر اين مطالب نباشد، چقدر همه‌چيز تلخ مي‌شود.

 اين دوره يكي از بهترين دوره‌هاي جشن خانه سينما بوده است

وي ادامه داد: به هرحال اظهارنظر‌هاي مختلفي كه دراين باره صورت گرفته، گوياي آن است كه اين دوره، يكي از بهترين جشن‌هاي خانه سينما برگزار شده و جشن چهاردهم بسيار منظم و منسجم بوده و داوري‌هاي آن هم بسيار متين بوده است، هرچند كه داوري آثار اين دوره با توجه به اين‌كه جشن ما سال گذشته برگزار نشده بود، كمي دشوار هم بود.

تا عدم توزان و بي‌قاعدگي توليد و اكران؛ جشنواره‌ها نمي‌توانند قانون‌مند باشند

عسگرپور درباره‌ي انتقاداتي كه نسبت به داوري‌هاي جشن چهاردهم مطرح شده نيز اظهار كرد: معمولا اولين نقدي كه بر روي هر جشن و جشنواره‌ي ايراني صورت مي‌گيرد به بحث داوري‌ها مربوط است. اين بحران مربوط به ديروز و امروز و يا يك جشن و جشنواره‌ي خاص هم نيست. گاه عده‌اي مانند دست‌اندركاران جشنواره‌ي فجر سعي مي‌كنند با افزايش تعداد سيمرغ‌ها اين مشكل را حل كنند و همه را راضي كنند، اما اين مشكل به اين شكل هم حل نمي‌شود و دليل عمده‌ي اين مساله آن است كه ما در حوزه‌ي توليد و اكران با نوعي عدم توازن و بي‌قاعدگي مواجهيم و تا زماني كه اين بخش بي‌قاعده باشد، جشنواره‌هاي ما هم نمي‌توانند خيلي قانون‌مند و درست باشند.

وي در نشستي كه در «كافه خبر» روز گذشته ـ 28 شهريور ماه ـ برگزار شد، با اشاره به اختلافات مختلفي كه ممكن است در يك جشن يا جشنواره پيش بيايد، ادامه داد: به‌طور كلي ما آمادگي برگزاري هيچ چيزي را به شكل طبيعي در سينما نداريم و امكان اين موضوع را روز به روز از خودمان سلب كرده‌ايم. علت اين مساله هم به مديريت دولتي بر مي‌گردد كه همه امور را به حالت غيرطبيعي نزديك مي‌كند. البته اين روزها دوستان مدام مي‌گويند كه نبايد فقط نيمه‌ي خالي ليوان را ببينيم، اما به هرحال نيمه پرليوان و حتي فراتر از آن به واسطه‌ي بخش دولتي ديده مي‌شود و لزومي ندارد كه من مجددا به آن بپردازم.

عسگر‌پور درباره‌ي گلايه‌ي برخي سينماگران درباره‌ي عدم دعوت به جشن بزرگ سينما هم پاسخ داد: ما كارت‌هايمان را به نسبت ميان صنوف مختلف پخش مي‌كنيم تا آنها اين كارت‌ها را به دست اعضاي خود برسانند، حال اگر هنرمندي اين كارت را نمي‌گيرد، مقصر صنف اوست و درباره‌ي كانديداها هم اين كارت‌ها از سوي دفتر خانه جشن به صنوف مربوطه تحويل داده شده است.

 اميدوارم كار جدي معاونت بالاخره آغاز شود

مدير عامل خانه سينما در بخش ديگري از اين نشست پيرامون مسايل مطرح شده ميان خانه سينما و معاونت سينمايي مطرح كرد: ما يكسال و اندي است كه منتظر كار و اقدامات جدي معاونت سينمايي هستيم و اميدواريم كه به هرحال اين دوره شروع شود، البته وقتي ايشان مي‌گويند كه كار جدي‌شان با هيات مديره بعدي شروع مي‌شود، يعني كه تاكنون در حال شوخي بوده‌اند. من فكر مي‌كنم اين حجم وقت‌كشي و همه چيز را به وقتي ديگر ارجاع دادن درست نيست و در اين ميان حتما عده‌اي هم به عنوان دشمن شناخته خواهند شد، لذا واقعا اميدوارم كه كار جدي معاونت سينمايي بالاخره آغاز شود.

از سجادپور گله و توقعي ندارم چرا كه ...

عسگر‌پور درباره‌ي بحث‌هاي اخير پيرامون پرداخت بودجه‌ي جشن خانه سينما مطرح كرد:نحوه‌ي پول گرفتن و پول دادن در حوزه‌هاي اداري و مالي بحث چندان پيچيده‌اي نيست و رسيد و پرينت‌هاي آن موجود و همه چيز مشخص است. از سجاد‌پور هم نه گله زيادي دارم و نه توقع چنداني دارم، چرا كه ايشان عادت كرده‌اند كه بگويد حرف‌هايشان تحريف شده است. علاوه بر تمام اين موارد براي دولتي كه مدعي است بودجه‌ي حوزه‌ي فرهنگ‌اش 30 برابر شده، اين رقم‌ها به هيچ عنوان چشم‌گير نيست و به دوستان توصيه مي‌كنم كه اين ارقام را اعلام نكنند.

 نمي‌دانم چه زماني قرار است دست از سر حوزه فرهنگ بردارند

به گزارش ايسنا، مدير عامل خانه سينما درباره‌ي برخي اظهار‌نظرها كه چهاردهمين جشن خانه سينما را سياسي شمرده‌اند نيز عنوان كرد: طي يك يا چند سال گذشته همه‌چيز حتي رنگ لباس افراد شائبه سياسي بودن ايجاد مي‌كند. حتي عده‌اي معتقد بودند كه گردنبند طبي بنده هم قرار است، پيامي سياسي داشته باشد. به هر صورت ما بايد اين دوره را بگذارنيم و من نمي‌دانم چه زماني قرار است دست از سرحوزه فرهنگ بردارند و ما كمي راحت‌تر در كنار هم زندگي كنيم.

 نمي‌توان به هنرمند گفت چه حرفي را بزند و چه حرفي را نزند

وي تاكيد كرد: هيچ‌گاه جشن‌هاي ما آميخته به اشارات سياسي نبوده و به شخصه براين باورم كه يك فيلمساز برجسته مانند يك فيلسوف برجسته است. حال اگر اين فيلمساز فضاي ذهني‌اش شبيه ما نبود، نبايد او را به داشتن گرايشات سياسي متهم كنيم. اكنون ذهن‌هاي ما خيلي حالت صفر و صد به خود گرفته است. قطعا ما نمي‌توانيم به هنرمند بگوييم كه چه حرفي را بزند و چه نكته‌اي را نگويد به‌خصوص در كشوري كه در آن آزادي نظر و عمل وجود دارد، اصلا نمي‌توان به اين شيوه برخورد كرد.

همين كه سينمايي‌ها به جاي رسانه‌هاي بيگانه در جمع صنفي سخن مي‌گويند خوب است

عسگرپور تصريح كرد:با وجود تمام اين موارد من برآيند جشن امسال را همان‌طور كه گفتم بسيار مثبت مي‌دانم و براين باورم كه هيچ سالي تا اين اندازه اتحاد نداشته‌ايم. اين همبستگي در شرايطي ايجاد شده كه كلا همگرايي‌ها كم رنگ شده است و در چنين شرايطي همين كه اهالي صنف به جاي راديو‌ها و تلويزيون‌هاي بيگانه در جمعي صنفي حرف‌هايشان را مطرح مي‌كنند، امر خوبي است.

مدير عامل خانه سينما در پاسخ به اين سوال كه آينده سينما را چگونه ارزيابي مي‌كند، نيز توضيح داد: به نظرم اين موضوع خيلي قابل پيش‌بيني نيست. چرا كه سينما پتانسيل نهفته‌اي دارد كه زماني كه ما فكرش را هم نمي‌كنيم به سراغمان مي‌آيد. اكنون معادلات گوياي آن است كه وضع سينما نااميد‌كننده است و بدتر هم خواهد شد، اما به نظر من اين يك فرمول دقيق نيست و ممكن است پتانسيل‌هاي موجود در سينما اوضاع را تغيير دهد و با توجه به اين موضوع من آينده‌ي سينما را خيلي تيره و تار نمي‌بينم.

 ما انگيزه‌ي بيشتري براي تعامل داريم

نمي‌دانم اگر مديران بعدي خانه سينما،مديران فعلي باشند چه مي‌شود؟!

عسگر‌پور در بخش ديگري از اين جلسه در پاسخ به سوالي درباره‌ي تلاش مديران خانه سينما براي برقراري تعامل با مديران ارشاد عنوان كرد: واقعيت اين است كه ما انگيزه‌ي بيشتري براي تعامل داريم، چرا كه سرمايه‌ها در دست دولت است. اما با اين وجود گاه زمينه‌هاي تعامل چنان باريك مي‌شود كه هر دو طرف را خسته مي‌كند و در نهايت به جايي مي‌رسد كه معاونت سينمايي وزارت ارشاد مي‌گويد كه منتظر تغيير مديران است. من نمي‌دانم اگر به طور اتفاقي مديران دوره‌ي بعدي هم برحسب اتفاق مديران فعلي خانه سينما باشند، آنگاه چه بلايي بر سر سينما مي‌آيد. متاسفانه اين شيوه‌ي برخورد اگرچه ممكن است در كوتاه مدت اين شيوه جواب دهد، اما در بلندمدت خاطرات بدي از اين نوع مديريت برجاي مي‌ماند.

مدير عامل خانه سينما در ادامه خاطرنشان كرد: البته مدت‌هاست كه روي سخن بنده با افرادي چون عليرضا سجاد‌پور و يا جواد شمقدري نيست، چرا كه فكر مي‌كنم اين دوستان هم در ظرفي قرار گرفته‌اند كه به واسطه‌ي آنها مجبور هستند اين‌گونه عمل كنند.

وي هم‌چنين به برخي صحبت‌هاي مديران دولتي درباره‌ي اختلافات خانه سينما اشاره كرد و افزود: پيدا كردن ايراد‌هاي يك جريان صنفي فضيلت نيست و لزومي هم ندارد كه دوستان مدير خوشحال بخواهند اين مباحث را فرياد بزنند. من خودم حاضرم كه تمام اين موارد را بگويم و تا زماني كه سرمايه‌ي ما در دست دولت است اين‌كه جريانات صنفي با انواع آشوب‌ها، اختلافات و مشكلات همراه باشند، امر دور از ذهني نخواهد بود و هر فردي حتي با ضريب هوشي متوسط هم مي‌تواند آن را دريابد.

عسگرپور گفت: من يكبار هم به دوستان توصيه كردم. مديران دولتي كمي بزرگ‌منشي كرده و با سرمايه‌اي كه دست‌شان است به گونه‌ي ديگري برخورد كنند، اما متاسفانه مديران فعلي فكر مي‌كنند كه دولت پاسخ‌گو يعني اين‌كه هر فردي هر نكته‌اي را كه اعلام مي‌كند، آنها جوابي به آن بدهند.

وي در بخش ديگري از اين نشست در پاسخ به سوالي مبني بر ميزان تعامل نماينده‌ي ارشاد در امور امنيت شغلي با خانه سينما مطرح كرد: من تا به حال اين نماينده را نديده‌ام و نمي‌دانم كه همكارانم او را ديده‌اند يا خير. اما در كل بايد اين را بگويم كه اگرچه مديران دولتي فكر مي‌كنند كه پيدا‌كردن يك اختلاف صنفي نوعي فضيلت است، اما به شخصه بر اين باورم كه فضيلت اين است كه بدانيم چگونه به يك جريان صنفي كمك كنيم. من بعيد مي‌دانم ادبيات اين دوستان نقطه نظر دولت دهم باشد. اكنون اين مديران يكي از بحث‌هاي عمده‌شان ناديده‌گرفتن است و به عنوان مثال به جاي خانه سينما مي‌گويند صنوف سينما.

وي گفت:به هرحال آينده نشان خواهد داد كه چه كسي باقي مي‌ماند. ما همان طور كه گفتم پيش از اين در خانه سينما تا اين اندازه اتحاد نداشتيم و حالا اين نوع برخورد‌ها اتحاد ما را بيشتر كرده است و اگر ادامه داشته باشد، اتحاد ما هم بيشتر مي‌شود.

 تركيب شوراي عالي سينما

 انتخابات آينده خانه سينما

عسگرپور در بخش ديگري از اين بحث به تركيب شوراي عالي سينما اشاره كرد و افزود: يكي‌ از نكاتي كه همواره براي من و ديگران جاي سوال به وجود آورده است، تركيب شوراي عالي سينماست. پيش از اين عنوان شده است كه قرار است نماينده‌اي از صنوف و تشكل‌هاي مستقل هم در اين شورا حضور داشته باشد، اما معني اين صنوف و تشكل‌هاي مستقل نه ما و نه هيچ‌كس ديگري نمي‌فهمد و اي كاش اين دوستان بگويند كه منظورشان از صنوف و تشكل‌هاي مستقل چيست؟ شايد منظور دوستان انجمن هنرمندان مسلمان است كه در آن صورت هم اين انجمن فقط محدود به هنر سينما نمي‌شود و هنرهاي ديگر را هم در بر مي‌گيرد.

مديرعامل خانه سينما در بخش پاياني اين نشست درباره‌ي انتخابات بعدي هيات مديره‌ي خانه سينما و گزيده‌هاي آن هم گفت: هنوز براي اين بحث‌ها زود است و معمولا يك يا دو هفته مانده به انتخابات معادلات ما شكل مي‌گيرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha