• جمعه / ۹ بهمن ۱۳۸۸ / ۰۹:۰۲
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8811-04109
  • خبرنگار : 71219

براي خروج از ميراث جهاني در خطر، پرونده‌ي نهايي ارگ بم به يونسكو فرستاده شد

براي خروج از ميراث جهاني در خطر،
پرونده‌ي نهايي ارگ بم به يونسكو فرستاده شد

پرونده‌ي جديد ارگ بم و منظر فرهنگي آن براي خروج اين مجموعه از فهرست ميراث جهاني در خطر به يونسكو فرستاده شد.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين پرونده كه آماده كردن آن از چهارماه پيش آغاز شده، شامل گزارش فعاليت‌هاي شش‌ساله‌ي پروژه‌ي نجات‌بخشي ارگ بم است. هم‌چنين براساس برنامه‌ي‌ زماني كه از قبل تهيه شده است، اقدامات مربوط به ارگ بم اكنون در پايان برنامه‌ي ميان‌مدت و آغاز برنامه‌ي بلند‌مدت قرار دارد.

از سال 2004 ميلادي كه ارگ بم به‌طور هم‌زمان در فهرست ميراث جهاني و ميراث جهاني در خطر قرار گرفت، فعاليت‌هاي وسيعي آغاز شدند تا اقدامات لازم براي خارج كردن ارگ بم و منظر فرهنگي آن از فهرست ميراث جهاني در خطر انجام شوند. در اين راستا، هر سال گزارش‌هايي به كميته‌ي ميراث جهاني يونسكو فرستاده شدند. امسال نيز اسناد لازم بايد تا پيش از فوريه‌ي سال 2010 به يونسكو برسند.

پيش از اين، اسكندر مختاري ـ مدير پيشين پروژه‌ي نجات‌بخشي ارگ بم ـ در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، تأكيد كرده بود: در فعاليت‌هاي مربوط به ارگ بم هيچ كوتاهي نشده است و اگر ارگ بم در اجلاس آينده‌ي يونسكو از فهرست ميراث در خطر خارج شود، براي نخستين‌بار است كه اثري به‌دليل بلاياي طبيعي در فهرست ميراث جهاني در خطر قرار مي‌گيرد و موفق به خروج از آن مي‌شود.

او گفته بود: براساس مصوبات اجلاس سال 2008 يونسكو، ايران مكلف به انجام اقداماتي شده كه عناوين آن‌ها شامل تهيه‌ي سند به‌روز جهاني بم و منظر فرهنگي آن، تهيه و تصويب طرح جامع مديريتي بم و منظر فرهنگي آن در مراجع قانوني، تكميل نقشه‌هاي باستان‌شناسي و زمين‌ريخت‌شناسي، تأمين امنيت كافي براي مناطق ميراثي واقع در منطقه‌ي ميراث جهاني بم، تهيه‌ي گزارش حاوي سند ارزش‌هاي برجسته‌ي جهاني اثر، استحكام‌بخشي و محافظت از ارگ و ديگر آثار مهم واقع در محدوده‌ي ميراث جهاني بم، تكميل مطالعات باستان‌شناسي در حريم محدوده‌ي ميراث جهاني و تهيه‌ي گزارش سال 2009 مي‌شوند.

به گزارش ايسنا، با فرستادن گزارش ايران و اسناد لازم، احتمالا كارشناسان يونسكو براي ارزيابي اقدامات انجام‌شده به ايران مي‌آيند تا پرونده‌ي ارگ بم و منظر فرهنگي آن تيرماه سال آينده در اجلاس يونسكو بررسي شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha