• شنبه / ۲۸ فروردین ۱۳۸۹ / ۱۰:۱۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8901-09683
  • خبرنگار : 71021

يك فعال طبيعت‌گردي: زباله‌ي مسافران در قشم تخم‌گذاري لاک‌پشت‌هاي پوزه‌عقابي را سخت کرد اقامت مسافران در چادر مشکلات بهداشتي در اين جزيره ايجاد کرد

يك فعال طبيعت‌گردي:
زباله‌ي مسافران در قشم تخم‌گذاري لاک‌پشت‌هاي پوزه‌عقابي را سخت کرد
اقامت مسافران در چادر مشکلات بهداشتي در اين جزيره ايجاد کرد

يك فعال حوزه‌ي طبيعت‌گردي گفت: انبوه زباله‌ها در سواحل جزيره‌ي قشم در تعطيلات نوروز امسال علاوه بر اين‌که شرايط را براي تخم‌گذاري و رفت‌وآمد لاک‌پشت‌هاي پوزه‌عقابي به جزيره سخت کرده بود، به برخي گونه‌هاي در معرض انقراض نيز آسيب‌هايي را زد.

محمد منظرنژاد در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به برنامه‌ي آموزشي و فرهنگي که براي تعطيلات نوروز امسال در جزيره‌ي قشم اجرا کرده است، اظهار كرد: با همکاري سازمان حفاظت از محيط زسيت، هديه‌هايي فرهنگي براي دانش‌آموزان منطقه آماده شده بود که ميان تعدادي از مدارس روستاهاي جزيره براي آشناسازي بيش‌تر با محيط زيست منطقه و ايجاد حساسيت براي محافظت از آن توزيع شد. هم‌چنين برنامه‌اي براي آموزش قايق‌ران‌هاي فعال در اسکله‌هاي تفريحي و مسافري به‌منظور بيان درست نام‌هاي موجود در حيات وحش منطقه اجرا شد؛ اما با وجود اجراي اين برنامه‌ها پيش از آغاز تعطيلات، حجم زياد مسافران و رعايت نکردن مسايل زيست‌محيطي از سوي آن‌ها در نوروز، کنترل شرايط را سخت کرد.

او ادامه داد: در روزهاي نخست تعطيلات، جزيره‌ي قشم نسبت به سال‌هاي قبل خلوت‌تر بود. درحالي‌كه فكر مي‌كرديم، جمعيت زيادي وارد مي‌شود؛ اما ناگهان جمعيت از چهارم و پنجم نوروز بسيار زياد شد؛ ولي بيش‌تر هتل‌ها خالي بودند، چون مردم به‌خاطر هزينه‌ي زياد به هتل‌ها وارد نشدند و در شهر چادر برپا كردند. اين اقدام از سوي مردم مشكلاتي را در بهداشت فردي و جمعي و مصرف آب شيرين ايجاد كرد. بيش‌تر مسافران شرايط بهداشتي و مصرف آب شرب در منطقه را رعايت نمي‌كردند.

منظر‌نژاد با اشاره به تلاش‌هاي ستاد سفرهاي نوروزي جزيره براي فراهم کردن تعطيلاتي با مشکلات کم‌تر و بي‌توجهي برخي مسافران به اين اقدامات، بيان كرد: ستاد، محدوده‌اي را براي برپا نكردن چادر مشخص كرده بود؛ اما با اين حال، مردم در آن محدوده چادر برپا كردند و زماني كه هوا طوفاني شد، به چادر‌هاي مسافران خسارت‌هايي وارد شد. مردم به ستاد شكايت كردند كه بايد در شرايط نامساعد جوي به مسافران خدمات مي‌داد، اين درحالي بود که آن منطقه از پيش براي برپا کردن چادر ممنوع شده بود و قطعا مسؤولان منطقه چنين شرايطي را درنظر گرفته بودند. با اين حال، مردم به پيام آن‌ها توجه نکردند. سازمان‌ها كه نمي‌توانند جواب‌گوي رفتارهاي نامناسب مردم هم باشند.

او ادامه داد: هرجا كه چادر مسافران برپا بود، انبوهي از زباله نيز در کنار آن ديده مي‌شد. البته مأموران شهري زباله‌ها را جمع مي‌كردند؛ اما جمعيت مسافران آن‌قدر زياد بود كه ميزان زباله‌ را انبوه و جمع‌آوري آن را سخت کرده بود. ما شاهد بوديم مردم مسائل بهداشتي را رعايت نمي‌كردند.

اين راهنماي اکوتوريسم بيان كرد: تمام زباله‌هايي كه مردم در دريا ريخته بودند، با طوفاني شدن هوا و دريا دوباره به ساحل و محل تخم‌گذاري لاك‌پشت‌ها بازگشت. اين مسأله، وضع را براي تخم‌گذاري اين گونه‌ها‌ي درحال انقراض سخت كرد. لاك‌پشت‌ها مجبور بودند، از روي زباله‌ها عبور كنند و حتا هنگام عبور برخي از آن‌ها آسيب ديدند.

منظرنژاد گفت: مسأله‌ي زباله‌هاي رهاشده‌ي مسافران در سال‌هاي پيش نيز وجود داشت؛ اما امسال ميزان زباله‌هاي ريخته‌شده خيلي زياد بود. حتا مسافراني كه با قايق به جزيره‌ي «هنگام» مي‌آمدند تا تخم‌گذاري لاک‌پشت‌ها را شاهد باشند، زباله‌هاي خود را در ساحل رها مي‌كردند.

وي در ادامه توضيح داد: ما براي رهايي از اين وضع، با تعدادي از محلي‌ها جلسه گذاشتيم و درخواست كرديم تا با كمك يكديگر ساحل جزيره‌ي هنگام را پاك كنيم؛ اما فقط تعداد محدودي از اهالي جزيره با ما همكاري كردند. آن‌ها دليل همكاري نكردن ديگر اهالي را نداشتن پول براي خريد كيسه‌ي زباله بيان كردند. اين موضوع درحالي‌كه اهالي روستا براي حناگذاري روي دست هر مسافر پنج‌هزار تومان دريافت مي‌كنند و مي‌توانند پنج تومان آن را براي كيسه‌ي زباله بپردازند، بي‌معني است. البته تا زماني كه براي اين افراد هيچ پيشنهاد ديگري نداريم، نمي‌توانيم به اهالي منطقه براي كارهايي كه انجام مي‌دهند يا نمي‌دهند، انتقاد كنيم.

اين فعال طبيعت‌گردي ادامه داد: ما در اين تعطيلات، شاهد جان دادن كودكي بوديم كه از پشت بام يكي از بازارها سقوط کرد. اين اتفاق نشان مي‌دهد كه مسافران وقتي درگير خريد مي‌شوند، برخي مسؤوليت‌هاي خود را مانند نگهداري از فرزند فراموش مي‌كنند. مشابه اين حادثه براي يكي ديگر از فرزندان اهالي روستاي «كندالو» در جزيره‌ي قشم نيز رخ داد؛ درحالي‌كه مادر اين بچه مشغول حناگذاري روي دست گردشگران بود، كودك به دريا وارد شد و نزديک بود، غرق شود که خوشبختانه توسط يکي از گردشگران نجات پيدا كرد.

منظرنژاد اظهار داشت: مردم روستاهاي هدف گردشگري در قشم درآمد پاييني دارند و زماني كه گردشگران به اين منطقه هجوم مي‌آورند، آن‌ها (اهالي بومي) برخي مسائل مانند وظايف خانوادگي خود را رعايت نمي‌كنند و بيش‌تر تلاش دارند، دنبال كسب درآمد باشند. اين مسأله به‌شکل ديگري براي گردشگران نيز اتفاق مي‌افتد، يعني خانواده‌هايي كه به جزيره وارد مي‌شوند، بيش‌تر به گشت در بازار و ديدن جاذبه‌هاي گردشگري فكر مي‌كنند تا اعضاي خانواده‌ي خود. اين‌طور مواقع که گاهي حادثه‌ي دل‌خراشي نيز رخ مي‌دهد، روي بقيه‌ي گردشگران و اهالي بومي منطقه اثر منفي ايجاد مي‌کند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha