• جمعه / ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ / ۱۰:۰۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8902-09500
  • خبرنگار : 71060

سينماداران موافق صد درصدي هستند اما ... گزارشي از مخالفان و موافقان پيشنهاد افزايش روزهاي بليت نيم‌بهاء سينماها

سينماداران موافق صد درصدي هستند اما ...
گزارشي از مخالفان و موافقان پيشنهاد افزايش روزهاي بليت نيم‌بهاء سينماها

درپي پيشنهاد انجمن سينماداران مبني بر افزايش دو روزه‌ي طرح نيم‌بها در هفته، مديران سينماهاي مختلف تهران اين پيشنهاد را ارزيابي كردند و اكثريت آنان با اين پيشنهاد موافق هستند.

علم‌الهدي: پيشنهاد درستي است

اميرحسين علم‌الهدي، مدير پرديس سينمايي «ملت» به خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)در ارزيابي‌اش پيرامون طرح انجمن سينماداران گفت:به نظرم اين طرح پيشنهاد درستي است. چرا كه بهاي بليت در ايران يك مشكل اساسي است و هنوز اين موضوع براي اقشار آسيب‌پذير جامعه و آنهايي كه دوست دارند به سينما بروند، يكي از پارامتر‌هاي مهم محسوب مي‌شود.

وي با بيان اين‌كه «پرديس ملت» از چنين پيشنهادي استقبال مي‌كند، افزود: از نظر علمي و اقتصادي يك اصل وجود دارد كه طبق آن هركشوري كه سرانه توليد ناخالص بيشتري داشته باشد، در آن استقبال بيشتري از سينما صورت مي‌گيرد و به طبع بهاي بليت سينما هم در آن بيشتر است. به عنوان مثال اكنون در آمريكا سرانه‌ناخالص داخلي حدود 47 هزار دلار و قيمت بليت سينما حدود 7 دلار است يا در اروپا و كشوري مانند ايتاليا درآمد ناخالص 40 هزار دلار و بهاي بليت نزديك به هشت‌ونيم دلار است. در روسيه درآمد ناخالص حدود دوازده‌ونيم دلار و بهاي بليت 6 دلار است. در آمريكاي جنوبي و در كشوري مانند مكزيك كه مي‌گويند وضع سينمايش خوب است هم سرانه ناخالص حدود 10 هزار و 700 دلار و قيمت بليت حدود سه دلار و 70 سنت يعني نزديك به 5/3 دلار است.

علم‌الهدي در ادامه به ذكر مثال‌هايي از آسيا پرداخت و افزود: در كشوري مثل هنگ‌كنگ درآمد ناخالص حدود 31 هزار دلار و بهاي بليت 6 و نيم دلار است و در مالزي با سرانه ناخالص هفت هزار و 866 دلار، بهاي بليت سينما نزديك دو و نيم دلار است. در چين سرانه ناخالص سه هزار و 180 دلار و قيمت بليت 2/2 دلار است و در هند با سرانه ناخالص هزار دلار بهاي بليت 50 سنت يعني حتي كمتر از يك دلار است. در كره جنوبي درآمد ناخالص 19 هزار دلار و بهاي بليت نزديك به 6 دلار است. در كشوري مانند لبنان هم سرانه ناخالص 7 ‌هزار و 366 دلار و بهاي بليت حدود 8 دلار است. امارات هم با 56 هزار دلار سرانه ناخالص بهاي بليت‌ش حدود 8 دلار است.

علم‌الهدي در ادامه به كشورهايي كه سرانه آنها پايين است اشاره كرد و گفت: در مصر كه سرانه ناخالص آن حدود دو هزار و 100 دلار است، بهاي بليت نزديك به دو دلار و در آفريقاي جنوبي، سرانه ناخالص 6 هزار و 170 دلار بهاي بليت 32/2 دلار است. اما درايران سرانه توليد ناخالص داخلي حدود 5 هزار و 500 دلار است، اما اگر بخواهيم بهاي بليت سينماهاي مدرن كه مردم بيشتر به آنها مراجعه مي‌كنند را در نظر بگيريم بها 4 دلار است، حال آنكه چنين رابطه‌اي اشتباه است.

مدير پرديس سينمايي «ملت» با اشاره به افزايش بهاي بليت سينماها،تصريح كرد:از سال 2004 تا 2008 چين 54 درصد، آمريكا 16 درصد و اروپا هفت درصد افزايش بهاي بليت داشته‌اند و كشوري مثل ژاپن حتي دو درصد هم كاهش بها داشته است، اما طي همين سال‌ها بهاي بليت‌ سينما در ايران 300 درصد افزايش داشته است، اين مساله و آمار نشان مي‌دهد كه يك جاي كار ايراد دارد.

وي با تاكيد بر اين‌كه افزايش روزهايي كه در آنها بهاي بليت نيم‌بهاست كمك شاياني به سينما مي‌كند، ادامه داد: علاوه بر اين موضوع فكر مي‌كنم كه در طول روز هم بايد بهاي بليت حالت شناور داشته باشد و براساس صندلي‌هاي خوب و بد سينما، قيمت‌ها تفاوت داشته باشد.

علم‌الهدي همچنين گفت:درباره‌ي بحث عرضه فيلم‌ها در شبكه نمايش خانگي هم فكر مي‌كنم كه حداقل بايد 6 ماه فاصله ميان اكران و عرضه فيلم‌ها وجود داشته باشد.

وي هم‌چنين اظهار كرد: در كشور‌هاي صاحب صنعت سينما، بهاي DVD فيلم‌ها آن‌هم شش ماه پس از اكران آنها 20 تا 25 دلار و بهاي بليت سينماي آنها 5 تا 10 دلار است اما در ايران اين رابطه حالت معكوس دارد.

علم‌الهدي در پايان صحبت‌هاي خود با ايسنا تصريح كرد: مشكل ديگر سينماي ما اين است كه اكنون عمده فيلم‌هاي ما با مديوم تلويزيون ساخته شده‌اند و اگر در تلويزيون هم به تماشاي آنها بنشينيم مشكلي پيش نمي‌آيد. البته فيلم‌هايي مانند «درباره‌ي الي...»، «بي‌پولي» و يا «به رنگ ارغوان» را داشته‌ايم كه جزييات را به خوبي مدنظر داشته‌اند و جزييات آنها در سالن سينما مشهودتر است. اما در كل از ميان 100 فيلم سال، دو يا سه فيلم اين حالت را دارند و 97 درصد فيلم‌ها در مديوم تلويزيون ساخته مي‌شوند و ما از مردم مي‌خواهيم كه براي ديدن فيلم‌هاي تلويزيوني به سينماها بيايند.!

مدير سينما آزادي: با چنين طرحي موافق هستم

رضا سعيدي‌پور، مدير سينما‌ آزادي نيز درباره‌ي پيشنهاد اخير انجمن سينماداران گفت: به شخصه براين باورم كه وقتي انجمن تصميمي مي‌گيرد آن تصميم به نفع همه سينماداران است. به همين دليل قاعدتا من هم با اين طرح‌موافقم چراكه باور دارم كه بايد به‌جاي تك‌روي به فعاليت‌هاي صنفي بپردازيم.

وي در عين حال از آمادگي كامل سينما «آزادي» براي اجراي طرح مصوب انجمن سينماداران خبر داد.

مدير سينما فلسطين:

استقبال مي‌كنيم تا فرهنگ سينما رفتن جا بي‌افتد

علي رضايي، مدير سينما «فلسطين» هم دراين باره گفت: به شخصه اين طرح استقبال مي‌كنم و به نظرم اين طرح بسيار خوب است. از ابتدا هم يكي از پيشنهاد‌هايم به اداره‌ي نظارت و ارزشيابي اين بود كه روزهاي فروشي بليت نيم‌بها افزايش پيدا كند. در دوره‌اي هم اين اتفاق براي كوتاه‌مدت افتاد، اما پس از مدتي گفتند كه بهتر است به جاي يك روز ديگر سانس‌هاي صبح را نيم‌بها كنيم كه آن هم جواب نداد.

مدير سينما فلسطين در عين حال خاطرنشان كرد: افزايش روزهاي فروش بليت نيم‌بها در نهايت موجب مي‌شود كه فرهنگ سينما رفتن جا بيفتد. اگر چه مسائل مالي هم برايمان مهم است، اما در نهايت هدفمان گسترش و ترويج هدف سينما روي است.

 مدير اريكه ايرانيان: مخالفم؛ بايد فكري به حال پر كردن سانس‌هاي خلوت بكنيم

اما علي شاهوردي، مدير مجتمع فرهنگي «اريكه ايرانيان» با بيان اين‌كه با اين پيشنهاد مخالف است،عنوان كرد: به‌طور كل اختصاص روز خاصي به فروش نيم‌بهاي بليت را قبول ندارم و براين باورم كه بايد به‌جاي شلوغ‌كردن سينماها در روزهاي خاص، فكري به حال پركردن سانس‌هاي خلوت بكنيم، نه اين‌كه كاري كنيم كه مردم تمام روزها را رها كنند و تنها در يكي يا دو روز خاص به سينما بيايند.

وي ادامه داد: بايد كاري كنيم كه ساعت‌هاي خلوت سينما‌ها پُرشود. اكنون روزهاي دوشنبه و چهارشنبه تحت تاثير سه‌شنبه قرار مي‌گيرد و فروش آنها كم مي‌شود. در گذشته و زماني كه شنبه‌ها بليت نيم‌بها بود، هم فروش آخر هفته تحت تاثير قرار مي‌گرفت، لذا بهتر است كه به‌جاي در نظرگرفتن روزي خاص براي فروش بليت نيم‌بها سانس‌هاي خلوت‌تري مانند ساعت 14 تا 17 را نيم‌بها كنيم.

شاهوردي اظهار اميدواري كرد:تصميم‌گيري‌هايي كه در اين زمينه صورت مي‌گيرد حالت عمقي‌تري داشته باشد چرا كه ما حتي اگر تمام روزهاي هفته را هم نيم‌بها كنيم، پس از مدتي مخاطب عادت كرده و خسته مي‌شود و ناچار خواهيم شد كه در روزهايي قيمت همان بليت نيم‌بها را هم نصف كنيم. در حالي‌كه بايد بليت نيم بها براي پركردن خلوتي‌ها باشد و نه افزايش شلوغي‌ها.

مدير مجتمع سينمايي «اريكه ايرانيان» در پايان صحبت‌هاي خود درباره‌ي عرضه سريع فيلم‌هاي سينمايي در شبكه خانگي اظهار كرد: لازم است كه ميان اكران و پخش خانگي فيلم‌ها فاصله زيادي وجود داشته باشد، اما اكنون شرايط به‌گونه‌اي است كه صاحبان آثار براي اين‌كه فيلم‌هايشان نمي‌فروشد، خيلي سريع آنها را به رسانه‌هاي تصويري مي‌سپارند، اما ما بايد خودمان سينما را حفظ كنيم. شايد اين كار اكنون خوب جواب بدهد، اما فكر نمي‌كنم كه در آينده نتيجه خوبي برجاي بگذارد. درحال حاضر مشتريان سينماها اكثر جوان‌ها هستند و كمتر شاهد حضور خانواده‌ها هستيم و من فكر مي‌كنم كه عرضه سريع فيلم‌ها در شبكه خانگي يكي از دلايل اصلي اين موضوع محسوب مي‌شود.

به گزارش ايسنا، روز چهارشنبه رييس انجمن سينماداران از پيگيري انجمن براي افزايش روزهاي فروش بليت نيم‌بها خبر داد.

محمد صادق اشرفي به ايسنا، گفت: درجلسه‌ي روز گذشته انجمن سينماداران، هيات مديره پيشنهاد كرد كه با توجه به افزايش تورم و به منظور افزايش تعداد مخاطبان سينما و كمك به اقشار كم درآمد، از اين پس روزهاي فروش بليت نيم‌بها از يك روز به دو روز برسد تا بدين ترتيب مردم بيشتر به سينماها بروند.

وي درعين حال تصريح كرد: البته اين طرح فعلا درحد پيشنهاد است و ما اميدواريم با پيگيري‌هاي بيشتر تهيه‌كنندگان و وزارت ارشاد هم با اجرايي‌شدن اين طرح موافقت كنند.

تسليمي: افزايش روزهاي نيم‌بها به روزهاي ديگر صدمه مي‌زند

سيروس تسليمي معتقد است: نيم بها شدن بليت سينماها در دو روز به فروش روزهاي ديگر هم صدمه مي‌زند.

اين تهيه‌كننده و پخش‌كننده به ايسنا اظهار داشت: روند روبه‌ رشدي در قيمت تمام‌شده‌ فيلم به وجود آمده كه براساس اين قيمت بليت سينما هم بالا رفته است اما اين‌كه قيمت بليت‌ را بخواهيم دو روز در هفته نيم بها كنيم، هزينه‌هاي ميلياردي فيلم در نمي‌آيد و اكثر فيلم‌ها صدمه مي‌بينند.

وي ادامه داد: تعدادي علاقه‌مند به سينماها هستند كه بليت برايشان گران است، در همه دنيا چنين چيزي وجود دارد و راه حلي برايش فكر شده است. به طور مثال در كانادا هفته آخر اكران يك فيلم قيمت بليت آن به شدت پايين مي‌آيد تا اين تماشاگران بتوانند فيلم مورد نظرشان را ببينند.

تسليمي با بيان اين‌كه در نتيجه نيم بها شدن سينماها در دو روز، روزهاي قبل و بعد از آن آسيب زيادي از نظر فروش مي‌بينند گفت: طبيعتا تعداد تماشاگر بالا مي‌رود، اما فروش به شدت كاهش پيدا مي‌كند كه اين در مجموع مثبت نيست.

وي تاكيد كرد: ما بايد تعريفي دهيم كه در دو هفته آخر اكران قيمت بليت پايين آيد يا اين قيمت در طول روز شناور باشد و با هدفمندكردن قيمت بليت مي‌توان مشكل را حل كرد. درخارج از كشور سينماها به سه‌بعدي تبديل مي‌شوند كه مردم امكان ويژه‌اي را براي ديدن فيلم در سينما داشته باشند، اما ما به دنبال راه‌ها و راه‌حل‌هاي دم‌دستي هستيم كه برخي از اين راه‌حل‌ها به سينما هم ضربه مي‌زند.

مرتضي شايسته نيز گفت: پيشنهاد انجمن سينماداران را در جلسه اتحاديه تهيه‌كنندگان مطرح مي‌كنيم.

رييس اتحاديه تهيه‌كنندگان به ايسنا درباره پيشنهاد رييس انجمن سينماداران در خصوص افزايش روزهاي فروش بليت نيم‌بهاي سينماها به دو روز اظهار داشت: ما با همان يك‌روز موافقيم و چيزي هم كه در صنفمان بر روي آن كار كرديم فروش بليت نيم بها در روزهاي سه‌شنبه است كه افزايش آن به دو روز بايد در اين جلسات مطرح شود و تصميم بگيريم.

وي افزود: در جلسه روز شنبه اتحاديه اين موضوع را مطرح خواهيم كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha