• سه‌شنبه / ۱۵ تیر ۱۳۸۹ / ۱۶:۱۶
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8904-08401

در نشستي خبري با موضوع دبيرستان «ماندگار مروي» تأكيد شد: انحلال اين مدرسه به فرهنگ كشور آسيب جبران‌ناپذير مي‌زند مدرسه‌ي مروي ميراث فرهنگي است

در نشستي خبري با موضوع دبيرستان «ماندگار مروي» تأكيد شد:
انحلال اين مدرسه به فرهنگ كشور آسيب جبران‌ناپذير مي‌زند
مدرسه‌ي مروي ميراث فرهنگي است

مدير اسبق دبيرستان «ماندگار مروي» با تشريح جزييات انحلال اين دبيرستان، نسبت به عواقب جبران‌ناپذير اين اقدام هشدار داد و گفت: اين دبيرستان هويت فرهنگي و ملي ايران است و انحلال آن به فرهنگ كشور آسيب جبران‌ناپذيري خواهد زد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در نشستي خبري كه امروز (15 تيرماه) با حضور دبيران و مديران پيشين دبيرستان «ماندگار مروي» برگزار شد، يكي از مديران اين دبيرستان بيان كرد: اين حركت با توجه به اهميت و قدمتي كه اين دبيرستان دارد، لطمه‌اي به هويت فرهنگي كشور است.

وي ادامه داد: از دوسال پيش، با توجه به اعتبار علمي و مكاني و هم‌چنين موقعيت خاصي كه اين مدرسه دارد، به دبيرستان ماندگار تبديل شد و با توجه به وضعيت ساختماني و قدمتي كه دارد، ميراث فرهنگي آن را جزو آثار ملي ثبت كرد.

مدير اسبق دبيرستان «ماندگار مروي» اظهار كرد: از حدود سه‌سال پيش، عده‌اي از سرمايه‌داران كه شروع به احداث پاساژ كرده‌اند، متوجه موقعيت اين دبيرستان شدند و با اوقاف، حوزه‌ي علميه و آموزش و پرورش تماس گرفتند. متأسفانه اين سرمايه‌داران با توسل به راه‌هاي غيرقانوني و رايزني‌هايي كه با آموزش و پرورش داشتند و با توجه به موقعيت و توان مالي خود، تا حدودي موفق شدند، سال گذشته از هيأت دولت نامه بگيرند. براساس اين نامه دبيرستان «ماندگار مروي» به حوزه‌ي علميه‌ي مروي واگذار مي‌شود.

وي تأكيد كرد: اين دبيرستان به دولت متعلق است و براي واگذاري املاك دولتي به غير، بايد مصوباتي ارائه و مراحل قانوني آن طي شود، در حالي كه اين نامه به‌صورت غيرقانوني صادر شده است.

مدير اسبق دبيرستان «ماندگار مروي» ادامه داد: پس از پي‌گيري‌هاي مسؤولان اين دبيرستان، ديوان عدالت اداري سال گذشته اين نامه را ملغي اعلام كرد، چون براساس قانون، نامه‌ي انحلال اين دبيرستان به‌صورت غيرقانوني تنظيم شده بود.

به گفته‌ي او، سوداگران و سودجويان به‌دنبال انحلال اين مدرسه هستند و براساس اسناد و مدارك موجود، نقشه‌ي منطقه‌اي كه قرار است، پس از واگذاري اين دبيرستان به حوزه‌ي علميه‌ي مروي به پاساژ تبديل شود، موجود است.

مدير اسبق دبيرستان «ماندگار مروي» توضيح داد: سال گذشته، با پي‌گيري‌هايي كه انجام شد، توانستيم از انحلال اين دبيرستان جلوگيري كنيم و هم‌چنان تعليم و تربيت در اين دبيرستان ادامه داشت؛ اما از يك‌ماه پيش دوباره مكاتبه‌هاي جديدي آغاز شده و در نامه‌اي كه از سوي منطقه‌ي 12 آموزش و پرورش آمده است، بايد اين دبيرستان را تخليه كنيم.

وي ادامه داد: در نامه‌اي كه از دولت آمده، تأكيد شده است كه آموزش و پرورش با اوقاف مصالحه كند، چراكه اين مدرسه ميراث فرهنگي است و به‌عنوان مدرسه‌ي ماندگار داراي سابقه‌ي فرهنگي عظيمي است، ضمن آن‌كه متعلق به دولت است و براي واگذاري بايد از مراحل قانوني عبور كند.

به گفته‌ي او، انحلال اين دبيرستان بايد در حوزه‌ي حقوقي آموزش و پرورش بررسي شود، در حالي كه مسؤولان آن از اين مسأله اظهار بي‌اطلاعي مي‌كنند.

وي بيان كرد: اين دبيرستان از مجهزترين مدارس كشور است كه از نظر آزمايشگاه‌هاي شيمي، زيست و فيزيك و تجهيزات، در حد بسيار بالايي است و با استفاده از وسايل تهيه‌شده از كشورهاي انگليس و آلمان تجهيز شده است.

مدير اسبق دبيرستان «ماندگار مروي» افزود: اين دبيرستان 100 شهيد و تعداد زيادي جانباز تقديم جبهه‌هاي جنگ كرده است.

يكي از معلمان دبيرستان «ماندگار مروي» نيز گفت: اين دبيرستان در زمان ورود امام خميني (ره) به ايران با توجه به موقعيتي كه داشت، از سوي شهيد بهشتي براي ورود امام خميني (ره) مهيا شد كه به‌علت نزديكي به مركز شهر و بازار، امام خميني (ره) به مدرسه‌ي ديگري رفت.

به گزارش ايسنا، يكي از مديران دبيرستان «ماندگار مروي» در اين نشست خبري بيان كرد: با مراجعه به آموزش و پرورش، مسؤولان گفته‌اند که بايد مروي را تخليه كنيد و به مدرسه‌ي دارالفنون برويد. اين در حالي است که اين مدرسه در اختيار آموزش و پرورش نيست و از سويي قرار است، مدرسه‌ي دارالفنون به موزه تبديل شود.

يکي ديگر از مديران پيشين اين مدرسه هم گفت: در سال 1359 عده‌اي مدعي بودند که از سوي شهيد باهنر نامه‌اي دارند که بخشي از اين مدرسه را بگيرند. در نهايت، در سال 1360 از سوي حوزه‌ي علميه، اين مدرسه دچار صدمه شد و بخشي از حياط آن در اختيار حوزه قرار گرفت.

هم‌چنين رييس انجمن اوليا و مربيان دبيرستان مروي اظهار كرد: روز گذشته، با برخي اوليا به وزارت آموزش و پرورش رفتيم، ولي با برخورد تند و توهين‌آميز مسؤولان حراست وزارت آموزش و پرورش روبه‌رو شديم.

وي گفت: مسؤول بخش حقوقي اين وزارتخانه از موضوع دبيرستان اظهار بي‌اطلاعي کرد و مدعي بود که چنان‌چه پرونده‌ي اين مدرسه به بخش حقوقي فرستاده شود، از انحلال دبيرستان مروي جلوگيري خواهد کرد.

او ادامه داد: مدير کل حراست وزارت آموزش و پرورش نيز اظهار داشت که از مقامات بالا مبني بر واگذاري اين مدرسه دستور رسيده و وزير آموزش و پرورش در جريان اين موضوع است، برويد با مدرسه‌ي دارالفنون مذاکره کنيد.

رييس انجمن اوليا و مربيان اين مدرسه اظهار كرد: اين در حالي است که براي بازسازي دارالفنون دوميليارد تومان اعتبار نياز است و بازسازي اين مدرسه تا دوماه ديگر به‌پايان نمي‌رسد.

وي اضافه كرد: قائم‌مقام سازمان آموزش و پرورش شهر تهران نيز به اولياي دانش‌آموزان پيشنهاد كرد كه دانش‌آموزان اين مدرسه را به دبيرستان البرز انتقال دهند، در حالي که مدير دبيرستان البرز اظهار داشته است نام‌نويسي در اين مدرسه ضوابط خاص خود را دارد و نمي‌تواند از دانش‌آموزان مروي نام‌نويسي کند.

به گزارش ايسنا، پيش از تأسيس دانشگاه تهران اين دبيرستان به‌عنوان نخستين دانشكده‌ي فني فعاليت داشت و پس از احداث دانشگاه تهران، دانشكده به آن‌جا منتقل شد و دبيرستان به كار خود ادامه داد.

اين دبيرستان حدود 100 سال پيش توسط حاج محمدحسين‌خان که به «خان مروي» شهرت داشت، تأسيس شد و امروز خيابان ناصرخسرو با اين‌كه در شلوغي‌هاي شهر تهران گم شده است، اما بنايي را در خود جا داده كه در طول فعاليت‌اش موفقيت‌هاي زيادي را كسب كرده و به‌عنوان يك كارخانه‌ي انسان‌سازي، اساتيد و دانش‌آموزاني را كه همه از مفاخر ايران هستند، تربيت كرده است. بسياري از دانش‌آموختگان اين دبيرستان از مسؤولان رده‌بالاي كشور بوده‌اند و حتا در خارج از كشور صاحب بسياري از كرسي‌ها و انجمن‌هاي علمي هستند. استاد باستاني ــ چهره‌ي ماندگار سال 1385 ــ، دكتر هادي منافي و دكتر موسي زرگر ــ وزراي بهداشت ــ، دكتر هاشمي ــ رييس پژوهشكده‌ي پليمر ايران ــ، دكتر هوشنگ آزما ــ نماينده‌ي ويژه دبير كل سازمان ملل در سازمان بهداشت جهاني ــ، پروفسور معتمدنژاد ــ پدر علم ارتباطات ايران و چهره‌ي ماندگار سال 1386 ــ، عليرضا پرورش‌دار ــ پدافند نيروي هوايي ــ، پروفسور نادري ــ داراي مدرك دكتري فيزيك و از اعضاي سازمان فضايي آمريكا (ناسا) ــ و الهي قمشه‌اي تعدادي از فارغ‌التحصيلان اين دبيرستان هستند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha