• چهارشنبه / ۱۳ مرداد ۱۳۸۹ / ۱۲:۲۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8905-07481
  • خبرنگار : 71191

در كاخ گلستان، مراسم افتتاح تورهاي تهران‌گردي برگزار شد

در كاخ گلستان،
مراسم افتتاح تورهاي تهران‌گردي برگزار شد

مراسم افتتاح تورهاي شبانه‌ي تهران‌گردي شب گذشته در فضاي باز كاخ گلستان با حضور معاون گردشگري كشور و مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در اين مراسم گفت: بحث اوقات فراغت، يكي از بحث‌هاي مهم و نيازهاي ضروري بسياري از جوامع است. امروز جوامع براي پر كردن اوقات فراغت به‌دليل نداشتن جاذبه‌هاي تاريخي و كهن، به جاذبه‌هاي كاذب و بعضا غيراخلاقي رو مي‌آورند؛ ولي مردم ما به‌دليل داشتن فرهنگ، تاريخ كهن و جاذبه‌هاي فراوان مذهبي، تاريخي و سياسي، با برنامه‌ريزي خوب به‌طور مطلوب از اوقات فراغت استفاده مي‌كنند.

عليرضا عامري ادامه داد: تهران به‌دليل داشتن بسياري از اين جاذبه‌ها و فرهنگ‌هاي گوناگون، ويژگي‌هاي منحصر‌به‌فردي دارد. بنابراين در برنامه‌ريزي‌هايي كه توسط مسؤولان انجام مي‌شود، طبيعي است كه اين توقع وجود داشته باشد كه همه‌ي مردم به‌طور يكسان درباره‌ي بازديد از جاذبه‌هاي فرهنگي تهران فكر نمي‌كنند. پس به‌گونه‌اي برنامه‌ريزي مي‌شود كه همه‌ي سليقه‌ها تك‌محوري نباشد و مسؤولان به يك يا چند طرح محدود نشوند.

وي اظهار كرد: اميدوارم همكاراني كه در اين طرح مسؤوليتي دارند، با برنامه‌ريزي مناسب بتوانند مردم بيش‌تري را راضي نگه دارند، چون پس از يك‌روز كامل كاري كه مردم سپري مي‌كنند، بايد برنامه‌ريزي در بحث تورگرداني به‌گونه‌اي باشد كه همه‌ي مردم از آن رضايت داشته باشند.

عامري گفت: اميدوارم بتوانيم تورهايي را هم براي بازديد از جاذبه‌هاي استان تهران به‌صورت استان‌گردي تعريف كنيم، چون استان تهران فقط شهر تهران نيست. در واقع، با تعريف اين تورها، امكان استفاده از همه‌ي جاذبه‌هاي استان را مي‌توانيم فراهم كنيم.

وي بيان كرد: با اقدامات و امكاناتي كه استان‌هاي ديگر مي‌توانند فراهم كنند، اين تورها را براي بقيه‌ي استان‌هاي كشور نيز مي‌توان تعريف و براساس پتانسيل استان‌ها، آن را اجرايي كرد.

او افزود: اگر بتوانيم بازديد از برخي اماكن تاريخي را مانند پياده‌روي خانوادگي در برخي بناهاي تاريخي داشته باشيم، اميدواريم با رشد و توسعه‌ي اين طرح‌ها، گام‌هاي مؤثرتري را در حوزه‌ي گردشگري برداريم.

در ادامه‌ي اين مراسم، مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران نيز در سخناني با تأكيد بر اين‌كه احساس مي‌شد، برگزاري اين تورها براي تهران مورد نياز است، گفت: در كلان‌شهر تهران هر روز از 30 استان كشور هم‌وطناني را داريم كه شهروندان موقت تهران مي‌شوند و چون نگاه ما فقط به شهروندان تهراني نيست، تلاش كرديم برنامه‌ريزي مناسبي را براي اين تورها داشته باشيم.

محمدابراهيم لاريجاني با بيان اين‌كه خانواده‌هاي تهراني چقدر مي‌توانند هر شب پاي شبكه‌هاي مختلف تلويزيون بنشينند، ادامه داد: بايد به اين نكته دقت مي‌كرديم كه چقدر مردم از بناها و آثار تاريخي موجود در تهران شناخت دارند و اداره‌ها و نهادهاي متولي چقدر از ظرفيت‌هاي اين آثار استفاده مي‌كنند. اين موارد در ذهن ما بود تا اين‌كه با مطرح شدن اين طرح توسط مديرعامل يك دفتر خدمات مسافرتي، به ظهور رسيد.

وي اظهار كرد: اين تورها تا پس از ماه مبارك رمضان نيز ادامه خواهد داشت، چون سفرهاي خارج از شهر و استان در اين ماه كاهش مي‌يابد و مردم بهتر مي‌توانند از سفرهاي داخل شهري استفاده كنند.

او با تأكيد بر اين‌كه در هر فصل سال، بسته‌ي مسير‌هاي اين تورها تغيير مي‌كند، گفت: در ماه محرم، مسيرهاي زيارتي و در تابستان، تفرجگاه‌هاي اطراف تهران تعريف مي‌شوند.

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران بيان كرد: اميدواريم با همكاري همه‌ي دفاتر خدماتي و مشاركت مجري طرح، بسته‌ي تورهاي شبانه‌ي تهران‌گردي را در همه‌ي مراكز معتبر عرضه كنيم و با مشاركت بخش خصوصي و حمايت معاونت گردشگري، شاهد باشيم كه اين تورهاي شبانه با عنوان يك خدمت فرهنگي در كلان‌شهر تهران پابگيرد و مردمي كه از شهرها و كشور‌هاي ديگر شب‌ها در تهران ساكن هستند، از خدمات فرهنگي ما استفاده كنند.

وي توضيح داد: در اين تورها شاهنامه‌خواني، پرده‌خواني، نقالي و ديگر مراسم سنتي و قديمي را مي‌توانيم ترويج كنيم. اين رسالت ماست، چون فرهنگ كهن ايران ظرفيت‌هاي مختلفي دارد. هم‌چنين باهم بودن خانواده‌ها در تورها، يك تجربه‌ي متفاوت و جديد براي هريك از اعضاي خانواده مي‌تواند باشد تا آن‌ها را بهتر و بيش‌تر به يكديگر نزديك كند.

به گزارش ايسنا، مبتكر طرح تورهاي شبانه‌ي تهران‌گردي نيز در سخناني اظهار كرد: در گردشگري نوپاي كشور كه از چند سال گذشته، شكل تازه‌اي به خود گرفته است، برنامه‌هايي را در حوزه‌ي زيرساخت‌هاي گردشگري و حوزه‌ي تورگرداني تدوين كرده‌اند كه آثار آن را در سال‌هاي آينده مي‌بينيم.

رقيه حاتمي‌پور با اشاره به سنت ايرانيان كه طبق يك عادت قديمي شب‌ها دور هم جمع مي‌شدند و براي استراحت به تفرجگاه‌ها مي‌رفتند، گفت: اين فكر به اين شكل به‌نظر رسيد كه بتوانيم تورهايي را سامان‌دهي كنيم كه از شامگاه تا نيمه‌شب به مردم خدمات دهد. مردم وقتي در جمع خانواده هستند، اگر بخواهند جايي بروند از هم سؤال مي‌كنند كجا برويم؟ با چه چيزي و چگونه برويم؟ تعريف اين تورها به‌گونه‌اي مي‌تواند مردم را با مكان‌هايي آشنا كند كه آگاهي چنداني از وجود آن‌ها ندارند.

اين عضو انجمن صنفي دفاتر سفر و گردشگري استان تهران ادامه داد: در اين تورها به نسبت علايق افراد، 10 برنامه‌ي سفري در حوزه‌ي تاريخ و بازديد از بافت قديم تهران تدوين شد كه برنامه‌ي تورهاي تفريحي و ورزشي مانند پارك ارم، كارتينگ آزادي، طبيعت‌گردي به‌شكل پياده‌روي، راهپيمايي كوتاه در دربند و شميران و بازديد از مكان‌هاي زيارتي و تفريحي را دربرمي‌گيرد.

وي هم‌چنين با اشاره به حمايتي كه مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران از اين طرح و پيشنهاد مناسب‌سازي قيمت‌ها كرده است، گفت: با اين طرح، يك تعامل بين توراپراتور، مجري طرح و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، جمعيت سفره‌خانه‌داران و جمعيت دفاتر خدمات مسافرتي ايجاد مي‌شود تا همه بتوانند از اين بحث به‌طور مناسب استفاده كنند. با اين طرح، از تردد‌هاي بدون هدف و برنامه در سطح شهر كم مي‌شود و برنامه‌ها هدفمند مي‌شود. هم‌چنين توراپراتور و مجري طرح مي‌توانند كيفيت برنامه‌ها را حفظ كنند.

او با اشاره به مشخص شدن مجري اين طرح در كرج، بيان كرد: همه‌ي تورها به‌عنوان عاملان برگزاري مي‌توانند اين تورها را داشته باشند. اگر فرهنگ سفر ايراني را در جامعه ايجاد كنيم، از سفرهاي فردي و ترافيكي كه در پايان هر هفته در خيابان‌ها و بزرگراه‌ها ايجاد مي‌شود، مي‌توانيم جلوگيري كنيم.

حاتمي‌پور اضافه كرد: اين طرح در حوزه‌ي آموزش نيز اثربخشي دارد؛ سفر فرزندان با پدر و مادر اشتياق آن‌ها را مي‌تواند براي باهم بودن بيش‌تر افزايش دهد و اثر آن بيش‌تر از تدريسي است كه قرار است در آموزش و پرورش محقق شود. در واقع، اين تورها در بخش آموزش اثربخشي خواهند داشت.

به گزارش ايسنا، براساس برنامه‌ريزي كه براي شب نخست برگزاري اين تور شده بود، مهمانان از تالار آيينه‌ي كاخ گلستان ديدن كردند. سپس با افتتاح طرح توسط معاون گردشگري، مهمانان با سه اتوبوس سرباز به سمت مسيرهاي تعيين‌شده حركت كردند. اين اتوبوس‌ها پس از خروج از كاخ گلستان به سمت مسيرهاي تعيين‌شده براي ديدن نماي سردر باغ ملي، حركت در مسير خيابان سي‌ تير، بازديد از نماي موزه‌ي ملي، بازديد از محوطه و داخل موزه‌ي آبگينه و سفالينه‌هاي ايران، بازديد از كليساي پطروس، عبور از خيابان جمهوري، سفارت انگليس، هتل نادري، حركت به سمت ميدان بهارستان، بازديد از مجلس شوراي ملي، بازديد از مسجد سپه‌سالار، بازديد از مجلس شوراي اسلامي، ادامه‌ي مسير به سمت پل چوبي و بازديد از عمارت كلاه‌فرنگي حركت كردند.

پس از آن، براساس برنامه‌ريزي انجام‌شده، مهمانان در يكي از سفره‌خانه‌هاي سنتي شام خوردند و اتوبوس‌ها دوباره از مسير خيابان سليمان‌خاطر، ميدان هفت تير، خيابان مفتح جنوبي، خيابان سعدي، ميدان توپخانه و ميدان امام خميني (ره) به كاخ گلستان رسيدند و نخستين برنامه‌ي تور تهران‌گردي شبانه به پايان رسيد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha