• چهارشنبه / ۲۳ تیر ۱۳۸۹ / ۱۰:۳۹
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 8904-11633
  • منبع : نمایندگی زنجان

يک فوق تخصص ريه: استفاده از اسپري‌ و ادکلن‌ باعث بروز عوارض پوستي و ريوي مي‌شود گاز موجود دراسپري‌ها و ادکلن‌ها براي سلامتي و محيط ‌زيست مضر هستند

يک فوق تخصص ريه: 
استفاده از اسپري‌ و ادکلن‌ باعث بروز عوارض پوستي و ريوي مي‌شود
گاز موجود دراسپري‌ها و ادکلن‌ها براي سلامتي و محيط ‌زيست مضر هستند

يک فوق تخصص ريه از تاثير منفي بوي عطر‌ها، ادکلن‌ و اسپري‌هاي موجود در بازار بر بافت قسمت‌هاي مختلف بدن خبر داد و گفت: عوارض پوستي و ريوي، شايع‌ترين اثرات استفاده از اين مواد هستند.

صمد قدرتي در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه زنجان، اظهار كرد: اين مواد در کوتاه ‌مدت مي‌توانند با افزايش تحريک‌پذيري مجاري هوايي فوقاني و تحتاني با علائمي مثل خارش، عطسه، آب ريزش بيني و سرفه و همچنين در بلندمدت نيز با علائمي مثل تنگي ‌نفس و خس‌ خس سينه خود را نشان دهند.

وي با بيان اينکه تاثير منفي اين مواد در افرادي که زمينه بيماري‌هاي ريوي و آلرژي دارند، بيشتر است، افزود: اين حساسيت‌ها در افراد مبتلا به انواع بيماري‌هاي آلرژيک پوستي، ريوي و گوارشي و همچنين افراد داراي سابقه بيماري آسم شايع‌تر است.

اين متخصص با اشاره به اينکه حساسيت‌پذيري مجاري هوايي با افزايش سن تغيير مي‌کند، عنوان كرد: هرچه تعداد دفعات استفاده و مدت تماس با اين‌گونه مواد بيشتر باشد، خطرات و عوارض ايجاد شده بر اثر استفاده از اين مواد نيز افزايش خواهد يافت.

قدرتي با اشاره به اينکه اسپري‌هاي خوشبو‌کننده دهان نيز از اين امر مستثني نيستند، گفت: استفاده از اين نوع اسپري‌ها نيز عوارض مشابهي را براي افراد به دنبال خواهد داشت.

اين متخصص ريه با اشاره به ترکيبات مضر مورد استفاده در اسپري‌ها بر سلامتي افراد، تصريح کرد: عطر‌ها، ادکلن‌ها و اسپري‌ها علاوه بر ماده خوشبو کننده، حاوي يک ماده حلال و يا نگهدارنده مثل الکل، گاز کلر فلورو کربن (اصطلاحاً گاز يخچال) و يا موارد مشابه هستند تا بتوانند ماده خوشبو کننده و يا ضدعفوني کننده را در يک حجم خاص به صورت محلول نگه دارند و در هنگام فشار دادن به شکل گاز خارج شوند.

وي اظهار كرد: بوي اسپري‌ها و عطر‌ها توسط سلول‌هاي بويايي موجود در مخاط بيني درک مي‌شوند و تحريک شدن اين سلول‌ها باعث آزاد شدن مواد التهابي و جريان يافتن آنها در داخل رگ‌ها و رسيدن آنها به سلول‌هاي عضلاني مجاري تنفسي فوقاني و تحتاني مي‌شود.

اين پزشک، گازهاي موجود در داخل اسپري‌ها و ادکلن‌ها را هم براي سلامتي و هم براي محيط ‌زيست مضر دانست و افزود: گاز کلرفلوروکربن استفاده شده در اين اسپري‌ها، آسيب‌هاي جبران‌ ناپذيري به لايه ازن نيز مي‌رساند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha