دبير جامعهي تورگردانان: تعامل جدي بين بخش دولتي و خصوصي براي جذب عربها وجود ندارد با تبليغ و خدمات درست سهم خوبي از بازار گردشگري عرب ميتوانيم داشته باشيم
دبير جامعهي تورگردانان ايران گفت: اگر بخواهيم از گردشگري كشورهاي عربي سهمي داشته باشيم، بايد مانند كشورهاي سرمايهگذار عمل كنيم، يعني بخش خصوصي در كنار مسؤولان دولتي در مذاكرات و قراردادها حضور داشته باشند.
سيدهادي شيرازي در گفتوگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دربارهي چرايي علاقهي آژانسهاي ايراني براي فرستادن ايرانيها به كشورهاي عربي بهجاي جذب گردشگران اين كشورها، توضيح داد: براي جذب گردشگران عرب تعامل جدي بين بخش دولتي و خصوصي وجود ندارد، درحاليكه راهكارهاي عملي اين مشكل بهوسيلهي تشكلهاي خصوصي و بخشهاي دولتي ذينفع بايد ارائه شود.
به اعتقاد او، اگر ما بخواهيم در كشورهاي عربي سهمي داشته باشيم، بايد مانند كشورهاي سرمايهگذار همچون تركيه عمل كنيم. رييسجمهور اين كشور وقتي به كشور ديگري سفر ميكند، حتما رييس اتحاديهي گردشگري تركيه هم حضور و در تمام قراردادها و مذاكرات نقش دارد، چون اگر اين بخش نباشد، گردشگري قطعا فراموش ميشود، مسألهاي كه در قراردادهاي بينالمللي ايران با كشورهاي ديگر كاملا مشهود است.
وي بيان كرد: ممكن است، مقامات گردشگري كشور در سفرهاي داخلي و خارجي مسؤولان را همراه كنند؛ اما بايد بخش اجرايي خصوصي هم حضور داشته باشد تا روند فعاليتها تسهيل شود.
اين تورگردان ادامه داد: ما از بازاري مانند سوريه گردشگر واقعي نداريم و فقط به اين كشور زائر ميفرستيم و اين تعامل يكطرفه است. بهطور قطع، بنگاههاي اقتصادي فقط دنبال سود خود هستند. علاوه بر اين، تخصص لازم را براي وارد كردن گردشگران واقعي ندارند. بنابراين از تمام آژانسها نميتوان توقع داشت صرفا در بخش ورود فعاليت كنند. تغيير اين شرايط فقط با تعامل بخش دولتي و خصوصي اتفاق ميافتد و اين خواسته بايد از سوي دولت ايجاد شود.
وي گفت: تمام گردشگران كشورهاي اسلامي فقط با هدف زيارت سفر نميكنند، افرادي از اين كشورها اهل تفريح هستند و اين دليل نميشود به كشوري سفر كنند كه خدمات نامناسب دارد. اكنون ما مشكل پذيرايي و اقامت اين گردشگران را داريم، علاوه بر اين، زمان سفر اين گردشگران با فصل گردشگري داخلي كشور منطبق است. بنابراين با كمبود امكانات مواجهايم و گاهي اين مسأله براي ما يك ضد تبليغ بهشمار ميآيد.
دبير جامعهي تورگردانان ايران با اشاره به تطابق نداشتن خدمات داخلي با استانداردهاي جهاني و قيمت بالاي خدمات، اظهار كرد: اگر تبليغ كنيم و نتوانيم به وعدههاي دادهشده عمل كنيم، در واقع براي خود ضد تبليغ كردهايم.
وي با اشاره به تفاوتهاي گردشگران اروپايي با عربها، گفت: در كشورهاي اروپايي، گردشگران معمولا به يك آژانس و مقاصد پيشنهادي آن اعتماد ميكنند، درحاليكه اين انگيزه در گردشگران عرب كمتر است و ارتباط با آنها راحت برقرار نميشود. شايد پايهي اصلي اين مشكل، تبليغات باشد، چون تبليغات برونمرزي ايران در مقابل تبليغات سنگين و مسموم عليه كشور ما در حد صفر است.
شيرازي تأكيد كرد: اگر خدمات مناسبي در حد نياز عربها در كشور وجود دارد، بايد تبليغ شود و ورود دولت به حوزهي تبليغات الزامي است. دولت نبايد در حد يك بخش خصوصي عمل كند. ما براي عربها انگيزههاي فراواني داريم و اگر تبليغ و خدمات ما درست باشد، ميتوانيم سهم خوبي از اين بازار داشته باشيم.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات