• جمعه / ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ / ۱۱:۳۳
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8902-14691
  • خبرنگار : 71186

/مروري بر مهم‌ترين اخبار خودرويي هفته/ سايپا همچنان خبرساز بود!

افتتاح خط توليد خودروي ملي سايپا با نام جديد تيبا (مينياتور سابق) مهمترين خبر خودرويي هفته را رقم زد. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اوايل هفته گذشته سايت خودروسازي شركت سايپا با نام ساميار با حضور رييس جمهور، وزير صنايع و معادن، مديران سايپا و تني چند از مقامات در كاشان به بهره‌برداري رسمي رسيد. در اين مراسم خودرو ايراني سايپا با نام جديد "تيبا" براي دومين بار - پس از رونمايي آن در آذر 1387 در سالن اجلاس سران تهران - در معرض ديد رييس جمهور قرار گرفته و خط توليد آن افتتاح شد با اين حال گويا حاشيه‌هاي خودرو ايراني سايپا تمامي ندارد و به گفته برخي زبان شناسان نام جديد خودروي ملي سايپا نيز غير ايراني است. مينياتور كه پيش‌تر با انتقادات زيادي در داخل نسبت به ايراني نبودن نامش مواجه شده بود، در نهايت با ابراز نارضايتي مقام معظم رهبري از نام غير ايراني آن در بازديد نوروزي‌شان از نمايشگاه دستاوردهاي صنعت خودرو، به تيبا تغيير نام يافت، با اين حال تعدادي از زبان شناسان مي گويند که تاکنون نام تيبا را نشنيده‌اند و برخي ديگر نيز عنوان كردند كه "تيبا" نام ايراني نيست. ** ادامه تغييرات مديريتي در سايپا اما در اين هفته اتفاقات ديگري نيز در سايپا رخ داد و كمتر از يك هفته پس از تغيير مديرعامل شركت سازه‌گستر، ترکيب هيات مديره شركت مگاموتور و زامياد نيز دچار تغيير شدند. اواسط هفته گذشته در جلسه اعضاي هيات مديره گروه خودروسازي سايپا، ابتدا اعضاي جديد هيات مديره مگاموتور با حضور قائم مقام و معاون اقتصادي و مالي سايپا و همچنين مديرعامل مگاموتور معرفي شدند و به دنبال آن قائم مقام گروه سايپا به اتفاق هيات همراه به شركت زامياد رفته و اعضاي جديد هيات مديره شركت را معرفي كرد و فرزاد نشان كه پيش‌تر در سمت معاونت فروش و خدمات پس از فروش شركت زامياد همكاري كرده و سپس به عنوان مدير سازمان فروش سايپا منصوب شده بود، به عنوان عضو جديد هيات مديره و قائم مقام زامياد معرفي شد. ** تصويب کليات طرح ارتقاي کيفيت خودروهاي توليد داخل همچنين در اين هفته در جلسه مجلس شوراي اسلامي كليات طرح يك فوريتي ارتقاي كيفي توليدات خودروي داخلي به تصويب نمايندگان مجلس رسيد. اين طرح داراي چهار ماده است كه در صورت تصويب نهايي آن وزارت صنايع و معادن مكلف مي‌شود ظرف مدت سه ماه از تاريخ تصويب اين قانون برنامه و سياست‌هاي مرتبط با ارتقاي كيفيت توليد خودرو ،‌كاهش مصرف سوخت، اجراي استانداردهاي قطعه‌سا زي، استانداردهاي ايمني و آلايندگي و همچنين رقابت‌پذير کردن و توسعه شبكه و كيفيت و خدمات پس از فروش را تهيه و پس از تصويب هيات وزيران جهت اجرا به كليه خودروسازان و مراكز ذي‌ربط ابلاغ کند. ** توليد ارزان ترين خودروهاي جهان در ايران اما در خبر قابل تامل ديگري در اين هفته محمدرضا نجفي منش - دبير انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌هاي خودرو - اظهار کرد که ارزان‌ترين خودروهاي توليدي جهان در ايران توليد و عرضه مي‌شود. به گفته وي در حال حاضر بيشترين مقدار توليد و عرضه خودروها در ايران مربوط به خودروهايي با نرخ قيمتي بين هفت تا 12 ميليون تومان است در حالي که متوسط قيمت خودروهاي توليدي در اروپا 25 هزار يوروست؛ بنابراين در جهان تنها دو كشور چين و هند هستند كه با توجه به تشابه نسبي وضعيت اقتصادي مصرف كنندگانشان با ايران، خودروهايي در محدوده قيمتي ما توليد مي‌كنند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha