• دوشنبه / ۱۷ خرداد ۱۳۸۹ / ۱۰:۱۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8903-08540
  • خبرنگار : 71219

رييس جامعه‌ي هتل‌داران استان كرمان: كل جريان يك سفر در طرح سفركارت بايد تعريف شود

رييس جامعه‌ي هتل‌داران استان كرمان:
كل جريان يك سفر در طرح سفركارت بايد تعريف شود
رييس جامعه‌ي هتل‌داران استان كرمان گفت: بسياري از هتل‌ها آمادگي ارائه‌ي تخفيف و استفاده از سفركارت را دارند، اما تبليغات درستي براي سفركارت نشده است. سيدعلي معين‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد:در استان كرمان، تقريبا تمام هتل‌ها و تعداد زيادي از مهمان‌پذيرها براي اجراي طرح سفركارت قرارداد دارند و دستگاه كارت‌خوان را نصب كرده‌اند؛ اما با توجه به مدت زمان سپري‌شده از اين طرح، به نظر مي‌رسد اين طرح شكست خورده است. وي ادامه داد: آگاهي دقيق ندارم كه در اين رابطه شركت مجري، يعني شركت سرمايه‌گذاري و جهان‌گردي يا سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به تعهدهاي خود عمل نكرده‌اند يا مسأله‌ي ديگري وجود داشته است؛ اما مسلم است كه شركت مجري نيز سودآوري نداشت. او با بيان اين‌كه تعريف خاصي از سفركارت مطرح نشده بود، اظهار كرد: تعريف درستي از اين طرح بايد ايجاد شود، زيرا به‌طور مثال، اگر كارتي در استان كرمان شارژ مي‌شد، اين كارت فقط براي سفر بود درحالي‌كه ديده شده، در رستوران‌ها نيز از اين كارت استفاده شده است و حتا برخي اقدام به نقد كردن سفركارت كرده‌اند. به اين ترتيب، معناي سفركارت به‌درستي مشخص نشده است. معين‌زاده با بيان اين‌كه اين طرح ضعيف شده است و اين مسأله به‌دليل حمايت نكردن سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري يا ناتواني شركت مجري است، ادامه داد: يكي از مسايلي كه در سفركارت مي‌توان به آن اشاره كرد، اين است كه مسأله‌ي هتل و اقامت تنها موضوع دخيل در يك سفر نيست. به‌طور مثال، فرض كنيد يك دستگاه اجرايي به ميزان 500هزار تومان به حساب سفركارت كارمند خود پول واريز مي‌كند، اما آيا هزينه‌ي يك سفر فقط شامل هتل است؟ بايد توجه كرد كه هزينه‌هاي ديگري مانند غذا، خريد، بليت اتوبوس، قطار يا هواپيما وجود دارد و بايد ديد چطور تأمين مي‌شوند. او با اشاره به اين‌كه شايد فردي اصلا نخواهد در هتل اقامت كند، افزود: تشويق به سفر، مسأله‌اي است كه بايد در اولويت قرار گيرد. درحالي‌كه در ابتدا سفركارت براي كاركنان دولت جنبه‌ي تشويق به سفر داشت، ولي نه‌تنها در اين امر موفق نشد، بلكه به‌صورت يك طرح نيمه‌كاره و شكست‌خورده باقي ماند. وي با يادآوري قراردادهاي يك يا سه ساله‌اي كه در راستاي طرح سفركارت با برخي مراكز اقامتي بسته شد، گفت: مشخص نيست آيا دوباره اين قراردادها ادامه مي‌يابند يا خير و اين طرح اصلا چه سودي براي واحدهاي اقامتي و مردم داشته است. معين‌زاده با بيان اين‌كه بايد راه‌كاري با درنظر گرفتن اين موضوع كه سفر فقط اقامت در هتل نيست، ارائه شود، درباره‌ي اصلاحاتي كه مي‌تواند در طرح سفركارت ايجاد شود، توضيح داد: از ابتدا بايد جايگاه شركت مجري، جايگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و جايگاه بخش خصوصي به‌طور دقيق مشخص باشد. همچنين در بحث تبليغات بايد كسي كه مسؤول اين كار است، معلوم باشد. علاوه بر اين، بايد شرايطي فراهم شود كه به‌جز كارمندان دولت، افراد ديگر هم از سفركارت استفاده كنند. وي بيان كرد: در طرح سفركارت بايد كل جريان يك سفر تعريف شود، حتا هزينه‌ي خريد بليت، ديدن آثار باستاني يا خريد صنايع دستي مي‌تواند در اين طرح قرار گيرد. در واقع، دارنده‌ي سفركارت بايد به داشتن كارت خود افتخار كند، ارزش سفركارت بايد بالا رود. اگر اين‌طور باشد، مردم به‌دنبال تهيه‌ي آن خواهند رفت. معين‌زاده درباره‌ي ميزان تخفيف‌ها در هتل‌ها نيز گفت: استاني مانند كرمان، فصلي نيست و واحدهاي اقامتي آن در طول سال مي‌توانند تخفيف دهند؛ اما ممكن است مثلا در مهرماه 20 درصد و در آبان‌ماه 10 درصد تخفيف دهند. در نتيجه، جدول بزرگ‌تري بايد وجود داشته باشد، به‌طوري كه مديران هتل‌ها اختيار بيش‌تري داشته باشند تا براساس فصل، تخفيف دهند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha