• جمعه / ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ / ۰۹:۵۱
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8902-14431

سالن ناشران دانشگاهي نمايشگاه كتاب به روايت ناشران

سالن ناشران دانشگاهي نمايشگاه كتاب به روايت ناشران
ناشران مستقر در سالن ناشران دانشگاهي بيست‌وسومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران به ارزيابي نمايشگاه امسال پرداختند. به گزارش خبرنگار بخش کتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ناشران دانشگاهي امسال به دليل عمليات ساخت‌وساز در مصلاي بزرگ امام خميني (ره)، در زير سازه‌هاي فلزي مستقر شده‌اند. غرفه‌دار انتشارات دانشگاه مفيد از جمله ناشران مستقر در اين سازه‌هاست كه درباره‌ي ارزيابي‌اش از نمايشگاه کتاب در اين دوره مي‌گويد: فروش مثل سال گذشته نيست و اين اصلا خوب نيست. به نظرم سال گذشته چون غرفه‌ي ناشران داخلي در شبستان متمرکزتر بود، فروش بهتري را براي همه‌ي ناشران رقم زد؛ اما در سال جاري به دليل اين‌که ما در فضاي باز در اين سازه‌هاي فلزي مستقر شديم، سبب شد که روي فروش‌مان تأثير بگذارد؛ من که اين‌طور فکر مي‌کنم، ديگران را نمي‌دانم. او از سويي از وضعيت كارت‌خوان‌ها ابراز نارضايتي مي‌كند. غرفه‌دار دانشگاه علوم انتظامي هم مي‌گويد: ببيند غرفه‌ها بد نيست؛ اما راستش مسأله‌اي هست که بد نيست بدانيد. اين‌جا گرد و غبار ناشي از در فضاي باز بودن ناشران دانشگاهي آزاردهنده است. بهتر بود قبل از برگزاري نمايشگاه، اين مکان را که به ناشران دانشگاهي اختصاص داده‌اند، تميز با آب مي‌شستند که گرد و غبار روي زمين اذيت نکند. غرفه‌دار نشر پاسخ‌نگر از جمله ناشران دانشگاهي است که ترجيح مي‌دهد در ارزيابي نمايشگاه سخني نگويد. غرفه‌دار نشر راه ناشر هم که سر نبش قرار گرفته است، از پرسش‌هاي بي‌شمار بازديدکنندگان براي راهنمايي گرفتن درباره‌ي آثار مورد نظرشان حسابي کلافه است و مي‌گويد: ما اين‌جا کتاب نمي‌فروشيم؛ مدام به سؤال‌ها پاسخ مي‌دهيم. غرفه‌دار نشر روان‌شناسي هنر هم مي‌گويد، از آن‌جايي که اولين سال است در نمايشگاه شرکت مي‌کند، هنوز فرق بين فروش خوب و بد را نمي‌داند. او مي‌افزايد: همين اندازه که فرصتي است تا خود را در بازار کتاب معرفي کنيم، بد نيست. اين غرفه‌دار هم از قطع و وصل شدن كارت‌خوان ناراضي است. همچنين غرفه‌دار نشر رويش جوانه‌ي فردا مي‌گويد: سال اول است در نمايشگاه شرکت مي‌کنيم؛ اما خب بيش‌تر از انتظار و توقعي است که داشتيم؛ همين خوب است. او در حالي که دارد از گرما خودش را با تکه کاغذي باد مي‌زند، ميگويد: زير اين سازه‌هاي فلزي هوا دم مي‌کند و بو و گرما آدم را آزار مي‌دهد؛ در حالي‌که مدام با مشكل کارت‌خوان هم روبه‌رو هستيم. همچنين غرفه‌دار نشر سها دانش عنوان مي‌كند: راستش از خدا که پنهان نيست، از شما چه پنهان، فروش خوب است. با کارت‌خوان هم سعي مي‌کنيم مدارا کنيم، از قرار معلوم، اين مشکل برطرف نخواهد شد. او مي‌افزايد: من در اين چند روز به اين نتيجه رسيدم که چادر برزنت اصلا جاي خوبي برا ي کسب و کار نيست. ممکن است شما اين موضوع را ننويسيد؛ اما من مي‌گويم؛ تعارف که نداريم. غرفه‌دار نشر سميرا هم مي‌گويد: ما نمي‌خواهيم نمايشگاه کتاب را مثل عده‌اي بازار مکاره کنيم؛ پس بر اساس ضوابط، کتاب خود را عرضه مي‌کنيم. خب طبيعي است فروش ما آن‌طور که ديگران رفتار مي‌کنند، نباشد. او در پايان اضافه مي‌كند: بنويسيد اين کارت‌خوان‌ها اصلا کار نمي‌دهند؛ چرا سر اين قضيه ما بايد متضرر شويم؟ غرفه‌دار نشر سماط هم که ناشر آثار پزشکي است، مي‌گويد، از باراني که در روزهاي برگزاري نمايشگاه باريده، متضرر شده است و توضيح مي‌دهد: آب روي چادر غرفه‌ي ما جمع شده بود، تا بياييم بجنبيم، تعدادي از کتاب‌هاي‌مان خيس شدند. بعد هم که خودم اقدام کردم به رفع و رجوع کردن اين مسأله، با چکه کردن چادر سازه از سر تا پا خيس شدم. غرفه‌دار نشر سرفراز به نوع غرفه‌بندي‌ها انتقاد دارد و مي‌گويد، ترتيب الفبايي رعايت نشده و هر کسي جايي افتاده است. غرفه‌دار نشر سالمي هم از افت فروشش نسبت به سال گذشته گله دارد و توضيح مي‌دهد: استقبال خوب است؛ اما آيا ما با بيش از 60 عنوان کتاب در يک غرفه‌ي کوچک جا مي‌شويم؟ به گمان من، در غرفه‌بندي‌ها و تقسيم غرفه‌ها اعمال سليقه حاکم است. او همچنين مي‌گويد: گرد و غبار باعث مي‌شود که ما هر صبح کتاب‌ها را گردگيري کنيم. کف راهرو را نگاه کنيد؛ سيمان است. غرفه‌دار نشر شرح اما از فروشش راضي است. از فقدان سيستم تهويه براي سازه‌هاي فلزي گله دارد، کارت‌خوان اذيتش نمي‌کند و مي‌گويد: حيف كه وقت نمايشگاه کم است. غرفه‌دار عصر کنکاش ديگر ناشر حاضر در بخش ناشران دانشگاهي هم مي‌گويد: اگر غرفه‌بندي را در حد يک بازار سنتي ايران رعايت مي‌کردند، بهتر جواب مي داد. غرفه‌دار قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء هم که با آثاري در حوزه‌ي عمران در نمايشگاه حضور دارد، فروشش را مناسب مي‌داند و عنوان مي‌كند: اندازه‌ي غرفه‌مان مناسب بود و برگزاري نمايشگاه با اين کيفيت جاي تحسين دارد. غرفه‌دار نشر فخر کيا هم دائما در حال باد زدن خودش است و مي‌گويد: با توجه به تعداد عناوين زيادي که داريم، فروش مناسب نبوده است. اما غرفه‌دار نشر فروزش مي‌گويد: فروش خوب است که اين هم ناشي از آن است که کتاب دانشگاهي هميشه مخاطب دارد. البته اين را هم اضافه کنم كه سال گذشته بهتر بود. غرفه‌دار نشر علميران هم كه سر نبش يکي از راهروهاست، نشسته و خودش را باد مي‌زند و در جواب اين‌كه شما كه وسط سالن نيستيد و سر نبش‌ايد، مي‌گويد: خب گرم است. رفت‌وآمد در بين راهروهاي سالن ناشران دانشگاهي برخلاف سالن شبستان كه محل استقرار ناشران عمومي است، راحت است. تعدادي از بازديدكنندگان اين سالن هم با اين جمله‌ها از نمايشگاه مي‌گويند: «خوب بود؛ اما ازدحام جمعيت سبب مي‌شود وقت و انرژي زيادي براي تهيه‌ي کتاب‌ها صرف کنم.»، «بد نيست. من هر سال مي‌آيم، از سر تفريح هم نيست که، مي‌آيم براي تهيه‌ي کتاب.» و يکي دو نفر هم کوتاه‌تر مي‌گويند، «درباره‌ي برخي از کتاب‌هايي که مي‌خواهيم، اطلاعاتي در بانک اطلاعات کتاب نيست.» انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha