• شنبه / ۲۰ شهریور ۱۳۸۹ / ۱۰:۲۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8906-09611
  • خبرنگار : 71191

مسؤولان گردشگري از سفره‌ي گسترده‌ي ماه رمضان چه بهره‌اي بردند؟

مسؤولان گردشگري از سفره‌ي گسترده‌ي ماه رمضان چه بهره‌اي بردند؟

ماه رمضان براي كشوري مانند ايران كه اسلام دين رسمي آن است و براي حضور در عرصه‌هاي جهاني تلاش مي‌كند، فرصت مناسبي مي‌تواند باشد تا با جذب گردشگران مسلمان از كشورها ديگر و هم‌چنين رونق گردشگري داخلي با پرداختن به ظرفيت‌هاي كم‌تر معرفي‌شده‌ي استان‌ها، علاوه بر معرفي چهره‌اي متفاوت از اين كشور به مردم دنيا، به صنعت گردشگري رونق دهد.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ماه رمضان براي بيش‌تر كشورهاي مسلمان و حتا غيرمسلمان، فرصتي است تا با ارائه‌ي بسته‌هاي گردشگري متفاوت، گردشگران متفاوتي را هم جذب كنند. در اين زمينه به‌نظر مي‌رسد، در سال‌هاي گذشته برخي كشورهاي مسلمان از ايران پيشي گرفته و برنامه‌ها ويژه‌اي را برگزار كرده‌اند.

مصر با ارائه‌ي بسته‌هاي متنوع گردشگري در ماه رمضان به‌دنبال جذب گردشگران مسلمان بود و در اين راستا، پروازهاي فوق‌العاده‌اي را به مقصد پايتخت‌هاي كشورهاي عربي برقرار كرد و تبليغات تلويزيوني بسته‌هاي گردشگري ماه رمضان را نيز در تلويزيون كشورهاي عربي پخش كرد. برنامه‌ريزي و طراحي براي ارائه‌ي بسته‌هاي متنوع گردشگري در تونس، برگزاري «جشنواره‌ي موسيقي رمضان» در لبنان، برپايي استراحتگاه‌هاي رمضان در استراليا، ايجاد طرح «گردشگري رمضان» و برگزاري برنامه‌هايي ويژه مانند مسابقه‌هاي قايق‌سواري و اسب‌سواري و هم‌چنين جشنواره‌ي غذاها و موسيقي محلي در كشور عمان و پهن کردن سفره‌ي افطار و سحر در بلندترين برج جهان در امارات در ماه مبارك رمضان از جمله برنامه‌هايي بودند كه برخي كشورهاي مسلمان به آن‌ها پرداختند.

اما ايران به‌عنوان كشوري مسلمان كه با برنامه‌ريزي صحيح مي‌تواند در صنعت گردشگري رشد كند، برنامه‌اي در سطح ملي براي گردشگران داخلي و خارجي نداشت و علاوه بر اين‌كه اقدام ويژه‌اي براي جذب گردشگران مسلمان در اين ماه توسط نهاد متولي گردشگري انجام نشد، بلكه محور ويژه‌اي نيز براي پي‌گيري در استان‌ها به‌مناسبت ماه رمضان مشخص نشد. البته برخي استان‌ها، برنامه‌هايي را براي ماه رمضان تدارك ديدند و البته در برخي نيز برنامه‌هايي بي‌ارتباط با ظرفيت‌ها و خصوصيت‌هاي اين ماه، به نام برنامه‌هاي ويژه‌ي رمضان معرفي شدند.

امسال استان‌هاي قم، تهران،‌ گيلان، چهارمحال و بختياري،‌ قزوين، كردستان و كرمانشاه با تكيه بر شعار گردشگري مذهبي، تورهاي تاريخي ـ مذهبي برگزار كردند.

برخي استان‌ها نيز به آيين‌ها و سنت‌هاي گذشتگان پرداختند؛ در استان گلستان با همت بخش خصوصي، دفاتر خدمات مسافرتي و تورگردان‌ها براي جذب گردشگر به مناطق تركمن‌نشين استان و ديدن آيين‌هاي آن‌ها فعال شدند، هم‌چنين آلاچيق‌هاي تركمن در تفريحگاه‌ها براي فروش سوغات و صنايع دستي منطقه با هدف جذب گردشگر فعاليت كردند. خوزستان نيز قرار بود، آيين‌هاي معنوي و آداب و رفتارهاي متناسب با فرهنگ رمضان را پيش از آغاز اين ماه بررسي و سپس عملياتي كند.

كهگيلويه و بويراحمد نيز برنامه‌ي پياده‌روي تا زمان افطار و برگزاري همايش «گردشگري و رمضان» را پيش‌بيني كرده بود. استان كرمان هم جشنواره‌ي «ورزش‌هاي عشايري» را در اين ماه برگزار كرد و برخي مراكز تاريخي اين استان ساعت كاري خود را افزايش دادند.

‌اما منطقه‌ي آزاد ارس در معرفي برنامه‌هاي ويژه‌اش براي ماه رمضان به اجراي طرحي اشاره كرد كه هرچند اقدامي مفيد در توسعه‌ي گردشگري است، ولي در تمام ماه‌هاي سال مي‌تواند اجرا شود. در قالب اين طرح، روستاييان منطقه‌ي خداآفرين براي كسب مهارت‌هاي گردشگري آموزش ديدند تا بدانند چگونه از محل گردشگري مي‌توانند اشتغال ايجاد و درآمد كسب كنند.

همدان هم اعلام كرد كه سفره‌خانه‌ها، مراكز اقامتي و خدماتي در اين ايام فعال‌ترند. مراكز اقامتي فارس و هتل‌هاي مشهد نيز در اين ماه بين 20 تا 40 درصد به مسافران تخفيف مي‌دادند، البته دادن تخفيف در مراكز اقامتي در اين ماه كه ميزان اشغال هتل‌ها پايين است، اقدامي ويژه محسوب نمي‌شود و احتمالا در ديگر استان‌هاي كشور نيز اجرا شده است. دبير جامعه‌ي هتل‌داران ايران نيز خبر داد كه در ماه رمضان در هتل‌ها براي برگزاري مراسم افطاري با ايجاد منوي خاص، سرويس ويژه به روزه‌داران داده شد.

اما در اين ميان، مسؤولان برخي استان‌ها مانند اصفهان كه يكي از پرمسافرترين استان‌هاست و آذربايجان‌ شرقي كه گزينه‌ي مناسبي براي سفر در فصل تابستان است، اعلام كردند كه برنامه‌اي براي ماه مبارك رمضان ‌نداشتند.

حال با اجراي اين برنامه‌ها، در صورت ارائه‌ي آماري از سفرهاي داخلي و جذب گردشگران خارجي در ماه رمضان، مشخص مي‌شود كه آيا در استفاده از ظرفيت‌هاي اين ماه موفق بوده‌ايم؟ هم‌چنين بررسي برنامه‌هاي اجراشده در ماه رمضان امسال در كشورها منطقه و در استان‌هاي مختلف كشور مي‌تواند به مسؤولان براي برنامه‌ريزي با هدف استفاده‌ي بهتر از پتانسيل‌هاي ماه رمضان كمك كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha