/مروري بر مهمترين اخبار حمل و نقل هفته/ از وعدههاي رنگارنگ تا خبرهاي تكراري
اين هفته خبرها و وعدههاي متنوعي در حوزه حمل ونقل مطرح شد كه افتتاح آزادراه تهران - پرديس در هفته دولت، اعلام ايمن بودن آزاده راه زنجان - تبريز، آزادسازي كامل نرخ حمل و نقل هوايي و دو طبقه كردن آزادراه گرگان- ساري - رشت از جمله آنها بودند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مخبر كميسيون تلفيق برنامه پنجم توسعه در اين هفته اعلام كرد: طبق مصوبات اخير اين كميسيون در زمينهي حمل و نقل دولت مكلف است تا پايان سال اول برنامه نسبت به متنوعسازي نرخ حمل و نقل باري و حمل و نقل هوايي به نحوي اقدام كند كه از ابتداي سال سوم برنامه، كليهي انحصارات در حمل و نقل هوايي لغو شود و نرخ حمل و نقل هوايي و خدمات فرودگاهي و شبكهي پروازي به طور كامل آزاد شود و تمام تخفيفها و معافيتهايي كه براي حمل و نقل هوايي پيشبيني شده از سال سوم لغو شود.
* * دولت بايد سالانه 10 درصد از ميزان تلفات جاني تصادفات جادهاي بكاهد
به گفته محمد مهدي مفتح، دولت مكلف شد ساز و كارهاي قانوني لازم را براي كاهش سالانه 10 درصد از ميزان تلفات جاني ناشي از تصادفات جادهاي و خودروها را طي برنامهي پنجم به عمل آورد و همچنين ساز و كار لازم را براي افزايش ترانزيت خارجي كالاها به ميزان سالانه حداقل 10 درصد اين ترابري و جابهجايي كالاها به انجام رساند.
* * ضد و نقيضهاي آزاده راه زنجان - تبريز
در سي وهفتمين جلسه كميسيون ايمني راه كه در اولين روز هفته گذشته برگزار شد، وزير راه و ترابري سهم جادهها در تصادفهاي رانندگي را كمترين ميزان عنوان و تاكيد كرد: اگر رانندگان علائم راهنمايي را رعايت كنند، هيچ تصادفي نخواهيم داشت.
بهبهاني كه آزاده راه زنجان - تبريز را يكي از ايمنيترين محورهاي تردد كشور عنوان و اظهار كرد: اين آزادراه مشكلي نداشته و ايمن و مجهز است و تنها دوربينهاي ثبت سرعت ندارد.
اين حاليست كه پليس راهور ناجا و مسئولان استان آذربايجان شرقي از جمله دادستان اين استان از وضعيت نامطلوب اين مسير و بروز سوانح متعددي انتقاد و عنوان ميكنند كه اين جاده به قتلگاه تبديل شده است و نسبت به وجود سرعتگيرهاي نامعمول و شيبهاي غيرمتعارف در اين مسير معترض هستند.
در حال حاضر اين مسير به سيستم روشنايي مجهز نيست و ناهمواري آسفالت و مناسب نبودن سطح روسازي، نبود مجتمعهاي خدماتي - رفاهي، پمپ بنزين و پاسگاه پليس بخشي از اشكالات اين آزادراه است و با وجود اينكه در اطراف آن روستاهاي زيادي قرار دارد، پلهاي عابر در مكانهاي پر تردد اين محور نصب نشده و اهالي اين روستاها از عرض آزادراه عبور ميكنند كه باعث تصادف و تلفات زيادي شده است.
* * بازهم خبرهايي تكراري از قطار مغناطيسي تهران - مشهد و برقي كردن خط تهران - مشهد
نماينده دائم سرمايهگذار خارجي قطار مغناطيسي تهران - مشهد چند روز پيش از آغاز آخرين مذاكرات با طرف آلماني براي نهايي كردن اين طرح در آيندهاي نزديك خبرداد.
اين خبرها كه طي دو - سه سال اخير، شايد چند ده بار در رسانهها مطرح شده تاكنون هيچ گونه سرانجامي نداشته و مقامات عالي وزارت راه و ترابري اين طرح را همچنان در حد مذاكره عنوان ميكنند كه هنوز به نتيجه قطعي نرسيده است.
طبق اين طرح كه قرار است توسط چهار شركت زيمنس، بوگل، تايسن گروپ و آي بيجي طي مدت سه تا پنج سال اجرا شود، مسافت 860 كيلومتري تهران تا مشهد به دو ساعت كاهش ميدهد.
همچنين طي هفته گذشته مديرعامل راه آهن از برگزاري مناقصه برقي کردن راه آهن تهران – مشهد براي دومين بار خبرداده و گفته است: در بودجه امسال اعتباري براي اين طرح در نظر گرفته شده و به زودي مناقصهاش برگزار ميشود.
گفتني است، اين طرح مدتهاست كه از سوي مسئولان مطرح بوده و طي سال گذشته مناقصه آن نيز برگزار شد، اما پس از گذشت حدود يك سال نهايتا اعلام شد كه مناقصه با مشكلاتي مواجه است و بايد مناقصه جديد برگزار شود كه در مناقصه جديد مشخصات طرح، شرايط و شيوه سرمايهگذاري تغيير كرده و تامين فاينانس شرط اصلي مناقصه دوم است.
* * دو طبقه كردن آزادراه گرگان- ساري - رشت
همچنين بهبهاني كه در مراسم راه اندازي سومين ريلباس ارم ساخت داخل در مسير گرگان ـ پل سفيد طي چند اخير، يكي از هنرهاي خود را منفجر كردن بمب راهآهن در كشور عنوان كرده است، از ساخت طبقه دوم آزادراه گرگان- ساري - رشت نيز خبر داده و گفته است: براي ساخت اين مسير به صورت BOT آمادگي داريم و افرادي كه تمايل به سرمايهگذاري دارند، ميتوانند در قطعات مختلف براي سرمايهگذاري درجهت ساخت طبقه دوم اين آزادراه اقدام كنند.
به گفته وي قرار است كه طبقه دوم جاده موجود را از گرگان آغاز كرده و و مسير به سمت ساري و رشت ادامه يابد.
وي كه از اواخر سال گذشته كلنگ زدن آزادراه مشهد ـ قم ـ تهران را خبرداده، همچنان بر اين كلنگزني در آيندهاي نزديك تاكيد دارد.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات