• چهارشنبه / ۶ مرداد ۱۳۸۹ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8905-02940
  • خبرنگار : 71133

خبرنگار اعزامي ايسنا به اجلاس يونسكو گزارش داد: ارگ بم يك‌سال ديگر هم در فهرست ميراث جهاني در خطر مي‌ماند

خبرنگار اعزامي ايسنا به اجلاس يونسكو گزارش داد:
ارگ بم يك‌سال ديگر هم در فهرست ميراث جهاني در خطر مي‌ماند

كميته‌ي ميراث جهاني يونسكو در سي‌وچهارمين نشست خود در برزيل از اقدامات انجام‌شده در ارگ بم تقدير كرد؛ اما اين پرونده را از فهرست ميراث جهاني در خطر خارج نكرد.

عبدالرسول وطن‌دوست ـ نماينده‌ي ايران در مركز ميراث جهاني يونسكو ـ در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، يادآوري كرد: پس از وقوع زلزله در بم، در اجلاس كميته‌ي ميراث جهاني كه‌ در چين برگزار شد، به‌طور اضطراري پرونده‌اي تهيه شد و ارگ بم در فهرست ميراث جهاني و ميراث در خطر ثبت شد. همان زمان، كميته پيشنهاد كرد اين پرونده با وسعت بيش‌تري ثبت شود و در آن، چشم‌انداز اطراف ارگ هم باشد.

وي گفت: هر سال براساس خواست كميته، ايران پيشرفت كار را گزارش مي‌داد. در چند سال گذشته، ايران تلاش‌هاي زيادي را در حوزه‌ي پژوهش، اجرا، مرمت و بازسازي بم انجام داد.

وطن‌دوست با بيان اين‌كه براي اين اجلاس پرونده‌ي به‌روزي توسط ايران تهيه و به كميته‌ي ميراث جهاني فرستاده شد، اظهار كرد: در اين پرونده، حريم پيشنهادي براي ثبت و طرح مديريتي حفاظتي شامل اين‌كه در 10 تا 15 سال آينده بم چگونه مديريت مي‌شود، ارائه شد.

وي توضيح داد: اين اطلاعات جديد در جلسه‌ي بعدازظهر روز گذشته‌ي كميته‌ي ميراث جهاني طرح شد. ابتدا نماينده‌ي ايكوموس اطلاعات جديد را ارائه و پيشنهاد كرد، به‌دليل كار خوبي كه انجام شده است، هيأتي براي تهيه‌ي گزارش به ايران بيايد و در جلسه‌ي بعدي كميته اگر گزارش‌ها مثبت بود، بم از فهرست ميراث در خطر خارج شود و پس از اين گزارش، نمايندگان سوئد و برزيل صحبت‌هايي را مطرح و از ايران براي تلاش‌هايش در راستاي حفاظت از بم قدرداني كردند. نماينده‌ي بحرين هم با تشكر از ايران، درخواست كرد اگر اطلاعات بيش‌تر وجود دارد، توسط نماينده‌ي ايران مطرح شود.

وطن‌دوست ادامه داد: من گزارشي را از پيشرفت‌ها در مرمت ارگ بم ارائه دادم و دعوت كردم كه هيأت يونسكو بيايد و از نزديك آن‌جا را ببيند تا در نشست بعدي كميته در بحرين، بم از ميراث جهاني خطر خارج شود. پس از صحبت‌هاي من، نماينده‌ي باربادوس صحبت و اعلام كرد، اين كار ايران بايد الگوي ديگر كشورها باشد.

نماينده‌ي ايران در مركز ميراث جهاني يونسكو با بيان اين‌كه جو خوبي براي ايران هنگام بررسي اين پرونده در سالن اجلاس وجود داشت، گفت: همه معتقد بودند، كار درستي از سوي ايران انجام شده است.

وي اضافه كرد: در نظر داريم، سال آينده يك كارگاه بين‌المللي در بم برگزار كنيم، مانند آنچه فروردين‌ماه 1384 پس از وقوع زلزله با حضور نمايندگان ايكوموس، بانك جهاني و دانشجويان برگزار كرديم و بيانيه‌اي جهاني به نام بم صادر شد. اين كارگاه برگزار مي‌شود تا نتيجه‌ي تلاش‌هاي ايران را از نزديك ببينند.

به گزارش ايسنا، پس از آن‌كه در سال 2004 ميلادي ارگ بم به‌دليل شدت زياد تخريب در زلزله، به‌طور هم‌زمان در فهرست ميراث جهاني و ميراث جهاني در خطر قرار گرفت، فعاليت‌هاي وسيعي براي خارج كردن ارگ بم و منظر فرهنگي آن از فهرست ميراث جهاني در خطر آغاز و هر سال گزارش‌هايي به كميته‌ي ميراث جهاني يونسكو فرستاده شد.

اسكندر مختاري نيز وقتي مديريت پروژه‌ي نجات‌بخشي ارگ بم را برعهده داشت، توضيح داد كه براساس مصوبات اجلاس سال 2008 ميلادي يونسكو، ايران مكلف به انجام اقداماتي بود كه عناوين آن‌ها شامل تهيه‌ي سند به‌روز جهاني بم و منظر فرهنگي آن، تهيه و تصويب طرح جامع مديريتي بم و منظر فرهنگي آن در مراجع قانوني، تكميل نقشه‌هاي باستان‌شناسي و زمين‌ريخت‌شناسي، تأمين امنيت كافي براي مناطق ميراثي واقع در منطقه‌ي ميراث جهاني بم، تهيه‌ي گزارش حاوي سند ارزش‌هاي برجسته‌ي جهاني اثر، استحكام‌بخشي و محافظت از ارگ و ديگر آثار مهم واقع در محدوده‌ي ميراث جهاني بم، تكميل مطالعات باستان‌شناسي در حريم محدوده‌ي ميراث جهاني مي‌شد.

وي كه حدود شش‌سال اقدامات زيادي را در راستاي نجات‌بخشي ارگ و خروج آن از فهرست ميراث در خطر انجام داد، چندي ‌پيش در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايسنا بيان كرد: در فعاليت‌هاي مربوط به ارگ بم هيچ كوتاهي نشده است و اگر ارگ بم در اجلاس آينده‌ي يونسكو (مردادماه امسال) از فهرست ميراث در خطر خارج شود، براي نخستين‌بار است كه اثري به‌دليل بلاياي طبيعي در فهرست ميراث جهاني در خطر قرار مي‌گيرد و موفق به خروج از آن مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha