• چهارشنبه / ۲۰ مرداد ۱۳۸۹ / ۰۹:۱۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8905-11722.163452
  • خبرنگار : 71021

آيا از ظرفيت رمضان براي تعريف يك محصول گردشگري مي‌توان استفاده كرد؟

آيا از ظرفيت رمضان براي تعريف يك محصول گردشگري مي‌توان استفاده كرد؟

درحالي‌كه برخي كشورهاي عربي درحال برنامه‌ريزي و طراحي بسته‌هاي گردشگري براي ماه مبارك رمضان هستند، اين پرسش مطرح است كه ايران به‌عنوان كشوري كه سال‌ها سنگ جذب گردشگران مسلمان را به سينه زده، آيا رمضان را به‌عنوان محصول گردشگري تعريف كرده يا تا كنون براي استفاده از اين ظرفيت برنامه‌اي داشته است؟

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، امسال بسياري از كشورهاي عربي به‌دليل كاهش دماي هوا در ماه رمضان تصميم گرفته‌اند از ظرفيت اين ماه براي جذب گردشگران مسلمان استفاده كنند. مصر، لبنان و تونس با طراحي بسته‌هاي متنوع گردشگري رمضان و برگزاري جشنواره‌هاي مختلف به‌دنبال جذب گردشگران مسلمان جهان هستند. آن‌ها پروازهاي فوق‌العاده‌اي به مقصد كشورهاي عربي و مسلمان‌نشين برقرار و تبليغاتي را با موضوع گردشگري رمضان در شبكه‌هاي تلويزيوني آغاز كرده‌اند.

امارات نيز در رمضان امسال با ايجاد جذابيت‌هايي خاص مانند پهن كردن سفره‌ي افطار در برج خليفه‌ي دبي كه بلندترين برج جهان به‌شمار مي‌رود، تلاش دارد گردشگران بيش‌تري را در رمضان جذب كند.

اما مسؤولان گردشگري و تورگردانان ايراني تا كنون چقدر به ظرفيت ماه رمضان براي جذب گردشگر به كشور توجه كرده‌اند؟

مسؤولاني كه همواره درباره‌ي تلاش براي جذب گردشگران مسلمان و تبديل ايران به قطب گردشگري مذهبي سخن گفته‌اند، آيا تا به حال به استفاده از اين ظرفيت و به‌كار گرفتن جذابيت‌هاي آن انديشيده‌اند و آيا تورگردانان در ميان بسته‌هاي سفر خود جايي براي اين مناسبت دارند؟ اگرچه رمضان امسال با فصل سفر گردشگران خارجي به ايران هماهنگ نيست، اما سال‌هاي پيش هم كه اين ماه در فصل ورود گردشگران بود، برنامه‌اي براي استفاده از اين ظرفيت وجود نداشت و گردشگران فقط براي ديدن ايران مي‌آمدند و از گردشگري رمضان در ايران خبري نبود و كسي هم به استفاده از اين ظرفيت براي جذب گردشگران مسلمان فكر نمي‌كرد.

هادي شيرازي ــ دبير جامعه‌ي تورگردانان ايران ــ در اين‌باره به خبرنگار ايسنا گفت: ما تا كنون براي گردشگران خارجي اين محصول را تعريف نكرده‌ايم. شايد بتوان به آن انديشيد، اما بسته‌هاي گردشگري رمضان بايد به‌صورت مشترك با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري طراحي شود.

به اعتقاد او، طراحي اين بسته بايد به‌گونه‌اي باشد كه براي گردشگران خارجي جذابيت داشته باشد و در عين حال، مسائل اعتقادي در ايران رعايت و ارائه‌ي خدمات به گردشگراني كه در ماه رمضان به ايران سفر مي‌كنند نيز تسهيل شود.

ابراهيم پورفرج ــ رييس هيأت مديره‌ي جامعه‌ي تورگردانان ــ نيز به خبرنگار ايسنا‌ گفت: اگر سياست‌هاي دولت در زمينه‌ي گردشگري رمضان مشخص باشد، بخش خصوصي مي‌تواند اين برنامه‌ها را اجرا كند.

او درباره‌ي اين‌كه آيا ايران امكان جذب گردشگر در رمضان را دارد؟ اظهار كرد: اگر كشورهاي ديگر مي‌توانند اين كار را انجام دهند، پس ما هم حتما مي‌توانيم؛ اما به شرط آن‌كه اجراي اين تورها در سياست‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تعريف شود و جذابيت‌هايي را براي آن ايجاد كند.

علي غمخوار ــ عضو انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ــ هم با اشاره به شرايط متفاوت كشورهاي عربي نسبت به ايران در ماه مبارك رمضان، گفت: مهم‌ترين موضوع در جذب گردشگران خارجي ايجاد تصوير در ذهن آن‌ها است. گردشگر بايد بداند كه آيا كشور مورد نظرش براي سفر كردن مناسب است و حتما تصوير درستي از مقصد خود داشته باشد.

وي افزود: ما پيش از آن‌كه بخواهيم رمضان را براي خارجي‌ها يا گردشگران مسلمان به‌عنوان يك محصول تعريف كنيم يا از اين فرصت براي راه‌اندازي تور استفاده كنيم، بايد به‌موقع و خيلي جدي تصوير منفي كه رسانه‌هاي غربي از ايران ايجاد كرده‌اند، اصلاح كنيم.

مصطفي شفيعي شكيب ــ عضو انجمن صنفي دفاتر خدمات گردشگري ــ نيز معتقد است: تبديل رمضان به يك محصول گردشگري امكان‌پذير است؛ اما لازمه‌ي آن، آمدن گردشگر است. شايد در شرايطي كه بسياري از كشورها اعلام كرده‌اند سفر به ايران ممنوع است، جذب گردشگر به ايران به هر بهانه‌اي سخت باشد.

به گفته‌ي او، تعريف رمضان به‌عنوان يك محصول گردشگري به همكاري تمام بخش‌هاي سياست‌گذار و خدمات‌دهنده نياز دارد.

اين فعال گردشگري تأكيد كرد: بايد براي جذب گردشگران در اين شرايط، دست كم قيمت‌ها را ارزان كرد تا انگيزه براي سفر به ايران ايجاد شود، درحالي‌كه هتل‌ها نه‌تنها قيمت‌ها را كاهش نداده، بلكه افزايش هم داده‌اند.

شفيعي اضافه كرد: اكنون بسته‌ي سفر به ايران از تمام كشورهاي همسايه گران‌تر است. ما نه هتل‌هاي خيلي خوبي داريم و نه قيمت‌هاي آن‌ها خيلي مناسب است، پس گردشگر به چه اميدي بايد به ايران سفر كند؟!

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha