• یکشنبه / ۲ خرداد ۱۳۸۹ / ۱۰:۰۲
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8903-13461.161796
  • خبرنگار : 71191

يك كارشناس حوزه‌ي ميراث فرهنگي: ميراث فرهنگي از حوزه‌ي تصميم‌گيري‌هاي كارشناسي خارج شده است

يك كارشناس حوزه‌ي ميراث فرهنگي:
ميراث فرهنگي از حوزه‌ي تصميم‌گيري‌هاي كارشناسي خارج شده است

به اعتقاد يك كارشناس ارشد حوزه‌ي ميراث فرهنگي، اشتباه اصلي كه از حدود هفت سال پيش تا كنون در حوزه‌ي ميراث فرهنگي شكل گرفته، ادغام دو سازمان ميراث فرهنگي و ايران‌گردي و جهان‌گردي با يكديگر و تشكيل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است.

رضا شيرازيان در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به متفاوت بودن ماهيت اين دو فعاليت با يكديگر، ادامه داد: اولويت فعاليت در حوزه‌ي گردشگري عمدتا تجاري، اقتصادي و مصرفي است و اولويت فعاليت در عرصه‌ي ميراث فرهنگي، فعاليت‌هاي پژوهشي و حفاظتي است و فعاليت‌هاي اقتصادي آن در اولويت‌هاي بعدي قرار مي‌گيرد.

وي گرد آمدن اين دو مقوله را زير چتر مديريتي واحد، بزرگ‌ترين اشتباه اداري ـ مديريتي در حدود 80 سال تاريخ حفاظت از آثار ايران ارزيابي كرد و گفت: اين امر سبب شد تا ديدگاهي غيركارشناسي و مصرف‌گرايي به عرصه‌ي حفاظت از آثار تاريخي وارد شود.

او تأكيد كرد: البته بهره‌برداري از آثار تاريخي و ورود اين آثار به جريان اقتصادي كشور، براي حفاظت از آثار لازم است، ولي نحوه‌ي بهره‌برداري و اولويت‌ها در تجربه‌هاي موفق جهاني با آنچه امروز شاهد آن هستيم،‌ بسيار متفاوت است.

وي ادامه داد: در سال‌هاي گذشته، اين ساختار سازماني موجب ورود مديراني با تخصص‌هاي غيرمرتبط به مصدر امور تخصصي حفاظت و مرمت شد و همين امر، دليل ازهم‌پاشيدگي ساختار حفاظت در كشور شده است. بنابراين مي‌توان گفت، ايراد در درجه‌ي نخست، يك ايراد ساختاري است، نه ايرادي فردي يا گروهي.

اين كارشناس ارشد مرمت بناها و بافت‌هاي تاريخي بيان كرد: اگر قرار باشد، سازمان ميراث فرهنگي احيا شود و در مأموريت‌ها موفقيت كسب كند، نخست لازم است از لحاظ ساختار تشكيلاتي از بخش گردشگري جدا شود، سپس ترجيحا با يك سازمان يا ارگان ديگري كه از لحاظ نوع و جنس فعاليت با او مشابه است، ادغام شود كه در ميان مجموعه‌ي سازمان‌ها و نهادهاي موجود در كشور، سازمان حفاظت محيط زيست به لحاظ بنياني، نزديك‌ترين سازمان به حوزه‌ي ميراث فرهنگي است.

شيرازيان ادامه داد: مبحث ميراث فرهنگي و ميراث طبيعي مقوله‌اي است كه در سطح جهان به‌صورت يكپارچه به آن نگاه مي‌شود، چون بنيان‌هاي حفظ محيط زيست، ميراث طبيعي و ميراث فرهنگي بسيار به‌هم نزديك است.

وي درباره‌ي وضعيت كنوني ميراث فرهنگي نيز گفت: به نسبت اتفاق‌هاي خوبي در اين حوزه رخ داده و اتفاق‌هاي ناگواري هم در اين ميان پيش آمده است، اما نمي‌توان به‌صورت كلي قضاوت كرد.

او در پايان اضافه كرد: براساس شنيده‌ها، اخبار و مشاهده‌هاي شخصي، ميراث فرهنگي ديگر از حوزه‌ي تصميم‌گيري‌هاي كارشناسي خارج شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha