• جمعه / ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ / ۱۴:۳۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8902-10061
  • خبرنگار : 71186

/مروري بر مهم‌ترين اخبار خودرويي هفته/ استعفاي جالب و نمايش قدرت در گروه خودروسازي سايپا

استعفاي مديرعامل شرکت سازه گستر سايپا و حواشي آن جالب‌ترين خبر خودرويي هفته را رقم زد. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ساعت 9 صبح اواسط هفته (دوشنبه 13 ارديبهشت) فکسي به امضاي فريبرز فيروزبخت - مديرعامل مستعفي شرکت سازه گستر سايپا - به رسانه‌ها ارسال شد که وي با عبارات جالب توجهي از استعفاي خود خبر داده بود. فيروزبخت نوشته بود: " نظر به بروز پاره‌اي اختلافات بين شركت سايپا و سازه گستر سايپا و اعمال برخي محدوديت‌ها " و در نهايت " براي جلوگيري از ادامه لطمات وارده به اين صنعت استعفا " مي‌كند و در انتهاي متن استعفاي خود تحقق اين مساله را منوط به نظر وزير صنايع و معادن و مديرعامل گروه خودروسازي سايپا كه رونوشتي از استعفاي خود را براي آنان فرستاده، كرده بود. با اين حال درست در لحظاتي که خبرنگاران متن استعفاي او را مي خواندند، به موازات، مراسم معارفه جانشين مديرعامل مستعفي سازه گستر بدون حضور وي در حال برگزاري بود و پوستين دوز - مديرعامل گروه خودروسازي سايپا - غفاري را به عنوان مديرعامل جديد شرکت سازه گستر معرفي کرد. حواشي استعفاي فيروزبخت از آن جهت جالب بود که وي در متن استعفاي خود به ماجراي معروف حکميت امام علي بين دو زن که مدعي مادري يک فرزند بودند اشاره کرده و نوشته بود: "با عنايت به پند تاريخي امير‌المومنين(ع)، در قضاوت بين دو زن كه مدعي يك فرزند بودند و هر دو بر حقانيت خود اصرار مي‌ورزيدند، ايشان با تدبيري تاريخي، مادر اصلي را تشخيص دادند لذا از آنجا كه اينجانب خود را دلسوز و خادم اين صنعت دانسته، براي جلوگيري از ادامه لطمات وارده به اين صنعت استعفاي خود را تقديم مي‌نمايم". با اين حال مديرعامل گروه خودروسازي سايپا در واکنش به حواشي ايجاد شده پيرامون اين تغييرات در شرکت سازه گستر، اعلام کرد که تغييرات در راستاي برنامه‌هاي سايپا براي تحقق برنامه‌ها و تعالي بيشتر است. پوستين دوز علاوه بر مديرعامل، باقي اعضاي هيات مديره شرکت سازه گستر را نيز تغيير داد تا افراد مدنظر خود را به طور يکدست بر مصدر شرکت سازه گستر بنشاند. مديرعامل مستعفي سازه گستر نيز به دنبال اين اتفاقات در گفت‌وگويي اعلام کرد "در اين برهه زماني براي حفظ مصلحت مجموعه سازه‌گستر ترجيح مي‌دهم در خصوص دلايل استعفا و برخي مسائل صحبت نكنم. با اين حال براي حفظ روند فعلي رشد و تعالي سازه‌گستر و براي جلوگيري از ورود هرگونه آسيب به آن به دليل ايجاد برخي محدوديت‌ها، تصميم به خروج از اين مجموعه گرفتم." * * رييس استاندارد اظهاراتش را پس گرفت خبر جالب توجه ديگر در اين هفته، تغيير مواضع رييس موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران در خصوص غير استاندارد بودن مصرف سوخت تعدادي از خودروهاي داخلي از جمله سمند سورن بود که وي به دلايلي دو روز پس از آن از مواضع خود كوتاه آمد و به طور تلويحي اظهارات خود را پس گرفت. ماجرا به اين شرح بود که اوايل هفته گذشته سيد نظام الدين برزگري در نشست خبري خود اعلام کرد که مصرف سوخت سمند سورن بيش از استاندارد مربوط به آن است. يک روز پس از اظهارات وي بود که نماينده مديرعامل ايران خودرو در اخذ گواهينامه هاي خودرويي در اظهاراتي متناقض با رييس موسسه استاندارد اظهار کرد که " مصرف سوخت سورن در محدوده مجاز موسسه استاندارد است و اين چيزي نيست كه قابل انكار باشد". دو روز پس از آن نيز برزگري در پاسخ به سوال ايسنا در خصوص دليل وجود تناقض در اظهارات وي با اظهارات ايران خودرو در خصوص مصرف سوخت سمند سورن گفت: " آماري كه من در اين خصوص اعلام كردم مربوط به اسفند ماه بود، اما ممكن است در فروردين ماه كار جديدتري در زمينه مصرف سوخت سورن انجام داده باشند." * * اجبار خودروسازان به طراحي خودرو به جاي واردات همچنين در اين هفته در جلسه شوراي سياستگذاري خودرو تصميم گرفته شد که خودروسازان به جاي تمرکز بر واردات انواع خودرو، در زمينه طراحي پلت فرم‌ها و خودروهاي ايراني برنامه‌ريزي کنند. در يک سال گذشته خودروسازان داخلي به خصوص دو خودروساز ايران خودرو و سايپا تمرکز اصلي شان بر واردات خودرو بود، اما در اين جلسه آن‌ها ملزم به برنامه‌ريزي براي طراحي و توليد خودروهاي ايراني به جاي واردات خودرو شدند؛ به گونه‌اي که براساس چشم انداز صنعت خودرو در افق ايران1404، چند خودروي ايراني بايد طراحي و به توليد رسيده باشد. کارشناسان معتقدند چنين اقداماتي در کنار مخالفت وزير صنايع و معادن با واردات خودرو سواري از چين مي‌تواند موجب ارتقاي سطح فن‌آوري خودروسازان داخلي شده و ايران را از خطر تبديل شدن به مونتاژکاري خودروهاي چيني بر حذر دارد. همچنين در صورت در پيش گرفتن چنين رويکردي مي‌توان به ارتقاي صنعت خودرو کشور به سطح خودروسازان جهاني و حضور خودروهاي ايراني در بازارهاي سطح يک جهان اميدوار بود. * * تعرفه واردات خودرو همچنان در بلاتکليفي است اما تعرفه واردات خودرو در اين هفته نيز خبرساز شد و اگرچه اواسط هفته نماينده مردم خواف و رشتخوار در مجلس از افزايش تعرفه واردات خودرو به90 درصد خبر داد، ولي با اين حال ساعاتي پس از آن يکي ديگر از نمايندگان مجلس اعلام کرد که كميسيون ويژه ارتقاي کيفيت خودروهاي داخلي بند مربوط به کاهش تعرفه خودرو به 70 درصد در سال جاري را حذف کرده است. با اين حال هنوز در خصوص تعرفه جديد تصميم نگرفته و احتمالا تعيين تعرفه واردات خودرو در سال جاري به دولت محول خواهد شد. در همين زمينه معاون امور گمركي گمرك كشور نيزاعلام کرد كه ابلاغ جديدي به گمرك نشده است و گمرك همچنان تعرفه90 درصدي را اعمال مي‌كند. به گفته محمدرضا نادري، گمرك زيرمجموعه دولت است و آنچه هم كه به گمرک از سوي دولت ابلاغ شده، تعرفه90 درصدي براي خودرو است و گمرک هم در حال اجراي همين مقدار است. در چنين وضعيتي تکليف تعرفه واردات خودرو در سال جاري هنوز به طور قانوني مشخص نشده و نمايندگان بايد در صحن علني مجلس در اين زمينه تصميم گيري کنند که بر طبق شواهد، تعيين تعرفه خودرو به دولت محول شده و به نظر مي‌رسد خودروهاي وارداتي در سال جاري با تعرفه سال گذشته وارد کشور خواهند شد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha