• چهارشنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۸۹ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8906-14423
  • خبرنگار : 71021

اعتراض برخي حادثه‌ديدگان آخرين سانحه‌ي رانندگي در عراق مديركل راهبري امور زيارتي سازمان حج و زيارت: اگر كوتاهي شده باشد برخورد مي‌كنيم

اعتراض برخي حادثه‌ديدگان آخرين سانحه‌ي رانندگي در عراق
مديركل راهبري امور زيارتي سازمان حج و زيارت:
اگر كوتاهي شده باشد برخورد مي‌كنيم

حدود دو هفته از آخرين سانحه‌ي رانندگي اتوبوس حامل زائران ايراني در عراق مي‌گذرد و اكنون جمعي از خانواده‌هاي اين حادثه‌ديدگان به آنچه در جريان انتقال اين زائران و خدمات‌دهي به آن‌ها رخ داد، معترض‌اند و مي‌خواهند سازمان حج و زيارت در چنين مواقعي تمام مسؤوليت‌ها را برعهده بگيرد.

به گزارش خبرنگار بخش حج و زيارت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حدود دو هفته‌ي پيش (11 شهريورماه) يك دستگاه اتوبوس حامل زائران ايراني هنگام انتقال زائران در مسير سامرا واژگون شد. بر اثر اين رخ‌داد، 9 زائر ايراني و راننده‌ي عراقي اتوبوس جان باختند و 31 نفر ديگر مجروح شدند. به‌دنبال اين اتفاق، بلافاصله زائران به بيمارستاني منتقل شدند و پس از درمان سطحي مجروحان ترتيب انتقال آن‌ها به ايران داده شد؛ اما گويا اين جريان به اين‌جا ختم نشده و خانواده‌هاي برخي از مجروحان به تعهدهاي بيمه و خدماتي كه داده شده است، اعتراض دارند.

حسين حاج‌محمدعلي ــ همراه يكي از مجروحان اين حادثه ــ به‌عنوان نماينده‌ي برخي از حادثه‌ديدگان كه اعتراض‌هايي را نسبت به اين شرايط داشتند، به شرايط بيمه‌ي زائران كه درگير سوانح غيرمترقبه در عراق مي‌شوند، اشاره كرد و به خبرنگار ايسنا گفت: شمسا با گرفتن سه‌هزار تومان از هر زائر، آن‌ها را بيمه مي‌كند؛ ولي اين بيمه در چنين مواقع حساسي به كار نمي‌آيد!

او ادامه داد: ما پي‌گير دريافت هزينه‌هاي درمان مجروحان اين حادثه از بيمه‌ي طرف قرارداد شمسا بوديم؛ اما آن‌ها (نماينده‌ي شركت عامل بيمه) اعلام كرد كه براساس قرارداد موجود، هزينه‌ي درماني به اين مجروحان تعلق نمي‌گيرد و فقط در صورت نقص عضو يا فوت، مبلغي داده مي‌شود. اكنون هم براي هر نفر از جان‌باختگان اين حادثه 12ميليون تومان ديه تعيين كرده است.

وي اين پرسش را مطرح كرد كه چطور شمسا (شركت مجري اعزام به عتبات عاليات) براي قرارداد بيمه سه‌هزار تومان مي‌گيرد، اما وقتي چنين حوادثي رخ مي‌دهد، كسي نيست كه مسؤوليت آن را قبول كند؟!

حاج‌محمدعلي بيان كرد: سازمان حج و زيارت و شمسا به اجراي كامل قرارداد بيمه بدون كم و كاست مقيد هستند؛ اما براي بازگرداندن هزينه‌ي روزهاي باقي‌مانده‌ي سفر اين كاروان كه حدود سه روز بود، هيچ قيدي ندارد. چگونه است كه آن‌ها قرارداد بيمه را كامل اجرا مي‌كنند و از ما مي‌خواهند به بندها و تعهدهاي بيمه توجه كنيم‌؛ اما درباره‌ي بازگرداندن بقيه‌ي هزينه‌هاي سفر تعهدي احساس نمي‌كنند؟!

او يادآوري كرد: اين كاروان دقيقا در نيمه‌ي سفر خود با اين حادثه مواجه شد كه با توجه به شرايط، ترجيح مسؤولان به بازگرداندن سريع آن‌ها به كشور بود. براي همين، سه روز از زمان سفر كامل آن‌ها باقي مانده بود كه وقتي با مسؤولان حج و زيارت و شمسا در اين‌باره صحبت كرديم، آن‌ها اقدامي نكردند.

وي هم‌چنين با انتقاد از وضعيت خدمات‌رساني به مجروحان اين حادثه، افزود: طبق گفته‌ي مجروحان اين حادثه، در عراق و مرز بي‌توجهي‌هاي پزشكي وجود داشت و برخي مجروحان بدون امكانات خاصي به بيمارستاني در عراق و ايران منتقل شدند و براي اين‌كه از بيمارستان ايلام به تهران منتقل شوند، آمبولانس كافي وجود نداشت و آن‌ها بايد چند روزي را منتظر مي‌ماندند. براي همين برخي مجروحان با خودرو سواري، خود را به تهران رساندند.

اما حجت‌الاسلام والمسلمين مهدي شهسواري ــ مديركل امور بين‌الملل و راهبري امور زيارتي سازمان حج و زيارت ــ در اين‌باره به خبرنگار ايسنا گفت: اين افراد اگر اعتراضي دارند، بايد مشكلات خود را مصداقي‌ با ما مطرح كنند تا اگر كوتاهي شده باشد، برخورد كنيم، چون ما نمي‌خواهيم اين كوتاهي‌ها مزيدي بر دردهاي ديگر اين حادثه‌ديدگان شود.

او هم‌چنين اظهار كرد: تا كنون خانواده‌هاي مجروحان اين سانحه‌ي رانندگي به ما مراجعه نكرده‌اند، چون اگر اين كار را انجام مي‌دادند، حتما موضوع آن‌ها را پي‌گيري مي‌كرديم.

شهسواري تأكيد كرد: ما براي اين حادثه تمام نمايندگان شمسا، حج و زيارت و هيأت پزشكي را درگير كرديم تا مشكلي در خدمات‌رساني به اين گروه از زائران پيش نيايد. البته گاهي مشكلاتي پيش مي‌آيد كه از قبل درباره‌ي اجراي آن‌ها تعهدي وجود نداشته و اين فكر مي‌شود كه در خدمات‌دهي كوتاهي شده است، درحالي‌كه در اين حادثه نمايندگان و متوليان، كار را جدي پي‌گيري مي‌كردند.

مديركل امور بين‌الملل و راهبري امور زيارتي سازمان حج و زيارت بيان كرد: عراق مشكلات بسياري دارد، چون ثبات امنيتي در اين كشور هنوز برقرار نشده است. در اين كشور به‌راحتي آمبولانس در اختيار ما قرار داده نمي‌شود و براي استفاده از آمبولانس‌هاي ايراني نيز اجازه‌اي وجود ندارد. بنابراين در شرايط خيلي سختي مشكلات زائران ايراني را در عراق پي‌گيري مي‌كنيم. البته ما پي‌گير موضوع آمبولانس در عراق هستيم.

وي افزود: قطعا افرادي كه با سانحه‌اي در عراق مواجه مي‌شوند، انتظارهايي دارند؛ ولي بايد در نظر گرفت كه در عراق، محدوديت‌هايي وجود دارد.

او در ادامه درباره‌ي كمبودهايي كه در خدمات‌دهي به زائران حادثه‌ديده در خاك ايران وجود داشت، گفت: اطلاع دارم كه تمام امكانات در حد توان در اختيار اين زائران قرار گرفت و تمام نمايندگان حج و زيارت و هلال احمر بسيج شدند كه اين مجروحان سريع‌تر به كشور منتقل شوند.

شهسواري هم‌چنين اظهار كرد: بحث‌هايي درباره‌ي بيمه‌ي مجروحان مطرح شده است كه پس از پي‌گيري متوجه شديم، بخش‌هايي از انتظارهاي اين مجروحان اصلا در تعهد بيمه نيست.

حسن محمدي ــ‌ مديرعامل شمسا ــ نيز در اين‌باره به خبرنگار ايسنا گفت: در جريان اعتراض اين جمع نيستم و اگر موضوعي باشد سازمان حج و زيارت حتما شمسا را در جريان قرار مي‌دهد، چون رييس اين سازمان همواره تأكيد دارد كه به زائران عتبات عاليات درست خدمات داده شود.

او ادامه داد: نماينده‌ي شمسا و بيمه هم‌چنان پي‌گير موضوع حادثه‌ديدگان آن سانحه‌ي رانندگي هستند و تا جايي كه اطلاع دارم، مشكل خاصي تا كنون وجود نداشته است.

وي درباره‌ي قرارداد بيمه و تعهدهاي شركت عامل بيمه در برابر اين حوادث احتمالي در عراق با بيان اين‌كه ما طبق قوانين عمل مي‌كنيم، توضيح بيش‌تري نداد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha