• یکشنبه / ۱ فروردین ۱۳۸۹ / ۱۱:۳۳
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8901-00014
  • خبرنگار : 71290

جان گرفتن رؤياهاي بزرگ به همت دانشگران گمنام ايراني/‌1/ مروري بر دستاوردها و موفقيت‌هاي جامعه علمي كشور در سالي كه گذشت

جان گرفتن رؤياهاي بزرگ به همت دانشگران گمنام ايراني/‌1/ 
مروري بر دستاوردها و موفقيت‌هاي جامعه علمي كشور در سالي كه گذشت

جامعه علمي ايران در حالي سال 88 را به پايان ‌برد كه علي‌رغم تمامي مشكلات، كمبودها و محدوديت‌ها، موفقيت‌ها و دستاوردهاي ارزشمندي را در عرصه‌هاي گوناگون علمي و پژوهشي به دست آورده است.

به گزارش سرويس «علمي ــ پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تداوم روند رشد كمي و كيفي توليدات علمي بين‌المللي كشور و به موازات آن دستاوردها و موفقيت‌هاي باارزش و بعضا بي‌سابقه دانشگران و پژوهشگران ايراني در عرصه فن‌آوري‌هاي نوين از جمله در حوزه هوافضا، زيست فن‌آوري و توليد حيوانات تراريخته، داروسازي، فن‌اوري هسته‌يي و ... چشم‌اندازهاي اميد بخشي را در افق آينده علمي كشور گشوده است.

پرتاب نخستين محموله زيستي جمهوري اسلامي ايران با استفاده از راكت‌ کاوش و رونمايي از ماهواره ملي «طلوع»، نمونه مهندسي ماهواره ملي «مصباح 2»، نمونه مهندسي ماهواره دانشجويي «نويد علم و صنعت» و نمونه مدل اوليه ماهواره‌بر «سيمرغ» و موتور ماهواره‌بر آن و افتتاح نخستين مرکز پردازش تصاوير ماهواره‌يي ايران و آزمايشگاه سه بعدي مجازي ماهواره‌يي در بهمن ماه 88 يعني به فاصله يك سال از پرتاب «اميد» - نخستين ماهواره بومي ايران -، تولد «حنا»، نخستين بز و «بنيانا» و «تامينا» نخستين گوساله‌هاي شبيه‌سازي شده خاورميانه در کشور و بلاخره تولد «شنگول» و «منگول»، نخستين بزغاله‌هاي تراريخته در ايران كه حلقه آخر از زنجيره تلاش‌هاي چندين ساله پژوهشگاه رويان براي دستيابي به دانش توليد حيوانات تراريخته با قابليت توليد فرآورده‌هاي دارويي نوتركيب بود بخش بسيار كوچكي از انبوه موفقيت‌ها و دستاوردهاي اخير تلاش محققان كشورمان در عرصه‌هاي مختلف علمي و فن‌آوري است.

با تداوم روند رو به رشد توليدات علمي محققان كشورمان، براساس آمار موسسه اطلاعات علمي(ISI) در پايان سال 2009 ميلادي، سرفصلي تاريخي در رنسانس علمي سال‌هاي اخير كشورمان رقم خورد و پژوهشگران ايرانس با گذشتن از مرز توليد يك درصد مستندات علمي جهان به جمع توليدكنندگان عمده علم در جهان پيوستند.

براساس تازه‌ترين آمار ISI، محققان كشورمان با توليد 20 هزارو 228 مستند علمي در سال 2009 ميلادي و با دو پله صعود نسبت به سال 2008 در جايگاه بيست و دوم در بين 55 كشور اول توليد كننده علم جهان قرار گرفتند. اين رشد پرشتاب كمي كه كم و بيش با رشد اغلب شاخص‌هاي كيفي نيز همراه است حكايت از استمرار روند رو به رشد توليدات علمي كشور دارد.

در كنار اين آمار و گزارش‌هاي اميدبخش و غرورآميز، در سالي كه گذشت، گزارش‌ها و ادعاهايي نيز در خصوص بروز برخي تخلفات در تعداد انگشت شماري از مقالات علمي ايران منتشر شد كه اگرچه وجود برخي رويكردها و اغراض غيرعلمي در انتشار چنين گزارشاتي كاملا روشن است، اما با توجه به خلاء اهرم‌هاي نظارتي و قانوني و برخي كم توجهي‌هاي صورت گرفته و مورد اذعان مسوولان در زمينه جلوگيري از تقلب‌ها و تخلفات علمي در كشور كه در وضعيت نابسامان پايان نامه‌ها و رساله هاي دانشجويي كه مبناي بخش عمده‌اي از مقالات كشور نيز هستند، بروز اين قبيل تخلفات در مجموعه رو به رشد توليدات علمي كشور امري كاملا محتمل است.

به موازات رشد خيره‌كننده توليدات علمي كشور و اذعان مراجع معتبر بين‌المللي به اين امر، تلاش سازمان يافته دشمنان براي تخطئه و انكار اين حركت و زيرسوال بردن اعتبار علمي مقالات محققان ايراني همچون گذشته در جريان بود كه گاه با جنجال‌آفريني در سطح برخي نشريات علمي جهان عرض اندام كرد . بديهي است عدم چاره ‌جويي عاجل و جدي در اين خصوص مي‌تواند منشاء بروز مشكلات و موانعي باشد كه رنسانس علمي  كشور را با چالش‌هايي تازه مواجه كنند.

انحراف لايحه بودجه از قانون برنامه در اختصاص سهم مقرر بخش پژوهش از GDP همانند سال‌هاي گذشته كه همواره شاهد تبعات و تاثيرات منفي آن در روند اجراي طرح‌هاي تحقيقاتي كشور بوده‌ايم در كنار تداوم ركود نسبي فعاليت شوراهاي علمي و برخي موازي‌كاري‌ها و ناهماهنگي‌هاي موجود در بخش‌هاي مختلف مرتبط با علم و فن‌اوري كشور كه نمود بارز آن را در تاخير طولاني در انتشار نقشه جامع علمي كشور علي رغم تاكيدات و پيگيري‌هاي مستمر عالي‌ترين مقامات كشور شاهديم از ديگر چالش‌هاي فراروي رنسانس علمي نوپاي كشور است.

در مقابل اين مشكلات و چالش‌ها، تداوم تاكيدات و حمايت‌هاي قاطع رهبر معظم انقلاب در حمايت از حوزه‌هاي علمي و پژوهشي و پيگيري اهداف چشم‌انداز علمي كشور در افق آينده و نيز اجرايي شدن برخي طرح‌هاي حمايتي زيربنايي از جمله اختصاص پژوهانه به دانشجويان دكتري، حمايت مالي از نوآوران و مخترعان و ... از سوي معاونت علمي و فن‌آوري رياست جمهوري و بنياد ملي نخبگان بارقه‌هايي اميدبخش از توجه به ساختار كلان مديريت علمي كشور هستند كه اين اميدواري را تقويت مي‌كند كه جامعه علمي در حال تكوين كشور مي‌تواند عليرغم محدوديت‌ها و مشكلات جدي نظير كاهش سهم اعتبارات پژوهشي كشور در بودجه سال 89 در اين مقطع سرنوشت ساز از تاريخ تحولات علمي كشور، به مدد اصلاح و ساماندهي نظام پژوهشي و فن‌آوري كشور و افزايش بهره‌وري با وجود حجم اندك اعتبارات پژوهشي، روند كنوني حركت پويا و بالنده خود را ادامه دهد.

سرويس «علمي ـ پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) همزمان با آغاز سال جديد، منتخبي از اخبار دستاوردها و موفقيت‌هاي جامعه علمي پر تلاش كشورمان را كه در سال 88 از سوي اين خبرگزاري منتشر شده به عنوان بخش بسيار كوچكي از موفقيت‌هاي و دستاوردهاي علمي پرشمار محققان كشورمان در اين سال مرور مي‌كند:

فيزيكدان ايراني موفق به كسب عنوان «عضو برجسته» انجمن فيزيك آمريكا شد

استاد فرهاد اردلان، فيزيكدان برجسته ايراني در حوزه «نظريه ريسمان» و «فيزيك ذرات» موفق به كسب عنوان «عضو برجسته» (Fellow) انجمن فيزيك آمريكا شد.

انجمن فيزيك آمريكا كه با ده‌ها هزار عضو از سراسر جهان بزرگترين انجمن علمي دنيا در حوزه فيزيك است، اين فيزيكدان برجسته ايراني را به پاس تحقيقات برجسته علمي و تلاش براي گسترش همكاري‌هاي بين‌المللي فيزيك‌پيشگان ايراني به دريافت اين عنوان مفتخر كرده است.

دكتر اردلان كه استاد فيزيك دانشگاه صنعتي شريف و از پايه گذاران پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي (مركز تحقيقات فيزيك نظري و رياضيات) است، سال‌ها رياست پژوهشكده فيزيك اين پژوهشگاه را عهده دار بوده است.

پژوهشگر ايراني، برترين متخصص حيات وحش جهان در سال 2009 شناخته شد

پژوهشگر جوان ايراني به عنوان برترين متخصص حفاظت از حيات وحش دنيا در سال 2009 برگزيده شد.

محمدصادق فرهادي نيا از ميان 148 متخصص حفاظت از حيات وحش (Wildlife Conservationist) از 56 کشور دنيا و درکنار دو پژوهشگر از کشورهاي هلند و ساحل عاج به اين مقام دست يافت.

هيات انتخاب بهترين متخصص حيات وحش سال 2009، فرهادي نيا را به دليل انجام فعاليتهاي گسترده به منظور حفاظت از يوزپلنگ آسيايي و پلنگ ايراني در ايران طي 15 سال گذشته لايق اين جايزه دانست.، فرهادي نيا يکي از موسسان انجمن يوزپلنگ ايراني و مشاور فعلي پروژه بين المللي حفاظت از يوز پلنگ آسيايي است.

توربين انبساطي مولد برق به همت محققان ايراني طراحي و ساخته شد

پژوهشگران كشورمان موفق به طراحي و ساخت دستگاه توربين انبساطي مولد برق با قابليت استفاده در ايستگاه‌هاي تقليل فشار نيروگاه‌هاي برق شدند كه ضمن كاهش فشار گاز به عنوان جايگزيني براي رگلاتور، زمينه بازيافت بخشي از انرژي توليدي در اين واحدها و انتقال اين انرژي به شبكه اصلي برق كشور را فراهم مي‌كند.

پايان موفق ماموريت ماهواره ملي اميد!

فعاليت ماهواره ملي اميد با انجام بيش از 130 فرمان مخابره شده از ايستگاه‌هاي زمين در زمان پيش‌بيني شده پايان يافت.

اميد - نخستين ماهواره بومي ساخت ايران - بهمن ماه 87 به کمک ماهواره بر بومي به فضا پرتاب شد. پرتاب موفقيت آميز ماهواره اميد، از نظر علمي و فن‌آوري موفقيت بسيار بزرگي براي ايران محسوب مي شود چرا که کشورهاي بسيار محدودي هستند که علاوه بر طراحي و ساخت، امکان پرتاب ماهواره به فضا را دارند.

ماهواره اميد تمامي مأموريت هاي خود را که شامل بيش از 130 فرمان مختلف مخابره شده از زمين بود با موفقيت انجام داده و پاسخ هاي مورد نظر از اين ماهواره دريافت شد.

پژوهشگران ايراني موفق به ساخت پيل سوختي «روي ــ هوا» شدند

پژوهشگران دانشگاه صنعتي مالك اشتر براي نخستين بار در كشور موفق به طراحي و ساخت پيل سوختي «روي ــ هوا» از گروه پيل‌هاي سوختي پيشرفته «فلز ــ هوا» شدند كه به عنوان يك منبع انرژي نوين با قابليت كاربردهاي صنعتي در مراكز تحقيقاتي دنيا در مرحله تدوين فن‌آوري بوده و هنوز به مرحله تجاري‌سازي نرسيده است.

«حنا»، نخستين بز شبيه سازي شده خاورميانه متولد شد

ايران، پنجمين كشور توليدكننده بز شبيه‌سازي شده در دنيا

نخستين بز شبيه سازي شده خاورميانه، ساعت 1 و 30 دقيقه بامداد چهارشنبه 26 فروردين ماه در پايگاه تحقيقاتي علوم سلولي اصفهان پژوهشگاه «رويان» پس از عمل سزارين در سلامت كامل متولد شد.

دكتر نصر اصفهاني، رييس پايگاه اصفهان رويان گفت: با تولد اين بزغاله كه «حنا» نامگذاري شده، ايران پنجمين كشور پس از آمريكا، كانادا، انگلستان و چين است كه موفق به توليد بز شبيه‌سازي شده، گرديده است.

وي خاطرنشان كرد: بز حنايي ــ سفيد دورگه كه به واسطه شكل ظاهري با ديگر بزهاي گله متمايز بوده است، دوران آبستني 147 روزه خود را در رحم مادر رضاعي سياه رنگ بختياري خود به سلامت طي كرد.

دستيابي محققان ايراني به دانش فني توليد ‌24 فرآورده جديد شيلاتي

پژوهشگران مركز ملي تحقيقات فرآوري آبزيان وابسته به موسسه تحقيقات شيلات ايران به دانش فني توليد صنعتي و آشپزخانه‌يي 24 فرآورده جديد از ماهي و ميگو دست يافتند.

از جمله اين فرآورده‌ها كه با اجراي پروژه‌هاي تحقيقاتي مصوب، خاص و پايلوت حاصل شده و با انتقال دانش فني به بخش صنايع تعداد قابل توجهي از آنها به توليد انبوه نيز رسيده عبارتند از فيش برگر (برگر ماهي)، فيش فينگر (كباب لقمه ماهي)، فيش بال (كوفته ماهي)، بستني ماهي، اسنك ماهي، خمير كتلت ماهي، خاويار رنگي، دودي گرم ماهي، ماهي شور خشك، ماهي شور مرطوب، سوخاري فيله ماهي، ميگو سوخاري، ماريناد (ترشي) سرد ماهي و گرم ماهي، فيش پيست (كرم خوراكي ماهي)، سالاد ماهي، سالاد ميگو، ماكاروني ماهي، سوخاري كيلكا، ميگوي ناني شده، پنير ماهي، كباب كوبيده ماهي، سوسيس ماهي.

پژوهشگران هوافضاي ايران موفق به بهينه سازي شكل مقاطع بال هواپيما شدند

پژوهشگران دانشكده هوافضاي دانشگاه صنعتي اميركبير در راستاي تحقيقات يك رساله دكتري موفق به بهينه‌سازي اشكال مقاطع بال هواپيما شدند كه به گفته آنها به كاهش مصرف سوخت و افزايش سرعت هواپيما منجر مي‌شود.

دكتر آوا شاهرخي، دانش‌اموخته دانشكده مهندسي هوافضاي دانشگاه صنعتي اميركبير و مجري طرح در اين خصوص گفت: در اين پروژه بهبود شكل هر وسيله پرنده‌ و به صورت خاص هواپيماي مسافربري مورد نظر بوده است. كاري كه در اين پروژه انجام شد،‌ بهبود شكل مقاطع بال به منظور عملكرد بهتر آنها از طريق كاهش مصرف سوخت، كم كردن مسافت فرود و برخاست هواپيما و افزايش سرعت آنها بود.

نخستين سکوي کششي ستاره دريايي در ايران طراحي و ساخته شد

نخستين نمونه آزمايشگاهي سکوي کششي ستاره دريايي به همت محققان دانشکده کشتي سازي دانشگاه صنعتي اميركبير طراحي و ساخته شد.

دکتر محمدجواد کتابداري، عضو هيأت علمي دانشگاه صنعتي اميرکبير و مجري طرح با اعلام اين مطلب خاطرنشان كرد: اين سکوها براي حفاري تا عمق 1000 متر يا بيشتر به کار مي رود و رفتار مناسبي از خود در برابر امواج نشان مي دهد. ضمن آنکه ساختار آن هم ساده است و قطعات روي هم نصب مي شوند.

محققان ايراني موفق به طراحي نرم افزار شبيه سازي مخازن نفت و گاز شدند

پژوهشگران دانشگاه صنعتي شريف موفق به طراحي و ايجاد نرم افزار شبيه سازي مخازن نفت و گاز شدند که دانش آن تاکنون در اختيار چند شرکت معدود خارجي بوده است.

دکتر مهرداد تقي زاده منظري، مجري طرح با اعلام اين مطلب گفت: اين نرم افزار با عنوان «پارسي» به همت محققان قطب علمي تبديل انرژي طراحي شده است که قابليت شبيه سازي مخازن نفتي به صورت سه بعدي با هر هندسه و هر تعداد چاه تزريق را داراست.

وي افزود: «پارسي» توانايي تحليل ميزان برداشت از هر يک از چاه هاي نفت را هم دارد تا امکان بهره گيري از آن به صورت بهينه صورت گيرد.

محققان جهاد دانشگاهي موفق به طراحي و ساخته ركتيفاير هوشمند شدند

محققان جوان جهاد دانشگاهي كرمانشاه موفق به طراحي و ساخته ركتيفاير هوشمند با هدف حفاظت بهينه از خطوط لوله انتقال و كاربرد در شرکت‌هاي آب و فاضلاب، شرکت گاز و پتروشيمي شدند.

جواد رضايي طراح اين ركتيفاير هوشمند ، با بيان اين كه در ترانس ركتيفايرهاي قديمي با ايجاد نوسانات ولتاژ ورودي و قطعي هر فاز، سيستم حفاظت كاتريك قطع مي‌شد،گفت:همچنين تا زمان اصلاح مجدد و راه‌اندازي توسط اپراتور، سيستم حفاظت ولتاژ مختل مي‌ماند و با تغيير شرايط جوي و تغيير مقاومت زمين، ولتاژ تاسيسات حفاظت تغيير مي‌كرد و شرايط حفاظت بهينه از بين مي‌رفت.

استخراج دقيق سيگنال‌ قلبي جنين به روشي غيرتهاجمي ميسر شد

پژوهشگران آزمايشگاه پردازش سيگنال‌هاي حياتي و تصاوير پزشکي دانشکده مهندسي برق دانشگاه صنعتي شريف با همكاري گروهي از محققان انستيتو پلي‌تکنيک گرونوبل (INPG) فرانسه، آزمايشگاه GIPSA-lab، دانشگاه MIT و مرکز پزشكي Tufts آمريكا، سيستمي را طراحي كرده‌اند كه قادر به استخراج سيگنال‌هاي قلب جنين از مجموعه‌اي از الكترودها كه بر روي سطح شكم مادر قرار گرفته‌اند مي‌باشد.

روش جديد پنهان نگاري سيگنال‌هاي مالتي مديا در كشور ابداع شد

پژوهشگران دانشگاه صنعتي شريف با استفاده از روش هاي نوين مخابراتي موفق به طراحي و ساخت سيستم هاي پنهان‌نگاري بسيار مقاوم و امن براي سيگنال هاي مالتي مديا شدند.

مهندس اخايي، پژوهشگر دانشگاه صنعتي شريف و مجري طرح گفت: با اين روش امکان دسترسي به امنيت بالاتري در زمينه داده ها و شبکه هاي مخابراتي فراهم شده است که مي‌تواند کشور را در زمينه تهديدات امنيتي در حوزه فن‌آوري اطلاعات مصون بدارد.

توليد داروي گياهي «سرطان» براي نخستين بار در كشور

داروي گياهي «سرطان‌هاي گوارشي» به‌زودي وارد بازار دارويي كشور مي‌شود

 داروي گياهي Spinal-Z ‌توليد داخل و موثر بر سرطان‌هاي دستگاه گوارش، به بازار دارويي كشور وارد شد.

دكتر اميرحسين جمشيدي، رييس اداره داروهاي طبيعي وزارت بهداشت ضمن اشاره به رضايت بخش بودن نتايج فاز 3 بررسي‌هاي داروي گياهي Spinal-Z (كلينيكال ترايال)، اظهار كرد: اين محصول از مواد طبيعي دو گياه بومي كشور ساخته شده است.

روش جديدي براي پيش‌بيني عملكرد نانوسامانه‌هاي الكتريكي- مكانيكي ابداع شد

محققان دانشگاه صنعتي شريف با حل عددي جريان و انتقال حرارت درون ميكرو و نانومجاري کوتاه، به راهكاري مفيد براي پيش‌بيني عملكرد ميكرو و نانوتجهيزات دست يافتند.

دکتر شيدوش وكيلي‌پور، دانش‌آموخته دكتري مهندسي هوافضاي دانشگاه صنعتي شريف و مجري طرح خاطرنشان كرد: با گسترش روزافزون سرعت پردازش و حجم حافظه رايانه‌ها، شبيه‌سازي‌هاي عددي، جايگاه ويژه‌اي در صنايع گوناگون به دست آورده است. امروزه مدل‌سازي عددي توانسته بسياري از هزينه‌هاي انجام آزمايش‌هاي تجربي را در صنايع مختلف كاهش دهد. انجام آزمايش و اندازه‌گيري در ابعاد ميكرو و نانو علاوه‌بر داشتن هزينه‌هاي هنگفت، در اغلب موارد غير ممكن است. حل عددي جريان و انتقال حرارت در ابعاد ريز، راه‌كاري مفيد براي پيش‌بيني عملكرد ميكرو و نانوتجهيزات در شرايط دست‌نيافتني در سطح آزمايشگاهي خواهد بود.

پژوهشگران ايراني موفق به ساخت «اينورتر بدون ترانسفورماتور» شدند

پروژه طراحي و ساخت اينورتر بدون ترانسفورماتور براي سيستم متصل به شبكه به قدرت 5/1 كيلو وات توسط سازمان انرژي‌هاي نو ايران به اجرا درآمد.

اين كار با طرح دستيابي به فن آوري سيستم‌هاي تجديدپذير و با همكاري انستيتو الكتروتكنيك دانشگاه تهران به عنوان مشاور تحقيقاتي در داخل كشور انجام شده و سيستم ساخته شده پس از تست در محل سايت طالقان سازمان انرژي‌هاي نو در حال بهره‌برداري است. سيستم‌هاي متصل به شبكه پردازشگر جريان،‌ توان و انرژي الكتريكي حاصل از مولدهاي خورشيدي را به صورت جريان متناوب به شبكه نيرو تزريق مي‌كند.

مشکل ناشي از کوچک‌ شدن نانوتراشه‌هاي الکترونيکي حل مي‌شود

محققان ايراني با همکاري پژوهشگران دانمارکي، طي پژوهشي توانستند با استفاده از تجزيه مولکول‌هاي بي‌اثر در رشد زيرلايه سيليسيومي در نانوترانزيستورهاي آتي، مشکل بزرگ ناشي از کوچک‌شدن اين ترانزيستورها را حل كنند.

علي بهاري پنبه چوله گفت: «برخلاف روش‌هايي که تا به حال براي رشد نيتريد سيليسيوم با استفاده از گازهاي NH3 وN2O و NO وجود داشت، در پژوهش حاضر فيلم نيتريد سيليسيوم فرا نازک کمتر از 1 نانومتر، بر زيرلايه سيليسيومي با تجزيه مولکول‌هاي بي‌اثر N2 به اتم‌هاي N رشد داده شده‌ است که اين فرايند مشکلات ناشي از مصرف گازهاي قبلي را ندارد.»

محققان ايراني به دانش فني ساخت پايه كاتاليست كروي گاما آلومينا دست يافتند

محققان گروه پژوهشي صنايع شيميايي معدني پژوهشكده صنايع شيميايي جهاد دانشگاهي موفق به تهيه پايه كاتاليست كروي گاما آلومينا در مقياس آزمايشگاهي و بنچ شده‌اند كه به گفته آن‌ها در صنايع نفت، گاز و پتروشيمي كاربرد دارد.

مهندس زهرا شهيديان ــ عضو هيات علمي پژوهشكده صنايع شيميايي جهاد دانشگاهي و مجري اين طرح ــ خاطرنشان كرد: پايه كاتاليست كروي گاما آلومينا پايه بسياري از كاتاليست‌هاي صنايع پالايش، پتروشيمي و گاز است كه هم به عنوان كاتاليست و هم به عنوان جاذب كاربرد دارد. اين نوع پايه كاتاليست در مقياس آزمايشگاهي و بنچ در پژوهشكده توسعه صنايع شيميايي تهيه و ثبت اختراع نيز شده است كه سيستم بنچ آن نيز در پژوهشكده طراحي و ساخته شده است.

دانشگاه‌هاي صنعتي شريف و آزاد در صدر پرشتابترين‌ها در رشد استناد به مقالات

براساس آمار موسسه اطلاعات علمي (ISI)، مقالات مهندسي و «علم مواد» محققان دانشگاه آزاد اسلامي و صنعتي شريف، اين دو دانشگاه را در ميان موسسات با بيشترين درصد افزايش استنادها قرار داده است.

موسسه ISI در هر دوره دو ماهه دانشمندان، موسسات، كشورها و مجلات علمي دنيا را مورد بررسي قرار مي‌دهد كه ششمين و جديدترين گزارش خود كه جولاي 2009 انتشار يافت، دوره دوماهه دسامبر 2008 تا فوريه 2009 را بررسي كرد.

در اين دوره نيز 22 دانشمند، 22 موسسه، 22 كشور و 22 مجله با بيشترين درصد افزايش استنادها معرفي شده‌اند.

تولد «بنيانا» و «تامينا» اولين گوساله‌هاي شبيه‌سازي شده در کشور

«بنيانا» نخستين گوساله حاصل از تکنولوژي شبيه سازي خاورميانه 20 تيرماه امسال به همت محققان جهاد دانشگاهي در پايگاه تحقيقاتي رويان اصفهان متولد شد.

به گفته دكترمحمد حسين نصر اصفهاني، تولد اين گوساله که «بنيانا» به مفهوم بنيادين و پايه‌اي نام گرفته، اولين تولد موفق گوساله شبيه‌سازي‌شده در خاورميانه محسوب‌ مي‌شود که کشورمان را در جايگاه معدود کشورهاي صاحب توانمندي در شبيه سازي انواع حيوانات مزرعه‌اي (گاو، گوسفند و بز) قرار داده است.

موفقيت اخير محققان كشورمان در توليد نخستين گاو شبيه سازي شده خاورميانه در پژوهشكده رويان جهاد دانشگاهي بازتاب وسيعي در خبرگزاري‌ها و رسانه‌هاي منطقه‌ و جهان داشت.

خبرگزاري آسوشيتدپرس در گزارشي با اعلام موفقيت ايران در شبيه‌سازي گاو آورده است: دانشمند‌ان ايراني اولين دانشمند‌ان در خاورميانه شده‌اند كه توانستند به عنوان بخشي از تحقيقات سلولهاي بنيادي در اين كشور گوساله شبيه سازي شده‌اي را به دنيا بياورند.

در گزارش آسوشيتدپرس مي خوانيم : ايران در كنار فعاليت هسته‌يي و برنامه‌هاي فضايي خود در جست‌وجوي پيشرفتهاي چشمگير و مهم در ساير فن‌آوري ها از جمله شبيه سازي و پزشكي است و به دست آوردن رهبري منطقه را در زمينه‌ علوم و فن‌آوريهاي پيشرفته تا سال 2025 هدف‌گذاري كرده است. ايران در سال 2006 از شبيه سازي يك بره و در آوريل همان سال از شبيه سازي يك بزغاله خبر داد.

«بنيانا» كه با تولد خود اميدها و شادي‌هاي زيادي برانگيخته بود متاسفانه در كمال ناباوري به فاصله هفت روز پس از تولد درگذشت.

به فاصله چند روز از تولد و مرگ زودهنگام «بنيانا»، «تامينا»، دومين گوساله شبيه سازي شده ايران و خاورميانه و دوقلوي همسان ژنتيكي آن در پژوهشگاه رويان به دنيا آمد اما به فاصله سه روز بعد اين گوساله هم به علت عوارض ناشي از تب حاد و مواج جان سپرد.

مرگ «تامينا» صبح روز سه‌شنبه ششم مرداد ماه، روز سوم تولد، دقيقا به همان عللي رخ داد كه براي اولين گوساله شبيه سازي شده - «بنيانا» - روز هفتم پس از تولد رخ داده بود.

واحد نيمه صنعتي فرآوري خاك سرخ كم عيار در مقياس نيمه صنعتي راه‌اندازي مي‌شود

محققان پژوهشكده صنايع شيميايي جهاد دانشگاهي در تلاشند با تدوين دانش فني فرآوري خاك سرخ كم عيار جهت دستيابي به عيار 55 تا 60 درصد Fe2O3 نخستين واحد فرآوري اين محصول را در مقياس نيمه صنعتي در كشور راه‌اندازي كنند.

مهندس ميرعلي اصغر زينالي ــ مدير اين پروژه ــ  با بيان اين كه اين طرح در حال حاضر در مرحله فاز مطالعاتي قرار داد، اظهار كرد: در اين پروژه كه براي نخستين بار در كشور انجام مي‌شود در تلاشيم كم عيارترين نمونه خاك سرخ را با پايين ترين درجه كاربرد از طريق غني سازي و پرعيار سازي به حدي برسانيم كه بتواند در صنايع سيمان يا توليد رنگدانه‌ها مورد استفاده قرار گيرد.

دستيابي محققان ايراني به دانش تشخيص ويروس‌هاي گياهي با نانوذرات نقاط كوآنتومي

رييس پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي، به كارگيري نانوذرات نقاط كوآنتومي در تشخيص ويروس‌هاي گياهي را از جمله دستاوردهاي محققان اين پژوهشكده در حوزه نانو عنوان كرد كه دانش آن در حال انتقال به بخش خصوصي است.

دستيابي به تكنيك استخراج نيمه صنعتي مواد مؤثره دارويي با سيالات فوق بحراني

محققان دانشكده داروسازي دانشگاه علوم پزشكي تهران موفق به طراحي و ساخت سيستم استخراج مواد موثره گياهي و دارويي با به كارگيري سيالات فوق بحراني شده اند‌ كه بيش‌تر در صنايع غذايي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

موفقيت درتشخيص زودرس سرطان پستان بااستفاده ازنانوذرات

رييس جهاد دانشگاهي اعلام كرد: محققان پژوهشگاه ابن سيناي جهاد دانشگاهي در راستاي دستيابي به روشهاي جديد تشخيصي و درماني سرطان موفق به تشخيص زودرس سرطان پستان با استفاده از نانوذرات و ساخت داروهاي اختصاصي ايمني درماني سرطان خون شدند.

تشخيص زودرس سرطان پستان با استفاده از نانوذرات

دكتر محمد مهدي آخوندي، رييس پژوهشگاه فن‌آوري هاي نوين علوم پزشکي جهاد دانشگاهي گفت: محققان پژوهشگاه در تحقيقات خود با هدف تشخيص زود هنگام سرطان و شروع سريع اقدامات درماني با استفاده از فن‌آوري نانو از نانوذرات کوانتومي كه با توجه به ويژگي‌هايشان که ابزار کارآمدي در عرصه تشخيص انواع سرطان‌ها هستند، به منظور تشخيص زودهنگام سرطان پستان استفاده كرده‌اند.

درمان سرطان خون با استفاده از داروي اختصاصي توليد شده توسط پژوهشگاه ابن سينا

وي درباره موفقيت ديگر محققان پژوهشگاه كه در زمينه درمان سرطان خون است، اظهار كرد: سرطان خون يا لوسمي نيز بيماري پيشرونده و بدخيم اعضاي خون ساز بدن است که با تکثير و تکامل ناقص گويچه‌هاي سفيد خون و پيش سازهاي آن در خون و مغز استخوان ايجاد مي‌شود. در بيماري سرطان خون، مغز استخوان مقدار بسيار زيادي از سلولهاي سفيد خون غيرعادي توليد مي‌کند.

محققان پژوهشگاه رويان موفق به توليد پروتئين LIF شدند

محققان پژوهشگاه رويان جهاد دانشگاهي در راستاي فعاليت‌هاي تحقيقاتي گسترده‌ خود در حوزه سلول‌هاي بنيادي و موفقيت سال گذشته در خودكفايي در توليد پروتئين فاكتور رشد فيبروبلاستي انساني، موفق به توليد پروتئين LIF شدند كه كاربردهاي وسيعي در تحقيقات و كاربري سلول‌هاي بنيادي دارد.

پروتئين(Leukemia Inhibitory Factor (LIF از فاکتورهاي محلول است که با اتصال خود به گيرنده هاي سطح سلول مجموعه متفاوتي از تغييرات را در سلولهاي گوناگون ايجاد مي کند. از اين تاثيرات مي توان به بقاء و حفظ بنيادينگي در سلولهاي بنيادي خون ساز اشاره کرد.

تولد دوازده گوساله‌ برتر ژنتيكي با پتانسيل شيرواري بالا در كشور

محققان پژوهشكده رويان جهاد دانشگاهي در راستاي طرح «ارتقاي پتانسيل شيرواري از طريق تكثير دام هاي برتر» موفق به توليد دوازده گوساله‌ پر پتانسيل ژنتيكي شدند كه اكثر گوساله هاي IVF متولد شده كه خود نيز در سن آبستني به سر مي برند از گاوهاي با پتانسيل توليد شير بالاي 70 تن شير در سال مي باشند كه جزو بهترين رتبه هاي توليد شير در كشور محسوب مي‌شوند.

پژوهشگران زيست‌فن‌آوري ايران موفق به ساخت ريه مصنوعي شدند

محققان مركز پژوهشي فن‌آوري‌هاي نوين در مهندسي علوم زيستي دانشگاه تهران در گامي بلند براي ساخت بافت‌هاي مصنوعي در كشور و كمك به بيماران دردمند به دانش فني طراحي و ساخت ريه مصنوعي بر پايه غشاءهاي فيبري توخالي دست يافتند.

ادامه دارد

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha