• شنبه / ۲۷ شهریور ۱۳۸۹ / ۱۲:۵۶
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8906-16314
  • خبرنگار : 71060

گزارشي از «هفت» سينمايي ديشب عسگرپور: اكنون دوره خيلي سختي را مي‌گذرانيم تا رفع تناقض در جريان توليد و عرضه مشكلات تهيه‌كنندگان ادامه دارد

در برنامه‌ي «هفت» سينمايي ديشب محمدمهدي عسگر‌پور _ مدير عامل خانه سينما _ حضور داشت و به ذكر توضيحاتي درباره‌ي اختلافات خانه‌ سينما با معاونت سينمايي، برگزاري چهاردهمين جشن خانه سينما، تشتت تهيه‌كنندگان و ... پرداخت. به گزارش خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،مدير عامل خانه سينما در اين برنامه درباره‌ي انتقادات متعددي كه به داوري‌هاي جشن چهاردهم وارد شده بود، گفت: قصه‌ي داوري جشن خانه سينما، قصه‌اي قديمي است كه شايد قدمتي به اندازه‌ي خود جشن داشته باشد. وي يادآور شد: طي سال‌هاي گذشته ما مدل‌هاي مختلفي را براي داوري انتخاب كرديم كه در اكثر اين روش‌ها نظر صنوف مختلف وجه غالب نظرات آن بود و واقعيت اين است كه سال گذشته بعد از برگزار‌نكردن جشن عده‌اي از همكاران ما براي كار بر روي آيين‌نامه‌ي جديد جشن انتخاب شدند. عسگرپور در عين حال گفت: ما همه دوست داريم كه در مسابقات مختلف شركت كنيم و اساسا هم نسبت به داوري‌ها ترديد داريم. مدير عامل خانه سينما در بخش ديگري از اين مصاحبه مطرح كرد: همواره نسبت به همه فرمول‌هايي كه براي انتخاب و داوري در نظر گرفته شده، اعتراضات و انتقاداتي وارد شده است، لذا ما سعي كرديم، عده‌اي از همين منتقدان را براي كميته‌ي تدوين آيين‌نامه انتخاب كنيم. البته اين افراد هم كمي بلند پروازانه تصميم گرفتند كه اين مساله به نظر من طبيعي است و غيرطبيعي آن است كه ما بايد زير نظر دولت برويم. عسگر‌پور انتخاب برگزيدگان به واسطه‌ي صنوف مختلف را شيوه‌ي دلخواه داوري اصناف دانست و افزود: اگر اكنون نسبت به برخي مسائل اعتراضاتي صورت مي‌گيرد، اين موضوع به خود صنوف برمي‌گردد و گرنه از اين بهتر شيوه‌اي براي داوري به ذهن نمي‌رسد. مدير عامل خانه سينما در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود هم به عدم اجراي‌شدن كامل آيين‌نامه در جشن امسال اشاره كرد و گفت: از آنجا كه امكان اجراي كامل آيين‌نامه را نداشتيم، قرار شد كه امسال تا جايي كه مقدور است، آن را عملي كنيم. عسگر‌پور دراين برنامه درباره‌ي اختلافات خانه سينما و معاونت سينمايي هم اظهار كرد: ممكن است ميان مسوولان مختلف، اختلاف‌نظر‌هايي وجود داشته باشد و از آنجا كه قانوني براي اين مساله در نظر گرفته نشده مشخص نيست كه در چنين مواردي چگونه بايد برخورد كرد. به هرحال برخي اختلاف نظر‌ها همواره بوده و به عنوان مثال بحث‌هاي كوچكي مانند نماينده خانه سينما در شوراي پروانه‌ي ساخت از اين دسته است، اما برخي مسائل حالت كلي‌تري دارند و به نگاه ما به سينما بر مي‌گردند. وي ادامه داد:ممكن است عده‌اي عقيده داشته باشند كه سينما بايد مديريتي يكپارچه داشته باشد و بايد تمام اعضاي زيرمجموعه‌ها با اين مديريت هماهنگ باشند و يا با عوض‌كردن و تغيير مديران هماهنگ شوند. به نظر من نسل جديد طاقت اين نوع اظهار‌نظرها را ندارد و بايد ما بتوانيم يكديگر را تحمل كنيم. عسگرپور در عين حال گفت:واقعيت اين است كه اگر اختلافات‌ريزي مانند حضور نماينده‌ي خانه سينما در شوراي پروانه ساخت را كنار بگذاريم، مهم‌ترين مشكل ما با وزارت ارشاد بحث امنيت شغلي است. ما حتي پيش از انتخاب‌شدن آقاي حسيني به عنوان وزير ارشاد در دانشگاه پيام نور با ايشان جلسه‌اي گذاشتيم و سرفصل‌هاي خانه سينما را كه به‌طور عمده به بحث امنيت شغلي مربوط مي‌شد، با گزينه‌ي وزارت ارشاد در ميان گذاشتيم. حتي در آن جلسه ايشان نظر ما را درباره‌ي گزينه‌ي مناسب براي معاونت سينمايي هم جويا شدند، اما ما در اين موضوع اظهار‌نظري نكرده و تنها به بحث بر روي سرفصل‌هاي خود پرداختيم. وي در ادامه با اشاره به تدوين كتابچه‌ي جامعي از مولفه‌هاي امنيت شغلي در خانه سينما، در پاسخ به اين سوال كه آيا لزومي به تعامل با معاونت سينمايي ديده، اظهار كرد: پاسخ اين سوال را ما مي‌توانيم به مكاتباتي كه داشته‌ايم، ارجاع دهيم. من با توجه به اين‌كه در دوره‌اي خودم هم به عنوان مدير دولتي فعاليت مي‌كردم، بر اين باور بودم كه هر فردي كه مدير شود، ابتدا از طريق صنوف وارد مي‌شود. البته در اينجا بايد به صحبت‌هاي علي اكبري در برنامه‌ي شما هم اشاره كنم و اين را هم بگويم كه هنوز مقام او در ارشاد برايم مبهم است. عسگرپور يادآور شد: به هرحال ما در كتابچه‌اي كه به زودي منتشر مي‌شود، مجموعه مكاتبات‌مان با دولت، بخش فرهنگ و هنر مجلس و حتي قوه قضاييه منتشر خواهيم كرد. اولين درخواست ما از معاونت سينمايي هم به معرفي نمايندگان ما در شوراي پروانه‌ي ساخت مربوط مي‌شد و ما دوست داشتيم كه درباره‌ تصميماتي كه براي شاكله‌ي توليد در نظر گرفته شده، صحبت‌هايي داشته باشيم تا با آگاهي از سياست‌هاي جديد بتوانيم، نمايندگان مناسب‌تري معرفي كنيم، اما هيچ پاسخي به ما داده نشد. وي يادآور شد:در حالي كه طبق مصوبه‌ي شوراي وزيران بايد دو عضو از خانه سينما در اين شورا حضور داشته باشند، با اين وجود همان‌طور كه گفتم من هم‌چنان اين بحث را جزء موارد ريز اختلاف خانه سينما و معاونت سينمايي مي‌دانم و بر اين باورم كه بزرگترين مشكل ما بر سر مساله‌ي امنيت شغلي است، چرا كه اساسا مديريت دولتي در حوزه‌ي فرهنگ پيگير بحث امنيت شغلي نيست. مديرعامل خانه سينما همچنين يادآور شد: ما در ابتداي كار هيات مديره جديد 9 تا 10 ماه زمان گذاشتيم تا مولفه‌هاي امنيت شغلي را به طور دقيق بررسي و تعريف كنيم. همان زمان اين دفترچه را به مسوولان دولتي هم ارائه كرديم و از سوي آنها اعلام شد كه گروه‌هاي كارشناسي ديگري هم در حال كار بر روي اين موضوع هستند ما خوشحاليم كه اين اتفاق افتاده و همچنان منتظريم كه با گذشت اين مدت زمان نتايج كار آن گروه‌ها را اعلام كنند. چرا كه تا اين لحظه همانطور كه من بسياري از تهيه‌كنندگان و كارگرداناني را كه شوراي پروانه ساخت به آنها مجوز كار مي‌دهد را نمي‌شناسم،جزوه اين افراد را هم كه منتشر كرده‌ام نديده‌ام. عسگرپور از افطار اخير هنرمندان با رييس‌جمهور ياد كرد و افزود:گويا در آن برنامه گفته شده كه بحث بيمه بيكاري هنرمندان به زودي حل مي‌شود كه ما هم اميدواريم. اما به هر حال از نظر ما امنيت شغلي هفت مولفه دارد و در نظر گرفتن يكي از آنها بدون توجه به بقيه موارد خيلي موثر نخواهد بود. مديرعامل خانه سينما در عين حال عنوان كرد: اكنون صحبتهايي مطرح شده و گفته مي‌شود كه قرار است ظرفيتي عوام‌فريبانه در توليد ايجاد شده و پس از آن گفته شود كه ما در دنيا در سطح اول هستيم و به زودي در سينماي دنيا تنها ما و هاليوود خواهيم بود. اين گفته‌ها يك دهان باز ايجاد مي‌كند و عده‌اي در پي اين برمي‌آيند كه فيلم توليد كنند. از سوي ديگر اين توليدات نيازمند سالني براي نمايش است كه ما چنين ظرفيتي را نداريم. بحث‌هاي ديگري هم مطرح است كه جا دارد به هر يك از آنها پرداخته شود. وي تاكيد كرد: در كل بايد گفت كه جلوبردن يكي از مولفه‌هاي امنيت شغلي به تنهايي نتيجه‌اي ندارد و از نظر ما بايد تمام اين موارد همراه با يكديگر پيش بروند و اكنون هم مهمترين مشكل و مساله ما با مديريت دولتي در همين بخش است. مديرعامل خانه سينما در بخش ديگري از اين برنامه در پاسخ به سوال فريدون جيراني كه آيا برنامه‌ريزي كلي براي سينما از وظايف خانه سينما محسوب مي‌شود عنوان كرد: ما طي پانزده سال گذشته با بحران اظهارنظر در سينما مواجه بوده‌ايم و گاه حتي عده‌اي مي‌پرسيده‌اند كه خانه سينما كجاست و يا عده‌ي ديگري مانند هوشنگ گلمكاني چنان خواسته‌هاي بزرگي مطرح مي‌كند كه مي‌گويند خانه سينما بيايد و تكليف اكران را مشخص مي‌كند. در اين ميان ما در حال طرح موضوعات صنفي هستيم و در قانون برنامه چهارم هم به خوبي عنوان شده است كه دولت چه وظايفي نسبت به استقرار وضعيت صنفي بر عهده دارد. وظايفي كه دوستان معمولا آنها را ناديده مي‌گيرند. اما در بحث پاياني اين برنامه بحثي درباره تشدد تهيه‌كنندگان مطرح شد و عسگرپور در اين باره گفت: پيش از توضيح اين مورد بايد نكته‌اي را بگويم كه در جشن هم مطرح كرده‌ام ما طي ده يا يازده ماه گذشته از نظر بودجه وضعيت مبهمي را با ارشاد داشتيم اكنون يازده ماه است كه بودجه خانه سينما حذف شده و به جاي آن بعضي كمكها از سوي فارابي به ما رسيده است. دوستان مي‌گويند كه بودجه ارشاد در بحث‌هاي مختلف هنوز ابلاغ نشده است كه اگر واقعا چنين اتفاقي افتاده باشد اين يك فاجعه است. وي ادامه داد: ما اكنون دوره خيلي سختي را مي‌گذرانيم اما در عين حال ياد مي‌گيريم كه وابسته به اين بودجه دولتي نباشيم و در كل اين موضوع منجر به وحدت خوبي در خانه سينما شده است. فكر مي‌كنم اتحادي كه امروز بين 26 صنف از صنوف 29 گانه خانه سينما شكل گرفته را نمي‌توان در قبل جستجو كرد و من بابت اين موضوع از مديريت دولتي كه چنين وحدتي را ايجاد كرده تشكر مي‌كنم. عسگرپور يادآور شد: ما در نظامي فعاليت مي‌كنيم كه يك سرمايه در دل دولت تعريف شده است، نظام صنفي در دنيا وقتي معنا پيدا مي‌كند كه دولت هزينه‌هاي آن را پرداخت كند. اما اينجا به نظر مي‌رسد كه صنف تبديل به موجودي اضافي و موجب دردسر شده است. به همين دليل مدير دولتي به راحتي به خود اجازه مي‌دهد كه بگويد تا وقتي مدير صنف عوض نشده بودجه را نخواهيم داشت. مديرعامل خانه سينما در پايان صحبتهاي خود به بحث اختلافات تهيه‌كنندگان پرداخت و گفت: اختلافات اين صنف مربوط به يك يا دو سال اخير نيست و در دوره‌هاي پيش از مديريت ما هم وجود داشته است. سابقه اين اختلافات به مدتها پيش برمي‌گردد و اگر ريشه‌هاي آن را بررسي كنيم مي‌بينيم كه اين موضوع هم به مديريت دولتي برمي‌گردد. به هر حال ممكن است كه تشكل‌هاي تهيه‌كنندگان مدام بيشتر و كمتر شود اما من به عنوان مديرعامل خانه سينما خوب مي‌بينم كه چگونه همكاران ما در اين بخش براي اكران فيلمهاي خود و براي گرفتن مجوز از بخش دولتي در مواقع مختلف مجبور مي‌شوند كه يك لگد به خانه سينما بزنند. به هر حال تمام اين موضوعات را وابستگي به امكانات دولتي پيش آورده است و در كل تهيه كنندگان و هر صنف ديگري اين قابليت را دارند كه حتي خارج از خانه سينما تشكل خاص خود را راه انداخته و كار خود را دنبال كنند اما من فكر مي‌كنم مادامي كه جريان توليد و عرضه ما تا اين اندازه تناقض دارد اين مشكلات ادامه خواهد داشت. به گزارش ايسنا، در بخش ديگري از اين برنامه هم به مناسبت روز ملي سينما با مسعود كيميايي گفت‌وگو شد و اين كارگردان سينما به ذكر خاطرات و تجربياتي از دوران كاري‌اش پرداخت. مريلا زارعي و شهاب حسيني هم ديگر مهمانان ديشب برنامه «هفت» بودند كه در بخشهايي به بحث درباره بازيگرسالاري در سينما پرداختند. در اين نشست مريلا زارعي عنوان كرد:فكر مي‌كنم لازم است ابتدا در اين آسمان بي ستاره سينما تعريف‌مان را از ستاره مشخص كنيم. به دلايلي كه همه سينماگران مي‌دانند بازيگري در ايران كار بسيار سختي است و اگر اين روزها بحث‌هايي مبني بر بازيگرسالاري مطرح شده شايد مربوط به حيطه‌اي خاص باشد و خيلي حالت كلي به خود نگيرد. شهاب حسيني هم گفت: شايد اين وضعيت نامعلوم در بين بازيگران تا حدي به تفكر حاكم بر اجتماع امروز بازمي‌گردد. زماني كه در جامعه مدل ماشين و مارك لباس تعيين كننده شخصيت افراد مي‌شود ديگر شايد افراد خيلي درباره مسائل عميق فكر نكنند. گفتني است: قرار بود در برنامه ديشب گفت‌وگويي هم با حامد بهداد صورت بگيرد كه به دليل كمبود زمان اين بخش به هفته آينده موكول شد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha