محمد نوراللهي: در ايران ابزار مؤثر و فراگيري براي تبليغ كتاب نداريم
محمد نوراللهي گفت: متأسفانه در ايران، ابزار مؤثر و فراگيري براي تبليغ كتاب، بخصوص براي گروه كودكان و نوجوانان، وجود ندارد.
اين مترجم در گفتوگو با خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: در حال حاضر، فقط روزنامهها، وبلاگها و گاهي راديو به تبليغ كتاب ميپردازد كه گروه كودك و نوجوان چندان روزنامهخوان نيستند و طبيعتا ابزار تبليغ روزنامه در خصوص
آنها جواب نميدهد.
او يكي از فراگيرترين ابزارهاي تبليغ را راديو و تلويزيون دانست و گفت: متأسفانه تبليغ كتاب به هر دليلي در راديو و تلويزيون انجام نميشود؛ هرچند يكي از رسالتهاي اصلي اين دو رسانه در زمينهي فرهنگي است.
نوراللهي يكي ديگر از روشهاي مؤثر در اين زمينه را استفاده از بيلبوردهاي شهري دانست كه بدون حمايت بخش دولتي ممكن نخواهد بود.
مترجم «سهگانهي جوهري» افزود: اصولا از آنجايي كه كتابخواني در حوزهي فرهنگ ميگنجد و دولت وظيفهي اصلي ارتقاي سطح فرهنگي در جامعه را به عهده دارد، نهادهاي مربوط دولتي بايد گام اصلي را در اين زمينه بردارند و امسال نيز فرصت خوبي است كه با توجه به نامي كه گرفته، با تلاش مضاعف در اين راستا گام نخست برداشته شود.
او همچنين دربارهي قيمت كتاب در كشورمان گفت: قيمت كتاب در كشورمان را بايد با توجه به توان خريد مردم درنظر گرفت؛ نه در مقايسه با ديگر كشورها؛ چرا كه اصولا ايران كشوري است كه ادعاي پيشرو بودن در جهان را دارد و در اين زمينه نيز دولت ميتواند با كمك به ناشران و ارائهي كاغذ به آنها و همچنين راهاندازي كارخانههاي توليد كاغذ در كاهش قيمت كتاب نقش خود را ايفا كند.
مترجم آثار كريستوفر پائوليني در پايان گفت: اگر دولت در اين زمينه حركت نكند، آن دسته از افراد كتابخواني هم كه در كشورمان وجود دارند، به دليل قيمت بالاي كتاب، با توجه به توان خريدشان، از تعدادشان كاسته ميشود.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات